Luetelkaa kotiruokia, jotka voi luokitella terveellisiksi?
Tuntuu, ettei mitään saisi syödä. Makaronilaatikko on pelkkää tyhjää hiilihydraattia ja punaista lihaa. Munakas tekee pahaa verisuonille. Kasvissosekeitto pitäisi tehdä ilman kermaa. Mikä on pelkästään hyvää ja terveellistä?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, en voi syödä sitä ainoaa tässä palstalla hyväksi luettua, kun oon niin allerginen palokasveille. JOten onko mitään muuta terveellistä, kun se hernesoppa.
Esimerkiksi kasviskeitto johon tulee porkkanaa, kaalia, mukulaselleriä, sipulia, purjoa ja valkosipulia :) Maustaa voi vaikka intialaisittain!
Ja Intiassa taas esiintyy paljon suualueen syöpiä minkä arvellaan johtuvan liiasta maustamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokki kirjoitti:
No esim mainitsemasi makaronilaatikko täysjyvämakarooniin ja korvaat vähärasvaisella jauhelihalla. Jos kyse nimenomaanpu aisesta lihasta, laita kanan- tai kalkkunanjauhelihaa.
Täysjyvä ei ole sen kummempaa kuin ei täysjyvä. Punaisessa lihassa ei ole mitään vikaa.
Hanki tietoa, ettei tartte täällä levitellä huuhaata.
Pikavilkaisulla täysjyvämakaronissa reippaasti enemmän (50-100%) kuitua, vitamiineja, proteiinia ja rasvoja höttömakaroniin verrattuna. Taidat itse levitellä huuhaata.
Mihin ihmeeseen sä tarvitset niitä täysjyvän viljakuituja??
En ole tuo aiempi, mutta minä tarvitsen niitä suoliston toimivuuteen ja kaikinpuoleiseen hyvinvointiin. Olen testannut.
Suoli toimii hyvin kasviksilla ja rasvalla. Ja terveemmällä tavalla kuin viljakuiduilla.
Tytär juuri eilen tuskaili näiden ruuan terveellisyysasioiden kanssa. Kun pitäisi aina osata valita vain "terveellistä", ja niistä mieluiten se kaikista terveellisin.
Sanoin hälle, että todennäköisemmin pitempään ja onnellisemmin elävät ne, jotka eivät joka suupalasta ja muistakaan asioista stressaa, vaan syövät kohtuudella monipuolisesti ja ottavat rennosti. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni - joku voi olla eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tytär juuri eilen tuskaili näiden ruuan terveellisyysasioiden kanssa. Kun pitäisi aina osata valita vain "terveellistä", ja niistä mieluiten se kaikista terveellisin.
Sanoin hälle, että todennäköisemmin pitempään ja onnellisemmin elävät ne, jotka eivät joka suupalasta ja muistakaan asioista stressaa, vaan syövät kohtuudella monipuolisesti ja ottavat rennosti. Tämä on tietysti vain minun mielipiteeni - joku voi olla eri mieltä.
Ei se elämä mielipiteillä pitene.
Kaalikeitto, juurespihvit ja perunat, kanakeitto, soijarouhekastike ja täysjyväspagetti, pinaattikeitto kananmunalla, savulohi ja salaatti, uunikasvikset ja kana... Onhan näitä
Vierailija kirjoitti:
Kaalikeitto, juurespihvit ja perunat, kanakeitto, soijarouhekastike ja täysjyväspagetti, pinaattikeitto kananmunalla, savulohi ja salaatti, uunikasvikset ja kana... Onhan näitä
Soijarouhekastike nyt on vihoviimeistä kuraa. Sen on tutkittu jopa vanhentavan aivoja. Perunaa ja kananmunaa rajoittaisin aikalailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhekastike nyt on vihoviimeistä kuraa. Sen on tutkittu jopa vanhentavan aivoja. Perunaa ja kananmunaa rajoittaisin aikalailla.
Miksi rajoittaisit kananmunaa? Hyvää ravintoa pienessä paketissa, vain c-vitamiini puuttuu.
Kotiolut, kotijuusto, kotipihlaja.
Meillä syödään lihaa, kalaa (jauheliha, possun ja naudan pihvit, kanaa, lohta) ja paljon kasviksia. Maitotuotteita, esim rahka ja raejuusto. Joskus munia. Lisukkeina joskus riisiä, pääasiassa kasviksia, joskus bataattia. Kaura- tai riisipuuroa. Paljon marjoja. Hedelmiä sillon tällön.
Emme syö leipää, perunaa, pastaa, ruokakermoja tai valmisruokia. Rasvat pähkinöistä, oliiviöljystä ja avokadosta.
Koen tekeväni ihan perus kotiruokaa. Esim lihapullia ja kasviksia. Bataattiranskalaisia tai -muussia. Keittoja (kana, jauheliha tai lohi). Salaatteja. Karjalanpaistia. Tomaattista jauhelihakastiketta riisille. Bataattihampurilaisia. Grillattuja pihvejä kasviksien kanssa.
Eikös se ole vanha totuus, että kaikki terveellinen maistuu mahdollisimman pahalle. Minun näkövinkkelistäni se tarkoittaa kaikkia veri- ja sisälmysruokia, maksalaatikko ja rössypottu etunenässä. Molemmat ovat niin terveellisiä herkkuja, että suon nautinnoin muille, itse en niitä suuhuni pistä. Ja kyllä, kyllä, molempia olen "joutunut" syömään, joten en ole luulojen varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokki kirjoitti:
No esim mainitsemasi makaronilaatikko täysjyvämakarooniin ja korvaat vähärasvaisella jauhelihalla. Jos kyse nimenomaanpu aisesta lihasta, laita kanan- tai kalkkunanjauhelihaa.
Täysjyvä ei ole sen kummempaa kuin ei täysjyvä. Punaisessa lihassa ei ole mitään vikaa.
Hanki tietoa, ettei tartte täällä levitellä huuhaata.
Pikavilkaisulla täysjyvämakaronissa reippaasti enemmän (50-100%) kuitua, vitamiineja, proteiinia ja rasvoja höttömakaroniin verrattuna. Taidat itse levitellä huuhaata.
Mihin ihmeeseen sä tarvitset niitä täysjyvän viljakuituja??
En ole tuo aiempi, mutta minä tarvitsen niitä suoliston toimivuuteen ja kaikinpuoleiseen hyvinvointiin. Olen testannut.
Suoli toimii hyvin kasviksilla ja rasvalla. Ja terveemmällä tavalla kuin viljakuiduilla.
Vähän perusteluja sille terveemmälle? Vaikka ihan lähdeviitteineen?
Esim. betaglukaanin terveysvaikutuksista on melko paljon näyttöä jo ainakin 30 vuoden ajalta ja sitä saa helpoiten täysjyväkaurasta ja -ohrasta, jonkin verran myös muista täysjyväviljoista.
Kylläpä tässä ketjussa on paljon viisautta! Jokainen tietää, kuinka syödään hyvin ja terveellisesti. Seuraavan kerran kadulla kävellessäni voinkin ihailla lopputulosta ;)
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään lihaa, kalaa (jauheliha, possun ja naudan pihvit, kanaa, lohta) ja paljon kasviksia. Maitotuotteita, esim rahka ja raejuusto. Joskus munia. Lisukkeina joskus riisiä, pääasiassa kasviksia, joskus bataattia. Kaura- tai riisipuuroa. Paljon marjoja. Hedelmiä sillon tällön.
Emme syö leipää, perunaa, pastaa, ruokakermoja tai valmisruokia. Rasvat pähkinöistä, oliiviöljystä ja avokadosta.Koen tekeväni ihan perus kotiruokaa. Esim lihapullia ja kasviksia. Bataattiranskalaisia tai -muussia. Keittoja (kana, jauheliha tai lohi). Salaatteja. Karjalanpaistia. Tomaattista jauhelihakastiketta riisille. Bataattihampurilaisia. Grillattuja pihvejä kasviksien kanssa.
Nyt kun vielä kerrot mikä tekee bataattiranskiksista niin paljon parempia kuin perunaranskikset...
Bataatti-burilaiset on hyviä ja bataatti-fingereitä voi marinoida vaikka jugurtissa ja curryssa. Bataatti leipä(bolo) on hyvää. Bataatin saa kasvatettua kun laitat sen nyt vesilasiin(vaihda vettä usein), bataatin "silmistä" lähtee kasvamaan versoja. Perunat tulee usein syötyä kuorineen, mutta bataattia en ole edes maistanut kuorineen. Koti-bataatti.
Jos pitää sokeria tärkeänä osana ruokavaliota, kannattaa vaihtaa peruna bataattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme syö leipää, perunaa, pastaa, ruokakermoja tai valmisruokia. Rasvat pähkinöistä, oliiviöljystä ja avokadosta.Koen tekeväni ihan perus kotiruokaa. Esim lihapullia ja kasviksia. Bataattiranskalaisia tai -muussia. Keittoja (kana, jauheliha tai lohi). Salaatteja. Karjalanpaistia. Tomaattista jauhelihakastiketta riisille. Bataattihampurilaisia. Grillattuja pihvejä kasviksien kanssa.
Nyt kun vielä kerrot mikä tekee bataattiranskiksista niin paljon parempia kuin perunaranskikset...
Jos itse tekee kunmatkin niin ero ei ole kovin suuri. Bataatissa hiukan enemmän kuituja ja vitamiineja. Kaupan tai ravintoloiden rasvakeittimessä paistettuihin ero on suuri.
Silloin tulee ainakin liikuttua.. jos ei halua lihoa.
Okei, tästä lähtien syön vain kasvissosekeittoa 365 päivää vuodessa, koska vain se on terveellistä!
Minä en ainakaan haluaisi suhtautua ruokaan niin neuroottisesti kuin osa täällä. En halua elää 100 vuotiaaksi, vaan haluan nauttia elämästäni myös ruuan kautta. En koe, että se onnistuisi syömällä vain nahistunutta porkkanaa ja kieltämällä itseltään kaiken.
Ei taida löytyä vastausta.