Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te äo yli 135

Hippotato
03.02.2016 |

Näyttää siltä, että täällä on ainakin muutama ihan oikeasti tuon maagisen rajan ylittävä. Mulla ois pari kysymystä.. Onko sinulla sellaista ongelmaa, että olet jatkuvasti niin uppoutunut ajatuksiisi tai johonkin kiinnostavaan asiaan, että kaikki "hommat" jää tekemättä? Hommat kuten työ, kotityöt, asioiden hoito jne. Pystytkö ottamaan vakavasti itseäsi selvästi vähemmän älykkäät ihmiset? Koetko vaikeaksi kommunikoida heidän kanssa? Tunnetko olosi yksinäiseksi? ( Siitäkin huolimatta, vaikka olisi kavereita, ihmisten keskuudessa jne? ) Oletko löytänyt toista ihmistä, jonka koet täysin ymmärtävän sinua?

Kommentit (591)

Vierailija
141/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun kannattaa ap netistä etsiä tietoa siitä, miksi ihmiset - usein älykkäätkin - ovat taikauskoisia. Se on tosi yleistä, mutta älykkäämmät ehkä pitävät ajatuksensa yksityisenä, koska ovat huomanneet, että siinä saa hölmön leiman.

Vierailija
142/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun aloittaja ja monet vastaajat: Oletteko varmoja, ettei teillä ole ADD tai ADHD? Kyvyttömyys keskittyä/hoitaa arkisia asioita ei ole tyypillistä kaikille korkean älykkyysosamäärän omaaville.

Kyky toimia tehokkaasti käytännössä vaatii myös tietynlaista älykkyyttä ja aivojen tehokasta toimintaa. Lähipiirissä on henkilö, jonka ÄO on 150. Pohtii paljon asioita, muistikapasiteetti valtava. Erittäin tehokas myös käytännön asioita. Toiminta lähes robottimaista, millä hämmentää ihmisiä jatkuvasti. Ehtinyt ajatella, tehdä kaiken ja keksiä vielä nokkelat tavat toimia, kun monet vielä räpyttelee silmiä. Hänen seurasta pökertyy... Ja todella tuntee itsensä tyhmäksi välillä. Mutta on itse tosi ystävällinen kaikille ja ihmeen kärsivällinen meidän hitaampi älyisten kanssa :D. Usein sanoo, että älykkyyskin on vain geenien arpapeliä, samalla tavalla kuin kaunis/komea ulkonäkö. Mitä ollaan aiheesta keskusteltu, kertoo suhtautuvansa ominaisuuksiinsa lähinnä lahjoina, jotka oon vaan sattunut osumaan hänen kohdalleen, muilla on muita lahoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄO mitattu 192 ja miehellä 180 ÄO.

Olemme ihan tavallisia. Lapsena äitini huomasi että minulla on valokuvamuisti, matemaattinen lahjakkuus, absoluuttinen sävelkorva sekä kyky tehdä modernia taidetta maalausten muodossa.

Mies omistaa kuljetusfirman ja minä työskentelen kaupassa. Ei minua vaan kiinnostanut keksiä mitään transistorin tapaista ihmiskunnalle, ja käytänkin älykkyyttäni sulavaan asiakaspalveluun

Vierailija
144/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kyllä, ei ja kyllä. 138. Mä luulen että paljon on omasta asenteesta kiinni, toki pitää muistaa ettei älykkyys ja sosiaaliset taidot aina kulje käsi kädessä.

Vierailija
145/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyysosamääräsi on noin 129 , joka on korkeampi kuin 97.3 prosentilla väestöstä

http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=27

En päässyt Mensan jäseneksi. Anteeksi, että kirjoittelin tänne.

Vierailija
146/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen toimeen kyllä ihan hyvin normojen kanssa mutta viihdyn kyllä kirjojen ja omien ajatusteni parissa. Välillä ihmisten tyhmyys ja tietämättömyys saa aikaan ylimielisyyttä, joka toisinaan myös näkyy, mutta pääsääntoisesti olen kyllä sitä mieltä että jokaiselta voi oppia jotain. Paremmin hyväksyn ihmiset, jotka ovat sinut sen kanssa että ihminen on pääsääntöisesti rakennettu biasseista ja vajavaisuuksista, kuin jäykkikset joiden on pakotettava maailma yksinkertaiseen muottiin.

Omaan myös piirteitä jotka saavat mut useasti priorisoimaan omia "tärkeitä" juttujani esimerkiksi kotitöiden edelle.

Koulussa olin pääsääntöisesti laiska ja huono, vain matikka ja englanti kiinnostivat siinä määrin että niistä tuli ilman vaivaa about täysiä pinnoja.

Aikuisena kävin hakemassa ADHD diagnoosin, pääasiallisesti puhumalla. Sain "uskottavuuteni" vuoksi skipattua vanhempien haastattelut ja nuoruuden oikeat kartoitukset. Nämä ADHD:n piirteet hankaloittavat toisinaan elämää, mutta pääsääntöisesti koen niiden olevan enemmän hyöty kuin haitta.

Vierailija
147/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut ihmiset tuntuu usein yksinkertaisilta, joten yleensä pysyn enemmän omissa oloissani tai verbaalisti voitan heidät keskusteluissa

Vierailija
148/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikoinaan tein netissä eurooppalaisen älykkyystestin joka mittasi loogista päättelykykyä. En tiedä miten paikkansa pitävä testi, mutta kaveri joka oli kouluaineissa minua parempi liikuntaa lukuunottamatta sai 102 pistettä ja ylpeili sillä että vähän keskiarvoa korkeammat pisteet. Minun vuoro tuli ja sain 147 pistettä, kaveri ei meinannu uskoa ja sano että pakko olla joku virhe. Koulussa aina ollut huono eri aineissa kun olin ylivilkas lapsi ja mikään ei kiinnostanut paitsi liikunta. En oo kyllä pitänyt itseäni mitenkään normaalia fiksumpana mutta huomannut että jos arkiaskareissa vaikka tarvitaan jotain loogista päättelyä niin kyllähän se vähän auttaa.

Vierailija
149/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä uudempi jakauma,

http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=13

180 ja 192 ovat vanhan mittaustavan mukaisia arvoja. Kuinka moni viestiketjun kaveri ilmoitti vanhan systeemin luvun?

Entä AP onko 135 vanha vai uusi?

Eli sain äsken tuon 129 ja muistan saaneeni nuorena 140-150 välille kotitestissä ja silloin Mensan raja oli muistaakseni 148

Vierailija
150/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hodari kirjoitti:

Tulen toimeen kyllä ihan hyvin normojen kanssa mutta viihdyn kyllä kirjojen ja omien ajatusteni parissa...

Ja loogista älyä oleellisempana ominaisuutena itsessäni pidän sosiaalisia kykyjä ja luovuutta.

Vierailija
151/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

DiSO kirjoitti:

Muut ihmiset tuntuu usein yksinkertaisilta, joten yleensä pysyn enemmän omissa oloissani tai verbaalisti voitan heidät keskusteluissa

Eli kaikki keskustelut on sinulle vain "kilpailua" ja oman egon pönkitystä, etkä pysty vaan lungisti nauttimaan rennoista keskusteluista vaan kaikki on suorittamista ja väittelyä sinun kanssa ja lopuksi ansaitset siitä mielikuvitus palkinnon kun "voitit" toisen keskustelussa. Just semmonen itseään jalustalle nostava ihmistyyppi mitä välttelen kun ruttoa.

Vierailija
152/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työn tekeminen hyvin lyhyessä ajassa voi olla illuusio. Kaikki työt eivät ole älyllä selätettävissä, vaan hommia oikeasti on tehtävä jatkuvasti. Välttämättä älykkäämpi ei ole sellaisessa valtavan paljon nopeampi kuin vähemmän älykäskään. Työrutiinit ja näppäryys ovat erikseen.

Joissain töissä voi siis selvitä, vaikka tekisi töitä vain osan päivää tehokkaasti, muttei kaikissa. Fiksu tuonkin huomannee ja hakeutuu tehtäviin, jossa osa-aikainen tehokkuus ei haittaa.

Työpaikoilla ylimääräinen äly ei siis aina ole arvo sinänsä, ellei se ilmene parempana työpanoksena. Itse olen sekä älykäs että tottunut jatkuvaan työskentelyyn. Asemani ei ole huima, mutta vastoin joidenkin luuloja pystyn mainiosti työskentelemään jatkuvasti työpäivän ajan, vaikka älykkö olenkin.

Olen eri mieltä, vaikka en varmaan täytä ketjussa vaadittua lukemaa. Työ tehostuu älyn kautta ennakoinnilla, virheiden tarkoituksenmukaisella välttämisellä, suunnittelulla ja no, nopeammalla ongelmien ratkonnalla. Lisäksi aivot työskentelevät jatkuvasti asioiden optimoimisen suuntaan -> nopeuttaa ja tehostaa työtä aidosti pikkuseikkojenkin kautta.

En ajattele, että on mielekästä "tehdä jatkuvasti", luppoaika antaa tilaa uusille ajatuksille ja luovuudelle, on jopa must ajatustyössä. Lisäksi puuhastelu ei ole itseisarvo, vaan se, että tekee tehokkaasti silloin kun on tarpeen, löysäten välillä. Tarkoitukseton "tehokkuus" on hulluutta ja päättyy usein siihen, että puuhataan sitä ja tätä ilman merkittäviä tuloksia. Suunnitteluun käytetty aikakin on työskentelyä ja varsin merkittävää sellaista sitten kun aletaan tekemään.

Vierailija
153/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työn tekeminen hyvin lyhyessä ajassa voi olla illuusio. Kaikki työt eivät ole älyllä selätettävissä, vaan hommia oikeasti on tehtävä jatkuvasti. Välttämättä älykkäämpi ei ole sellaisessa valtavan paljon nopeampi kuin vähemmän älykäskään. Työrutiinit ja näppäryys ovat erikseen.

Joissain töissä voi siis selvitä, vaikka tekisi töitä vain osan päivää tehokkaasti, muttei kaikissa. Fiksu tuonkin huomannee ja hakeutuu tehtäviin, jossa osa-aikainen tehokkuus ei haittaa.

Työpaikoilla ylimääräinen äly ei siis aina ole arvo sinänsä, ellei se ilmene parempana työpanoksena. Itse olen sekä älykäs että tottunut jatkuvaan työskentelyyn. Asemani ei ole huima, mutta vastoin joidenkin luuloja pystyn mainiosti työskentelemään jatkuvasti työpäivän ajan, vaikka älykkö olenkin.

Olen eri mieltä, vaikka en varmaan täytä ketjussa vaadittua lukemaa. Työ tehostuu älyn kautta ennakoinnilla, virheiden tarkoituksenmukaisella välttämisellä, suunnittelulla ja no, nopeammalla ongelmien ratkonnalla. Lisäksi aivot työskentelevät jatkuvasti asioiden optimoimisen suuntaan -> nopeuttaa ja tehostaa työtä aidosti pikkuseikkojenkin kautta.

En ajattele, että on mielekästä "tehdä jatkuvasti", luppoaika antaa tilaa uusille ajatuksille ja luovuudelle, on jopa must ajatustyössä. Lisäksi puuhastelu ei ole itseisarvo, vaan se, että tekee tehokkaasti silloin kun on tarpeen, löysäten välillä. Tarkoitukseton "tehokkuus" on hulluutta ja päättyy usein siihen, että puuhataan sitä ja tätä ilman merkittäviä tuloksia. Suunnitteluun käytetty aikakin on työskentelyä ja varsin merkittävää sellaista sitten kun aletaan tekemään.

Lisään vielä että usein ehtii auttamaan muitakin heidän hommiensa kanssa tai pohtimaan yhteisiä probleemia eteenpäin kun jää "luppoaikaa". Hyödyttää kaikkia. Eli tuo sinänsä lisäarvoa yhteisöön kuin yhteisöön jos haluaa tätä hyödyntää.

Vierailija
154/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on virallisella mensatestillä 139.

Jäin nyt miettimään että mitä ihmeen maagista rajaa ap tarkoitti otsikossa? Kyllähän esim äo 125 on myös hyvin älykäs ihminen.

Mun ei millään oletuksella pitäisi olla älykäs. Synnyin hirveään kouluttamattomaan ruousakkiperheeseen, isä luonnevikainen lapsenhakkaaja joka hakkasi ja piinasi koko lapsuuden ja nuoruuden. Pakenin lukemiseen ja luin tietonasakkrjankin hyllystä jos isä ei päästänyt mua kirjastoon. Vanhemmat on molemman duunareita, tyhmiä kuin saappaat, eivät päässeet aikanaan edes oppikouluun :)

Musta tuli suvun ensimmäinen akateeminen ja olen johtotehtävissä. Vanhempien kanssa en ole väleissä, he eivät voi sietää että kouluttauduin niin korkealle. Toivovat minulle pahaa, vaikeuksia ja vastoinkäymisiä, esim sanovat että ”ajaisitpa kolarin ja kävisi huonosti”.

Olen usein miettinyt miten satuin älykkääksi junttisukuun. Huomasin jo lapsena että hoksottimeni olivat paljon paremmat kuin vanhemmilla ja jo ala-asteella huomasin olevani viisaampi kuin vanhempani. Joskus poikkeuksia syntyy.

Nykyisin olen aikalailla yksinäinen, juureton ja ulkopuolisuuden tuntu on suuri. Onneksi olen pärjännyt uralla hyvin, ilman sitä olisin varmaan jotenkin erakoitunut.

Vierailija
155/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mnustakin usein tuntuu että oken liian älykäs. Oblen usein omissa maa ilmoissani. Kun olen niin älykäs ja hyvä. Mubtta olen muös nöyrä, ja ymbärrän tyhmempijäkin tyyppejä. Ja mensan jäsen olen. Äo 138

Äo 138 mutta kirjoittaa et osaa?

Vierailija
156/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä kuulu älykkyyteen mikään ’ei kiinnosta muiden jutut’ tai yksinäisyys. Tuo on ainostaan itsetunnoltaan heikon tiedostamaton keino suojata itseään liian vaikealta asialta. Laittaa älykkyyden piikkiin omaa kyvyttömyyttään. Älykäs ihminen kyllä näkisi myös ko. itsepetoksen. Ei vaikuta kauhean älykkäältä aloitukselta muutenkaan.

Vierailija
157/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

193 ÄO eli kahden pisteen päässä Langanista.

Minua ja Chrisiä yhdistää myös työskentely portsarina.

Löysin unelmieni naisen Kuopion reissulta, jolla 220 ÄO. Hän on kirjailija joka perinyt älykkyyden äidiltään.

Olemme erilaisia kuin muut, mutta hyväksymme kaikki ihmiset itsenään

Vierailija
158/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Pirkko- kirjoitti:

ÄO mitattu 192 ja miehellä 180 ÄO.

Niinkö vähän. Minulta mitattiin ÄO:ksi 289. Elän kuitenkin ihan normaalia elämää ja ennen kaikkea en koskaan valehtele internetissä tuntemattomille ihmisille.

Vierailija
159/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

DiSO kirjoitti:

No oletpa ylivertainen. Hienoa.

Itse en koskaan aio käydä äo-testissä.

Tuloshan on pelkkä numero. Sekö kuvaa koko aivojeni kapasiteettia kaikilla osa-alueilla?

Yksi ainoa numero?

Vierailija
160/591 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla sellaista ongelmaa, että olet jatkuvasti niin uppoutunut ajatuksiisi tai johonkin kiinnostavaan asiaan, että kaikki "hommat" jää tekemättä? Hommat kuten työ, kotityöt, asioiden hoito jne.

Kyllä, ja todella usein.

Pystytkö ottamaan vakavasti itseäsi selvästi vähemmän älykkäät ihmiset?

Pystyn.

Koetko vaikeaksi kommunikoida heidän kanssa?

Riippuu. Jos vähemmän älykäs on sinut asian kanssa ja halukas yhteistyöhön, ei ole mitään ongelmaa. Pitää muistaa että usein vähemmän älykkäät ovat kiinnostuneita asioista joista minä en tajua mitään, ja siksi voin yhtä lailla oppia heiltä.

Vähemmän älykkäät ihmiset jotka kuvittelevat olevansa fiksuja, tai vetävät heti defenssit päälle, ovat ongelma.

Tunnetko olosi yksinäiseksi? ( Siitäkin huolimatta, vaikka olisi kavereita, ihmisten keskuudessa jne? )

En, koska olen introvertti :)

Oletko löytänyt toista ihmistä, jonka koet täysin ymmärtävän sinua?

Kyllä, yksi naispuolinen ystävä ymmärtää täysin. Olen kylläkin toisinaan vähän varautunut hänen seurassaan (mistä hän aina muistuttaa) koska en pidä siitä jos joku osaa lukea minua yhtä hyvin kuin minä muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi