Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te äo yli 135

Hippotato
03.02.2016 |

Näyttää siltä, että täällä on ainakin muutama ihan oikeasti tuon maagisen rajan ylittävä. Mulla ois pari kysymystä.. Onko sinulla sellaista ongelmaa, että olet jatkuvasti niin uppoutunut ajatuksiisi tai johonkin kiinnostavaan asiaan, että kaikki "hommat" jää tekemättä? Hommat kuten työ, kotityöt, asioiden hoito jne. Pystytkö ottamaan vakavasti itseäsi selvästi vähemmän älykkäät ihmiset? Koetko vaikeaksi kommunikoida heidän kanssa? Tunnetko olosi yksinäiseksi? ( Siitäkin huolimatta, vaikka olisi kavereita, ihmisten keskuudessa jne? ) Oletko löytänyt toista ihmistä, jonka koet täysin ymmärtävän sinua?

Kommentit (591)

Vierailija
481/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ÄO 140 mutten kuulu Mensaan. Itsellä todettu ADHD, sain diagnoosin vasta aikuisena - lääkäri totesi että korkea älykkyys luultavasti on suurin syy siihen ettei diagnoosia tullut aiemmin kun olin tottunut peittelemään oireita niin hyvin.

Vierailija
482/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

supina kirjoitti:

Itsellä ÄO 140 mutten kuulu Mensaan. Itsellä todettu ADHD, sain diagnoosin vasta aikuisena - lääkäri totesi että korkea älykkyys luultavasti on suurin syy siihen ettei diagnoosia tullut aiemmin kun olin tottunut peittelemään oireita niin hyvin.

Voi kurja, ei kai ole ADHD liikaa haitannut elämää? Itsekään en liittynyt mensaan, vaikka sain täydet pisteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

supina kirjoitti:

Vähän samantapaista täällä. Tuntuu varmaan joistakin ihmisistä kammottavalta, mutta matkin muita ihmisiä, että miten pitää käyttäytyä ja reagoida. Tällainenhan liitetään syvään narsismiin ja sosiopatiaan, mutta mulla enemmän vain selviytymiseen arkielämässä ilman että loukkaisin ihmisiä tarpeettomasti. Tylyydeksi ja tökeryydeksi ilman näyttelemistä minut olisi tuomittu ja joskus toki tuomittiinkin.

Nyt vanhemmiten, kun ei enää välitä/ei tarvitse peitellä, niin tietynlaiset luonteenpiirteet korostuvat ja korostuvat. Joten olen erakoitunut lähes täydellisesti. Not fit for the human company, sanoi jo Augustus aikoinaan tyttärestään Juliasta.

Vierailija
484/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. kirjoitti:

Ei kai sit ole :)

Kysyin siksi, koska itselläni on tuollaista.. ja olen miettinyt Mensaan liittymistä, jos sieltä vaikka löytyisi "vertaistukea". Edes joku, jonka seurassa voisi olla oma itsensä.

On mulla kavereita ja ystäväksikin luokiteltavia ihmisiä elämässäni, mutta.. Kaikki ovat aina jotenkin päin varautuneita mun seurassa. En minä itse itseäni korosta tai ole pätemässä koko ajan tms. Mulla vaan on sellainen maine, ja on mulle sanottukin, että ihmiset tuntevat itsensä riittämättömäksi, tyhmäksi jne. mun seurassa. Ajattelevat, että heidän seuransa ei kiinnosta mua, tai miettivät, että "mitä heissä näen".

Ja olen jatkuvasti omissa maailmoissani, miettien millon mitäkin.. useimmiten useaa asiaa yhtä aikaa tai uppoutuneena johonkin kiinnostavaan uuteen aiheeseen. Saan toki työni tehtyä sit hyvinkin lyhyessä ajassa, mutta käytän tunteja päivästä ihan vaan laatuaikaan omien ajatusteni seurassa. Olen kyllä usein aika "poissaoleva" myös muiden seurassa.

Joskus sorrun ylimieliseen ajatteluun, enkä voi ottaa vakavasti ihmisiä, jotka kamppailevat mielestäni hyvin yksinkertaisten asioiden eli "ongelmien" kanssa. En myöskään pysty pitämään kovin vakavastiotettavana ihmisiä, jotka uskovat jumalaan, yliluonnollisiin asioihin, horoskooppeihin, "tuuriin" jne.

En minä tarkoita olla ikävä ihminen, tyly tai tarkoituksella saa toisia tuntemaan oloaan tyhmemmäksi.. mutta jotenkin niin vaan aina käy. En osaa olla toisenlainen, enkä tiedä miksi pitäisikään.

Aika huvittavaa, että suhtaudut niihin halveksivasti, jotka uskovat ja seurustelevat Kaikkivaltiaan - Kaikkein suurimman ÄLYN kanssa!

Hän on tehnyt sinutkin, joten vähintäänkin9 idoottimaista suhtautua Häneen ylimielisesti.

Mitä on ihmisäly??? Ei mitään verrattuna siihen, mitä koko universumin Luoja voi antaa. Anna elämäsi Jeesukselle, sen älykkäämpää tekoa ei ole.

Vierailija
485/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloin opiskelemaan vasta yliopistossa. Viihdyn parhaiten yksin. Tunnen olevani kirottu ihminen - kirottu liian korkealla älykkyysosamäärällä. Mensaan en jaksanut liittyä, vaikka sain testissä kaikki oikein.  Elämä on pelkkää teatteria, jossa tunnen olevani ulkopuolinen katselija. Ei voisi vähempää kiinnostaa mikään status. 

Ihmisten käyttäytymistä voisi verrata vaikka susilaumaan. On ne johtavat alfat jotka haluavat huomiota ja sitten betat, jotka haluaisivat alfojen paikalle. Sitten pohjalla omegat, jotka tottelevat ja seuraavat alfoja. Itseäni kuvastaa parhaiten sigma. Elän omaa elämääni lauman ulkopuolella, mutta voisin koska vain viedä alfan paikan ja todellakin ärähdän jos joku alfa hyppii nenille. Olen ambivertti. Minua ei haittaa sosiaalisuus ja huomion keskipisteenä oleminen, vaikka mieluiten olen yksin.  

Kun mennään todella korkealla tasolla, on se helposti tosiaan aika yksinäistä. Toki itse viihdyn myös kevyemmissä aiheissa, mutta joskus sitä kaipaisi samantasoista keskustelukumppania. Olisi niin ihanaa pohtia kaikenlaista ja keskustella niistä toisen kanssa ilman, että joutuu selittämään asioita. No, toisaalta itse olen vielä lisäksi sekä erityisen herkkä, että introvertti, joten viihdyn valtavan hyvin myös yksin enkä vain viihdy, vaan tarvitsen sitä. Mutta joskus olisi kiva käydä vaikkapa filosofisia keskusteluja ainakin ilman, että tarvitsee selittää asioita toiselle.

Mitä vielä tuohon laumaan tulee, niin itse olen myös luontaisesti ns. yksinäinen susi. En tarvitse sillä tavoin muita enkä halua olla asioista jotain mieltä vain siksi, että muutkin ovat. En koskaan pystyisi elämään vastoin omaa totuuttani. Se ei myöskään toisi minulle mitään sellaista lisäarvoa eikä asema, materia, muiden arvostus ym. merkitse minulle juuri mitään. Toki vaadin normaalin ihmisarvoisen kohtelun, mutta se on eri asia. Tämä kaikki ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisin muita itseäni huonompina enkä kelpuuttaisi siksi heidän seuraansa tai haluaisi olla 'lauman' jäsen. Ei, vaikka olenkin viime vuosina väsyttyäni tuskastellut joidenkin itse ylimielisten muita vähättelevien muka kaikentietävien tyhmyyttä. Itselläni siis jotain tällaista. Nyt voitte sitten tulla tähän taas saivartelemaan, mutuilemaan, ymmärtämään joko tahallaan tai tahattomasti väärin jne. Ainakin ne pari uskollista stalkkeria, sillä etenkin hatereille toisen älykkyys ja fiksuus on täysin sietämätöntä ja punainen vaate. Mutta tulkaa ihmeessä, oma on häpeänne. Minä en sitä aivotonta sirkusta jää seuraamaan eli I'm out. Peace. 

Joskus asian ympärillä olevien asioiden käsittämistä ei pidä sotkea huippuälykkyyteen. Itse pidän älykkäänä tai viisaana ihmistä, joka kykenee näkemään ja huomioimaan ympäristöäkin toimissaan, kuin vaan yhtä kohdetta.

Vierailija
486/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap. kirjoitti:

Kysyin siksi, koska itselläni on tuollaista.. ja olen miettinyt Mensaan liittymistä, jos sieltä vaikka löytyisi "vertaistukea". Edes joku, jonka seurassa voisi olla oma itsensä.

On mulla kavereita ja ystäväksikin luokiteltavia ihmisiä elämässäni, mutta.. Kaikki ovat aina jotenkin päin varautuneita mun seurassa. En minä itse itseäni korosta tai ole pätemässä koko ajan tms. Mulla vaan on sellainen maine, ja on mulle sanottukin, että ihmiset tuntevat itsensä riittämättömäksi, tyhmäksi jne. mun seurassa. Ajattelevat, että heidän seuransa ei kiinnosta mua, tai miettivät, että "mitä heissä näen".

Ja olen jatkuvasti omissa maailmoissani, miettien millon mitäkin.. useimmiten useaa asiaa yhtä aikaa tai uppoutuneena johonkin kiinnostavaan uuteen aiheeseen. Saan toki työni tehtyä sit hyvinkin lyhyessä ajassa, mutta käytän tunteja päivästä ihan vaan laatuaikaan omien ajatusteni seurassa. Olen kyllä usein aika "poissaoleva" myös muiden seurassa.

Joskus sorrun ylimieliseen ajatteluun, enkä voi ottaa vakavasti ihmisiä, jotka kamppailevat mielestäni hyvin yksinkertaisten asioiden eli "ongelmien" kanssa. En myöskään pysty pitämään kovin vakavastiotettavana ihmisiä, jotka uskovat jumalaan, yliluonnollisiin asioihin, horoskooppeihin, "tuuriin" jne.

En minä tarkoita olla ikävä ihminen, tyly tai tarkoituksella saa toisia tuntemaan oloaan tyhmemmäksi.. mutta jotenkin niin vaan aina käy. En osaa olla toisenlainen, enkä tiedä miksi pitäisikään.

Aika huvittavaa, että suhtaudut niihin halveksivasti, jotka uskovat ja seurustelevat Kaikkivaltiaan - Kaikkein suurimman ÄLYN kanssa!

Hän on tehnyt sinutkin, joten vähintäänkin9 idoottimaista suhtautua Häneen ylimielisesti.

Mitä on ihmisäly??? Ei mitään verrattuna siihen, mitä koko universumin Luoja voi antaa. Anna elämäsi Jeesukselle, sen älykkäämpää tekoa ei ole.

Uskovaiset on todistetusti tyhmempiä kuin ateistit. Sinun Jumalasi ja uskontosi on vain filosofien keksimää hölynpölyä.

Vierailija
487/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikkiin. Mutta oikeasti, tuo vuorovaikutus muiden ihmisten kanssa oli mun kompastuskivi ennenkuin tiesin olevani hiukkasen fiksu. Mä nimittäin luulin itseäni tyhmäksi, kun ihmiset ei tajunneet mua enkä minä niitä.

Nyt kun tiedän että asia olikin toisinpäin, luotan itseeni enemmän, en jännitä ihmisten seurassa ja pystyn heittämään kaiketi ihan hyvää läppää kenen kanssa tahansa. Ainakin mulla on ystäviä ja tuttavia, jotka vaikuttavat minusta tykkäävän.

Tuo viimeinen kohta; ihminen joka ymmärtää minua. Hän on Mensan jäsen, johon sattumalta törmäsin. Me sanotaan samoja asioita ääneen yhtä aikaa. Outoa.

Vierailija
488/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin älykkäät ovat luultavasti arjalaisten, alkuperäisten luku-ja kirjoitustaitoisten mv-suomenheimojen jälkeläisiä. Heidän ydna oli ja on R1a1. Arkeologiassa nämä heimot ovat "kalmistokulttuuri". Suurin osa nykyisistä "suomalaisista" on metsästäjä-keräilijä-taustaisia, joiden kognitiiviset kyvyt eivät ole kummoiset. Näiden esi-isät omaksuivat suomen kielen arjalaisilta joskus viikinkiajalla.

Nyky-Suomessa älykkyys on poikkeava ominaisuus, mutta kenties se lohduttaa, että alkuperäiset suomenkieliset olivat huippuälykkäitä, karialaisten, joonialaisten ja muiden helleenien heimolaisia, samaa kansaa.

Meidän pitäisi järjestäytyä ja perustaa omat akatemiat, tutkimus jne.

Itse olen todennäköisesti Birger Jaarlin jälkeläisiä. Mitään dna-testiä en ole tehnyt.

Vierailija
489/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap. kirjoitti:

Uskovaiset on todistetusti tyhmempiä kuin ateistit. Sinun Jumalasi ja uskontosi on vain filosofien keksimää hölynpölyä.

Se on ihan tavallisten tyhmien keksimää. Ne koettivat selittää itselleen maailmaa ja siihen niillä eväät riitti: täytyy olla joku meitä viisaampi.

Filosofia ja filosofit keksittiin paljon myöhemmin kuin jumaluudet ja luomistarinat.

Vierailija
490/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin älykkäät ovat luultavasti arjalaisten, alkuperäisten luku-ja kirjoitustaitoisten mv-suomenheimojen jälkeläisiä. Heidän ydna oli ja on R1a1. Arkeologiassa nämä heimot ovat "kalmistokulttuuri". Suurin osa nykyisistä "suomalaisista" on metsästäjä-keräilijä-taustaisia, joiden kognitiiviset kyvyt eivät ole kummoiset. Näiden esi-isät omaksuivat suomen kielen arjalaisilta joskus viikinkiajalla.

Nyky-Suomessa älykkyys on poikkeava ominaisuus, mutta kenties se lohduttaa, että alkuperäiset suomenkieliset olivat huippuälykkäitä, karialaisten, joonialaisten ja muiden helleenien heimolaisia, samaa kansaa.

Meidän pitäisi järjestäytyä ja perustaa omat akatemiat, tutkimus jne.

Itse olen todennäköisesti Birger Jaarlin jälkeläisiä. Mitään dna-testiä en ole tehnyt.

Te olette kumpikin harhaisia :D Älyhän ei tee immuuniksi mielen sairauksille. 

Vierailija
491/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äo on 139.

- uppoudun aina milloin mihinkin itseäni kiinnostavaan juttuun niin, että kämppä on lähes aina sikolätti. Tai ei se likainen ole, sekainen ja pölyinen vain

-en ajattele ihmisistä, että onko tuo älykäs tai tyhmä, se ei ole päällimmäinen ajatus, ajattelen ensimmäiseksi, että onko ihminen hyvän/pahantahtoinen, sitten että onko ihminen kiva, mukava, kiinnostava, työtilanteessa tietysti pyrin arvioimaan, miten tekee työtään, onko siinä hyvä jne. Eli hyvin monta asiaa tulee ihmissuhteissa eteen ennen äo-tason arviointia. Yliopistolla, ammattikorkeakoulussa ja duunipaikoilla on tullut pyörittyä (hyvinkin) älykkäiden ihmisten seurassa ja suurin osa heistä on epäkiinnostavia ja hyvin moni ihan mulkku. 

-missä sitten äo-erot voivat tulla esiin tavallisessa elämässä?: no ehkä siten, että huomaa, ettei toinen tajua esim. vaikkapa elokuvan syviä merkityksiä, vähän samaan tapaan kuin aikuiset lasten kanssa piirrettyjä katsoessaan saattavat nauraa vähän eri asioille kuin lapset ja lapset katsovat ihmeissään, että mikä tuossa muka on hauskaa, tietysti tähän saattaa vaikuttaa enemmän ehkä yleissivistyskin kuin älykkyys. Joskus äo-tasot tulevat esiin, kun joutuu selittämään työssä vähän vaikeampia juttuja joillekin, mutta ne otan haasteena, että kuinka hyvin pystyn konkretisoimaan ja ns. kädestä pitäen opettamaan jonkin asian, yleensä suurin osa ihmisistä ymmärtää kyllä, kun selitetään elämänläheisesti

- olen aina ollut yksinäinen, ilmeisen omituinen muiden silmissä, parisuhdetta en ole koskaan edes halunnut, olen nainen joka on elänyt yksin 16-vuotiaasta asti, olen nyt nelikymppinen, en ole löytänyt hengenheimolaista, en miehistä, en naisista, en edes koulutetusta simpanssista. On minulla sentään kissa- ja koirakaverit. Ne nakkaa paskat mun äo-tasolle. Varsinkin kissa. Mutta epäilen että koira myös.

Itse olen paljon nuorempi. Minusta juuri älykkäimpien kannattaisi lisääntyä eniten. Siksi olen harkinnut spermani luovuttamista. Yksin en haluaisi viettää koko elämääni. Vuokrasopimukseni kieltää lemmikit.  Laulun sanoin:

Sweet dreams are made of this

Who am I to disagree

I travel the world and the seven seas

Everybody's looking for something

Some of them want to use you

Some of them want to get used by you

Some of them want to abuse you

Some of them want to be abused

Älykkyys periytyy äidiltä, eli on älyn kannalta melko samantekevää kuka lasten isä on. Isältä periytyy vahvemmin luonteen syvemmät piirteet kuten sitkeys ja päättäväisyys ja fyysinen olemus.

Vierailija
492/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mensaälykkäille tiedoksi, että teillä on vain tietyn kaltaista nk. kuviopäättelysuorituskykyä ei muuta, jotka on suunnitellut kaltaisenne henkilö....

Vierailija
493/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Mensan virallisilla testeillä 139. Olen hyvinkin sosiaalinen, mutta suhteet jäävät usein pinnallisiksi. En ole ajatellut tämän johtuvan älykkyydestä vaan emotionaalisesta varautuneisuudesta. Viihdyn kyllä erittäin hyvin yksinkin. Olen tutkijana yliopistolla, joten älykästä seuraa riittää onneksi ja kaveritkin on samoista ympyröistä. Pystyn keskustelemaan monenlaisten ihmisten kanssa ja löydän yleensä aina jonkinlaista yhteistä kiinnostuksen kohdetta (luonto, koirat, jalkapallo, kirjallisuus, musiikki... kaikkien kanssa löytyy jotain!). Minua ei haittaa, jos keskustelu ei aina kulje korkeissa sfääreissä. Vaihdan mielelläni vapaalle aivotyönkin suhteen. Toisaalta minulla on paljon henkilökohtaisia ajatusprosesseja ja kiinnostuksen kohteita, joita en koe tarpeelliseksi jakaakaan kenenkään kanssa. Eli juu ja ei, niin ja näin.

Vierailija
494/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopeudun kulloiseenkin tilanteeseen ja pyrin nauttimaan elämästä ja pitämään muita arvossa. Meillä on kaikilla omat ainutlaatuiset vahvuutemme eikä mielestäni ole syytä ylenkatsoa ketään.

Vierailija
495/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo tosiaan paljon henkilöstä joka tekee mensatestejä... 🙄

Eikö kannattaisi sekin aika tehdä jotain ihmiskunnan kannalta hyödyllistä kuten vaikkapa keksiä syöpään toimiva lääke? Vai eikö älli riitäkään?

Vierailija
496/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii-in kirjoitti:

Eikö kannattaisi sekin aika tehdä jotain ihmiskunnan kannalta hyödyllistä kuten vaikkapa keksiä syöpään toimiva lääke? Vai eikö älli riitäkään?

Älykkyystestit kiinnostavat varsinkin älykkäitä ihmisiä. Jos sattuu olemaan nero, miksi kaikki olettavat että pitäisi tehdä jotain ihmiskunnan hyväksi?

Vierailija
497/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mensaälykkäille tiedoksi, että teillä on vain tietyn kaltaista nk. kuviopäättelysuorituskykyä ei muuta, jotka on suunnitellut kaltaisenne henkilö....

Puhutaan yleisälykkyydestä eli g-faktorista, jota mensa mittaa.

Vierailija
498/591 |
30.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii-in kirjoitti:

Älykkyystestit kiinnostavat varsinkin älykkäitä ihmisiä. Jos sattuu olemaan nero, miksi kaikki olettavat että pitäisi tehdä jotain ihmiskunnan hyväksi?

Niin tai toinen vaihtoehto on ettette olekaan niin älykkäitä kuin kuvittelette. Yksi testi kertoo ihmisen älyllisen potentiaalin? Voi jopa olla, että jäätte nk. keskitason riman alapuolelle....

Vierailija
499/591 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin langassa sen huomaa, että heti aletaan mollaamaan ja vähättelemään, jos joku on itseä älykkäämpi. Ihmiset ovat kateellisia. 

Vierailija
500/591 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tuttua, että ihmisiä alkaa ärsyttää, kun on usein oikeassa. Vaikka sitä yrittää pysytellä hiljaa ja taustalla, niin vaikeaahan se olisi antaa asioiden mennä pieleen, ja siksi tulee usein sanottua se oikea ratkaisu. Mistä usein seuraa hiljaisuus, tuskastunut mulkaisu, ja tehdään kuten sanoin, syystä, jonka sanoin. Yritä siinä sitten olla mahdollisimman huomaamaton, jotta tunnelma tasaantuu.

Jos oikeasti tuo huomio häiritsee, etkä salaa nauti siitä, on helppo saada ratkaisu näyttämään muiden itse keksimältä. Sanoo sen silleen puolihuolimattomasti tai vaikka jollekin kahdenkesken. Tarpeeksi älykkäälle, joka ei keksinyt ratkaisua itse, mutta äkkää sen käyttökelpoisuuden kun se hänelle kerrotaan. Ja voin vannoa, että joku tuo sen parhaan ratkaisun esille omanaan. Paras lopputulos toteutuu, jos siis olit kiinnostunut siitä, etkä huomiosta. Ole hyvä.

Ei tarvitse tehdä noin monimutkaisesti, jos on nainen. Riittää kun paikalla on joku mies, sanotaan vaikka joku Petri. Ehdotat sitä oikeaa ratkaisua, niin kohta joku sanoo, että joo tehdään niin, hyvä Petri, Petrin idea on loistava.

Tämä on niin totta, ei tarvitse olla edes mensatasoa tähän!

Käynyt toistuvasti minulle, olen ihan perusfiksu nainen. Olen ehdottanut jonkun ratkaisun, äänekkäästi feministiset naispuoliset työkaverit päätyvät kiittelemään Petriä, Petri on niin fiksu.

Petrihän on tähän syytön, tuntuu itsekin olevan joskus hämillään tästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan