Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rakennusalan konkurssi: "Työtä ei tunneta enää omaksi. Töihin tullaan velvollisuudesta, ei ilosta."

Vierailija
07.06.2026 |

Isojen työmaiden meininkiä Tasanko oudoksuu. Niillä mestareita ei välttämättä juuri näy, vaan he istuvat kopeissaan koneittensa ääressä. Työntekijät voivat hänen mukaansa saada tehtävänantonsa viestillä puhelimeen. Osa saattaa katsoa ohjeet Youtube-videolta ja osa yrittää puhelimen kääntäjän avulla selvittää, mitä pitäisikään tehdä, Tasanko sanoo.

Välinpitämättömyys on arkea. Rakennusmateriaalit saattavat lojua säiden ja luonnon armoilla.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012051828.html

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan halua ostaa niitä kallita taloja joissa on paljon rakennusvirheitä.

Vierailija
2/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niitä paskahommia tekis velvollisuudentunnosta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisella mielellä ja lämpimällä halauksella ei pysty maksamaan vuokraa. 

Vierailija
4/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalainen keikkahommissa Suomessa niin mitä luulet mikä on motivaatio kun tietävät ettei kukaan soittele perään oli jälki mitä tahansa? Märät villat vain lyödään paikalle ja outoja virityksiä käytetään ongelmanratkaisuun. Palkkakin näillä on usein se 3-6€/h koska ovat töissä ulkomaiselle firmalle joka alihankkijana rakennustyömaalla.

Vierailija
5/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tosiaan talot rakennetaan, jos kukaan ei enää halua oikeasti rakentaa in-situ? Ei taida tekoäly betonoida eilä laatoittaa...

Vierailija
6/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän nuo ns rakennusmestaritkaan osaa mitään enää nykypäivänä. Minä kun olin 25 vuotta sitten raksalla, niin kaikilla mestareilla oli myös todella kova suorittavan työn taito. He oikeasti tiesivät ja osasivat asiat myös käytännössä. Kauas on tultu noista ajoista. Nykyään mestarin tai esihenkilön asemassa katsotaan, ettei minun tarvitse osata sitä itse suorittavaa asiaa. Se vaan kun et osaa, niin et konkreettisesti myöskään ymmärrä. Rakennusalalla se todellakin näkyy työn lopputuloksessa.

Vierailija
7/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 20 vuotta raksahommia. Yhtäkkiä en kelvannut enää raksatöihin. Olen 8 vuotta hakenut raksatöitä saamatta mitään. Olena ina tykännyt raksahommista ja kukaan ei ole arvostellut huonoa jälkeä. Saisin 10 suosittelijaa heti ja mun cv on 4 sivuinen koska olen tehnyt monenlaisia ja ollut rakentamassa kymmeniä rakennuksia. Nyt sitten ei enää kelpaa mihinkään. Kerran meinasin saada raksahomman, olin haastattelussa henkilöstöfirmassa ja se meni hyvin ja tuli viesti että tule maanantaina allekirjoittaa sopimus. Sitten menin sinne niin sanottiin etten saakkaan työtä se meni toiselle. Pidin sitä laittomana irtissanimisena ja tein siitä rikosilmoituksen ja vaadin korvauksia. Vaadin siitä puolen vuoden palkan ja oikeus oli minun puolella joten henkilöstöfirma tuomittiin maksamaan minnulle 11000 euroa.

Vierailija
8/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tosiaan talot rakennetaan, jos kukaan ei enää halua oikeasti rakentaa in-situ? Ei taida tekoäly betonoida eilä laatoittaa...

Kyllä se musk kehittää sitä optimusta juuri näihin hommiin. Rakentamisen laatu varmasti nousee hetkessä kun ne tulee ja samalla asuntojen hinnat laskee.

Vierailija
9/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se musk kehittää sitä optimusta juuri näihin hommiin. Rakentamisen laatu varmasti nousee hetkessä kun ne tulee ja samalla asuntojen hinnat laskee.

En taida nähdä sitä päivää kun tekoäly piikkaa vanhan kylppärin rautakaivon pois ja asentaa uuden tilalle ja valaa lattian tekee kaadot ja lopuksi laatoittaa.

Tuskin edes sitä että paneloisi saunan.

Vierailija
10/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoriassa voidaan automatisoida rakentamista. Käytännössä luonnonolosuhteiden armoilla sotkuisessa ympäristössä toimiminen on niin haastavaa, että joku vuosi tai vuosikymmen menee ennen kuin oikeasti mitään tapahtuu. Robotti voi demota kikkaa tai toista, mutta todellisuus on sitten ihan erin juttu. Ihminen osaa siivota ja huoltaa itsensä.

Pystysuoraa tornia voidaan rakentaa koneellisesti aika nopasti, kiinalaiset on tätä demonstroineet jo vuosia sitten, mutta kiinalainen rakentamisen laatu on oma asiansa.

Parasta olisi tehdä robottien avulla modulaatisia rakenteita. Asunnoista tulisi kuin autoja, ja brändejä jäisi vain muutama. Saat valita muutamasta mallista, koon, värin ja lisävarusteet, muu tulisi vakiona. On alan kädettömyyttä, että emme ole täällä jo nyt, ja joku ulkomainen firma tulee korjaamaan potin.

Vierailija
11/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vaan työnantajat peilin eteen katsomaan syyllistä. Sitoutuminen, ilo yms ei tule tyhjästä, ne pitää ansaita. Ja suurin osa työnantajista ei ansaitse kuin kasan paskaa.

Vierailija
12/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko on jotenkin pihalla, vai vielä ilosta pitäisi mennä sinne raksahommiin?!

Vierailija
13/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalla tehdään jo aika paljon 3d-mallintamista, eli talot tehdään tehtaassa, ja kuljetetaan palasina työmaalle. Siellä se kootaan kuin legotalo. Kaikki tulee muuttumaan modulirakentamisen myötä.

Toinen vaihtoehto on sitten videolla nähtävä paikanpäällä koneella tehtävä talo.

https://youtube.com/shorts/1QLuLTVApU4?is=4WUqO5Jztq_ZxJD3

Vierailija
14/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työntekijä on vain arvoton roska, joka lentää mäkeen heti ensimmäisen tilaisuuden tullen, niin miksi työnantaja olisi mitään sen enempää?

Vierailija
15/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internetin ansiosta moni on tajunnut että melkein mikä tahansa palkkatyö on loppujen lopuksi orjan hommaa ja toisten ihmisten rikastuttamista.

Vierailija
16/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka helvetti tulisi koskaan ilosta töihin? Eiköhän se palkka ole se syy vaikka nykyään sitä ei saisi sanoa.

Vierailija
17/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten töihin ei kuitenkaan kelpaa, jos ei ole kokenut kolmekymppinen mies. 

Vanha ja kokenut? Meh, ei oteta. 

Nainen? Ei jumalauta. 

Sitten itketään ettei ole ammattitaitoa ja hervottomasti työttömiä. 

Kyllä mä innolla ja rakkaudesta lajiin raksalla touhuaisin, laadukkaasti tekisin ja materiaaleista huolta pitäisin kannattavuudesta puhumattakaan, mutta kun eipä kelpaa.

Vierailija
18/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti tulisi koskaan ilosta töihin? Eiköhän se palkka ole se syy vaikka nykyään sitä ei saisi sanoa.

Jokainen rakennusalalla työskentelevä nainen, tekee työtä rakkaudesta lajiin (palkan lisäksi toki). 

Vierailija
19/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan halua ostaa niitä kallita taloja joissa on paljon rakennusvirheitä.

Ei niitä uskalla ostaa koska vikoja piisaa.

Vierailija
20/47 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimiresursseilla kun pitää tehdä maksimitulosta niin lopputulos on tuo. Ketään ei kiinnosta muu kuin projektin aikataulu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme