Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvulla syntyneet, muistoja!

03.02.2016 |

En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?

Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!

Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..

Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.

Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!

Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!

Kommentit (2694)

Vierailija
1661/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 l. syntynyt muistanee hyvin 80 lukua.  Suomettuminen oli tuttu ja parasta aikaa maassamme.

Lama tuli ja maamme kuoleman tie aukesi.  Nykyään maassamme lähinnä vain lois ja kelmikerho juhlii.

-Karjalan menetystä ei koulussa mainittu, mutta jos K. olisi yhä meidän, niin K. olisi vain osa kuolevaa maatamme.

Vierailija
1662/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholmassa maistoin 80-luvun alussa lakritsijäätelöä, se maistui taivaalliselta! Suomessa vaihtoehdot tuohon aikaan oli vanilja, suklaa, mansikka ja trio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1663/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Radiossa oli tunnin mittainen äänensiirtoketjun mittaustauko. Oon aina miettinyt, että millainenhan se ketju oli?

Sitä en muista. Mutta muistan kyllä sen pim-pam-pullan. Kuulosti joltain kanteleelta.

Sitten muistan kun tuli "merisää" ja "sää rannikkoasemilla". Lapsenakin tunsin ainakin nimeltä monet merisäässä mainitut paikat, koska vietin kesiä saaristossa ja isän suku tunsi rannikot hyvin ja kalastajina tietoja kuunneltiin hartaasti. "Kotka Rankki" jne...

Vierailija
1664/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukholmassa maistoin 80-luvun alussa lakritsijäätelöä, se maistui taivaalliselta! Suomessa vaihtoehdot tuohon aikaan oli vanilja, suklaa, mansikka ja trio.

Missä päin Suomea olet asunut? Minä muistan jo 70-luvulta että oli pehmistä, tiikerijäätelöä, kirsikka-suklaa, jne...jne...

Vierailija
1665/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupäivän jälkeen piti kiirehtiä kotiin, ku telkusta tuli Onnen Päivät (oli se Fonzie nasta heppu).

Vierailija
1666/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli myös tiikerijäätelöä ja se oli minun suosikki.

Vierailija
1667/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä päin Suomea olet asunut? Minä muistan jo 70-luvulta että oli pehmistä, tiikerijäätelöä, kirsikka-suklaa, jne...jne...

Tampereella. No olihan niitä muitakin makuja, ei vaan kaikkia heti muistanut. Mutta lakritsajäätelöön en ollut sitä ennen Suomessa törmännyt, hiukan myöhemmin sitä sai jo yleisesti. Myös kebabbia maistoin Tukholmassa ekaa kertaa.

Vierailija
1668/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulupäivän jälkeen piti kiirehtiä kotiin, ku telkusta tuli Onnen Päivät (oli se Fonzie nasta heppu).

Eikös Onnen Päivät tullut vain perjantaina, siis 70-80-luvulla, ehkä klo 17-18 aikaan?

Silloin ei mikään sarja tullut telkkarista joka päivä vaan aina vaan kerran viikossa. Koko viikon sai odottaa seuraavaa jaksoa.

Vierailija
1669/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä tuli käytyä 80-luvulla kauppa-autolla, fillarilla tuli ajeltua isomman tien reunalle missä mummot päivysti jo autoa, olihan se sosiaalista kun juorusivat kaikkea joutavaa ja utsivat asioista.

Vierailija
1670/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa oli raittiusviikot ja raittiuskirjoituskilpailut. Muistan kun yhtenä vuotena oli raittiusviikon slogan "Haista maista kesä tupakatta tottakait".

Sitten muistan kun koulussa esiteltiin lehdet nimeltä Koululainen sekä Joka poika joita sai tilata kotiin.

Koulussa harjoiteltiin myös kaunokirjoitusta ja ainevihkoon piti kirjoittaa kaunokirjoituksella aine. Minä en tykännyt ainekirjoituksesta yhtään kun oli siihen aikaan tosi huono mielikuvitus, ja huono käsiala. Tänä päivänä sujuisi ainekirjoitus paljon paljon paremmin vaikka käsiala ei ole ainakaan parantunut niistä ajoista..

Ainekirjoitukset! Voi luoja, ja ne opettajien klassikkoaiheet: "Mikä haluan olla isona?"

Mä olin ollut kesälomalla mummin ja ukin luona kun olin 8-9-vuotias. Ukkini suvulla oli kauppa. Olin väkisin tunkenut kauppaan "töihin", "palvellut" asiakkaita ja yrittänyt lyödä ikivanhaan amerikkalaiseen kassakoneeseen hintoja sun muuta.

Koulussa syksyllä tuli tietysti tuo aihe, mikä haluan olla isona ja minä kirjoitin rehellisesti että "kaupan myyjä" kun kaikki muut oppilaat ymmärsivät kirjoittaa sopivan hienoja ammatteja itselleen, insinöörejä, ekonomeja, lentoemäntiä, ja mitä noita nyt oli. Mun kaupanmyyjätoiveelle on perheen parissa naurettu ihan viime aikoihin, etenkin siksi että olen koko porukassa ainoa joka on yliopistosta valmistunut ja akateemisella uralla. Minkä kaupanmyyjän maailma minussa menettikään! :D

Kauppa se on mikä kannattaa. Katso vaikka paljonko Vesa Keskinen on kaupanmyyjänä tienannut.

Vierailija
1671/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bingo!

Mä muistan kun käytiin mummon kanssa bingossa. Mummo oli tosi hyvä bingossa ja mä mun kaveri kun istuttiin mummon vieressä saatiin mummon voitoista kylkiäisiä. Sellaisia tosi isoja karkkipusseja. Mummo voitti aina kahvipaketteja. Ne oli siihen aikaan kalliita.

Vierailija
1672/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös Onnen Päivät tullut vain perjantaina, siis 70-80-luvulla, ehkä klo 17-18 aikaan?

Silloin ei mikään sarja tullut telkkarista joka päivä vaan aina vaan kerran viikossa. Koko viikon sai odottaa seuraavaa jaksoa.

Kerran viikossa se taisi tulla. Alkoi muistaakseni silleen, että suoraa päätä piti suunnilleen koulusta tulla kotiin että ehti katsomaan. Olisiko sitten alkanut klo 17 vai vähän aikaisemmin?

Vierailija
1673/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatteko elokuvakerhot? 60-luvulla syntyneiden ja sitä vanhempien muistoihin kuuluivat nekin. Elokuvateattereita ei paljon ollut varsinkaan maaseudulla, eikä ensinkään "kotiteattereita". Perustettiin porukalla elokuvakerho ja tilattiin elokuvia katsottavaksi varsin kohtuulliseen hintaan. Tämä oma muisto jostakin 70-80-lukujen vaihteesta nuorena aikuisena. Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen oli yksi silloin kerhossa näkemistäni elokuvista.

Opintokerhoja oli myös, mutta niistä ei  omaa kokemusta ole. 

Vierailija
1674/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa oli raittiusviikot ja raittiuskirjoituskilpailut. Muistan kun yhtenä vuotena oli raittiusviikon slogan "Haista maista kesä tupakatta tottakait".

Sitten muistan kun koulussa esiteltiin lehdet nimeltä Koululainen sekä Joka poika joita sai tilata kotiin.

Koulussa harjoiteltiin myös kaunokirjoitusta ja ainevihkoon piti kirjoittaa kaunokirjoituksella aine. Minä en tykännyt ainekirjoituksesta yhtään kun oli siihen aikaan tosi huono mielikuvitus, ja huono käsiala. Tänä päivänä sujuisi ainekirjoitus paljon paljon paremmin vaikka käsiala ei ole ainakaan parantunut niistä ajoista..

Ainekirjoitukset! Voi luoja, ja ne opettajien klassikkoaiheet: "Mikä haluan olla isona?"

Mä olin ollut kesälomalla mummin ja ukin luona kun olin 8-9-vuotias. Ukkini suvulla oli kauppa. Olin väkisin tunkenut kauppaan "töihin", "palvellut" asiakkaita ja yrittänyt lyödä ikivanhaan amerikkalaiseen kassakoneeseen hintoja sun muuta.

Koulussa syksyllä tuli tietysti tuo aihe, mikä haluan olla isona ja minä kirjoitin rehellisesti että "kaupan myyjä" kun kaikki muut oppilaat ymmärsivät kirjoittaa sopivan hienoja ammatteja itselleen, insinöörejä, ekonomeja, lentoemäntiä, ja mitä noita nyt oli. Mun kaupanmyyjätoiveelle on perheen parissa naurettu ihan viime aikoihin, etenkin siksi että olen koko porukassa ainoa joka on yliopistosta valmistunut ja akateemisella uralla. Minkä kaupanmyyjän maailma minussa menettikään! :D

Kauppa se on mikä kannattaa. Katso vaikka paljonko Vesa Keskinen on kaupanmyyjänä tienannut.

Mun ukin perhe olivat tienanneet aluksi kaupalla hyvin. Mutta sitten ukki alkoi olla eläkeiässä ja paikkakunnalle tuli näitä marketteja. Siihen loppui se kaupanpito. Iso kaupantalo oli sitten vielä vuokralla liikehuoneistona 90-luvulla ja jos muistan oikein, joku älykääpiö sen sitten poltti eräänä juhannuksena.

Vierailija
1675/2694 |
05.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistatteko elokuvakerhot? 60-luvulla syntyneiden ja sitä vanhempien muistoihin kuuluivat nekin. Elokuvateattereita ei paljon ollut varsinkaan maaseudulla, eikä ensinkään "kotiteattereita". Perustettiin porukalla elokuvakerho ja tilattiin elokuvia katsottavaksi varsin kohtuulliseen hintaan. Tämä oma muisto jostakin 70-80-lukujen vaihteesta nuorena aikuisena. Mustalaisleiri muuttaa taivaaseen oli yksi silloin kerhossa näkemistäni elokuvista.

Opintokerhoja oli myös, mutta niistä ei  omaa kokemusta ole. 

Muistan tuon Mustalaisleiri-elokuvan. Aivan ihana! Ja se musiikki!!!

Siinä 7-8-vuotias pikkulikka vetää biisin fiiliksellä.

Vierailija
1676/2694 |
07.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioaikana tulivat Saturday Night Fever ja Grease. Vau, se musiikki ja elokuvat!

Vierailija
1677/2694 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa (ja keskikoulun viimeisellä luokalla) jos jollain oli poikakaveri niin vaihdettiin luokkasormuksia ja jos se pojan sormus oli liian iso tytölle niin se pujotettiin kellonranteeseen ja sitä ylpeänä kannettiin. Minä menetin oman luokkasormukseni niin, tyyppi laittoi välit poikki eikä palauttanut. Minä kyllä myöhemmin palautin omansa muttei puhuttu mitään. Sitä aikaa!

Vierailija
1678/2694 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vietin laatuaikaa isän kanssa paikallisessa baarissa sunnuntaisin. Mulle jäätelötuutti ja kuminalleja (niitä on vieläkin), iskälle 1-2 olutta ja siellä istuin samassa pöydässä kylän ukkojen kanssa tupakansavussa. Kotona isä, veli ja siskojen miehet poltti sisällä. Äiti suuttui mulle kun kerran availin ovet ja ikkunat kun ei voinut hengittää. Olin epäkohtelias.

Vierailija
1679/2694 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kansakoulun 1971 ja meillä oli matematiikassa ns. joukko-oppia jokunen vuosi. Se kokeilu loppui lyhyeen. Isäni omi hitsarina tehtaassa, johon sain häntä viedä töihin, pukuhuoneessa oli limsa-automaatti! Siitä sai punaista jaffaa. Kipsalta ostettiin markalla 5 Suffelia ja ihmeteltiin ikkunassa olevia lehtiä: Jallu, Kalle ja joku ulkomainenkin taisi olla esillä. Alkuvuosi 70-luvulla Suomen tv näytti uutena vuotena CCR:ää ja se vasta oli nastaa! Muistan myös nähneeni Wigwamin 11-vuotiaana keikalla.. oi aikoja!

Vierailija
1680/2694 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siff Cola ja Jive!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi