Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvulla syntyneet, muistoja!

03.02.2016 |

En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?

Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!

Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..

Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.

Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!

Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!

Kommentit (2694)

Vierailija
1701/2694 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli niin onnea, kun mentiin äidin ja isän kanssa kaupunkiin ja mentiin baariin (nykyisin kahvila). Sain valita otanko pirtelön vai lihapiirakan (molemmat herkkujani). Voi sitä valinnan vaikeutta!

Vierailija
1702/2694 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sellainen tv-sarja kuin Okalinnut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1703/2694 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan stadiss että kannabisongelma oli niin laaja, että siihen puututtiin pian kovalla kädellä.

Tuhannet nuoret olivat pilaneet aivonsa ruotsalaisella hassiksella peruuttamattomasti.

Kun nykyään nuoret puhuu laillistuksista, niin unohtuu että kuuskytluvulla se nähtiin.

Massiivinen tuho ja mielisairaaloiden täyttyminen.

Siksi nykyäänkään ei hippejä muistella kaihoisasti, vaan karsastaen.

Vierailija
1704/2694 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhää oli ja puutetta kaikesta, mitään ei heitetty pois !

Vierailija
1705/2694 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko sellainen tv-sarja kuin Okalinnut?

Oli, 80-luvun alussa miespääosassa Richard Chamberlain. Perustui Colleen McCulloughin kirjaan. Muita suosittuja tv-sarjoja suunnilleen samalta aikakaudelta olivat mm. Vastatuuleen ja Shogun.

Vierailija
1706/2694 |
11.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa oli raittiusviikot ja raittiuskirjoituskilpailut. Muistan kun yhtenä vuotena oli raittiusviikon slogan "Haista maista kesä tupakatta tottakait".

Sitten muistan kun koulussa esiteltiin lehdet nimeltä Koululainen sekä Joka poika joita sai tilata kotiin.

Koulussa harjoiteltiin myös kaunokirjoitusta ja ainevihkoon piti kirjoittaa kaunokirjoituksella aine. Minä en tykännyt ainekirjoituksesta yhtään kun oli siihen aikaan tosi huono mielikuvitus, ja huono käsiala. Tänä päivänä sujuisi ainekirjoitus paljon paljon paremmin vaikka käsiala ei ole ainakaan parantunut niistä ajoista..

Ainekirjoitukset! Voi luoja, ja ne opettajien klassikkoaiheet: "Mikä haluan olla isona?"

Mä olin ollut kesälomalla mummin ja ukin luona kun olin 8-9-vuotias. Ukkini suvulla oli kauppa. Olin väkisin tunkenut kauppaan "töihin", "palvellut" asiakkaita ja yrittänyt lyödä ikivanhaan amerikkalaiseen kassakoneeseen hintoja sun muuta.

Koulussa syksyllä tuli tietysti tuo aihe, mikä haluan olla isona ja minä kirjoitin rehellisesti että "kaupan myyjä" kun kaikki muut oppilaat ymmärsivät kirjoittaa sopivan hienoja ammatteja itselleen, insinöörejä, ekonomeja, lentoemäntiä, ja mitä noita nyt oli. Mun kaupanmyyjätoiveelle on perheen parissa naurettu ihan viime aikoihin, etenkin siksi että olen koko porukassa ainoa joka on yliopistosta valmistunut ja akateemisella uralla. Minkä kaupanmyyjän maailma minussa menettikään! :D

Ainekirjoituksen yleisiä aiheita olivat "Suomi vuonna 2000" ja kaksikielisillä paikkakunnilla "Ruotsin kielen asema Suomessa"

Vierailija
1707/2694 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskintahan tässä oli että tähtilippufarkut tehtiin Keuruulla, tehtailijana Matti Majava (!)

Ei varmaan Beavers farkut olisi myyneet niin hyvin jos niiden nimi/merkki olisi ollut 'Majavat' vaikka suomalainen brändi olikin. Siihen aikaan amerikkalaisvaikutus ja englanninkieliset sanat ja merkit tulivat vahvasti Suomeen. Muistan että jopa pelättiin suomen kielen kuihtumista sen takia!

Muistan muuten että parhaimmat farkut mitä minulla oli silloin olivat Beaversin ruskeat farkut. Muistaako kuka niitä?

Vierailija
1708/2694 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyisin kun koulut alkoi kierrettiin kaupat ja pankit ja haettiin lukujärjestyksiä. Samoin pankeista käytiin heijastimia. Minusta oranssi OP heijastin "korvineen" oli paras.

Vierailija
1709/2694 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpypyyhkeet oli vohvelikankaasta ja niihin usein äidit ja mummit olivat kirjoneet nimikirjaimet ja virkanneet reunat. Frotee taisi tulla 70-luvun alussa.

Ja keittiöpyyhkeet oli pellavaa.

Vierailija
1710/2694 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on niiin kauan 🤔 en muista

Vierailija
1711/2694 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne "valmiiksi nauretut" amerikkalaiset TV ohjelmat. Niitähän taisi olla vielä 80-luvullakin. Onko vielä valmiiksi naurettuja?

Vierailija
1712/2694 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli sarjan nimi jossa mies ajeli chopperilla. Eli moottoripyörällä, jossa oli  tod korkea ohjaustanko ja jossa oli paljon taustapeilejä. tuli varmaan joskus 70-80-luvun taitteessa.  Omaa polkupyörääni yritin varustella samalla lailla, Olisi kiva jos joku muistaisi sarjan nimen : )

Vierailija
1713/2694 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syksyisin kun koulut alkoi kierrettiin kaupat ja pankit ja haettiin lukujärjestyksiä. Samoin pankeista käytiin heijastimia. Minusta oranssi OP heijastin "korvineen" oli paras.

Ja pankkeja "säästöpossuja" yms

Vierailija
1714/2694 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Smurffit olivat alunalkaen Strumffeja. 

Turha tuota on alapeukuttaa, kun tottahan sr on. Minäkin muistan tuon.

Vierailija
1715/2694 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa (ja keskikoulun viimeisellä luokalla) jos jollain oli poikakaveri niin vaihdettiin luokkasormuksia ja jos se pojan sormus oli liian iso tytölle niin se pujotettiin kellonranteeseen ja sitä ylpeänä kannettiin. Minä menetin oman luokkasormukseni niin, tyyppi laittoi välit poikki eikä palauttanut. Minä kyllä myöhemmin palautin omansa muttei puhuttu mitään. Sitä aikaa!

Oliko se Rauli Badding Somerjoki, joka lauloi sormuksesta kellonremmissä, ja paljon muutakin?

AIka paljon on koko sukupolven yhteisiä muistoja, mutta toisaalta huomaa, kuinka erilaista oli tammikuussa 1960 syntyneen lapsuus kuin teollisuuskaupungissa joulukuussa 1969 syntyneen. Sillä vuosikymmenellä tapahtui aika suuri muutos. Vasta 1970-luvulla saatiin sähkö viimeisiin maaseudun taloihin, ja vesijohdot ja sisävessat vasta sen jälkeen. Oli kyliä, joissa oli vain muutama telkkari (mustavalkoinen) ja siitä näkyi yksi tai ehkä kaksi kanava ja puhelimia oli yhtä vähän, kun toisaalla oli nykyiaikaisin mukavuuksin varustetut asunnot ja väritelkkarit.

Vierailija
1716/2694 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kioskilla tosiaan maksoivat nallekarkit pennin kappale. Aina kun maasta löysi jonkun rahan, niin sillä sai karkkia.

Itseasiassa nallekarkit maksoivat puoli penniä kappale, eli pennillä sai kaksi.

Pikkuaski röökiä maksoi 1,25 mk.

Vierailija
1717/2694 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan jaksanut koko ketjua lukea, joten pahoittelut jos tulee toistoa.

Ässät, joista tehtiin muovisia ketjuja.

Pingo- ja kikkapastillit.

V-farkut (menin kouluun 1970, ja ne olivat silloin kuuminta hottia).

Huumepäissään heiluivat monet, asuttiin koululla, koska äitini oli opettaja, ja myös koulun ikkunan takana notkui sekopäitä.

Mikä olikaan Vaimoni on noita -sarjassa idea? Muistan vain nimen. Oliko perus perhekomediaa?

Faija oli duunissa kuvaajana, jo Tesvisiossa, myöhemmin Ylellä, joten tutustuin myös tuon ajan tv-tuotantoihin, ja esiinnyinkin muutamissa. Eka telkkari meillä oli jo 1960-luvun alussa, kenties jo hieman aiemmin.

Vierailija
1718/2694 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

spirit696 kirjoitti:

En todellakaan jaksanut koko ketjua lukea, joten pahoittelut jos tulee toistoa.

Ässät, joista tehtiin muovisia ketjuja.

Mikä olikaan Vaimoni on noita -sarjassa idea? Muistan vain nimen. Oliko perus perhekomediaa?

Oliko nuo ässät tikkareiden kylkiäisiä, tällaista muistelen.

Vaimoni on noita, vaimo OLI noita. Muistan, että aviomies ei tykännyt "noitatiskaamisesta ja -siivoamisesta". Toivoin, että itsekin olisin osannut noitua.

Sitten oli se hirviöperhe, jossa kaikki olivat eri tavalla kummallisia. Isällä oli pienet "tapit" kaulan molemmin puolin. Me hirviöt???

Me kakarat puhuttiin kontinkieltä, voi kun vielä osaisin! Sanakirja näyttäis netistä löytyvän...

Vierailija
1719/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, se oli Me Hirviöt. Minua nauratti aina hurjasti kun joltain tuli savua korvista.

Vierailija
1720/2694 |
25.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskintahan tässä oli että tähtilippufarkut tehtiin Keuruulla, tehtailijana Matti Majava (!)

Ei varmaan Beavers farkut olisi myyneet niin hyvin jos niiden nimi/merkki olisi ollut 'Majavat' vaikka suomalainen brändi olikin. Siihen aikaan amerikkalaisvaikutus ja englanninkieliset sanat ja merkit tulivat vahvasti Suomeen. Muistan että jopa pelättiin suomen kielen kuihtumista sen takia!

Muistan muuten että parhaimmat farkut mitä minulla oli silloin olivat Beaversin ruskeat farkut. Muistaako kuka niitä?

En muista ruskeita, mutta sen vain muistan, että Beaversit olivat tosi hyvin istuvat farkut. Ihan lempifarkkuni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi