60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2694)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan Munkki-yskänlääkettä? Minusta se oli aivan ihanaa ja yritin aina pontevasti yskiä, että saisin sitä. Vaan ei mennyt äiti halpaan.
Pullo oli vähän kaapuasuisen munkin muotoinen. Nyt kun olen salmiakkikossua maistanut, sanoisin että on aika lailla saman makuinen.Oli kyllä hyvää, ja sitten oli myös Mustanparran yskäntipat joita edelleen saa ainakin Turussa Itäharjun ja Varissuon apteekeista.
Meillä on jääkaapin ovessa lappu, että Yliopiston Apteekista sitä saa. Joku sen mulle kertoi ja laitoin lapun oveen siitä muistuttamaan, kun yskä tulee. Turussa asun minäkin.
Kiitos, tuo on hyvä tietää!
Onkohan jo Help-tavaratalot mainittu? Lyhyt oli ikä, sitten Anttila osti ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poni, Jopo, Kombi. Poni oli neutraali, Jopo vähän vähettävä kuin se miellettiin vasemmistolaiseksi ja Kombi osuuskaupan väen lapsilla.
Neljäskin oli. Sellainen kirkkaankeltainen, missä oli kukkatarra. Näytti hippipyörältä. Minulla oli sellainen, mutta en muista merkkiä.
Oliko tämä?
https://1.bp.blogspot.com/-499pm4VGqIk/T-s6Lvsf4TI/AAAAAAAAAHU/FXrdViLK…
Voi unohdin kukkakombin, vaikka itselläni oli juuri se. Ostin omilla rahoillani ja olin siitä kovin ylpeä, kun muilla ei ollut samanlaista. Oranssi ja pieniä kukkasia, ei ollut tuo mikä kuvassa, mikä oli minulla, mutta niitä taisi olla pari eri mallia. Itse asiassa se on tallessa meillä lapsuudenkodissa vieläkin, olen ajatellut kunnostaa ja antaa kierrätykseen. Runko on hyvässä kunnossa yhä. Nopsa kombi Flowers hakusanalla löytyy se mikä oli minulla, romuako vai ei -linkissä vaan en saa sitä linkitettyä kun tulee ponnahdusikkunana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla ala-asteella piti saada Beavers-farkut! Ja kireät! koulussa meidän luokan tytöt kuuntelivat Bay City Rollerssia ja pojat Hurriganesia.
Juu, Beaversit oli myös minun ensimmäiset merkkifarkkuni ja oli niistä tosi ylpeä. Sain niihin myös Remun, Cissen ja Ilen nimmarit, kun pääsin itseäni vanhemman serkkuni kanssa Hurriganesin keikalle. Vähänkö oli koulukaverit kateellisia, kun maanantaina kouluun mennessä oli kyseiset farkut nimmareineen jalassa :)
Mulla oli mic macit.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan jo Help-tavaratalot mainittu? Lyhyt oli ikä, sitten Anttila osti ne.
Eikö ne ollut Heps nimisiä?
Ei kärsitty tavarapaljoudesta.
Mulle tuli 70-luvulla ruutu lehti ja jippo lehti. Jipossa oli aina joku askarteluvekotin mukana. Ruutu lehdessä alkoi ilmestymään strumffit sarjakuva, myöhemmin nimi muutettiin smurffeiksi. Pinna mehujäätelö oli aivan parasta kesällä ja siesta suklaapatukka.
Vierailija kirjoitti:
....Pinna mehujäätelö oli aivan parasta kesällä ja siesta suklaapatukka.
Ah, Siesta! Sitä kun vielä saisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poni, Jopo, Kombi. Poni oli neutraali, Jopo vähän vähettävä kuin se miellettiin vasemmistolaiseksi ja Kombi osuuskaupan väen lapsilla.
Neljäskin oli. Sellainen kirkkaankeltainen, missä oli kukkatarra. Näytti hippipyörältä. Minulla oli sellainen, mutta en muista merkkiä.
Oliko tämä?
https://1.bp.blogspot.com/-499pm4VGqIk/T-s6Lvsf4TI/AAAAAAAAAHU/FXrdViLK…
Voi unohdin kukkakombin, vaikka itselläni oli juuri se. Ostin omilla rahoillani ja olin siitä kovin ylpeä, kun muilla ei ollut samanlaista. Oranssi ja pieniä kukkasia, ei ollut tuo mikä kuvassa, mikä oli minulla, mutta niitä taisi olla pari eri mallia. Itse asiassa se on tallessa meillä lapsuudenkodissa vieläkin, olen ajatellut kunnostaa ja antaa kierrätykseen. Runko on hyvässä kunnossa yhä. Nopsa kombi Flowers hakusanalla löytyy se mikä oli minulla, romuako vai ei -linkissä vaan en saa sitä linkitettyä kun tulee ponnahdusikkunana.
Niin se oli Kombi Fleur eikä Flowers.
Hellas - Ruususuklaa, samassa levyssä useampaa täytettä. Se oli niin hyvää.
Olen tämän jo aikaisemmissakin jos lienet tässäkin ketjussa maininnut, mutta Fazerin VERRATON-suklaakonvehtirasia ( hittituote joululahjana 1960 -luvulta lähtien; ei enää vuosiin ), joka väriltään punavalkoinen rasia, jossa suklaakonvehtirivistöstä kuva kannen päällä, ja tietenkin takakannessa kerrottu, mitä kussakin erilaisessa suklaakonvehdissa oli sisällä; ja se vaniljatäytteinen sekä toffeetäytteinen olivat suosikkejani tai kaikki olivat siis niin ihania, että aah, namskis!
Tulisi takaisin kaupan hyllyille, niin ostaisin jemmaan muutaman rasian, ja söisin kerralla yhden rasiallisen heti alkuun muistellen lapsuuteni jouluja!!!!
Tyhjät konvehtirasiat säilytettiin ja niissä pidettiin kortteja ja kirjeitä. Vanhoista joulukorteista askarreltiin korttirasioita neulalla ja langalla pujotellen.
Haisaapas kirjoitti:
Muistan elokuvan joka tapahtui jossain meren äärellä, saarelle jonkin näköiseen linnakkeeseen oli tie jolle päänäyttelijät jäivät jumiin nousuveden aikaan autollaan. En ole löytänyt leffaa ja olen unohtanut sen nimen, oli joku jenkkileffa kai.
Muistaako kukaan tällaista, (luultavasti kotimainen jännityssarja) kohtaus, jossa nainen ajaa yksin autolla metsätaipaleella ja sitten autoon tulee vika ja nainen pysähtyy ja nostaa konepellin ylös ja tähyilee ympärilleen apua etsien ( en sitten koskaan nähnyt seuraavaa jaksoa) on jäänyt vaivaamaan mitä sitten tapahtui!
Ei ollut ollenkaan ADHD ja keskittymishäiriöisiä lapsia.
Silloin oli vain kauhukakaroita ja ylivillejä lapsia.
Muistan katsoneeni pienenä ainakin Ruutiukkoja ja Monty Pythonia. Suosikkini oli 'Hyväkkäät' (The Goodies), muistaako kukaan muu ko. sarjaa?
Laitan vain äkkiä yhden kumman lauseen, joka tuli mieleen... kun mentiin leikkauttamaan hiuksia, sanottiin, että meen pulille tai aaa.. sä oot käyny pulilla:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mentiin lääkärille vaikka vähänkin flunssaisina tai kurkku kipeänä niin aina saatiin penisiliiniä. Miten monta kertaa sitä turhaan silloin syötiinkin.
Hetkinen ... otsikossa oli 60-luvulla syntyneet, jotka olivat lapsia 60-70-luvuilla. Tuohon ikäluokkaan kuuluvana muistelen, että ei silloin varsinkaan maalaislapsia lennätetty yhtenään lääkärissä. Penisiliiniä kyllä saatiin joka tarpeeseen ja vähän kaiken varalta, mutta vasta 80-luvulla.
Kyllä ainakin meillä oli yleistä saada penisiliinikuuri jo 70 luvun alussa ja sitä ennenkin. Oltiin silloin sairaana aika paljon koko perhe talvisin. Asuttiin maalla muttei oltu maanviljelijöitä. Omalla autolla isä käytti meitä lääkärillä.
Lapsille oli oma vaaleanpunainen nestemäinen penisilliini, joka maistui hyvältä.
Oli muuten sairaan hyvää. Muistan kun ensimmäisen kerran sain tavallista penisilliiniä. Olin todella pettynyt ja ihmeissäni, kun en saanutkaan enää vaaleanpunaista herkkua.
Muistaako joku lapsena saadun vitaminoidun valkoisen suklaan? Ne tulivat kuuden pikkuruisen palan paketissa, hopeanvärisessä käärepaperissa. Neuvolan täti sitä minulle toi (mulla on tallella vielä neuvolakirjani, jossa siitä mainintoja) ja sain yhden palan silloin, toisen tällöin ja tykkäsin siitä aivan hirveästi. Joskus on mietityttänyt, johtaako suuri valkoisen suklaan rakkauteni noihin elämäni alkuaikoihin: mikä oli namia silloin, on vielä parempaa nykyään. :D
Valkoinen vitamiinisuklaa oli Jekovit! Sain sitä joskus palan, kun kävin serkun luona. Kotona sitä ei tietenkään ollut. Olisin aina halunnut lisää enkä ymmärtänyt, miksei sitä saa enemmän! ;) Btw, minäkin rrrrrakasta valkoista suklaata. <3
Jokaisessa talossa oli Almanakka ja sitä luettiin ja tutkittiin paljon. Lasten nimet etsittiin "allakasta".
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ollenkaan ADHD ja keskittymishäiriöisiä lapsia.
Silloin oli vain kauhukakaroita ja ylivillejä lapsia.
Koulunkäynnistä saatettiin vapauttaa kokonaan vamman perusteella. Mun veli ei kyllä ollut kauhukakara eikä ylivilli silloinkaan, vaan nimenomaan hänellä on ollut keskittymisongelmia ja kömpelyyttä, mitä on yhä nyt kuusikymppisenä. MBD-diagnoosin sai 17-vuotiaana. Normaalit koulut kävi, kansa- ja kansalaiskoulun ja kauppakoulun. Myyjänä pärjäsi hyvin, mutta aika nuorena kuitenkin jäi eläkkeelle.
Hyi hitsi. Mulla oli monenmonta angiinaa pienenä ja nuo Orionin lastenpenisilliinit tulivat tutuiksi ja olivat niin pahoja! Tuo vaaleanpunainen taisi muka olla mansikkaa maultaan. Sitten oli jotakin mintunmakuista.
Tuli Orionin logo tutuksi samantein ja isona päädyin ko. firmaan jopa töihin.