Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvulla syntyneet, muistoja!

03.02.2016 |

En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?

Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!

Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..

Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.

Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!

Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!

Kommentit (2694)

Vierailija
1421/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei 1417! Ei ole koskaan ollutkaan Keniä. Ei ne vaan nappaa.

Vierailija
1422/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

50v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietoiskussa oli vähän pelottava se mustalle ruudulle ilmestyvä käsi joka ensin napsautti sormia ja sitten osoitti kohti katsojaa. Siskoni pelkäsi Ajankohtaisen Kakkosen tutkaa ja taustalla soivaa pahaenteistä musiikkia.

Se syyttävä sormi vaihdettiin sittemmin kämmeneen, jossa oli liekki.

Vierailija
1424/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mentiin lääkärille vaikka vähänkin flunssaisina tai kurkku kipeänä niin aina saatiin penisiliiniä. Miten monta kertaa sitä turhaan silloin syötiinkin.

Hetkinen ... otsikossa oli 60-luvulla syntyneet, jotka olivat lapsia 60-70-luvuilla. Tuohon ikäluokkaan kuuluvana muistelen, että ei silloin varsinkaan maalaislapsia lennätetty yhtenään lääkärissä. Penisiliiniä kyllä saatiin joka tarpeeseen ja vähän kaiken varalta, mutta vasta 80-luvulla.

Kyllä ainakin meillä oli yleistä saada penisiliinikuuri jo 70 luvun alussa ja sitä ennenkin. Oltiin silloin sairaana aika paljon koko perhe talvisin. Asuttiin maalla muttei oltu maanviljelijöitä. Omalla autolla isä käytti meitä lääkärillä.

Lapsille oli oma vaaleanpunainen nestemäinen penisilliini, joka maistui hyvältä.

Oli muuten sairaan hyvää. Muistan kun ensimmäisen kerran sain tavallista penisilliiniä. Olin todella pettynyt ja ihmeissäni, kun en saanutkaan enää vaaleanpunaista herkkua.

Vierailija
1425/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mentiin lääkärille vaikka vähänkin flunssaisina tai kurkku kipeänä niin aina saatiin penisiliiniä. Miten monta kertaa sitä turhaan silloin syötiinkin.

Hetkinen ... otsikossa oli 60-luvulla syntyneet, jotka olivat lapsia 60-70-luvuilla. Tuohon ikäluokkaan kuuluvana muistelen, että ei silloin varsinkaan maalaislapsia lennätetty yhtenään lääkärissä. Penisiliiniä kyllä saatiin joka tarpeeseen ja vähän kaiken varalta, mutta vasta 80-luvulla.

Kyllä ainakin meillä oli yleistä saada penisiliinikuuri jo 70 luvun alussa ja sitä ennenkin. Oltiin silloin sairaana aika paljon koko perhe talvisin. Asuttiin maalla muttei oltu maanviljelijöitä. Omalla autolla isä käytti meitä lääkärillä.

Lapsille oli oma vaaleanpunainen nestemäinen penisilliini, joka maistui hyvältä.

Oli muuten sairaan hyvää. Muistan kun ensimmäisen kerran sain tavallista penisilliiniä. Olin todella pettynyt ja ihmeissäni, kun en saanutkaan enää vaaleanpunaista herkkua.

Muistaako joku lapsena saadun vitaminoidun valkoisen suklaan? Ne tulivat kuuden pikkuruisen palan paketissa, hopeanvärisessä käärepaperissa. Neuvolan täti sitä minulle toi (mulla on tallella vielä neuvolakirjani, jossa siitä mainintoja) ja sain yhden palan silloin, toisen tällöin ja tykkäsin siitä aivan hirveästi. Joskus on mietityttänyt, johtaako suuri valkoisen suklaan rakkauteni noihin elämäni alkuaikoihin: mikä oli namia silloin, on vielä parempaa nykyään. :D

Vierailija
1426/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisimmat lastentaudit oli tapana sairastaa eikä niinkään rokotteilla estää. Podin sikotaudin, vesirokon ja tuhkarokon. Keltaista Jaffaa sai kipeänä juoda ja äiti osti mulle Anna- ja Runotyttö-kirjoja.

Vierailija
1427/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poni, Jopo, Kombi. Poni oli neutraali, Jopo vähän vähettävä kuin se miellettiin vasemmistolaiseksi ja Kombi osuuskaupan väen lapsilla. 

Neljäskin oli. Sellainen kirkkaankeltainen, missä oli kukkatarra. Näytti hippipyörältä. Minulla oli sellainen, mutta en muista merkkiä. 

Fleur. Fleur on ranskaa ja tarkoittaa kukkaa. Siitä kukkatarrat.

Vierailija
1428/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallisimmat lastentaudit oli tapana sairastaa eikä niinkään rokotteilla estää. Podin sikotaudin, vesirokon ja tuhkarokon. Keltaista Jaffaa sai kipeänä juoda ja äiti osti mulle Anna- ja Runotyttö-kirjoja.

Ei estetty rokotteilla, koska rokotteita niitä vastaan ei vielä ollut olemassa. Minkä kyllä pitäisi olla yleisessä tiedossa kaikilla 60-luvun puolella syntyneillä.

Vierailija
1429/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran Kulosaaren kirjastossa luin lapsille tarkoitetun sukupuolivalistuskirjan. Sitten 14 vuoden päästä selvisi että erektio voi olla jyrkempi kuin 90 astetta.

Vierailija
1430/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella saatiin hammaslääkärikortit ja aina pelotti mennä. Puudutusta ei oltu varmaan keksittykään. Helpotti kun täti otti sitten ruskeesta makkarakuoresta elohopeaa joka sitten nitkutettiin porattuun hampaaseen.

Vierailija
1431/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poni, Jopo, Kombi. Poni oli neutraali, Jopo vähän vähettävä kuin se miellettiin vasemmistolaiseksi ja Kombi osuuskaupan väen lapsilla. 

Vasemmistolaisuudesta en mitään tiedä, mutta tavallistakin tavallisempi pyörä Jopo kyllä oli, niitähän oli niinkutsutusti kaikilla (paitsi mulla, duunariperheen likalla, oli vaaleanvihreä Tunturi Poni). Sen takia en ole voinutkaan muuta kuin ihmetellä päätäni pyörittäen tätä nykyajan Jopon statusta. Se on kaikkein halutuin ja siksi varastetuin pyörä. Siis Jopo?!?!

Vierailija
1432/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se penisiliini oli kauhean makuista, samoin sen ajan Strepsils joka oli peltirasiassa minkä sai auki markan kolikolla, muistatteko?

Mulla on sellainen rasia vielä tallessa, äidinperintönä saatu! Rasiassa on edelleenkin pieniä parsinneuloja ja pieniä lankarullia ja kynsisakset, joilla äiti katkoi lankaa. Rasian paikka meillä on makuuhuoneessa yöpöydän laatikossa. Aion pitää se tallessa niin kauan kuin elän. :)

Vierailija
1433/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaako kukaan Munkki-yskänlääkettä? Minusta se oli aivan ihanaa ja yritin aina pontevasti yskiä, että saisin sitä. Vaan ei mennyt äiti halpaan.

Pullo oli vähän kaapuasuisen munkin muotoinen. Nyt kun olen salmiakkikossua maistanut, sanoisin että on aika lailla saman makuinen.

Oli kyllä hyvää, ja sitten oli myös Mustanparran yskäntipat joita edelleen saa ainakin Turussa Itäharjun ja Varissuon apteekeista.

Meillä on jääkaapin ovessa lappu, että Yliopiston Apteekista sitä saa. Joku sen mulle kertoi ja laitoin lapun oveen siitä muistuttamaan, kun yskä tulee. Turussa asun minäkin.

Vierailija
1434/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äideillä oli permanentit ja nukkuivat(?) papiljotit päässä. Pitivät myös huivia papiljottien päällä päässä.

Vierailija
1435/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isorokkorokotus koulussa 70-luvun alussa

Vierailija
1436/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äideillä oli permanentit ja nukkuivat(?) papiljotit päässä. Pitivät myös huivia papiljottien päällä päässä.

Niin, kaikilla perheenäideillä oli tämä lookki. Sifonkihuivia piti äitinikin. Pinkkiä tai vaaleanruskeaa.

Vierailija
1437/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla naisilla oli kunnon Karpon karvalakki jalkojensa välissä.

Vierailija
1438/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä siitä Finnairin yleisölennätyksestä. Se oli varmaankin 1973, koska silloin Finnair täytti 50 vuotta.

Vierailija
1439/2694 |
30.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Minulla oli tuhkarokko, vesirokko ja viimeisenä sikotauti ennen 6:ttä ikävuotta. Lisäksi minua rokotettu niinkin häijyä tautia vastaan kuin isorokko, tosin en tiedä mahtaako siinä ole enää vaikuttaa.

Muuten olen uusinnut noita uudempia rokotteita tetanusta, poliota ja kurkkumätää vastaan noin 10 vuoden välein.

Vierailija
1440/2694 |
03.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljäskin oli. Sellainen kirkkaankeltainen, missä oli kukkatarra. Näytti hippipyörältä. Minulla oli sellainen, mutta en muista merkkiä. 

Oliko tämä?

https://1.bp.blogspot.com/-499pm4VGqIk/T-s6Lvsf4TI/AAAAAAAAAHU/FXrdViLK…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi