60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2681)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla ala-asteella piti saada Beavers-farkut! Ja kireät! koulussa meidän luokan tytöt kuuntelivat Bay City Rollerssia ja pojat Hurriganesia.
Jep, ne piti olla ehdottomasti Beaversit. Muistanet sen lenkkikuvion takataskussa.. Liikkui huhuja, että jotkut olisivat margariinilla saaneet jalkaan, niin kireät olivat.
Mutta en itse, enkä koskaan tuntenut ketään, joka tällaista olisi ainakaan myöntänyt.Kireet ja makeet ne kuitenkin olivat.
Fanitin ryhmäpaineen alaisena sekä BCR:ää ja Hurriganesia ihan yhtä aikaa. Mulla oli sellaset ruutuhousutkin, siis farkkuihin sitä skottikangnasta ommeltuna.
Ei voi muuta kuin nauraa nyt!
Kaverit ainakin joutuivat kiskomaan Beaversinsä jalkaan märkinä, heti pesun jälkeen, muuten eivät mahtuneet. Itsellä äiti suuttui, jos yritin kaventaa farkkuja liikaa, eli omat ei olleet ihan noin tiukkoja.
Ja nyt muistan: takataskussa piti aina tököttää semmoinen kampa, jossa oli pitkä varsi!
seitkytluvulla yläasteella kaikilla piti olla farkut ja niiden takataskussa piti törröttää se varsikampa. Välituntirituaaleihin kuului, kun huuliin lisättiin rollon huulikiiltoa tai vaseliinia siitä keltaisesta klover-purkista.
Kotona sunnuntairuokana yleistyi paistopussissa paistettu kokonainen broileri. Savuluusoppaa tehtiin myös, ja se on edelleen meidän perheessä kaikkien suosikki, tuoksu ja maku hurmaavat yhä;) kotona leivottiin leivinuunissa leivät, sämpylät, pullat ja kakut.
Kauppa-auto kävi ja Valion tuutti maksoi 70 penniä ja eskimopuikko 40 penniä. 70-luvulla kaupoista sai Famia (tuli uudelleen), Siestaa, Kismetiä, Lola-patukkaa.
Tansseissa ja kesälavoilla käytiin ja nähtiin Danny show, Tapani Kansa show, Hurriganesit, Einit. Osa kavereista oli diinareita ja osa punkkareita. Diinarit kuunteli ja kävi Teddy & Tigersin keikoilla. Punkkarit kuunteli Eppujen poliisi pamputtaa taas, Ratsiaa rappiolla on hyvä olla jne. Eput taas on nykyään aikuismusabändi, ja Ratinaan taas mennään Eppujen 40-vuotiskiertueen keikalle!
Vierailija kirjoitti:
Triffidien kapina pelotti hirveästi ja se palkoelokuva, en muista sen nimeä. Luin myös Vampirella, Shokki ja Kauhu-lehtiä ja taas pelotti. :)
Wau, en olisi uskonut, että löydän tällaisen kirjoituksen jostain :) Se palkoelokuva oli minulle trauma pitkän aikaa.
Shokki ja kauhulehdet pelotti, mutta silti vetivät puoleensa ja niitä sitten salaa luki, vaikka sitten pelotti kulkea ulkona pimeässä :)
Asuin maalla, joten elämä oli aika vapaata. Aamulla puuro ja sitten pihalle ja leikittiin ja uitiin naapurin lasten kanssa. Kesällä heinäpellolla ja alkukesästä navetan pesut yms. Ihanan vapaa lapsuus.
Koulu muuttui peruskouluksi juuri kun menin kouluun. Tai siis ehdin käydä yhden vuoden kansakoulua ja sitten tuli peruskoulu ja matematiikassa ne alkiot yms.
Rahaa oli hammashoitoon ja lasten terveystarkastuksiin. Jumppasalissa katsottiin nälkää näkeviä lapsia ja sanottiin, että lautanen pitää syödä tyhjäksi, kun mustat lapset kuolee nälkään.
70-luvulla jäi mieleen, kun kylälle alettiin rakentamaan uusia taloja. Ihania oransseja seiniä ja keltaisia keittiöitä ja myrkynvihreitä sohvia. Meillä oli kylän ensimäinen väritelkkari ja sitä käytiin ihmettelemässä.
70-luvun lopussa tuli punk ja nuoruus. Siitä ei sen enempää :)
Muistaako kukaan kangaskenkiä joiden nimi oli Pam tai Pam Pam. Muistuttivat vähän tennareita mutta olivat modernimmat, tummansiniset olikohan muita värejä. Muistan kun pitkän tahtomisen jälkeen sain sellaiset , kyllä oli askel kevyt ja pää pystyssä.
Lauantaisin oli koulua ja aikuiset tekivät lauantaisin hiukan lyhyemmmän työpäivän.Lauantai vapautui ensiksi vanhemmiltani oli mukava tulla koulusta kun äiti oli leiponut ja tuoksui hyvälle.Sittemmin myös koululaisilta vapautui lauantait.
Peppis mehujäät, sitruuna ja mansikka. Niissä oli kärki suklaalla kuorrutettu. Sitruuna oli suosikkini. Mutta äidin mielestä mehujäät oli ihan roskaravintoa ja jäätelö ravitsevampaa.
Pinna-mehujää! Appelsiini -passionhedelmä! Niitä meni kesällä paljon!
Muistan palko elokuvan. Haluaisin nähdä sen uudestaan.
Ennen vanhaan jouluaattoaamuna tuli tosi pitkään joulutarinoita tv:stä.
Aivan ihania.
Palloa pomputeltiin seinää vasten ja tehtiin kaikenlaisia koreografioita ja taputuksia pallon ilmalennon aikana. Leikittiin rosvoa ja poliisia ulkona pimeässä taskulamppujen kanssa. Barbin vaatteita disainattiin itse. Leikittiin kirkonrottaa, kymmentä tikkua laudalla, hippaa, sokkoa, peiliä, maata. Sytytettiin pieniä ruohikkopaloja suurennuslasilla. Kotiin syömään viideltä, jos ei tullut, narrattiin että ruokana on lihapullia vaikka oli läskisoosia. Syksyllä oli markkinat ja tivoli, siellä pääsi karuselliin. Kasvimaalle ja marjametsään oli pakko mennä, vaikka ei olisi halunnut. Kotona oltiin vain syömässä ja nukkumassa, kaikki muu aika ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Retu-tossut, ruskeaa vakosamettia, puukengät, varvastossut koko kesän läpi. Rapunovea juostiin avaamaan, jos nähtiin, että joku aikuinen tulossa kassien kanssa > sai vaikka 50 penniä, jolla sai karkkia ja jädeä. Kolmionmuotoisessa pakkauksessa Trip-mehut, Viri-kaakao lasipullossa, Elannon juorupullat, ne pennin nallekarkit.
Barbiet raahattiin kesällä ulos, viltti talon reunustalle ja siihen kodit barbeille. Hyppynarut, twist-narut, supparit (superpallot).
Voi voi, kun tuli ikävä!
Vm. -67
:D Itsekkin muistelen kaiholla naapurin likan kanssa leikityt Barbi-nukkeleikkimme niin sisällä kuin kesällä myös ulkosalla, ja usein veimme Barbimme myös naapurin likan saunarantaan viltille, ja laiturilta uitimme niitä. Leikimme olevamme jossain ulkomaan aurinkorannalla barbiemme kanssa. vm. -60 ja naapurin likka vm. -56
Vierailija kirjoitti:
Muistan, kun kovasti halusin näitä vakosamettisia Retu-tossuja. Äitini sanoi, että ne on pojille... ja niin kai se oli. Sensitiivisestä sukupuoliajattelusta ei vissiin oltu kuultu.
Tetrassa olevat Trip-mehut muista hyvin ja Viri-kaakaon. Twist-hyppely tosiaan on hävinnyt täysin. Mikä harmi! Todella monipuolista liikuntaa ensinnäkin ja aina lasten omat säännöt (ei minkään valmentajan) kehittävät sosiaalisia taitoja.
Meillä oli erilaisia sarjoja, joille annettiin nimiä esim. kansalaisuuksien mukaan. "Nyt japanilaiset, nyt ruotsalaiset jne."
Kyllä mä sain ruskeat Retu-kengät lapsena ollessain, ja muistan, että aloitin Retut jaloissani myös sen aikaisen oppikoulun eli viisi vuotta kestäneen keskikoulun kaupungissa.
Barbiet ja Skipperit olivat suosittuja. Minulla taisi olla jopa kaksi mustaihoista Barbia, toinen oli sairaanhoitaja Julia, TV-sarjan mukaan.
Barbien kilpailijoiksi tuli Sindyjä, niillä oli isompi pää ja vähemmän kurveja.
Minulla oli myös tosi iso prinsessanukke, jolla taisi olla tiara, ja satiinimekko. Sillä ei saanut leikkiä, kun se oli niin korea! Se istui kaapin päällä.
Kuka muistaa telkkarista tullutta englantilaissarjaa: "Kahden kerroksen väkeä" ?
Mä kattelin sitä sarjaa aina lauantai-iltaisin.
Sitten mä tykkäsin jo pienenä katsella Heikki Hietamiehen juontamaa tanssi-ohjelmaa telkkarista lauantaisin ja kesälauantai-iltaisin kuuntelin radiosta aina "Lavalauantai"- ohjelma suoraan jostain päin Suomen kesälavoja.
Sunnuntaina kuuntelimme isosiskoni kanssa radiosta "Kymmenen kärjessä"-iskelmälista-ohjelmaa. Paalosmaa juonsi sitä vuosikausia, ja ärsytti, kun aina oli ekana kärjessä Aikamiehet ja heidän kappaleensa Iltatuulen viesti. Pari kertaa Dannyn tai Tapani Kansan kappaleet kiilasivat tuon Aikamies-mieskuoroesityksen ohitse vuosien aikana.
Eagles, BCR, Slik, Slade, Sweet, T.Rex, Bowie, Glitter, Suzi Quattro, Manfred Man, Queen, Rory Gallagher jne
Sauna oli kuudelta. Sitten Lauantaitanssit ja iltakahveet.
Vierailija kirjoitti:
Barbiet ja Skipperit olivat suosittuja. Minulla taisi olla jopa kaksi mustaihoista Barbia, toinen oli sairaanhoitaja Julia, TV-sarjan mukaan.
Barbien kilpailijoiksi tuli Sindyjä, niillä oli isompi pää ja vähemmän kurveja.
Minulla oli myös tosi iso prinsessanukke, jolla taisi olla tiara, ja satiinimekko. Sillä ei saanut leikkiä, kun se oli niin korea! Se istui kaapin päällä.
Kenny tuli muuten Barbien kaveriksi hieman myöhemmin. Mun ja naapurin likan barbileikeissä meidän nukkekavalkaadissa yksi ruman näköinen feikkibarbi sai miehen osan. Se oli sellainen rinnaton ja ruman näköinen isopäinen ja lyhyttukkainen, niin jouti miehen osaan. Raskaana olevia Barbi-nukkeja ei vielä meidän aikana ollut, joten minä ja naapurin likka täytimme aina omatekemiemme äitiysmekkojen alle jotain pumpulia tai muita barbien pikkuvaatteita.
Mutta barbien korkkareita oli erivärisinä monia pareja, ja sandaalejakin oli korkeilla koroilla.
Korttipelejä pelasimme talvisin usein ja etenkin Musta-Pekka ja Perhe-pelikorttipeli oli naapurien ja omienkin sisarusteni kanssa hauskaa ajanvietettä.
Sitten muistaako kukaan Kirppu-peliä, jossa napin kokoisia nappuloita yritettiin saada purkkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla ala-asteella piti saada Beavers-farkut! Ja kireät! koulussa meidän luokan tytöt kuuntelivat Bay City Rollerssia ja pojat Hurriganesia.
Jep, ne piti olla ehdottomasti Beaversit. Muistanet sen lenkkikuvion takataskussa.. Liikkui huhuja, että jotkut olisivat margariinilla saaneet jalkaan, niin kireät olivat.
Mutta en itse, enkä koskaan tuntenut ketään, joka tällaista olisi ainakaan myöntänyt.Kireet ja makeet ne kuitenkin olivat.
Fanitin ryhmäpaineen alaisena sekä BCR:ää ja Hurriganesia ihan yhtä aikaa. Mulla oli sellaset ruutuhousutkin, siis farkkuihin sitä skottikangnasta ommeltuna.
Kaverit ainakin joutuivat kiskomaan Beaversinsä jalkaan märkinä, heti pesun jälkeen, muuten eivät mahtuneet. Itsellä äiti suuttui, jos yritin kaventaa farkkuja liikaa, eli omat ei olleet ihan noin tiukkoja.
Ja nyt muistan: takataskussa piti aina tököttää semmoinen kampa, jossa oli pitkä varsi!
Lossarikampa :D!
Tiesi varmaksi, että jos käy koulun kunnolla ,töihin pääsee varmasti.
Suomalaisia radiohittejä olivat : Danny tuuliviiri ,,east-virginia , kesäkatu. Fredi nukkepieni ,milloinkaan en naista löydä samanlaista .Katri-Helena puhelinlangat laulaa.Johnny hymyhuulet,anna pois mun kitarain.
Vaikka kylmänsodan uhka oli läsnä , oli jokapäiväinen elämä turvallisempaa ja helpompaa kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
chevits sulaa sohvaan....
Menet diskoon leffaan hippoihin, tarjoo Chewits muillekin. Chewits maituu pitkään, Chewits maistuu pitkääääään....
Ajatar on Forumissa, Forumissa Mannerheimintiellä, auki joka ilta kello kahdeksaan...
Muistan ton Ajatar-mainoksen sävelenkin, eikä nyt lähde päästä pois :D!