60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2681)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai oliko se sittenkin Stumpf nimeltään
Vai oliko lehti nimeltään Stump? Frederik, eli Ilkka Sysimetsä oli Stumpin toimittaja, oliko peräti pää-sellainen,
Stump ilmestyi vain muutaman vuoden, siitä ei ollut Suosikille tai Helpille vastusta.
Stump ilmestyi viisi vuotta, 1966–70. Se aloitti rockiin keskittyvänä musiikkilehtenä, joka tarjosi tietynlaisen "vakavammin otettavan" vaihtoehdon Suosikille kaikkine hömppäjuttuineen ja Katri Helenoineen. Mutta viimeisinä vuosinaan lehti taantui jonkinlaiseksi karmeaksi nuoriso-Hymyksi "miksi Reijo rais kaa" -otsikoineen, jonka selailu herättää nykyään enemmänkin myötähäpeää.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -66. Ja tämä muistoni on vuodelta 88 (?).
Olin opiskelu-kämpässäni Kuopion Särkiniemessä, rumassa tornitalossa.
Illalla tuli tv:stä norjalaisten tekemä dokumentti pedofiileista.
Muistan vieläkin, vaikka en haluaisi, dokumentista kaksi salaa kuvattua kohtausta, joissa lasta käytetään seksuaalisesti
Nämä kohtaukset olivat erttäin lyhyitä, mutta riittävän pitkiä selventämään asiaa.
Seuraava päivä koulussa alkoi niin, että koko luokka puhui oikeasti järkyttyneenä dokumentista.
Muistan tämän se oli järkyttävä! Muistan vieläkin sen ehkä n 3 vuotiaan tummahiuksisen tytön joka itki ja laittoi toisen käden silmien eteen kun tämä hirveä äijä argh! Joskus tullut vieläkin mieleen ja mietin onko tyttö elossa.
Vierailija kirjoitti:
Oli tällainen kampanja: "Haista, maista kesä, tupakatta tottakai!" Julisteessa oli ahomansikoita ruohonkorressa. Ei tehonnut.
N -64, savutellut yli 40v. 🤣
Muistan myös peruskoulun ala-asteella, että saatiin sellaiset mustekynät, missä oli oikealla musteella täytettävä säiliö. Mikähän idea siinä oli?
Heh ihan sama juttu. Tuli muuten mieleen noi mustekynät yksi päivä. Aa että ne sottas ja en tiedä mikä idea siinä oli et niillä välillä kirjoitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan vieläkin, vaikka en haluaisi, dokumentista kaksi salaa kuvattua kohtausta, joissa lasta käytetään seksuaalisesti
hyväksi.
Nämä kohtaukset olivat erttäin lyhyitä, mutta riittävän pitkiä selventämään asiaa.
Seuraava päivä koulussa alkoi niin, että koko luokka puhui oikeasti järkyttyneenä dokumentista.
En itse muistanut koko tapausta, mutta sanomalehdistä selvisi, että tämä tunnin mittainen dokumentti tuli TV 1:ltä torstaina 10.11.1988 kello 23:35 ja sai 460 000 katsojaa. Sen perusteella, millaisen reaktion se oli herättänyt Norjassa ja Ruotsissa, Ylellä oli Pasilassa ohjelmapäivystyksessä kahdeksan lastensuojelu- yms. alojen ammattilaista! "Ohjelman keräämää reilun sadan soiton määrää ei kuitenkaan voida pitää poikkeuksellisen suurena. Lähes samaan pääsi ykkösen uusi viihdeohjelma 'Pohjantähden alla' viime lauantaina."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella oli matikassa ja kielissä tasokurssit. Jos jollakulla oli edes yksi lyhyt kurssi, lukioon ei päässyt. Ala-asteen kaverini melkein kaikki valitsivat/joutuivat valitsemaan lyhyitä tai korkeintaan keskikursseja. Itse valitsin kaikki pitkät ja tiesin. että haluan lukioon.
Yläasteella yksi luokkani poika vaihtoi enkuun keskikurssilta pitkälle kurssille, muistaakseni vasta ysiluokalla, koska oli kuulemma tosi hyvä siellä keskikurssilla. Ja kyllä hänellä oli vaikeaa pitkällä kurssilla.
En tiedä kuinka suuret erot noitten eri kurssien välillä sitten oli. Ja leimattiinko lyhytkurssilaiset tolloiksi, vai olivatko pitkäkurssilaiset hikipinkoja.
Useammin vaihdettiin pitkältä kurssilta, kun oli osoittautunut liian vaativaksi. Ei niillä minun mielestäni ollut mitään tekemistä lukioon pääsyn kanssa, mutta minun todistukseni onkin peruskoulusta, vaikka keskikoulun oppimäärällä. Olisin päässyt lukioon, ja matematiikasta minulla oli laaja kurssi, englannista keskikurssi.
Suppealta kurssilta ei päässyt lukioon, kyllä se oli ihan faktaa. Minä olin kaikissa kurssiaineissa laajoissa ja lukioon sitten meninkin.
Nuo kurssit lopetettiin juuri sen takia, että katsottiin, että laiskat pojat eivät pääse kurssivalintojensa takia lukioon ja sulkevat itseltään jatkokoulutusmahdollisuudet. Minun aikaani niillä suppeilla kursseilla oli se porukka, joka ei sinne lukioon missään tapauksessa olisi koskaan ollut menossakaan, eivätkä olisi siellä edes pärjänneet. Jotkut siirtyivät tasolta toiselle, joku siirtyi laajalta matematiikalta keskitasolle ja päinvastoin. Suppealla kurssilla ei paljon ollut oppilaita, se porukka, joka päätyi tarkkikselle. Minusta nuo tasokurssit olivat peruskoulun parasta antia, laajoilla kursseilla oli opiskelusta kiinnostuneet ja suppeilla ne, jotka suorittivat sen pakollisen. Täytyy sanoa, että joskus naureskeltiin, kun nähtiin liitutaululla suppean matematiikan laskuja, miten yksinkertaisia ne olivat.
Yök, muistin kun oltiin kenkiä ostamassa, oli sellanen nilkkasukka jonka oletettiin laitettavan jalkaan kun sovitti kenkiä. Ikinä en pikkutyttönäkään pystynyt siihen enkä tajunnut miksi jalkaani pitäs laittaa muiden jalassa ollut sukka. Voitteko kuvitella??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan tämän se oli järkyttävä! Muistan vieläkin sen ehkä n 3 vuotiaan tummahiuksisen tytön joka itki ja laittoi toisen käden silmien eteen kun tämä hirveä äijä argh! Joskus tullut vieläkin mieleen ja mietin onko tyttö elossa.
Muistan. Se tyttö istui sohvalla jalat kippurassa ja se mies kiskoi toidesta kädestä sitä tyttöä. Muistan sen toisenkin kohtauksen.
Siinä se tyttö oli ulkona, miten minulle sen tytön vaatteista jäi käsitys, kuin hän olisi ollut jostain Intiasta tai sieltä päin. Hän oli aivan tahdoton ja alistunut kun aikuinen mies rxxxxxxi hänet.
Lapsi-parat, eivät varmaan ole enää elossakaan. Siinä salakameralla kuvatussa kohtauksessa lasten sutenööri naurahti valepukuiselle poliisille, " olisihan se ikävä, jos lapsi sattuu kuolemaan kesken kaiken".
Vierailija kirjoitti:
Yök, muistin kun oltiin kenkiä ostamassa, oli sellanen nilkkasukka jonka oletettiin laitettavan jalkaan kun sovitti kenkiä. Ikinä en pikkutyttönäkään pystynyt siihen enkä tajunnut miksi jalkaani pitäs laittaa muiden jalassa ollut sukka. Voitteko kuvitella??
Totta kai sovitussukka piti laittaa. Se oli puhtaampi kuin oma sukka, eikä liannut sovitettavaa kenkää, jos ei vaikka ostanutkaan niitä kenkiä.
Sekä monella saattoi olla kesällä likainen paljas jalka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyväksi.
En itse muistanut koko tapausta, mutta sanomalehdistä selvisi, että tämä tunnin mittainen dokumentti tuli TV 1:ltä torstaina 10.11.1988 kello 23:35 ja sai 460 000 katsojaa. Sen perusteella, millaisen reaktion se oli herättänyt Norjassa ja Ruotsissa, Ylellä oli Pasilassa ohjelmapäivystyksessä kahdeksan lastensuojelu- yms. alojen ammattilaista! "Ohjelman keräämää reilun sadan soiton määrää ei kuitenkaan voida pitää poikkeuksellisen suurena. Lähes samaan pääsi ykkösen uusi viihdeohjelma 'Pohjantähden alla' viime lauantaina."
Millainen viihdeohjelma se Pohjantähden alla oli? En muista ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli tällainen kampanja: "Haista, maista kesä, tupakatta tottakai!" Julisteessa oli ahomansikoita ruohonkorressa. Ei tehonnut.
N -64, savutellut yli 40v. 🤣
Muistan myös peruskoulun ala-asteella, että saatiin sellaiset mustekynät, missä oli oikealla musteella täytettävä säiliö. Mikähän idea siinä oli?Heh ihan sama juttu. Tuli muuten mieleen noi mustekynät yksi päivä. Aa että ne sottas ja en tiedä mikä idea siinä oli et niillä välillä kirjoitettiin.
Meilläkin oli ne täytekynät. Se kynä kierrettiin jotenkin auki keskeltä ja musteen (sieltä pullosta) olisi mystisesti pitänyt imeytyä kynän säilöön.
Sellaisen kirjoitustunnin jälkeen mustetta oli enemmän lattioilla, pulpetilla, kellertävissä kertakäyttökäsipyyhkeissä, bandlonpaidan hihassa, kuin siinä siniviivaisella kirjoitusvihon sivulla. Ja siinäkin kesken sanan iso pläntti mustetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai oliko se sittenkin Stumpf nimeltään
Vai oliko lehti nimeltään Stump? Frederik, eli Ilkka Sysimetsä oli Stumpin toimittaja, oliko peräti pää-sellainen,
Stump ilmestyi vain muutaman vuoden, siitä ei ollut Suosikille tai Helpille vastusta.
Stump ilmestyi viisi vuotta, 1966–70. Se aloitti rockiin keskittyvänä musiikkilehtenä, joka tarjosi tietynlaisen "vakavammin otettavan" vaihtoehdon Suosikille kaikkine hömppäjuttuineen ja Katri Helenoineen. Mutta viimeisinä vuosinaan lehti taantui jonkinlaiseksi karmeaksi nuoriso-Hymyksi "miksi Reijo rais kaa" -otsikoineen, jonka selailu herättää nykyään enemmänkin myötähäpeää.
Ja nyt tuli Hymy-lehdestä mieleen. Eikö 60-lukujen Hymyjen kansissa ollut joku hyvinkin ilmavasti puettu typykkä? Ja muistan myös Jörn Donnerin nakuilemassa mustaihoisen Idan kanssa lehden sivuilla. Tyttö-ressu.
Meidän kirkonkylän marketissa myytiin koululaukuiksi sellaisia putkikasseja, jotka olivat olevinaan coca-cola-tökin näköisiä, sellaisia punavalkeita.
Ja ei tullut mieleenkään että seuraavana vuonna olisi saanut uuden koululaukun. Muistan kun välitunnille mentäessä käytiin viemässä kassit siihen rakennukseen, jossa piti oleman seuraava tunti.
Kassi pantiin liukumaan harmaata linoleumilattiaa pitkin jo kaukaa, samaan kasaan. Laukkua ei siis missään tapauksessa kannettu ja aseteltu siihen kassivuoreen.
Kassista kuluikin aika pian teksti pois.
Minulla oli punavalkoiset Reggae-tennari, kaverilla oli valkeat, sinisin ja punaisin satiinikoristein olevat Firet.
Vanhemmillä tytöillä oli discolenkkarit. Talvella tytöillä oli joillakin tytöillä oli kapeakärkiset korkeakorkoiset saappaat, joiden korko aikaa myöten alkoi taipua eteenpäin,niin että korko oli sellainen kummallisen mallinen kapea kiila. Jos korko oli päällystetty nahalla, se nahka rispaantui rumasti ja kantalappu oli mennyt jo aikoja sen veegen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kirkonkylän marketissa myytiin koululaukuiksi sellaisia putkikasseja, jotka olivat olevinaan coca-cola-tökin näköisiä, sellaisia punavalkeita.
Ja ei tullut mieleenkään että seuraavana vuonna olisi saanut uuden koululaukun. Muistan kun välitunnille mentäessä käytiin viemässä kassit siihen rakennukseen, jossa piti oleman seuraava tunti.
Kassi pantiin liukumaan harmaata linoleumilattiaa pitkin jo kaukaa, samaan kasaan. Laukkua ei siis missään tapauksessa kannettu ja aseteltu siihen kassivuoreen.
Minulla oli punavalkoiset Reggae-tennari, kaverilla oli valkeat, sinisin ja punaisin satiinikoristein olevat Firet.
Vanhemmillä tytöillä oli discolenkkarit. Talvella tytöillä oli joillakin tytöillä oli kapeakärkiset korkeakorkoiset saappaat, joiden korko aikaa myöten alkoi taipua eteenpäin,niin että korko oli sellainen kummallisen mallinen kapea kiila. Jos korko oli päällystetty nahalla, se nahka rispaantui rumasti ja kantalappu oli mennyt jo aikoja sen veegen.
Tämä muisto siis vuodelta 1980.
Vierailija kirjoitti:
...Ja kuka ihme käski minun tehdä noin paljon kirvoitusvihneitä....
Karkkiperso kirjoitti:
Tapahtui joskus 60-luvun lopulla tai 70-luvun alussa. Olin jo juhlavaatteisiin puettu, mutta lähdin kuitenkin pihalle pyöräilemään isosiskon liian isolla pyörällä (omaa ei ollut). En osannut pysähtyä pyörällä, joten tietenkin kaaduin, lätäkköön. Mutta lätäkössä oli VIIDEN MARKAN SETELI! Ei haitannut kuraiset vaatteet minua lainkaan, mutta äitiä tietty kyllä. Laitoin setelin patterille kuivumaan ja juhliin menin kakkosvaatteissa. Hävetti kyllä juhlissa, mutta karkit maistui monta kuukautta! Ne nallekarkit tosiaan maksoi sen pennin...
Viisisataa nallekarkkia...mitenkähän ison pussin niitä muuten saisi, jos nyt menisi kauppaan ja kauhoisi irtokarkkilootasta viisisataa nallea. Paljonkohan ne painaisi? Ja mitä ne maksaisi?
Vierailija kirjoitti:
Muistan myös tuon muodin, että korun piti näkyä roikkuen poolokauluksesta. Meilläpäin oli myös yhteen aikaan sellainen muoti, että pitkähihaisen paidan päälle puettiin lyhythihainen, kuten t-paita. Englannin opetus kun alkoi, laulettiin: "London bridge is falling down..." Muistan muutkin englanniksi lauletut luritukset vieläkin ulkoa.
"Row, row ,row your boat, gently down the stream. Merrilly, merrilly..."
Meidän englanninkielen ope äänsi hyvin kapeasti englanninkielen sanat: röy röy röy jo böyt...
Ja sellaista huolellista kirjakieli-englantia meille opetettiin aina.
Lukion jälkeen kävin Lontoossa enkä ymmärtänyt mitään paikallisten puheesta.
Lontoolaiset sensijaan kehuivat minun puhuvan "like a queen".
Just koulukirjojen ja muistatteko koepaperien tuoksu. Joskus koepaperit oli monistettu jollain ihme jutulla mut ne tuoksui voimakkaalle.
Spriikopiokonella monistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hyväksi.
Millainen viihdeohjelma se Pohjantähden alla oli? En muista ollenkaan.
Se oli jonkinlainen suorana lähetyksenä tehty julkkis-tosi-TV:n ja sketsisarjan yhdistelmä, jonka teema liittyi aina jotenkin Suomeen ja suomalaisuuteen. Tekemässä mm. Outi Mäenpää, Kari Kontio, Taina West (jonka Aune-hahmo oli noihin aikoihin supersuosittu) ja Liisa Rimpiläinen (joka muistettaneen parhaiten Iltalypsyn sketsien karjakkona).
Lienee mainittu mutta kiitos sen ajan kulttuurivaihdon muistan 70-luvulta uskomattoman korkeatasoiset silloisten itä-blokin maiden lasten ja nuorten elokuvat.
Ja jouluaattona tuli erittäin taitavasti tehtyjä nukkeanimaatioita, piirrettyjä tai käsinukein (ne joita liikutellaan langoilla) esitettyinä.
Sen sijaan Matti Raninin Kasper-nukke oli niin pelottava, ettei naurattanut yhtään.
Käsittääkseni se hahmo on käsinukkeperinteen vuoksi aina saman näköinen.
Mä muistan ne penaalit! Joillakin oli tosi hienot ja oma oli myös joku ankee :D