Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

60-luvulla syntyneet, muistoja!

03.02.2016 |

En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?

Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!

Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..

Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.

Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!

Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!

Kommentit (2681)

Vierailija
2461/2681 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoja oli silloin vaikka minkå värisiä ja muotoisia. Miksi lähes kaikki autot on nykyisin valkoisia, harmaita ja ruskeita.

Ei ole enää kivoja värejä.

Haluamansa värin saa nykyäänkin autoon, mutta lisämaksusta, minkä vuoksi katukuvassa näkyvä kirjo on kaventunut. Maahantuojat eivät itse tilaa kuin näitä ankeita värejä, koska muita kysytään niin vähän, eikä ole varmuutta että tietyn väristä tietyn mallista autoa haluaisi nimenomaan Suomessa kukaan.

Minäkin olen kyllä harmitellut tätä ilmiötä. Tekniikan Maailman kansi vuodelta 1975 on havainnollinen osoitus siitä mitä on menetetty: https://www.antikvariaatti.net/tuotekuvat/isot/3738229.jpg

Mielestäni Toyotaa ainakin saa perusvärinä useampaa. Mulla oli kirkkaanpunainen Corolla viimeks ja kun ostin uuden 2016 oli tehdasväri tummansininen. Juuri se väri mitä olin toivonutkin.

Autot oli niin pal persoonallisemman mallisia ennen. Ihanteeni on Ford Anglia taivaansininen.

Vierailija
2462/2681 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat katsoivat jonakin viikonloppuiltana 70-luvulla telkkasista Hitchcockin Linnut -elokuvaa. Lapset eivät saaneet katsoa. Muistane tehneeni olohuoneeseen jos jostakin asiasta käyntiä, ja muistan nähneeni lintuja telkkarista.

Kyllä mä Linnut silloin 70-luvulla katselin, tosin ihan pieni en tuolloin ollut, vaan ehkä varhaisteini. Se on siis tullut 70-luvun jälkipuoliskolla, koska muistan hyvin nähneeni sen väreissä ja meille tuli väritelkkari 1975.

Linnut tuli MTV:n lähetyksenä TV 1:ltä maanantaina 11.11.1974 kello 21:30-23:25. Seuraavan kerran se on tullut Suomessa TV:stä vasta vuonna 1985. Ei siis tullut viikonloppuiltana, kuten yksi muistaa, eikä 70-luvun jälkipuoliskolla, kuten toinen muistaa.

Mutta näitä samankaltaisia asteen verran väärin muistamisia on omissakin muistoissani vaikka kuinka, minkä huomaa aina kun epävarmuus niiden paikkansapitävyydestä alkaa vaivata niin paljon että niitä lähtee tarkistamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2463/2681 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoja oli silloin vaikka minkå värisiä ja muotoisia. Miksi lähes kaikki autot on nykyisin valkoisia, harmaita ja ruskeita.

Haluamansa värin saa nykyäänkin autoon, mutta lisämaksusta, minkä vuoksi katukuvassa näkyvä kirjo on kaventunut. Maahantuojat eivät itse tilaa kuin näitä ankeita värejä, koska muita kysytään niin vähän, eikä ole varmuutta että tietyn väristä tietyn mallista autoa haluaisi nimenomaan Suomessa kukaan.

Minäkin olen kyllä harmitellut tätä ilmiötä. Tekniikan Maailman kansi vuodelta 1975 on havainnollinen osoitus siitä mitä on menetetty: https://www.antikvariaatti.net/tuotekuvat/isot/3738229.jpg

Mielestäni Toyotaa ainakin saa perusvärinä useampaa. Mulla oli kirkkaanpunainen Corolla viimeks ja kun ostin uuden 2016 oli tehdasväri tummansininen. Juuri se väri mitä olin toivonutkin.

Autot oli niin pal persoonallisemman mallisia ennen. Ihanteeni on Ford Anglia taivaansininen.

Joo, sellainen vähän tunkkaisen vaaleansininen, itse asiassa nyt ihan muodikas. Myöhemmin kun tarkoitettiin sitä, sanottiin että sellainen vanhan ankan sininen. Kaikki tiesi heti, mikä väri.

Vierailija
2464/2681 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, sellainen vähän tunkkaisen vaaleansininen, itse asiassa nyt ihan muodikas. Myöhemmin kun tarkoitettiin sitä, sanottiin että sellainen vanhan ankan sininen. Kaikki tiesi heti, mikä väri.

Englanniksi sen värisävyn nimi on ankanmunan sininen, duck egg blue.

https://mrdarcysclassics.com/car-classified/app/web/upload/large/59_b61…

Isän yhdellä opiskelukaverilla oli tämän värinen Anglia vielä 80-luvun alkupuolellakin. Muistaakseni oli avioerossa jäänyt uudempi auto puolisolle ja oli ostanut tämän sitten tilalle kun ei ollut muuhunkaan varaa.

Vierailija
2465/2681 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Englanniksi sen värisävyn nimi on ankanmunan sininen, duck egg blue.

https://mrdarcysclassics.com/car-classified/app/web/upload/large/59_b61…

Isän yhdellä opiskelukaverilla oli tämän värinen Anglia vielä 80-luvun alkupuolellakin. Muistaakseni oli avioerossa jäänyt uudempi auto puolisolle ja oli ostanut tämän sitten tilalle kun ei ollut muuhunkaan varaa.

Naapurilla vajassa se tummemman sininen. En oo nähny, juteltu vaan siitä.

Vierailija
2466/2681 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko sitä "juustohöylä" peräistä? 

Meillä oli punainen Anglia farmari. Se oli sitten nätti.

Vierailija
2467/2681 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta! Lämmöstä, huumorista, muistoista, nostalgiasta. Olen nauranut ja välillä vähän itkenytkin. Kiitos myös oikeakielisyydestä! Meno koulussa oli tiukka, mutta reilu.

Vierailija
2468/2681 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta muita juttuja: Muistatteko 70-luvulta sellaista deodoranttia kuin Blase´? Oli niin ihana tuoksu...nykymittapuulla päänsärkyä aiheuttavaa imellös-hajua? 

Kaverin äidillä oli Blache` -hajuvettä. Hän roiski sitä runsaasti päälleen, muistan kyllä sen voimakkaan hajun.

Blache´tako  se olikin? Siis sekin suihkutettava deodorantti, aika pienessä pullossa?

Vierailija
2469/2681 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta muita juttuja: Muistatteko 70-luvulta sellaista deodoranttia kuin Blase´? Oli niin ihana tuoksu...nykymittapuulla päänsärkyä aiheuttavaa imellös-hajua? 

Kaverin äidillä oli Blache` -hajuvettä. Hän roiski sitä runsaasti päälleen, muistan kyllä sen voimakkaan hajun.

Blache´tako  se olikin? Siis sekin suihkutettava deodorantti, aika pienessä pullossa?

En muista tarkkaan, miten se kirjoitettiin, mutta jotenkin tuolla tavalla. Olisiko sitä ollut sitten sekä deodoranttina, että hajuvetenä? Sellainen oikein voimakas ja raskas tuoksu.

Vierailija
2470/2681 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tädille haettiin kyläkaupasta kaljaa varmaan kuusivuotiaana ja kylän kioskista iskälle tupakkaa.

Milloinhan kioskit on ilmestyny mais€maan?

Vierailija
2471/2681 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku ruotsalaisen Harpon? Moviestar oli iso hitti joskus 70-luvun puolivälissä. Muistan, että ostin levyn. Siinä oli toinenkin tosi tarttuva kappale, Horoscope.

Vierailija
2472/2681 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista tarkkaan, miten se kirjoitettiin, mutta jotenkin tuolla tavalla. Olisiko sitä ollut sitten sekä deodoranttina, että hajuvetenä? Sellainen oikein voimakas ja raskas tuoksu.

Oli se Blase, tais olla sellanen sininen purkki, itselläkin oli. Trash-tuoksukin oli ja Fa-roll-on.

Vierailija
2473/2681 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin n. 1975 Harpers Bazaar lehden, jossa nainen mainosti tupakkaa. Naisella on kynnet, joihin ihastuin. Kynnen kärjet oli vitivalkoiset, muuten sellaset nudet joissa silkinhohtoinen kiilto. No nehän oli ranskalaista manikyyriä! Ei Suomessa silloin edes tiedetty sellasesta. Niin jäljessä oltiin jo sillon.

Vierailija
2474/2681 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tädille haettiin kyläkaupasta kaljaa varmaan kuusivuotiaana ja kylän kioskista iskälle tupakkaa.

Milloinhan kioskit on ilmestyny mais€maan?

Ärrä eli Rautatiekirjakauppa perustettiin jo 1910. 

Ja nakkikioskeja tai kaupan yhteydessä olevia kesäkioskeja on varmaan ollut yhtä kauan.

Vierailija
2475/2681 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin n. 1975 Harpers Bazaar lehden, jossa nainen mainosti tupakkaa. Naisella on kynnet, joihin ihastuin. Kynnen kärjet oli vitivalkoiset, muuten sellaset nudet joissa silkinhohtoinen kiilto. No nehän oli ranskalaista manikyyriä! Ei Suomessa silloin edes tiedetty sellasesta. Niin jäljessä oltiin jo sillon.

Näinko on?

Katselin taannoin  jotain 60-luvun lopulta olevaa Hopeapeiliä ja kannessa Leena Brusin.

En muista oliko Leenalla mutta monilla tyylikkäillä suomalaisnaisilla oli ranskalainen manikyyri.

Samoin mustavalkeissa pienissä mainoskuvissa, joissa näky tuote ja ainoastaan kädet, on myös ranskalaista manikyyriä.

Vierailija
2476/2681 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulupäivän jälkeen piti kiirehtiä kotiin, ku telkusta tuli Onnen Päivät (oli se Fonzie nasta heppu).

Eikös Onnen Päivät tullut vain perjantaina, siis 70-80-luvulla, ehkä klo 17-18 aikaan?

Silloin ei mikään sarja tullut telkkarista joka päivä vaan aina vaan kerran viikossa. Koko viikon sai odottaa seuraavaa jaksoa.

Kerran viikossa se taisi tulla. Alkoi muistaakseni silleen, että suoraa päätä piti suunnilleen koulusta tulla kotiin että ehti katsomaan. Olisiko sitten alkanut klo 17 vai vähän aikaisemmin?

Onnen päivien lähetysajasta on ollut keskustelua. Yksityiskohtainen paneutuminen lehtien TV-ohjelmatietoihin osoittaa, että Onnen päivät tuli:

- syksyllä 1977 joka toinen torstai 18:15 tai 19:15,

- toukokuussa 1978 yksi irtojakso keskiviikkona 20:00,

- syksyllä 1978 tiistaisin 20:50,

- keväästä 1979 kevääseen 1981 lauantaisin vaihtelevalla paikalla noin kello 14-16,

- syksyllä 1981 torstaisin 21:30,

- keväästä 1982 syksyyn 1983 keskiviikkoisin 19:30 tai 20:00.

Useampikin on täällä muistellut katselleensa Onnen päiviä heti koulusta tultua, tai jopa perjantaina heti kouluviikon päätyttyä. Sarjaa on tullut peräti neljänä eri viikonpäivänä, mutta ei koskaan perjantaina eikä koskaan minään arkipäivänä loppuiltapäivästä/alkuillasta. Kyseessä on todennäköisimmin muuntunut muisto tuosta lauantain alkuiltapäivän ohjelmapaikasta, jossa sarja pysytteli yhteen menoon kaksi ja puoli vuotta ollessaan juuri suosionsa huipulla.

Vierailija
2477/2681 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudullakin oli hyvät palvelut. Meidän kylällä oli kaksi kauppaa ja posti jakaksi kauppaautoa kävi myös.Busseja kulki ja niillä pääsi lähimpään kaupunkiin asti. Omaa autoa ei tarvinut olla.Siihen aikaan kävi myös paljon kauppiaita myös romaneja. No silloin lapsena parasta oli tietysti kun Aku Ankka tuli. Oli se nautinto lukea Akua ja syödä samalla vaikka eskimopuikkoa.  Akut oli muuten ennen parempia kuin nykyään. Olen joskus vilkaissut niitä.

Vierailija
2478/2681 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1970 luvulla tuli parempia tv sarjoja. Vieläkin soi välillä korvissa Payton Placen tunnusmusiikki. Yöjuttu on myös jäänyt mieleen. Oli pakko kattoo vaikka pelotti. Ihmisillä oli silloin yhteistä aikaa enemmän kun ei ollut näitä tietsikoita tai älypuhelimia. Perheet pelaili erilaisia pelejä ja muutenkin se oli erilaista kuin nykyään. Monessakohan perheessä enää kokoonnutaan saman pöydän ääreen pelaamaan jotain. 

Vierailija
2479/2681 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulupäivän jälkeen piti kiirehtiä kotiin, ku telkusta tuli Onnen Päivät (oli se Fonzie nasta heppu).

Eikös Onnen Päivät tullut vain perjantaina, siis 70-80-luvulla, ehkä klo 17-18 aikaan?

Silloin ei mikään sarja tullut telkkarista joka päivä vaan aina vaan kerran viikossa. Koko viikon sai odottaa seuraavaa jaksoa.

Kerran viikossa se taisi tulla. Alkoi muistaakseni silleen, että suoraa päätä piti suunnilleen koulusta tulla kotiin että ehti katsomaan. Olisiko sitten alkanut klo 17 vai vähän aikaisemmin?

Onnen päivien lähetysajasta on ollut keskustelua. Yksityiskohtainen paneutuminen lehtien TV-ohjelmatietoihin osoittaa, että Onnen päivät tuli:

- syksyllä 1977 joka toinen torstai 18:15 tai 19:15,

- toukokuussa 1978 yksi irtojakso keskiviikkona 20:00,

- syksyllä 1978 tiistaisin 20:50,

- keväästä 1979 kevääseen 1981 lauantaisin vaihtelevalla paikalla noin kello 14-16,

- syksyllä 1981 torstaisin 21:30,

- keväästä 1982 syksyyn 1983 keskiviikkoisin 19:30 tai 20:00.

Useampikin on täällä muistellut katselleensa Onnen päiviä heti koulusta tultua, tai jopa perjantaina heti kouluviikon päätyttyä. Sarjaa on tullut peräti neljänä eri viikonpäivänä, mutta ei koskaan perjantaina eikä koskaan minään arkipäivänä loppuiltapäivästä/alkuillasta. Kyseessä on todennäköisimmin muuntunut muisto tuosta lauantain alkuiltapäivän ohjelmapaikasta, jossa sarja pysytteli yhteen menoon kaksi ja puoli vuotta ollessaan juuri suosionsa huipulla.

Minun muistoissani katselupäivä on torstai, ja tosiaan torstaina sitä on sitten joskus tullutkin. Sitä en tosin muistanut, että yhteen aikaan esitettiin noinkin myöhään kuin klo 21.30. Syksyllä 1981 olin kumminkin jo lukion ekalla, että pitäisi kyllä muistaa. On varmaan tullut kakkoselta juuri ennen kympin uutisia, ne kun alkoivat juuri silloin syksyllä -81. Onnen päiväthän oli Maikkarin sarja ensiesityksellään. Yle joskus myöhemmin on sitä sitten uusinut tässä 2000-luvun puolella.

Vierailija
2480/2681 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tv-lähetykseen tuli häiriö, ruutuun tuli teksti: Laitteissa on hieman vikaa. Korjataan kai tuota pikaa. Malttakaa siis aikaa vähän. Lähetys ei pääty tähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi