60-luvulla syntyneet, muistoja!
En enää muista nimeä, mutta kaupoissa oli vanukkaita, joiden logossa oli tytön pää. Värit keltainen ja ruskea. Muistan, että sain t-paidan, kun vanukkaita tuli ostettua tarpeeksi. Mikähän oli nimi?
Jäätelöitä oli mm. pingviinejä, joitain ihme peikonpäitä (oransssi tukka ja punainen naama). Melissa maitohyytelö tuli kauppoihin, ja sitä vihattiin!
Karkkeina tykkäsin Chewtitseistä, niitä oli minttua, appelsiinia, mansikkaa..
Sarjakuvia oli paljon. Tintit ja Asteriksit olivat suosikkejani. Veikko, Tette ja Jykke oli parina sarjana. Muffet (silloin ei vielä Smurffeja) . Puk-kirjoja luin paljon, samoin Lotta-sarjaa. Ja hevoskirjoja. Laura-sarjaa, Mustaa Oria, australialaista villiori-sarjaa. Uljas musta.. TV:ssä rakastin Ratsutilan Nuoria.
Telkussa oli Mahdollisuuksia rajoilla ja Tiikeriprikaati. Cannon. Starsky ja Hutch vähän vanhempana. Alkuperäinen Star Trek ja Avaruusasema Alfa. Itse en saanut katsoa Hitchcock Esittää -sarjaa tai Yöjuttua!
Paljon muutakin tulee mieleen .. Postailen lisää, jos muillekin tulee nostalgiaa mieleen! Muistoja, kiitos!
Kommentit (2694)
Mä olen vähän leso kun v.1971 sain uuden kännykän kun entinen särkyi mäkihypyssä.
Kaverit oli ihmeissään ja pyysi että oisin heille laittanut texviestii tai multimediaviestii mut en voimut laittaa kun ei niillä ollut kännykkää.
Koululla kävi joskus Lääninhallituksen tarkastajia seuraamassa opetusta. Opettaja varoitteli meitä oppilaita etukäteen, että pitää käyttäytyä kunnolla silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiiltokuvat . Se tuoksu, kun kirja- tai paperikaupassa myyjä avasi kansion selailtavaksi. Myytin ns. arkeissa . En muista paljonko yksi kiiltokuva-arkki maksoi. Oli kukkia, eläimiä ja enkeleitä jne. kimalluksella tai ilman. Koulussa välitunneilla vaihdeltiin "kiltsikoita".
Paljonkaan lapsuusaikojeni tavaroita en saanut tilanpuutteen takia mukaan, kun lapsuudenkotini myytiin 16 vuotta sitten, mutta kiiltokuvani sentään otin. Minulla on siis kaikki vanhat kiiltokuvat jäljellä, suuren suuri aarteeni. ❤️
Voi sinua onnekasta!
Multa varastettiin kauneimmat kiiltokuvat, ne oli sellaset rokokoo-vaatteisiin pukeutuneet miehet ja naiset, kaikilla 1700-luvun muodin mukaiset peruukit. Niitä oli neljä kumpaakin. Koko oli aika pieni. Muistan vieläkin kuinka rakastin niitä pienenä ja kuinka surin, kun ne hävisivät. Joskus vieläkin teen googlehaun että löytäisin samanlaiset, mutta koskaan ei ole tärpännyt. :(
Vierailija kirjoitti:
Ei pelleilty kesä- ja talviajalla.
Todellakin alettiin pelleillä juuri siinä nuoruusvuosina.
Ekana vuonna kun siirryttiin kesäaikaan, olin ensirakkauteni kanssa rimpsalla. Kotiintuloaika klo 2:00. Vähän myöhästyin ja kappas vaan - kello oli 3:15.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiiltokuvat, joita tyttöjen kesken vaihdeltiin, ja mieluisimmat liimattiin erityiseen kansioon.
Ja sitten se oikein jymyjuttu:
koulussa opettaja organisoi paperinkeräyksen (kaikille tuli siihen aikaan sanomalehti kotiin).
Kannettiin nippukaupalla sanomalehtiä koululle, pitkän aikaa.
Näin saatiin rahat mustavalkotelevision ostamiseen luokkaan (jotka alaluokilla olivat aina pysyviä omia luokkia).
Olen syntynyt 1960, ja tuo TV taidettiin saada, kun olin 9 v., eli kolmannella luokalla olin.
Talk about talkoohenki !
Olen vain vähän nuorempi, mutta minäkin muistan sanomalehtipinojen kantamisen käsin koulun vaatimuksesta, syytä en muista. Muistan että minulla oli aivan liian painava kantamus joka kaatosateessa hajoili mutta olin aivan liian tunnollinen jättääkseni edes osan kadulle. Muistan olleeni jääkalikkana, käteni kylmästä kangistuneet ja kaiken lisäksi hirveässä migreenissä, pino piti silti saada perille. Tuntui siltä ettei matka pääty ikinä.
Joitakin vuosia myöhemmin siivosin koulukavereiden kanssa lähimetsiä koulun vaatimuksesta, alkoholistien sotkut. Metsässä oli useita tapauksia joissa aikuiset miehet ahdistelivat ja lähtivät ajamaan takaa meitä tyttöjä, mutta se ei tuonut meille vapautusta.
Siihen aikaan piti kyllä ihmeellisiä asioita vaan kestää.
T. N57
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiiltokuvat . Se tuoksu, kun kirja- tai paperikaupassa myyjä avasi kansion selailtavaksi. Myytin ns. arkeissa . En muista paljonko yksi kiiltokuva-arkki maksoi. Oli kukkia, eläimiä ja enkeleitä jne. kimalluksella tai ilman. Koulussa välitunneilla vaihdeltiin "kiltsikoita".
Paljonkaan lapsuusaikojeni tavaroita en saanut tilanpuutteen takia mukaan, kun lapsuudenkotini myytiin 16 vuotta sitten, mutta kiiltokuvani sentään otin. Minulla on siis kaikki vanhat kiiltokuvat jäljellä, suuren suuri aarteeni. ❤️
Voi sinua onnekasta!
Multa varastettiin kauneimmat kiiltokuvat, ne oli sellaset rokokoo-vaatteisiin pukeutuneet miehet ja naiset, kaikilla 1700-luvun muodin mukaiset peruukit. Niitä oli neljä kumpaakin. Koko oli aika pieni. Muistan vieläkin kuinka rakastin niitä pienenä ja kuinka surin, kun ne hävisivät. Joskus vieläkin teen googlehaun että löytäisin samanlaiset, mutta koskaan ei ole tärpännyt. :(
Minä taas muistan uudenvuodenrunon jonka hukkasin, ei ole ikinä tullut vastaan, siinä oli sana "Sylvester". Muistaako joku?
Vierailija kirjoitti:
Beatlesit tekivät minustakin markonaamion, LSD ja heroin tulivat kuvioihin heti kun kuulin I am Wahlroosin.
Boy, you let your knickers down
60 luvulla lapset leikkivät paljon ja aina oli polvet ja kyynärpäät ruvella kun juostiin hypittiin ja pompittiin kaiken aikaa, että se teki kipeää kun taas kaatui ja se rupi irtosi tai repesi. Ei välttämättä ollut laastaria tai puhdistusainetta. ja heti kun pystyi taas leikkimään ja sillä kertaa joku toinen paikka taas auki...
kilpailut olivat eri ikäluokille. Ensin koulukohtaiset, sitten kuntakohtaiset, lääni ja lopuksi valtakunnallinen. Joka vuosi järjestetiin ja palkinnotkin olivat hyviä; kello, polkupyörä jne. Kello on lakannut käymästä.
elannon liha- ja hillopiirakat. pinna-jäätelö, brittipiirakat, black pete karkki, trip-mehut
Mitä lautapelejä pelasitte lapsena, jos ei Monopolia/Afrikan tähteä tai Kimbleä lasketa? Kiinnostaa vähän harvinasemmat pelit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sinua onnekasta!
Joskus tori.fi-sivuilla on ollut vanhoja kiiltokuvia tarjolla, samoin kirppareilla sekä osto- ja myyntiliikkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö 60-luvulla syntyneet ala olla jo mullan alla.
Ei ehdi, kun pitää käydä töissä tienaamassa hyvät eläkerahat. Sitten joskus päästään maailmanympärysmatkoille muiden eläkeläisten kanssa. Karibianristeily on jo koettu. Moottoripyöräreissulle Eurooppaan jälleen ensi kesänä. Lastenlapsiakaan ei tarvitse hoitaa kun niitä ei vielä ole, omat lapset ovat vielä opiskelemassa. Ihanaa aikaa, kun saa reissata vapaasti (koronarajoitusten mukaan tietty) :)
Minulla eläkeikä on 66-vuotiaana, omilla lapsilla ikävä kyllä vasta 70-vuotiaana. Harmittaa heidän puolestaan.
Oppikouluun pyrittiin 4 luokalta aikaisintaan ja todistuksen keskiarvo tuli olla muistaakseni jotain 7,5 jotta olisi realistisia mahdollisuuksia päästä sinne. Toki pystyi hakea millä todistuksella hyvänsä. Valittujen oppilaitten nimet oli laitettu sen koulun oveen johon haki ja voi sitä pettymystä kun ei oma nimi paperista löytynytkään. Jotkut itkivätkin. Ensi vuonna sitten taas uudestaan.. näin vantaalla.
70-luvun lopulta mieleen jäi sarja Polttouhrit, varsinkin kun sarjassa ollut Meryl Streep alkoi kohota tähdeksi.
Ensimmäiset kouluvuodet kansakoulua, pulpetit puisia vihreitä paripulpetteja.
Lauantaikin oli ekan, ehkä tokankin luokan aikana koulupäivä.
Kasettimankat tulivat. Muodissa olivat minihameet jossain vaiheessa. Kuukävelyä katseltiin mustavalkotelkkarista.
Meidän kylillä autoa ei joka talon pihalla ollut.
Kuplavolkkari ja pikkufiiu. Sitikka.
Meijerin kaupasta haettiin juustoa, sen muistan hyvin, kun se oli niin hieno se kauppa. :)
Mitäs vielä. Ai ekan ja tokan luokan opella oli hieno dollarihymy autona.
Rymd, oli kyllä pahaa.
Elämä oli.
Työpäivinä tehtaanpilli huusi aina klo 16.
Sinänsä en kyllä 60-luvusta paljon muista, synnyin v. 1967.
Lankapuhelimet. 4 numeroa; mietin, et aika ekoja/rikkaita oli ne, joiden numero alkoi 1:llä (kellähän lie ollut 1000 :))). Meillä alkoi 3:lla.
Ei pelleilty kesä- ja talviajalla.