Tee älykkyysosamäärätesti ja ilmoita täällä tulos (hyvillä mielin)
http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=27
Sain tulokseksi 117, mikä on korkeampi kuin 87,1 prosentilla väestöstä. Olisi kiva tietää, minkälaisia tuloksia te saatte. Älkää alkako haukkumaan ketään. Pidetään tämä leikkimielisenä. :)
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Tein sen aiemmin ja tulos oli 132.
En tunne itseäni mitenkään erityisen älykkääksi. Se saattaa johtua siitä, että yksi kaveri sai jotain vajaa 150 ja tunnen yhden toisen joka vanhasta testistä repi yli 170. Aiemmin testissä tuli isompia lukemia kun nuo käyttivät isompaa keskihajontaa tai jotain. Eli tunnen itseni tyhmäksi noiden seurassa :)
Olet kyllä selvästi tyhmä, ja antamasi 132 on itsesi hatusta vetämä luku. Noissa testeissä ei mittausskaala edes yltä yli 140, vaikka vastaisit kaikkiin oikein. Jos uskot kaverin saavan siis 170, olet niin tyhmä että et näistä testeistä voi saada 132.
Vierailija kirjoitti:
Tein muutaman päivä sitten huvikseni ja sain 117, joskus aiemmin olen saanut 129. Huomaan selkeästi muutenkin tyhmentyneeni lasten kanssa kotona, mikä johtuu kroonisesta univajeesta. Ajatus ei vaan kulje kovin nopeasti.
Testistä pakko sanoa, että ne vikat oli kyllä todella vaikeita. En olisi keksinyt vastausta vaikka olisi ollut kuinka paljon aikaa. Niinkuin esim. se yksi tehtävä, jossa ikäänkuin Y-kirjaimen muotoinen kuvio) ja pieniä neliöitä, sakaroiden päässä. Miten helkkarissa sekin ratkaistaisiin? Alun tehtävät oli todella helppoja mutta yhtäkkiä vaikeutui niin, etten enää osannut yhtäkään. Tuossa yhdessa vaiheessa jatkumon koko logiikka monimutkaistui...
Muuten, tietääkö joku onko virallisessa Mensan testissä myös verbaalinen osuus? Tyyliin 'mikä sana ei kuulu joukkoon, tai valitse seuraava sopiva sana. Monissa älykkyystesteissä mitataan myös verbaalista kyvykkyyttä.
Ei ole verbaalista osuutta. Ihan puhtaasti kuviotestillä mennään. Itse (oletan, että sinäkin) koen olevani nokkelampi verbaalisesti kuin näissä avaruudellista hahmottamista ja matemaattis-loogista kykyä osoittavissa testeissä.
Mutta enpä nyt niissäkään huonosti pärjää. Lukemaa en kehtaa tänne laittaa, koska tiedän seuraamukset:
amis se siellä provoileee ym. ;D
132. Osa hyviä arvauksia eli en usko, että ainakaan minun älykkyydestä kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein sen aiemmin ja tulos oli 132.
En tunne itseäni mitenkään erityisen älykkääksi. Se saattaa johtua siitä, että yksi kaveri sai jotain vajaa 150 ja tunnen yhden toisen joka vanhasta testistä repi yli 170. Aiemmin testissä tuli isompia lukemia kun nuo käyttivät isompaa keskihajontaa tai jotain. Eli tunnen itseni tyhmäksi noiden seurassa :)
Olet kyllä selvästi tyhmä, ja antamasi 132 on itsesi hatusta vetämä luku. Noissa testeissä ei mittausskaala edes yltä yli 140, vaikka vastaisit kaikkiin oikein. Jos uskot kaverin saavan siis 170, olet niin tyhmä että et näistä testeistä voi saada 132.
Ystävä hyvä, nämä kävivät ihan siinä perinteisessä mensan testissä.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin mietin, että jos tuo on testin luonne, että eipä se välttämättä älykkyydestä kerro. Jos reippaasti yli keskiarvon pääsee jo sillä, että on visuaalista silmää ja osaa katsoa mikä kuvio on harmonisimman näköinen kokonaisuudessa ja lisää sen.
No alkupään kysymyksissä joo. Loppupään kysymyksiä et kyllä tuolla onnistu.
Tuolla mitataan muutenkin lähinnä on loogisesti fiksu vaiko ei. Yli 130 on fiksu arvo, mutta ei suinkaan välttämättä 130 oikeasti, mutta keskitasoa selvästi fiksumpi kuitenkin. 80-120 tasot on peruskauraa johon kuka vaan pääsee.
Virallisesta testistä 131 nykyisellä keskihajonnalla.
"Älykkyysosamääräsi on noin 143 , joka on korkeampi kuin 99.8 prosentilla väestöstä"
En silti maksaisi virallisesta testistä, uskon että nuo kotitestit antaa aina montakymmentä pojoa yläkanttiin.
En viitsi tuhlata moiseen aikaa, mutta oletan sen olevan nyt ainakin 100, sillä jos on suorittanut kolme akateemista tutkintoa hyvin arvosanoin, niin ei kai sitä ihan idiootti ole. Tosin toisinaan, kun lukee tätä palstaa vähän pitempään, niin joskus käy mielessä, kumman isopyörä heittää nyt enemmän, kirjoittajan vai lukijan. On täällä niin jakomielisiä juttuja välillä.
Tuli puhelinsoitto kysymyksen 23 kohdalla ja aika loppui. 13 kysymykseen jäi siis vastaamatta, mutta testi näytti 108
135. Kun jotkut täällä mainitsivat ammattinsa tai koulutuksensa, niin kerronpa minäkin. Peruskoulu, työtön ja syrjäytynyt.
Tokan kuvan kohdalla jo rupesi korpeamaan tuollaiset samannäköiset kuvat, joista tulee vaan migreeni. Jätin kesken. Diplomi-insinööri olen.
Vierailija kirjoitti:
"Älykkyysosamääräsi on noin 143 , joka on korkeampi kuin 99.8 prosentilla väestöstä"
En silti maksaisi virallisesta testistä, uskon että nuo kotitestit antaa aina montakymmentä pojoa yläkanttiin.
Kyllä nämä Mensaa jäljittelevät kotitestit ovat suuntaa antavia. Mutta oikeassa olet, että yläkanttiin menee tulokset. Ei kuitenkaan kymmeniä pojoja. Itse sain yhdeksän pistettä ylemmän tässä kuin virallisessa testissä. Useiden kokemus on sama, 5-15 pistettä enemmän saavat näissä kotiolosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
En viitsi tuhlata moiseen aikaa, mutta oletan sen olevan nyt ainakin 100, sillä jos on suorittanut kolme akateemista tutkintoa hyvin arvosanoin, niin ei kai sitä ihan idiootti ole. Tosin toisinaan, kun lukee tätä palstaa vähän pitempään, niin joskus käy mielessä, kumman isopyörä heittää nyt enemmän, kirjoittajan vai lukijan. On täällä niin jakomielisiä juttuja välillä.
Aikaa? Testiin nyt ei mene enempää kuin tuohon viestin pykäämiseenkään, jos vastaat nopeasti.
121. Ärsyttää kun tässä ei kerrota mitkä meni oikein ja mitkä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
121 mensan nettitesti, luulen että tulos on suuntaa antava, todellinen tulos on alhaisempi.
Tulos on suuntaa antava. Näin luki Mensan sivuilla.
-AP
Myös Mensan valvottu testi on suuntaa antava. Tietääkseni koko testi ei ole tiedeyhteisön silmissä mitenkään kovin arvostettu älykkyyden mittari koska siitä puuttuvat kokonaisälykkyyden mittaamisen kannalta olennaiset verbaalinen ja avaruudellinen osuus toisin kuin WAIS-testissä. Lisäksi standardointi tuossa testissä on ihan viturallaan. Jotain on silloin pielessä testauksessa jos n. joka toinen saa testistä tuloksen johon pitäisi yltää vain sellaiset 1-2 % väestöstä. Olen itse käynyt Mensan valvotussa testissä reilut 5 vuotta sitten 17-vuotiaana ja sain siitä ÄO:kseni >135, joka on "suurempi kuin >99%:lla väestöstä" joka oli ainakin sen hetkisessä testissä maksimipistemäärä. En enää ihan tarkkaan muista olivat tehtävät testissä ihan samanlaisia kuin tuossa nettitestissä mutta muistaakseni niitä oli 40-45 ja aikaa 20 min. Kuitenkaan valvottu testi ei mielestäni tuntunut yhtään vaikeammalta (sain siitä 5 pistettä paremman tuloksen kuin nettiversiosta) eikä se muutenkaan tuntunut olevan käytännössä lainkaan erilainen kuin nettitesti. Vaikea myöskään uskoa että se antaisi hirveästi tarkempaa kuvaa testattavan älykkyydestä kuin tuo nettisivun testi vaikka mistäs sitäkään tietää.
Minä olen saanut Mensan nettitestistä tulokseksi 125, eli olisin älykkäämpi kuin 95,2% väestöstä. Tokihan tuo on varmasti yläkanttiin, luulen olevani lähempänä 120 kuin 125.
117. Aiemmin olen saanut yli 130. Tyhmemmäksi olen tullut.
Vähän helppo. Pitäsköhän tähän luottaa..?
Neliöt lisääntyivät aina yhdellä mentäessä vasemmalta oikealle. Lisäki Yn sakarat olivat kaikki eri pituisia, ja viimeisen kuvan neliöt olivat sakarassa joissa niitä ei kahdessa muussa vielä ollut. Simppeli ratkaisu lopulta.