Etelä-Pohjanmaa,millaista asua?
Hinnat ainakin edulliset.Olen pk-seudulta.Erityisesti etelästä muuttaneet,kertokaa ja muutkin.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele, vaikka muuttaisit Etelä-Pohjanmaan "pääkaupunkiin" eli Seinäjoelle, niin en usko että helposti tulet sopeutumaan. Sun pitää tottua muutamaan asiaan. Tuijottamiseen, juoruamiseen, ihmisillä on monesti aika tosikkomainen ja vakava huumorintaju. Pohjalaiset suosivat toisiaan ja varsinkin stadilaisille naljaillaan. Perusluonne on monella aika jurottava.. Sitten se ylpeys on aika naurettavaa heillä myös ja sitten se murre. *Sigh*. muuta mieluummin Tampereelle!
Olen käynyt työasioissa Seinäjoella muutaman kerran. Eniten huomiotani kiinnitti kaupungin järkyttävä rumuus, tylsiä betonilaatikoita joka puolella! Jos on ollut jotakin kaunista vanhaa, se on heti revitty maan tasalle, historia, viihtyisyys, perinteet eivät seinäjokelaisia näemmä kiinnosta. Entäpä se tarjonta jota tälläkin palstalla on jossain kehuttu! No junteille junttikamaa, alemarketteja, kirpputoreja, halpista ja kierrätystä. Ravintolat ovat samaa tasoa, lähinnä pikaruokaa. En yhdelläkään kerralla pitänyt Seinäjoesta.
Joo, eipä Sjoella oikein sellaista vanhaa ole enää jäljellä, paljon on rakennettu uutta ja vanhaa on purettu pois. Törnävän alue on kaunis. Sieltä löytyy vielä sitä vanhaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaasassa kielipolitiikka on kovaa ja ruotsinkieliset edelleen pitävät suomenkielisiä huonompina. Suomenkielisen ei sinne kannata mennä töihin, etenkin sairaala on kiusaamisen mekka. Vaasassa työvoimapulaa jota tämä kieliasia aiheuttaa, mutta silti siitä ei olla valmiita joustamaan. Seinäjoki on hyvä paikka asua ja olla töissä.
Onko sekä miehet että naiset samanlaisia kiusaajia siellä, vai onko se vaan ne naiset
Ylipäätään ruotsinkieliset ovat hyvin omanarvonsa tuntevia ja ylimielisiä. Kouluruotsi ei tietenkään kelpaa vaan heidän oma suomenruotsi, joka on kummallista seka kieltä. Inte så kiva.
Tässä on valitettavasti perää. En ole tavannut yhtään ruotsinkielistä joka ei olisi edes vähän ylimielinen suomenruotsalaisuudestaan. Mulla oli itse asiassa alkujaan positiivinen kuva heistä mutta nää kokemukset on vieny mielipidettä ikävä kyllä toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suosittele, vaikka muuttaisit Etelä-Pohjanmaan "pääkaupunkiin" eli Seinäjoelle, niin en usko että helposti tulet sopeutumaan. Sun pitää tottua muutamaan asiaan. Tuijottamiseen, juoruamiseen, ihmisillä on monesti aika tosikkomainen ja vakava huumorintaju. Pohjalaiset suosivat toisiaan ja varsinkin stadilaisille naljaillaan. Perusluonne on monella aika jurottava.. Sitten se ylpeys on aika naurettavaa heillä myös ja sitten se murre. *Sigh*. muuta mieluummin Tampereelle!
Olen käynyt työasioissa Seinäjoella muutaman kerran. Eniten huomiotani kiinnitti kaupungin järkyttävä rumuus, tylsiä betonilaatikoita joka puolella! Jos on ollut jotakin kaunista vanhaa, se on heti revitty maan tasalle, historia, viihtyisyys, perinteet eivät seinäjokelaisia näemmä kiinnosta. Entäpä se tarjonta jota tälläkin palstalla on jossain kehuttu! No junteille junttikamaa, alemarketteja, kirpputoreja, halpista ja kierrätystä. Ravintolat ovat samaa tasoa, lähinnä pikaruokaa. En yhdelläkään kerralla pitänyt Seinäjoesta.
Joo, eipä Sjoella oikein sellaista vanhaa ole enää jäljellä, paljon on rakennettu uutta ja vanhaa on purettu pois. Törnävän alue on kaunis. Sieltä löytyy vielä sitä vanhaakin.
Jos sitä kaunista vanhaa Pohjanmaata haluaa nähdä, niin sitten on suunnattava ruotsinkieliselle rannikolle: Kristiinankaupunki, Vaasa, Pietarsaari, Kaskinen...Mutta se ei sitten enää ole E-P:tä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaasassa kielipolitiikka on kovaa ja ruotsinkieliset edelleen pitävät suomenkielisiä huonompina. Suomenkielisen ei sinne kannata mennä töihin, etenkin sairaala on kiusaamisen mekka. Vaasassa työvoimapulaa jota tämä kieliasia aiheuttaa, mutta silti siitä ei olla valmiita joustamaan. Seinäjoki on hyvä paikka asua ja olla töissä.
Onko sekä miehet että naiset samanlaisia kiusaajia siellä, vai onko se vaan ne naiset
Ylipäätään ruotsinkieliset ovat hyvin omanarvonsa tuntevia ja ylimielisiä. Kouluruotsi ei tietenkään kelpaa vaan heidän oma suomenruotsi, joka on kummallista seka kieltä. Inte så kiva.
Sen kyllä oon kuullu että vaasalaiset on ylimielisiä, myös ne suomenkieliset, ite asun kakskielisellä paikkakunnalla, muttei täällä ainakaan kiusata sen takia ettei osais muutaku koulu ruotsia, politiikassa on sitte taas eri juttu sen suhteen 🤪
Muutimme puolison ja lapsen kanssa Seinäjoelle vajaa vuosi sitten pitkän harkinnan jälkeen ja olemme kyllä viihtynyt hyvin. Minulla on sukujuuria täällä, mutta itse en aiemmin ole alueella asunut. Kiva kaupunki, tosi mukava työyhteisö, harrastuksia ja kavereita on löytynyt helposti. Keskusta aika ankea, kun kaikki on keskittynyt Ideaparkiin, mutta toivottavasti keskustaa nyt kehitetään urakalla ja muutokset on positiivisia. Kesällä kaupungissa tapahtuu koko ajan, talvi oli hiljaisempi.
Joskus harmittaa, että Etelä-Pohjanmaalta uutisiin päätyy aina nämä Lapuan Pride-iskut ja vegaaniruoan kieltäminen yms jutut, jotka ei taatusti houkuttele niitä koulutettuja nuoris aikuisia ja paluumuuttajia kaupunkiin. Ei täällä ihmiset oikeasti ole tuollaisia, ääri-ilmiöt päätyy vaan julkisuuteen. Siellä Lspuallakin lopulta 400 ihmistä marssi Pridessa tasa-arvon puolesta ja vegaaniruokavaihtoehtokin on nykyään kouluissa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kyllä oon kuullu että vaasalaiset on ylimielisiä, myös ne suomenkieliset, ite asun kakskielisellä paikkakunnalla, muttei täällä ainakaan kiusata sen takia ettei osais muutaku koulu ruotsia, politiikassa on sitte taas eri juttu sen suhteen 🤪
Mikä puolue? Kepu? Nauratti kerran kun siellä kuppainen mummo puhui ^tämän tason ihmisistä^! Kastijako ainakin voimissaan Vaasan kepussa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sitä kaunista vanhaa Pohjanmaata haluaa nähdä, niin sitten on suunnattava ruotsinkieliselle rannikolle: Kristiinankaupunki, Vaasa, Pietarsaari, Kaskinen...Mutta se ei sitten enää ole E-P:tä.
👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen paikka on Kurikka. Olen työn tiimoilta muuttamassa.
Kurikasta löytyy kaikki tarvittava ja Seinäjoki on lähellä. Tervetuloa E-P:lle!
Onko hyviä ruokapaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Muutimme puolison ja lapsen kanssa Seinäjoelle vajaa vuosi sitten pitkän harkinnan jälkeen ja olemme kyllä viihtynyt hyvin. Minulla on sukujuuria täällä, mutta itse en aiemmin ole alueella asunut. Kiva kaupunki, tosi mukava työyhteisö, harrastuksia ja kavereita on löytynyt helposti. Keskusta aika ankea, kun kaikki on keskittynyt Ideaparkiin, mutta toivottavasti keskustaa nyt kehitetään urakalla ja muutokset on positiivisia. Kesällä kaupungissa tapahtuu koko ajan, talvi oli hiljaisempi.
Joskus harmittaa, että Etelä-Pohjanmaalta uutisiin päätyy aina nämä Lapuan Pride-iskut ja vegaaniruoan kieltäminen yms jutut, jotka ei taatusti houkuttele niitä koulutettuja nuoris aikuisia ja paluumuuttajia kaupunkiin. Ei täällä ihmiset oikeasti ole tuollaisia, ääri-ilmiöt päätyy vaan julkisuuteen. Siellä Lspuallakin lopulta 400 ihmistä marssi Pridessa tasa-arvon puolesta ja vegaaniruokavaihtoehtokin on nykyään kouluissa tarjolla.
Kiva kirjoitus! :) Ja juuri oikeaa infoa annoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen paikka on Kurikka. Olen työn tiimoilta muuttamassa.
Kurikasta löytyy kaikki tarvittava ja Seinäjoki on lähellä. Tervetuloa E-P:lle!
Onko hyviä ruokapaikkoja.
Kerran kävin Kurikassa pizzalla ja aivan hervottomat pizzat tuotiin nenän eteen, en ole ikinä saanut niin suurta pizzaa! Valitettavasti en muusta Kurikan ravintolatarjonnasta osaa sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et vaan oo löytänyt niitä tasokkaampia ravintoloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on valitettavasti perää. En ole tavannut yhtään ruotsinkielistä joka ei olisi edes vähän ylimielinen suomenruotsalaisuudestaan. Mulla oli itse asiassa alkujaan positiivinen kuva heistä mutta nää kokemukset on vieny mielipidettä ikävä kyllä toiseen suuntaan.
Mä en oo ylimielinen, vaikka oonki suomenruotsalainen😉
Kyllä siellä pärjää jos on fasisti.
Seinäjoki pärjäisi kyllä hyvin Suomen rumimmat kaupungit kisassa. Keskusta todella ankea.
Vantaalta muutettiin viisi vuotta sitten Seinäjoelle. Oli kyllä hyvä päätös. Viihdymme työpaikoissamme, mukava talo ja naapurit ja erityisesti lapset ovat täällä olleet onnellisempia. Hyvät harrastusmahdollisuudet, luonto lähellä, hyvät kulkuyhteydet.
Välillä kaipaa pääkaupunkiseudun laajaa teatteri-ja muuta kulttuuritarjontaa. Tykkäämme myös matkustella ja täältä lähteminen on hankalampaa kuin Helsinki-Vantaan lentokentän vieressä asuessa.
Hyvä puoli on meillä myös se, että isovanhemmat asuvat lähempänä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Eteläpohjalaiset vaikuttavat varmasti aluksi sisäänpäinkääntyneiltä, mutta eivät kyllä ole niin ahdasmielistä tai juroa väkeä, mitä yleisesti kuvitellaan. Jos itse toimii reilusti ja avoimesti, täällä pärjää kyllä. Sitten jos sortuu sellaiseen provosointiin, mitä tälläkin palstalla viljellään, voi kyllä tulla sanomista. Elämiseen liittyvät kulut ovat pieniä, palvelut toimivia ja välimatkat lyhyitä. Työllisyystilannekin on pääosin hyvä. Tarvittaessa suurempiin kaupunkeihin pääsee sujuvasti hyvien liikenneyhteyksien ansiosta. Olen syntynyt pk-seudulla, mutta vuosia asunut Seinäjoella ja nyt Lapualla, eikä ole ollut tarvetta harkita muuttoa muualle.
Julkisetko toimii...no jaa, koulupäivinä voi olla jotain bussivuoroja kaupunkien välillä. Esim. Seinäjoella kaupunkiliikenne huonoa, Lapualla tuskin onkaan. Auto pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä puolue? Kepu? Nauratti kerran kun siellä kuppainen mummo puhui ^tämän tason ihmisistä^! Kastijako ainakin voimissaan Vaasan kepussa!
Vaasan Kepu on demonisen kiusaamisen ydin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaasan Kepu on demonisen kiusaamisen ydin!
Ylimielisiä pskoja! Kiusaajia!
Muutin pois Seinäjoelta tympeän ilmapiirin takia.
Tuulivoimapuolella miehet kiusaavat ja patriarkaatti jyrää (Aasia). Hirveä hyväksikäytön kuoppa.