Etelä-Pohjanmaa,millaista asua?
Hinnat ainakin edulliset.Olen pk-seudulta.Erityisesti etelästä muuttaneet,kertokaa ja muutkin.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Asun Järviseudulla, mutta maakunnassa (Lapuat, Kauhavat, Seinäjoet jne.) en haluaisi asua. Täällä on rennompaa :) En ole täältä kotoisin.
Sukuni on kotoisin järviseudulta.
T: Pohjanmaalta
Kun kävin kesällä kotipaikkakunnallani pohojammaalla, Jalasjärvellä kaupan eteen pirättää mies, niistää kummatkin sieraimensa maahan ennen kauppaan astumista, niin muistin, miksi aikoinaan lähdin pohjanmaalta.
Onhan se takapajula. Jos erehtyy kehumahan rokotteita, huolestumaan ilamastonmuutoksesta (jokon täyttä humpuukia), kritisoimaan persuja, tuntemaan sympatiaa tuotantoeläimiä kohtaan, niin turpahan tuloo. Ja lujaa. Notta tervetuloo kesääselle pohojammaalle.
Itse palaan Etelä-Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan tämän ketjun aloittajalle kävi, muuttiko?
Niinpä! Nyt vasta huomasin että aloitus onkin vanha.
Olen pohjoissuomesta ja asuin etelä-pohjanmalla 6 vuotta. Eihän paikassa sinänsä ole mitään vikaa jos tykkää "aakeesta laakeesta", mutta siellä koti, uskonto ja isänmaa ovat vahvasti läsnä. Kiistävät tämän kyllä, mutta perinteet ja tapakulttuuri on se juttu siellä. Osa naisista ovat joko tossun alla tai sitten toisinpäin, kiistävät tämänkin, mutta sikäläisten kaverieni kohdalla pitää paikkansa täysin ja omassa silloisessa suhteessa myös. Kaikki on siellä muka parempaa kuin muualla, juhlitaan isosti ja perinteiden mukaisesti, vähän paremmin aina kuin naapurissa.
Kokemus tuokin, mutta en muuttaisi enää takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaasassa kielipolitiikka on kovaa ja ruotsinkieliset edelleen pitävät suomenkielisiä huonompina. Suomenkielisen ei sinne kannata mennä töihin, etenkin sairaala on kiusaamisen mekka. Vaasassa työvoimapulaa jota tämä kieliasia aiheuttaa, mutta silti siitä ei olla valmiita joustamaan. Seinäjoki on hyvä paikka asua ja olla töissä.
Onko sekä miehet että naiset samanlaisia kiusaajia siellä, vai onko se vaan ne naiset
Ylipäätään ruotsinkieliset ovat hyvin omanarvonsa tuntevia ja ylimielisiä. Kouluruotsi ei tietenkään kelpaa vaan heidän oma suomenruotsi, joka on kummallista seka kieltä. Inte så kiva.
Sen kyllä oon kuullu että vaasalaiset on ylimielisiä, myös ne suomenkieliset, ite asun kakskielisellä paikkakunnalla, muttei täällä ainakaan kiusata sen takia ettei osais muutaku koulu ruotsia, politiikassa on sitte taas eri juttu sen suhteen 🤪
Kyllä muuten kiusataan ja rankasti! Narsismi rehottaa Vaasassa, etenkin sairaalassa ja tuulivoimassa!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vaasan-amk-n-opiskelijat-avautuvat-…
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni on sukua siellä ja olen ihmetellyt välillä sitä "rehvakkuutta" ja pientä piilovittuilua varsinkin minulle monen hänen sukulaisensa taholta. Mistä se kumpuaa vai onko se vaan tavallista eepeellä?
Helvetin huonosta itsetunnosta se kumpuaa. Eepeellä on aina lytätty ihmiset ja lytätään vastakin pienestä pitäen, nottei ylpistytä. Ittestään ei saa luulla liikoja vaikka oikeasti olisi maailman paras ja lahjakkain jossakin asiassa.
Oman mielenterveytensä takia kannattaa pysyä pois eepeeltä.
Vaasassa astetta parempi meininki. Jarruina tosiaan tuo kaksikielisyys - jos ei yhtään osaa ruotsia, niin saattaa olla välillä nihkeää (suomellakin kyllä pärjää) ja maamuuuuuuja on AIVAN LIIKAA.
Vierailija kirjoitti:
Kun kävin kesällä kotipaikkakunnallani pohojammaalla, Jalasjärvellä kaupan eteen pirättää mies, niistää kummatkin sieraimensa maahan ennen kauppaan astumista, niin muistin, miksi aikoinaan lähdin pohjanmaalta.
Onhan se takapajula. Jos erehtyy kehumahan rokotteita, huolestumaan ilamastonmuutoksesta (jokon täyttä humpuukia), kritisoimaan persuja, tuntemaan sympatiaa tuotantoeläimiä kohtaan, niin turpahan tuloo. Ja lujaa. Notta tervetuloo kesääselle pohojammaalle.
Ei sukaa se ny aivan nuammee, kyllähän kärijistit ny lujaa. Värikynää laitoot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen paikka on Kurikka. Olen työn tiimoilta muuttamassa.
Kurikassa on ainakin man-neja.
Kuten joka pitäjässä.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs vika tuulivoimaloissa.
Narsistiset pyrkyrit ja toimijat niissä. Pahimman hyväksikäyttö- ja kiusaamispesäke Vaasassa.
Vierailija kirjoitti:
Varokaa Vaasaa ja tuulivoimaa!
Tuulivoimahullu saapunut palstalle.
Vierailija kirjoitti:
No nämähän narsistit eivät kestäneet edes sitä, että JSN kertoi heidän olevan totaalisen väärässä. Paskasta kun saa uutisoida että se on paskaaa! Ja he paskoja ihmisinä! Kas kummaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sukaa se ny aivan nuammee, kyllähän kärijistit ny lujaa. Värikynää laitoot.
No pikkuusen. Tais Kossi olla menos sittekki postihi.
Tuulivoimaloita toivotaan ympäri Suomea. Hyvä vaan tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaasassa kielipolitiikka on kovaa ja ruotsinkieliset edelleen pitävät suomenkielisiä huonompina. Suomenkielisen ei sinne kannata mennä töihin, etenkin sairaala on kiusaamisen mekka. Vaasassa työvoimapulaa jota tämä kieliasia aiheuttaa, mutta silti siitä ei olla valmiita joustamaan. Seinäjoki on hyvä paikka asua ja olla töissä.
Onko sekä miehet että naiset samanlaisia kiusaajia siellä, vai onko se vaan ne naiset
Ylipäätään ruotsinkieliset ovat hyvin omanarvonsa tuntevia ja ylimielisiä. Kouluruotsi ei tietenkään kelpaa vaan heidän oma suomenruotsi, joka on kummallista seka kieltä. Inte så kiva.
Sen kyllä oon kuullu että vaasalaiset on ylimielisiä, myös ne suomenkieliset, ite asun kakskielisellä paikkakunnalla, muttei täällä ainakaan kiusata sen takia ettei osais muutaku koulu ruotsia, politiikassa on sitte taas eri juttu sen suhteen 🤪
Kyllä muuten kiusataan ja rankasti! Narsismi rehottaa Vaasassa, etenkin sairaalassa ja tuulivoimassa!
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vaasan-amk-n-opiskelijat-avautuvat-…
No jos on töissä tai työharjottelussa sairaalassa, niin kyllä pitää osata myös ruotsia, sillä sit ei oo väliä puhutko koulu ruotsia vai mitä murretta, kunhan vaan ymmärtää mitä sanoo, niin ja nykyään pitäis osata vielä muitaki kieliä, eikä vaan suomee ja ruotsia
Vierailija kirjoitti:
Olen pohjoissuomesta ja asuin etelä-pohjanmalla 6 vuotta. Eihän paikassa sinänsä ole mitään vikaa jos tykkää "aakeesta laakeesta", mutta siellä koti, uskonto ja isänmaa ovat vahvasti läsnä. Kiistävät tämän kyllä, mutta perinteet ja tapakulttuuri on se juttu siellä. Osa naisista ovat joko tossun alla tai sitten toisinpäin, kiistävät tämänkin, mutta sikäläisten kaverieni kohdalla pitää paikkansa täysin ja omassa silloisessa suhteessa myös. Kaikki on siellä muka parempaa kuin muualla, juhlitaan isosti ja perinteiden mukaisesti, vähän paremmin aina kuin naapurissa.
Kokemus tuokin, mutta en muuttaisi enää takaisin.
Allekirjoitan täysin näin poismuuttaneena Etelä-pohjalaisena.
Vierailija kirjoitti:
Tuulivoimaloita toivotaan ympäri Suomea. Hyvä vaan tässä tilanteessa.
Sinä mätisäkki Vaasasta toivot. Muut eivät. Ja ehkä rumat, rahanahneet poikasi. Muut eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistiset pyrkyrit ja toimijat niissä. Pahimman hyväksikäyttö- ja kiusaamispesäke Vaasassa.
Mitenkä sinua on hyväksikäytetty ja kiusattu....
Älä muuta Seinäjoelle, muuta Tuuriin! Siellä kaikki kompaktissa paketissa. Joka ilta tanssitkin ja muita tapahtumia. Ja Seinäjoelle lyhyt matka Tuurista.