Vaimoni vaatii perheen elättämisen lisäksi osallistumaan kotitöihin
Herätyskello soi joka arkiaamu klo 6:00 ja töissä on oltava klo 8:00. Työmatka per suunta kestää vajaan tunnin. työpäivät kestävät 8-9h.
Vaimo on viimeiset 3 vuotta ollut kotona lasten kanssa. Lapsemme ovat todella kilttejä ja hyväkäytöksisiä, en vaan voi uskoa että heidän kanssaan joutuu energiaa käyttämään yhtä paljon kuin lasten kanssa yleensä.
Sen lisäksi että elätän perheeni, vaimoni vaatii minua töiden jälkeen osallistumaan kodin- sekä lastenhoitoon, jotta hän saisi illat pyhitettyä omille harrastuksilleen. Mutta olenhan minäkin illalla vapaata vailla? Miksei minua arvosteta ja oteta huomioon? Kyllä se niin on että naisten hommat on nykyään molempien hommia, mutta miesten työt ovat ainoastaan miesten töitä.
Tällä vaatimuksellahan hän selvästikkin laittaa oman "työnsä" raskaammaksi kuin minun, koska hän TARVITSEE illat vapaaksi?
Miten teillä muilla on homma sujunut?
Kommentit (121)
Eikös kotitöiden tekemisen pitäis olla itsestäänselvyys aikuiselle ihmiselle?
Sano, ettet ole tosissasi sanoessasi, että naapurit tekevät lastensuojeluilmoituksen, jos et ulkoilusta lapsiasi päivittäin. Ja ulkoiluko muka lapsen oikeus. Näen tässä juuri sen ongelman, että äidit tekevät näitä sääntöjä itselleen jokaisesta asiasta - ulkoilla pitää joka päivä tiettyyn aikaan, päivävaatteet vaihdetaan aina tiettyyn aikaan, syödä pitää joka päivä samalla kellonlyönnillä jne. Säännöt ja niistä härkäpäisesti kiinnipitäminen tekee arjesta rankan. Tietenkin lapsien luonne ja lukumäärä vaikuttavat, samoin työn sisältö ja vastuu. Mutta arki on juuri niin rankkaa kotona millaiseksi sen itsellesi teet. Töissä et välttämättä voi vaikuttaa asiaan. Höllätkää naiset ja kokeilkaa vaikka sitä yöpaidassa olemista päivän. Kukaan ei tee asiasta ilmoitusta, voit jopa itse nauttia, lapsillakin saattaa olla mukavaa ja mieskin varmasti tykkää rennommalla menosta.
Hei, toivon että ymmärtäisit vaimoasi. On henkisesti rankkaa olla kotona, vaikka lapset olisivat kuinka kiltisti. Vaimosi ei kiusallaan varmasti hae illaksi omaa aikaa harrastusten tms parissa. Hän tekee sen siksi, jotta jaksaisi olla hyvä ja jaksava äiti lapsilleen seuraavana päivänä kun olet töissä. Juuri sen vuoksi lapset voivat hyvin ja ovat iloisia kun niitä päivisin hoitaa hyväntuulinen äiti. Olet hyvä mies kun jaksat hoitaa lapsiasi iltaisin. Voithan vaikka ehdottaa viikonlopuksi tai joksikin arki iltaa omaa aikaa myös itsellesi ilman lapsia. Juttele vaimosi kanssa ajatuksistasi. Tiedän kokemuksesta, että tuota aikaa on joku vuosi. Sitten se on ohi. Itse olin kotona myös lasten kanssa ja mies antoi minulle iltaisin omaa aikaa jos halusin sitä. En kuitenkaan aina lähtenyt minnekään, mutta pikku kävelylenkki oli jo hyvä juttu. Mieheni jaksoi tuon ajan ja nyt arki erilaista. Molemmat olemme jo työelämässä. Kannatti jaksaa. Nyt meillä ihanat lapset ja hyvinvoiva perhe.. Rakkautta avioliitossamme:)
Vierailija kirjoitti:
Eikös kotitöiden tekemisen pitäis olla itsestäänselvyys aikuiselle ihmiselle?
Ei ilmeisesti aloittajan puolisolle?
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee niin että minä teen päivällä mitä ehdin ja jaksan. Kun mies tulee töistä, hommat puolitetaan (vaikka tyyliin että minä täytän tiskoneen ja mies sitten vaikka ripustaa vaatteet kuivumaan). Lastenhoito menee puoliksi. Kumpikin saa saman verran omaa aikaa viikossa.
Mitä sinä teet päivät pitkät, jos et saa edes tiskejä koneeseen tai pyykkejä kuivamaan?
Ihan oikeasti?
Te molemmat (huom. molemmat) tunnutte nyt väheksyvän toisen tarvetta omaan aikaan. Lopettakaa se ja tehkää niin kuin joku jo ehdottikin, molemmille halutessaan parina iltana viikossa sitä omaa aikaa, harrastuksiin, jossain käymiseen jne. Yksinkertaista.
Toki sinä haluat työpäivän jälkeen ottaa rennosti tai tehdä jotain omia juttuja. Mutta niin voi se vaimokin, eikä se ole yhtään sen vähempiarvoista vain siksi, että hän on kotona päivät. Vilkaistaa kumpikin sinne peiliin, ei ole kovin isosta ongelmasta loppujen lopuksi kyse.
Hullu akka.
Ei muuta pakkaat kassit ja kamat ja nostat kytkintä, ei tuollaisen hullun luokse kannata jäädä, elämäsi tulee olemaan ikuista tappelua kun ämmä koittaa kyykyttää sua tulevaisuudessa joka ainoassa asiassa.
Jätä ämmä yksin siivoilemaan, itse en katsoisi uhtä minuuttia.
Voi kai sitä joskus olla tekemättä kotitöitä ja keskittyä lapsiin ja omaan itseensä. Ei joka päivä tarvitse hoitaa jokaikistä velvollisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Hullu akka.
Ei muuta pakkaat kassit ja kamat ja nostat kytkintä, ei tuollaisen hullun luokse kannata jäädä, elämäsi tulee olemaan ikuista tappelua kun ämmä koittaa kyykyttää sua tulevaisuudessa joka ainoassa asiassa.
Jätä ämmä yksin siivoilemaan, itse en katsoisi uhtä minuuttia.
No tuolla menolla sinun ei onneksi tarvitse koskaan pakata kassejasi ja lähteä kenenkään luota. Parisuhteessa ku joskus joutuu tekemään kompromisseja eikä aina voi ajatella vain itseään.
Meillä ei lapsia taloudessa ole, mutta minä käyn töissä ja mies on tällä hetkellä työttömänä. Vapaapäivinä mielellään aika usein vain olisin tekemättä mitään ja menemättä mihinkään, varsinkin silloin jos töitä on paljon ja välissä vain se yksi vapaa mutta miehellä sitten taas on menohalua enemmän ja mielellään keksii meille jotain tekemistä. Kivaahan meillä on, kun vain lähdetään, mutta kieltämättä se joskus hitusen ärsyttää kun pitää lähteä ja mennä, mutta ymmärrän miestä sitten siinä, että työttömän päivät voivat toisinaan olla pitkäveteisiä ja siksi tykkää sitten, että tehtäisiin jotain silloin kun minullakin on vapaata.
Parisuhteen toimimisen yksi edellytys on se, että muistaa että on sen oman navan lisäksi myös se toinen napa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullu akka.
Jätä ämmä yksin siivoilemaan, itse en katsoisi uhtä minuuttia.No tuolla menolla sinun ei onneksi tarvitse koskaan pakata kassejasi ja lähteä kenenkään luota. Parisuhteessa ku joskus joutuu tekemään kompromisseja eikä aina voi ajatella vain itseään.
Meillä ei lapsia taloudessa ole, mutta minä käyn töissä ja mies on tällä hetkellä työttömänä. Vapaapäivinä mielellään aika usein vain olisin tekemättä mitään ja menemättä mihinkään, varsinkin silloin jos töitä on paljon ja välissä vain se yksi vapaa mutta miehellä sitten taas on menohalua enemmän ja mielellään keksii meille jotain tekemistä. Kivaahan meillä on, kun vain lähdetään, mutta kieltämättä se joskus hitusen ärsyttää kun pitää lähteä ja mennä, mutta ymmärrän miestä sitten siinä, että työttömän päivät voivat toisinaan olla pitkäveteisiä ja siksi tykkää sitten, että tehtäisiin jotain silloin kun minullakin on vapaata.
Parisuhteen toimimisen yksi edellytys on se, että muistaa että on sen oman navan lisäksi myös se toinen napa.
Meillä toimii parisuhde hyvin, akka tekee naisten työt ja minulla on työn lisäksi omat harrastukseni mitkä ottavat oman aikansa.
Meillä ei tule kuuloonkaan, että ryhtyisin johonkin kotitöihin, sellaisesta ei edes keskustella, olen tehnyt selväksi sen jo alunalkaen.
Lasteni äiti hoitaa lapset ja minä hoidan sitten kasvatuksen, niin että pennuilla on kuri ja järjestys, mutta myös käytöstavat.
Eikä tässä mitään suurempia ongelmia ole, itse en vain ole "eunukki" tyyppiä, että akkojen simputuksiin suostuisin ja antaisin itseäni määräillä.
Kysyn kyllä itseltäni, monia tuttavaperheitä katsellessani missä mies tekee mitä ämmä käskee, että mitkä ruuvit on äijällä päästä irti, enkä tuollaisia edes miehenä pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullu akka.
Jätä ämmä yksin siivoilemaan, itse en katsoisi uhtä minuuttia.No tuolla menolla sinun ei onneksi tarvitse koskaan pakata kassejasi ja lähteä kenenkään luota. Parisuhteessa ku joskus joutuu tekemään kompromisseja eikä aina voi ajatella vain itseään.
Meillä toimii parisuhde hyvin, akka tekee naisten työt ja minulla on työn lisäksi omat harrastukseni mitkä ottavat oman aikansa.
Meillä ei tule kuuloonkaan, että ryhtyisin johonkin kotitöihin, sellaisesta ei edes keskustella, olen tehnyt selväksi sen jo alunalkaen.Lasteni äiti hoitaa lapset ja minä hoidan sitten kasvatuksen, niin että pennuilla on kuri ja järjestys, mutta myös käytöstavat.
Eikä tässä mitään suurempia ongelmia ole, itse en vain ole "eunukki" tyyppiä, että akkojen simputuksiin suostuisin ja antaisin itseäni määräillä.
Kysyn kyllä itseltäni, monia tuttavaperheitä katsellessani missä mies tekee mitä ämmä käskee, että mitkä ruuvit on äijällä päästä irti, enkä tuollaisia edes miehenä pidä.
Vaimollako ei ole mitään harrastuksia tai halua omaan aikaan? Vaikea kuvitella, että tuo muuten toimisi. Tai sitten niin, että toinen osapuoli on alistujatyyppiä, joka tyytyy ja suostuu vain toisen ehdoilla elämiseen.
Itse en olisi koskaan pelkästään toisen toiveiden ja halujen orja, enkä toisaalta kehtaisi sitä ikinä toiseltakaan vaatia. Mutta jokainen toki tavallaan.
Älä tee liikaa, kun sun muijas kuitenkin nussii jotain jätkää, joka ei edes tee sitä mitä siitä huolimatta kuinka paljon teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hullu akka.
Meillä ei tule kuuloonkaan, että ryhtyisin johonkin kotitöihin, sellaisesta ei edes keskustella, olen tehnyt selväksi sen jo alunalkaen.Lasteni äiti hoitaa lapset ja minä hoidan sitten kasvatuksen, niin että pennuilla on kuri ja järjestys, mutta myös käytöstavat.
*haukotus*
Hauskaa, miten kotityöt jakaantuu, kun toinen oli kotona ja toinen töissä.
Minusta kotona olo oli mukavaa. Aamulla aamupala ja itse katsoin päivän sarjan. Sitten koti päiväkuntoon ja pihalle. Ruoan jälkeen päiväunille tai katsottiin video/ luettiin ja välipala. Tämän jälkeen pihalle. Ehdin välissä tyhjäämään/täyttämään astianpesukoneen ja pesemään pyykkiä. Ulkoilun jälkeen syötiin yhdessä kun muutkin kotiutuivat töistä ja koulusta. Illalla autoin läksyissä ja seurustelin muksujen kanssa. Elämä oli stressivapaata ja rauhallista. Perjantaina siivosimme heti aamusta, joten talo oli viikonlopuksi siisti. Minusta se, joka on kotona , pystyy tekemään suurimman osan töistä ja illalla voidaan viettää rauhallista iltaa tai jakaa vapaata tasaisesti.
Ymmärrän kyllä monen äidin halun olla kotona. Se on todella leppoisaa ( on tietysti poikkeuksia) ja omalta osalta koin sen lomana. Riitti, kun opetteli rytmin ja pysyi siinä, niin kaikki meni loistavasti.
Kyllä mua nolottais olla kotiäitinä jos mies raskaan työpäivän jälkeen joutuis tulee sotkuiseen kotiin, jossa ei oo ruokaa tehty valmiiksi.
Vaihtakaa rooleja vaikka vuodeksi. Vaimo menee töihin ja sinä jäät lasten kanssa kotiin, niin sitten ehkä näet, mihin vaimon aika energia kuluvat päivän mittaan. Ja ehdoton edellytys on, että teet kaikki ne samat työt, jotka vaimosi nyt tekee. Sinulla on vaarallisen sovinistinen asenne. Luuletko tosiaan, että sinulla on oikeus maata illat pitkät seslongilla jotain urheilulähetyksiä toljottamassa. Vähin mitä voit kotona tehdä, on hoitaa illat lapsia ja leikkiä heidän kanssaan. Jos et sitä tee, niin kohta ne kysyvät, kuka tuo setä on, joka tulee iltaisin meille makaamaan ensin sohvalle ja sitten äidin viereen sänkyyn.
Suosittelen sinulle avioeroa eli jätä eukkosi kertaheitolla. Maailmalta löytyy naisia jotka tajuavat mitä ovat naisten työt.
Jos minun olisi valittava, menenkö 8 tunniksi töihin ja matkustan tunnin suuntaansa vai toiminko 10 tuntia kotona kodin- ja lastenhoitajana, valitsisin ehdottomasti ensimmäisen vaihtoehdon. Tauoton kotityö, jota ei edes voi jaksottaa tai pilkkoa osiin, koska lasten tarpeet eivät katso kelloa, olisi minulle kauhistus.
Uskon, että moni mies lähtee aamulla töihin ja hyrisee iloisemmin kuin autonsa moottori, kun tietää viettävänsä päivän aikuisten ihmisten seurassa aikuisten juttuja tehden ja pääsevänsä vielä illalla salille, jos haluaa. Eikä tarvitse tehdä kotitöitä, kuten sinkkuna tarvitsi. Nainen taas on sen kymmentuntisensa lisäksi 14 tuntia vuorokaudessa päivystämässä ja tekemässä lisää kotitöitä - käytännössä ruokapalkalla. Kyllä se nainen on ansainnut pari vapaailtaa viikossa, jos aviomieskin ne saa.
Ehdotan, että naiset lähtevät sukuloimaan isyysloman ajaksi ja jättävät miehet hoitamaan lapsen ja kotihommat muutamaksi viikoksi. Jollei siis järkipuhe ja neuvotteleminen tehoa. Ja voihan se mieskin jäädä vanhempainlomalle ja rouva mennä töihin. Kulje vuorten yli toisen kengissä, niin tiedät.
Nro 4