Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

TYKS:ssä ei enää vauvoille omia sänkyjä?

Vierailija
31.01.2016 |

Kuulin neuvolassa että TYKS:ssä ei enää synnytysvuodeosastolla ole vauvoille omia koppia vaan ovat koko ajan äidin vieressä. Olen menossa synnyttämään esikoista ja tämä vähän ahdistaa. Pelkään että nukkuessa käännyn vauvan päälle, kotonakin vauvan on tarkoitus nukkua omassa kehdossa sängyn vieressä eikä perhepedissä. Eikä sinne tosiaan saa vauvalle koppaa edes pyytämällä? Saako osastolle viedä sitten "vauvan pesän" tai muun oman ratkaisun että on edes vähän turvalisemman tuntuista?

Kommentit (192)

Vierailija
21/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän oudolta kuulostaa joo.. ite en noita sänkyjä kauheesti tarvinnut, vauvat oli vieressä melkeen koko ajan. Suihkun ajaksi se oli ihan näppärä mut ainakin kerran vauva jäi suihkun ajaksi siihen mun sängylle nukkumaan. Eihän ne vastasyntyneet juuri itsekseen siitä liikahda, ja kun sen reunan nostaa niin ihan turvassa siinäkin ovat.

Päälle kierimistä en pelkäisi. Hormonit sen tekee (jossei synnärin melu), ettei tuu nukuttua mitään tukkiunta. Uni on niin kevyttä että pieninkin asia havahduttaa. Voiko sitä edes nukkumiseksi kutsua? ;)

Hyvin se menee! Vauvasängyllä tai ilman. :)

Vierailija
22/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Kyllähän vastasyntynyt sängyllä pysyy jos sen siihen jättää, kapalossa ja tyynyjen välissä, eli se ei varmaankaan ole ongelma. Minä olen nukkunut vauvat vieressä yöllä ihan sen takia että olen ollut sen verran kipeä että on helpompi pitää vieressä ja imettää siinä kun herää. En ole kierähtänyt päälle, ei siinä niin sikeästi taida nukkuakaan ensimmäisinä öinä.

Päiväsaikaan kylläkin vauvaa on mukavampi pitää omassa sängyssään että voi itse olla omassa sängyssä lepäämässä. Ja mitenkähän lakanoiden vaihto, sekin kun pitää itse tehdä? Se ei kyllä onnistu ilman vauvan koppaa. Aika kummallista kyllä, on sille tarvetta vaikkei siinä koko ajan vauvaa pitäisikään.

Hä, missä lakanat vaihdetaan ite?

Ihan tavallsita synnyttäneiden osastolla että äidit vaihtaa lakanat itse. 

Tyksissä olen ollut kahdesti, -13 ja -14. Kummallakaan kertaa ei ole tarvinnut itse vaihtaa

Kättärillä vaihdetaan itse.

Varmaan, jos sielläkin makaisi äiti tosi verisissä ja likaisissa lakanoissa, eikä tajuaisi vaihtaa niitä niin joku henkilökunnasta tulisi auttamaan. Mutta lähtökohtaisesti kyllä normaalit, omstoimiset ihmiset vaihtavat itse. Siellä on lakanat saatavilla samassa paikkaa kuin puhtaat vaatteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tyksissä synnyttämässä -09 ja -11. Siellä sai itse hakea puhdasta lakanaa ja vaatetta jos tarvits. Synnytyksen jälkeen nimittäin itsellä ainakin vuorokauden kuluttua alkoi rinnat vuotamaan kuin seula. Samaten se alapää saattaa ihan kunnolla vuotaa. Eli niitä ohivuotoja tulee kummastakin päästä. Kun kuitenkin olin ihan reippaassa kunnossa, niin sai itse käydä hakemassa kuivaa, eikä tarvinnut vaivata ketään muuta sen takia. Mikä mielestäni oli ok. Koska pahimmillaan taisi muutamat lakanat/paidat päivässä mennä. Vuodot onneksi rauhoittui muutama päivässä, niin kotona ei ollut samaa ongelmaa. Ja ai kuinka ihanaa kun ei itse tarvinnut niitä lakanoita ja vaatteita pestä

Vierailija
24/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista. Nimittäin varmasti alkaa tulla niitä tapauksia, että vauva tipahtaa sängystä, kun yliväsynyt vauva ja äiti yrittävät ahtautua kapeisiin ja huonoilla reunoilla varustettuihin sänkyihin vierekkäin. Ne sairaalasängyt ovat niin korkeitakin (ja kapeita) ja lattialla ei ole mattoja, että putoamiset ovat todella vaarallisia. Moni vähän tukevampi äiti helposti on aika ahtaalla niissä sängyissä jo itsekin ja tosiaan ne reunat ovat luokattoman huonot. Ajatus on varmaankin kaunis, mutta toteutus ei.

Vierailija
25/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei siinä vauvan yksin sängylle jättämisessä pelota se, että vauva ei siinä pysyisi. Varmasti pysyy. Mutta esikoinen meinasi kerran tukehtua puklatessaan verensekaista lapsivettä, ja onneksi olin siinä lähellä silloin. Siksi en jättäisi yksin minnekään.

Vierailija
26/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Kyllähän vastasyntynyt sängyllä pysyy jos sen siihen jättää, kapalossa ja tyynyjen välissä, eli se ei varmaankaan ole ongelma. Minä olen nukkunut vauvat vieressä yöllä ihan sen takia että olen ollut sen verran kipeä että on helpompi pitää vieressä ja imettää siinä kun herää. En ole kierähtänyt päälle, ei siinä niin sikeästi taida nukkuakaan ensimmäisinä öinä.

Päiväsaikaan kylläkin vauvaa on mukavampi pitää omassa sängyssään että voi itse olla omassa sängyssä lepäämässä. Ja mitenkähän lakanoiden vaihto, sekin kun pitää itse tehdä? Se ei kyllä onnistu ilman vauvan koppaa. Aika kummallista kyllä, on sille tarvetta vaikkei siinä koko ajan vauvaa pitäisikään.

Tyksissä olen ollut kahdesti, -13 ja -14. Kummallakaan kertaa ei ole tarvinnut itse vaihtaa

Kättärillä vaihdetaan itse.

Varmaan, jos sielläkin makaisi äiti tosi verisissä ja likaisissa lakanoissa, eikä tajuaisi vaihtaa niitä niin joku henkilökunnasta tulisi auttamaan. Mutta lähtökohtaisesti kyllä normaalit, omstoimiset ihmiset vaihtavat itse. Siellä on lakanat saatavilla samassa paikkaa kuin puhtaat vaatteet.

Ihania nämä av:laisten, kun olettavat parin lauseen perusteella tietävänsä kaikenlaista :) tokihan se meinaa uusavuttomuutta ja verisiä, paskaisia lakanoita, kun henkilökunta käy vaihtamassa lakanat.

Vierailija
27/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh jos totta. Itse en kyllä nukuttua saa, jos vauva vieressä. Tästä syystä meillä ei koskaan ole harrastettu mitään perhepetejä. Kaikki on totutettu nukkumaan vauvasta saakka omissa sängyissä. Läheisyyttä ja turvaa voi antaa lapselle muullakin tavoin. 

Vierailija
28/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoiko niitä lakanoita kukaan sun osastolla olon aikana? Toki eri paikoissa voi hyvinkin olla erikäytännöt.

Eihän niitä lakanoita pakko ole vaihtaa mutta jos verta kovasti vuotaa niin sitten. Itse en tajunnut, että semmoiset asiat pitäisi itse hoitaa. Kotona vasta luin laput mitä osastolla saatiin ja siellä kerrottiin. Outoa vaan että äitien pitää itse etsiä lakanavarasto että löytää edes uudet lakanat. Vaipatkin olisi pitänyt itse löytää samaisesta varastosta kun sattuivat huoneesta loppumaan.

Vierailija
29/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miettii että millaista porukkaa synnärilläkin on asiakkaana ja vierailijana, niin en todellakaan jättäisi vauvaani yksin HETKEKSIKÄÄN. Mukaan vessaan, hakemaan ruokaa, suihkuun, kaikkialle. Siellä on kaiken maailman pirinistejä ja väkivaltarikollisia siinä missä muuallakin. 

Vierailija
30/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantoliinaan voi vauvan laittaa, kun hakee ruokaa jne. Suihkun ajaksi joko mukaan (vastasyntynyt voi nukkua kylppärin lattialla pyyhkeiden päällä odottamassa äitiä, pehmoisesti ja lämpimästi vaan peittoa ympärille) tai tosiaan tyynyjen väliin sängylle.

Tuntuu että moni on vieraantunut siitä, miten nisäkäsemo on poikasensa kanssa. Itse en vaan pystynyt vauvaa pitämään siinä kopassa vaan oli oltava lähekkäin koko ajan. Vessaankin otin vauvan mukaan ellei hän ollut juuri nukahtanut. Ja minun sängyssä nukuttiin molemmat tai oikeastaan vauva kyllä aika tehokkaasti tilasi maitoa yhden kokonaisen yön ennen kuin oli vielä vuorokaudenkaan ikäinen.

Pesiminen auttaa imetystä ja on hyväksi vauvalle ja äidille. Aivan loistavaa tämä, että nykyään ruvetaan oikeasti ymmärtämään sitä, mikä on evoluutiobiologiselta kannalta ihmisvauvalle ja hänen äidilleen luonnollista ja parasta.

Vierailija
31/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko lapsi jätetään äidin sänkyyn esim.suihkussa käynnin ajaksi?

Minun mielestä potilasturvallisuuden vaarantamista.

Ja monen hengen huoneessa niin vähänkö lapsen sinne ja sitten kun alkaa itkeä tai kitistä niin toiset äidit ja vaivat häiriintyy ja kukaan ei hoivaa vaan huutaa siellä sen ajan? !

Säästöt on nii, mutta tästä kyllä pitää älähtää n kysellä vastuiden perään jos jotain sattuu.

Vierailija
32/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoiko niitä lakanoita kukaan sun osastolla olon aikana? Toki eri paikoissa voi hyvinkin olla erikäytännöt.

Eihän niitä lakanoita pakko ole vaihtaa mutta jos verta kovasti vuotaa niin sitten. Itse en tajunnut, että semmoiset asiat pitäisi itse hoitaa. Kotona vasta luin laput mitä osastolla saatiin ja siellä kerrottiin. Outoa vaan että äitien pitää itse etsiä lakanavarasto että löytää edes uudet lakanat. Vaipatkin olisi pitänyt itse löytää samaisesta varastosta kun sattuivat huoneesta loppumaan.

Kerran ne vaihdettiin molemmilla kerroilla. En kyllä vuotanutkaan ja lakanat oli siistit. Molemmilla kerroilla oli todella rauhallista eikä kaikki huoneet olleet edes käytössä. Liekkö siksi kerkesivät olla niin avuliaita. Ainakin öisin jaksoivat lätistä niitä näitä ja pitää seuraa, kun itselläni ei tullut uni ja heilläkään ei ollut kiire :)

Vierailija
33/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi oli kanssani samassa huoneessa maahanmuuttajaäiti, jolla olo koko ajan vierellä 5-10 sukulaista. Nämä istuivat ihan huolettomasti sängylläni, jos poistuin huoneesta. (tarkennus: hoitajat määräsivät vieraita poistumaan klo 20.00, klo 21.30 lähti viimeinen vieras ja eka saapui aamulla klo 8.00, vieraat tietty haki ruokaa itselleen siinä missä synnyttäneet äiditkin)

Ikinä ei käynyt mielessä, että vauvan olisi voinut jättää sinne!

Vierailija
34/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimii sektioäiti? Puudutuksen vuoksi ei pääse edes kääntymään ja jos vauva on siinä samassa sängyssä, on pudottamisen vaara oikeasti olemassa.

Vierailija
35/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran ne vaihdettiin molemmilla kerroilla. En kyllä vuotanutkaan ja lakanat oli siistit. Molemmilla kerroilla oli todella rauhallista eikä kaikki huoneet olleet edes käytössä. Liekkö siksi kerkesivät olla niin avuliaita. Ainakin öisin jaksoivat lätistä niitä näitä ja pitää seuraa, kun itselläni ei tullut uni ja heilläkään ei ollut kiire :)

Aa, luetunymmärtäminen. Huonekaveri kerkes olla hetken verran ja hältä vaihdettiin kans lakanat :)

Vierailija
36/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tulossa suunniteltu sektio etisen istukan takia, siksikin erityisesti huolettaa jos ei pääse muutenkaan liikkumaan juuri itse ensimmäisenä yönä, miten vauvan saa pidettyä siinä turvallisesti. Mies pystyy olemaan osastolla päivät joten päivisin hän voi tietty pitää vauvaa sen aikaa että saa vähän nukuttua/käytyä suihkussa jne.   Mutta yöt huolettaa. En oletakaan että siellä saisi nukkua kuin hotellissa, mutta jos vahingossa  nukahtaa ja kierii vauvan päälle tai vauva putoaa laidan välistä?  Ja sektion takia osastollaolosta tulee tavallista pidempi, jos ei 4-5 yöhän saa lainkaan nukuttua niin alkaa sekin jo aika rasitus olla.  Eli nyt kiinnostaa  TYKS viime aikoina olleiden kokemukset, saako vauvalle petiä missään tilanteessa jos sitä erikseen pyytää, vai onko pakko yrittää raahata osastolle vaunut/äitiyspakkauksen laatikko tai muu hätäratkaisu?  (tuskin niinkään saa tehdä)

Ap

Vierailija
37/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheata pakottamista ja väsynyttä ja stressaantunutta äitiä ei huomioida ollenkaan.

Onneksi ei tarvitse synnyttää, kun omat on jo teinejä.

Kyllä ennen oli paremmin. Vielä 2001 hoitaja jopa hoiti vauvaa. 2004 oli taas sairaalassa niin kiirettä että mut unohdettiin sänkyyn sektio potilaana ja edes iltapalaa ei tuotu vaikka olin se pyytänyt. Siis koko päivä syömättä.

Musta täysin naurettavaa että sänkyjä ei ole. No eiköhän ne takaisin tule, kun jonkun vauva kuolee. Toiset on niin levottomia nukkuessaan vai onko se tarkoitus että äiti ei saa nukkua ollenkaan. Sehän se maidontuloa edistääkin.

Vierailija
38/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tulossa suunniteltu sektio etisen istukan takia, siksikin erityisesti huolettaa jos ei pääse muutenkaan liikkumaan juuri itse ensimmäisenä yönä, miten vauvan saa pidettyä siinä turvallisesti. Mies pystyy olemaan osastolla päivät joten päivisin hän voi tietty pitää vauvaa sen aikaa että saa vähän nukuttua/käytyä suihkussa jne.   Mutta yöt huolettaa. En oletakaan että siellä saisi nukkua kuin hotellissa, mutta jos vahingossa  nukahtaa ja kierii vauvan päälle tai vauva putoaa laidan välistä?  Ja sektion takia osastollaolosta tulee tavallista pidempi, jos ei 4-5 yöhän saa lainkaan nukuttua niin alkaa sekin jo aika rasitus olla.  Eli nyt kiinnostaa  TYKS viime aikoina olleiden kokemukset, saako vauvalle petiä missään tilanteessa jos sitä erikseen pyytää, vai onko pakko yrittää raahata osastolle vaunut/äitiyspakkauksen laatikko tai muu hätäratkaisu?  (tuskin niinkään saa tehdä)

Ap

Sä saat sektion jälkeen sellasen sähköllä toimivan sängyn, jossa saa kaiteet. Helpompi se vauva on pitää siinä vierellä yön ajan, koska alkuun on todella tuskallista nousta ylös istumaan ja nostaa vauva rinnalle imemään.

Vierailija
39/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota omat vaunut/rattaat tai makuukoppa mukaan. Se mahtuu sängylle 

Mutta älytöntä jos "säästöissä" on menty jo noin naurettavuuksiin!

Vierailija
40/192 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sänkyyn pystyy vaihtamaan lakanat vaikkka siinä makaisi 150kg ihminen.