Mies käy aina työpäivänsä aikana ulkona syömässä :(
Me emme ole mieheni kanssa sopineet, että rahamme olisivat täysin yhteisiä, mutta periaatteessa maksamme kaiken puoliksi. Ainoastaan mieheni työpäivän aikainen ruokailu on täysin epäreilua. Hän käy aina lounastauolla syömässä jossakin hampurilaisravintolassa tai pitseriassa samalla kun me lasten kanssa kotona syödään jo toista päivää samaa makaroonilaatikkoa. Tänään olin tehnyt miehelleni eväät töihin, mutta silti löysin hänen taskustaan Hesburgerin kuitin, jonka mukaan hän oli syönyt mega-aterian isoilla ranskalaisilla ja limulla. Mitä ihmettä voisin tehdä? Ja turha ehdottaa, että alkaisin itsekin käydä: eihän meillä ole varaa siihen, että me joka päivä lasten kanssa lähdetään ulos syömään :'(
Kommentit (548)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herrajestas taas tätä keskustelua. Sehän on ihan tuloista kiinni voiko käydä lounaalla jossain ravintolassa vai ei... kyllä mullakin palais päreet jos kotona on tiukkaa ja sitten ukko/akka laittaa 200+e kuukaudessa niistä nettotuloista työpaikkalounaisiin. 200e on oikeasti iso raha monelle nykyään.
Mun nettopalkkani on 1780 €/kk ja työpaikalla (sairaala) lounas maksaa kertalipulla 6,80 € ja 10 aterian lipulla 6,30 €/ateria. Silti mulla on varaa syödä joka päivä työpaikkaruokalassa.
Mun nettopalkka on 2700 euroa, eikä mulla ole varaa syödä 6,50 maksavaa lounasta päivittäin. Mun viikon eväät maksaa ton verran. Mä mieluummin säästän sen satasen kuussa tuossa kohtaa ja käytän esimerkiksi lasten harrastuksiin.
Eli sulla on varaa, mutta et käytä sitä parempaan ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herrajestas taas tätä keskustelua. Sehän on ihan tuloista kiinni voiko käydä lounaalla jossain ravintolassa vai ei... kyllä mullakin palais päreet jos kotona on tiukkaa ja sitten ukko/akka laittaa 200+e kuukaudessa niistä nettotuloista työpaikkalounaisiin. 200e on oikeasti iso raha monelle nykyään.
Mun nettopalkkani on 1780 €/kk ja työpaikalla (sairaala) lounas maksaa kertalipulla 6,80 € ja 10 aterian lipulla 6,30 €/ateria. Silti mulla on varaa syödä joka päivä työpaikkaruokalassa.
Mun nettopalkka on 2700 euroa, eikä mulla ole varaa syödä 6,50 maksavaa lounasta päivittäin. Mun viikon eväät maksaa ton verran. Mä mieluummin säästän sen satasen kuussa tuossa kohtaa ja käytän esimerkiksi lasten harrastuksiin.
Miten tonnikala- tai kanasalaatti ja hedelmä ovat huonompaa ruokaa kuin esim. perus buffetruoka jossain raksamiehille suunnatussa syöttölässä? Tarjolla makkarakastiketta ja perunamuusia, lisänä korkeintaan porkkanaraastetta. Eväät voi olla jotain muutakin kuin leivänkannikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työporukan kanssa lounastaminen on tutkitusti tärkeä osa työhyvinvointia. Jos muut menevät muualle syömään ja ap:n ukko jää itsekseen lämmittämään makaronilaatikkoa taukohuoneeseen, hän putoaa yhteisön ulkopuolelle.
Kuulostaa vähän paksulta. Esimerkiksi omalla työpaikallani meillä oli kielletty yhteinen ruokavartti työn luonteen vuoksi. Kyllä niistä työasioista täytyy keskustella työajalla. -aloittaja
Herranjumala, mikä on tällainen työyhteisö, että jokaisen täytyy työn luonteen vuoksi syödä yksin, ruokatauko on vartti ja ruokatauon aikana ei saa poistua talosta.
Ei ihme, että ap tekee lapsia liukuhihnalta.
No työyhteisö on vanhustenhoito. Olisi aika turvatonta, jos kaikki menisivät samaan aikaan syömään eikä kukaan olisi katsomassa niiden huonosti liikkuvien perään. -aloittaja
Kun teillä kerran on rahat tiukilla, niin kysy työpaikaltasi, että voitko alkaa tehdä siellä vuoroja, jolloin mies on vapaapäivinä kotona lasten kanssa.
Voih!! tekisipä joku minulle edes joskus eväät niin olisin todella onnellinen. Vaikkakin se olisi kuivaa ja mautonta makaronilaatikkoa. Pitäisiköhän lähtä ulos pahaan maailmaan etsimään puolisoa. ###"#¤#%#¤%" Keskustelkaa nyt helvetti näistä asioista siellä kotona jottei tarvi tänne marista. Pääsisin minäkin joskus ulos ovesta sitä omaa kotitalouskonetta hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, et ole vielakaan vastannut sinulle monesti osoitettuihin kysymyksiin:
- Miksi hankit lisaa lapsia suhteeseen, joka vaikuttaa aika onnettomalta? (Mies on mielestasi itsekas tuhlari)
- Miksi et ota vastuuta tilanteesta ja tee asialle jotain? Aiotko vaan valittaa keskustelupalstoille ja pysytella moisessa tilanteessa hautaan saakka?
Näihin en ole nähnyt ap:lta vastausta.
Milloin ap aikoo itse palata töihin? Vai joko vauvakuume on iskenyt taas?
Hienosti ap on löytänyt niitä säästökohteita vain siltä osapuolelta, joka tällä hetkellä käy töissä. Kumma kun ei ole kitisemässä siitäkin, että mies käyttää työmatkojen bensoihin ja auton huoltoon rahaa. Puhumattakaan siitä, että saattaa mies joskus jopa käydä parturissa tai ostaa vaateitakin.
Voisihan ap keksiä itselleenkin uusia tulonlähteitä. Hakeutuu vaikka osa-aikaiseen työhön, niin saa vaihtelua tuohon kotiäidin vastuulliseen arkeen.
Aion palata töihin kun lapsi on vuoden ikäinen. Emme ole suunnitelleet enää neljättä lasta. Tiedät itsekin, etteivät vertauksesi ole kovin osuvia, koska autonhuolto, bensat, parturit ja vaatteet ovat kuluja, jotka koskevat tasapuolisesti kaikkia perheen jäseniä. Mielestäni vain miehen yhteen päivän ateriaan käytetty hinta on ylimitoitettu - onhan kyse ravintolahinnasta. Osa-aikatyöhön en ole hakeutumassa, koska ei ole mitään järkeä mennä vähäksi aikaa töihin ja maksaa samaan aikaan palkkaa lastenhoitajalle. En sitä paitsi luottaisi nelikuista ihan kenen tahansa käsiin. -aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työporukan kanssa lounastaminen on tutkitusti tärkeä osa työhyvinvointia. Jos muut menevät muualle syömään ja ap:n ukko jää itsekseen lämmittämään makaronilaatikkoa taukohuoneeseen, hän putoaa yhteisön ulkopuolelle.
Kuulostaa vähän paksulta. Esimerkiksi omalla työpaikallani meillä oli kielletty yhteinen ruokavartti työn luonteen vuoksi. Kyllä niistä työasioista täytyy keskustella työajalla. -aloittaja
Herranjumala, mikä on tällainen työyhteisö, että jokaisen täytyy työn luonteen vuoksi syödä yksin, ruokatauko on vartti ja ruokatauon aikana ei saa poistua talosta.
No työyhteisö on vanhustenhoito. Olisi aika turvatonta, jos kaikki menisivät samaan aikaan syömään eikä kukaan olisi katsomassa niiden huonosti liikkuvien perään. -aloittaja
Kun teillä kerran on rahat tiukilla, niin kysy työpaikaltasi, että voitko alkaa tehdä siellä vuoroja, jolloin mies on vapaapäivinä kotona lasten kanssa.
Mielestäni perheen yhteinen aika menee rahan edelle :) -aloittaja
Onneksi oma vaimo ei ole kuin ap.
Jos miehesi hoitaa taloudellisesti oman osansa, eli maksaa vähintään puolet perheen kuluista, niin loput on hänen. Tehköön niillä mitä huvittaa.
Paljonko ap käytät kuukaudessa rahaa itseesi? Kampaamo, meikit, vaatteet...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, et ole vielakaan vastannut sinulle monesti osoitettuihin kysymyksiin:
- Miksi hankit lisaa lapsia suhteeseen, joka vaikuttaa aika onnettomalta? (Mies on mielestasi itsekas tuhlari)
- Miksi et ota vastuuta tilanteesta ja tee asialle jotain? Aiotko vaan valittaa keskustelupalstoille ja pysytella moisessa tilanteessa hautaan saakka?
Hienosti ap on löytänyt niitä säästökohteita vain siltä osapuolelta, joka tällä hetkellä käy töissä. Kumma kun ei ole kitisemässä siitäkin, että mies käyttää työmatkojen bensoihin ja auton huoltoon rahaa. Puhumattakaan siitä, että saattaa mies joskus jopa käydä parturissa tai ostaa vaateitakin.
Voisihan ap keksiä itselleenkin uusia tulonlähteitä. Hakeutuu vaikka osa-aikaiseen työhön, niin saa vaihtelua tuohon kotiäidin vastuulliseen arkeen.
Aion palata töihin kun lapsi on vuoden ikäinen. Emme ole suunnitelleet enää neljättä lasta. Tiedät itsekin, etteivät vertauksesi ole kovin osuvia, koska autonhuolto, bensat, parturit ja vaatteet ovat kuluja, jotka koskevat tasapuolisesti kaikkia perheen jäseniä. Mielestäni vain miehen yhteen päivän ateriaan käytetty hinta on ylimitoitettu - onhan kyse ravintolahinnasta. Osa-aikatyöhön en ole hakeutumassa, koska ei ole mitään järkeä mennä vähäksi aikaa töihin ja maksaa samaan aikaan palkkaa lastenhoitajalle. En sitä paitsi luottaisi nelikuista ihan kenen tahansa käsiin. -aloittaja
Sinun mielestäsi siis vain miehen pitää säästää, etkä edes yritäkään löytää muita säästökohteita tai tulonhankkimiskohteita itsellesi. Mies voi hoitaa lapsia vapaapäivinään, kun olisit osa-aikatyössä ja taas tuli säästöä, kun ei isälle lasten hoitamisesta tarvitse maksaa.
Samalla tavallahan mies voi todeta, että sinun pitää lopettaa käymästä kampaamossa, sillä naisten hiustenleikkuu on kalliimpi kuin miesten hiustenleikkuu. Tai ainakin tuo hintaero pitää tasata teidän aikuisten kesken. Samoin oletettavasti sinulla menee kosmetiikkaan ja hygieniatarvikkeisiin enemmän rahaa kuin miehellä.
Mukavahan näitä säästökohteita on toiselle löytää ja itse voi todeta, että "voi-voi, kun mun pitää sitä-ja-tätä, mutten ainakaan itse voi osallistua".
Vierailija kirjoitti:
Jos miehesi hoitaa taloudellisesti oman osansa, eli maksaa vähintään puolet perheen kuluista, niin loput on hänen. Tehköön niillä mitä huvittaa.
No en kyllä juurikaan. Yleensä leikkaan hiukset itse tai sitten joku ystävä leikkaa. Käyn kampaamossa ehkä kerran tai kaksi vuodessa. Meikkejä en hirveästi käytä eikä esim. kasvovesi kovin paljon maksa jos halpismerkkinä ostaa. Vaatteisiin ei kyllä juurikaan kulu rahaa, koska nelikuisen kanssa tulee lähinnä oltua täällä kotona omissa oloissaan :) En ole muutenkaan mikään hirveä vaaterohmu, vaan ostan yleensä isomman kasan vaatteita uuden vuodenajan alkaessa. Aina ei ole tarvetta. -aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön tosi hyvää ruokaa. Huomenna mun eväät on perunamuusi, lohi, parsakaali ja salaatti. Muusi on ehkä vähän epäterveellistä, mutta maistuvaa. Annoksen hinta pikaisesti laskettuna 2,50 euroa eli normaalia enemmän, mutta kala on vähän kalliimpaa. Vastaava annoa lounasravintolassa maksaa sen 6,70 meillä, jolloin säästöä 4,20.
Loppuviikolla eväänä on yhtenä päivänä kanapastaa ja kasviksia, yhtenä päivänä jokin ruokaisa salaatti, yhtenä päivänä eväsleivät (ruisleivät, paistettu muna, leikkeleet, juusto, kasvikset), hedelmä ja jugurttia ja perjantain osalta vielä epäselvää, mutta torstain päivällistä.
Jos mun pitää valita, että saako mun 12-vuotias poika harrastaa futista vai syönkö mä lounasravintolassa, niin vastaus on aika helppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni perheen yhteinen aika menee rahan edelle :) -aloittaja
Ja se yhteinen aikakin menee miehen kuitteja tutkiessa ja hänen työpaikkalounaistaan marmattaessa
Vierailija kirjoitti:
Oletko miehenä sitä mieltä, että vaimon pitää vanhempainvapaan aikana maksaa puolet perheen kuluista? Kun lapsion yhteinen? Niin vaimo, jonka tulot tippuu lasta hoitaessa, on yhtä isolla euromäärällä vastuussa perheestä? Millä tavalla tuo on oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ap käytät kuukaudessa rahaa itseesi? Kampaamo, meikit, vaatteet...?No en kyllä juurikaan. Yleensä leikkaan hiukset itse tai sitten joku ystävä leikkaa. Käyn kampaamossa ehkä kerran tai kaksi vuodessa. Meikkejä en hirveästi käytä eikä esim. kasvovesi kovin paljon maksa jos halpismerkkinä ostaa. Vaatteisiin ei kyllä juurikaan kulu rahaa, koska nelikuisen kanssa tulee lähinnä oltua täällä kotona omissa oloissaan :) En ole muutenkaan mikään hirveä vaaterohmu, vaan ostan yleensä isomman kasan vaatteita uuden vuodenajan alkaessa. Aina ei ole tarvetta. -aloittaja
Kiersit hyvin kysymyksen. Kuinka paljon rahaa käytät enemmän kuukaudessa itseesi kuin miehesi?
Tähänhän on simppeli ratkaisu ap saa joka kk. 200e omaan "ruokailuunsa" rahaa ja tekee niillä mitä huvittaa toki siitä voidaan vähentää 40e mikä on n. Arviolta ap osuus kotona nautituista lounaista lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ap käytät kuukaudessa rahaa itseesi? Kampaamo, meikit, vaatteet...?No en kyllä juurikaan. Yleensä leikkaan hiukset itse tai sitten joku ystävä leikkaa. Käyn kampaamossa ehkä kerran tai kaksi vuodessa. Meikkejä en hirveästi käytä eikä esim. kasvovesi kovin paljon maksa jos halpismerkkinä ostaa. Vaatteisiin ei kyllä juurikaan kulu rahaa, koska nelikuisen kanssa tulee lähinnä oltua täällä kotona omissa oloissaan :) En ole muutenkaan mikään hirveä vaaterohmu, vaan ostan yleensä isomman kasan vaatteita uuden vuodenajan alkaessa. Aina ei ole tarvetta. -aloittaja
Jätä tänä vuonna kokonaan "isompi kasa" kevät- ja kesävaatteita ostamatta ja käytä olemassaolevia. Syksyksi sitten uusia vaatteita, kun palaat töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiersit hyvin kysymyksen. Kuinka paljon rahaa käytät enemmän kuukaudessa itseesi kuin miehesi?
En kyllä ajatellut mitään kiertäväni. Yleensä teemme vaatteenostoreissut koko perheen voimin, jolloin kaikille katsotaan sitä mitä kukin tarvitsee. Mieheni käy parturissa kerran kuukaudessa, joten siihen menee enemmän rahaa kuin minulla jos nyt haluaisi koko vuoden edestä laskea (kun siis itse käyn 2x vuodessa), mutta kyllä se nyt on tärkeä meno. Voisin käydä itsekin useammin, mutta hiusmallini ei vaadi sellaista jatkuvaa leikkausta. Tosiaan samat meikit minulla säilyy ainakin vuoden. Kasvovettä käytän, mutta se ei maksa paljon se. -aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä tänä vuonna kokonaan "isompi kasa" kevät- ja kesävaatteita ostamatta ja käytä olemassaolevia. Syksyksi sitten uusia vaatteita, kun palaat töihin.
Minähän sanoinkin, että aina ei ole tarvetta ostaa mitään! -aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ap käytät kuukaudessa rahaa itseesi? Kampaamo, meikit, vaatteet...?Oletko miehenä sitä mieltä, että vaimon pitää vanhempainvapaan aikana maksaa puolet perheen kuluista? Kun lapsion yhteinen? Niin vaimo, jonka tulot tippuu lasta hoitaessa, on yhtä isolla euromäärällä vastuussa perheestä? Millä tavalla tuo on oikein?
Lue uudestaan. Vastasin, että vähintään puolet ja hoitaa oman osansa taloudesta. Tuohan voi tarkoittaa joissain perheissä vaikka 95% perheen taloudesta.
Kunhan hoitaa OMAN osansa taloudesta. Loput on hänen.
Ap:n viesteistä saa sen käsityksen, että mies hoitaa osansa. Häntä vaan vtuttaa, kun hän syö kotona ja mies ulkona työpäivän aikana.
Kotiruokapas on terveellisempää!