Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi rintoja kutittaa aivan helvetillisesti yöllä?

Vierailija
29.01.2016 |

Olen vaihdevuosi-ikäinen ja muita oireita tässä on myös koettu. Ehkä kiusallisin on kuitenkin tämä törkeä rintojen kutina öisin, johon herään useamman kerran viikossa.

Ei johdu rintsikoista (en edes käytä), ei kuivasta ihosta (koska mikään muu paikka ei kutia). Kutina on niin kova, että aamulla rinnat voivat olla verinaarmuilla raapimisen jälikeen.

Mitään syöpään viittaavia muita oireita ei ole. Luin nimittäin, että rintasyövän alkuoireena voi olla kova kutina rinnoissa.

Jos jollain on kokemusta tässä ja jokin lopputulemakin asiaan, niin mieluusti otan viestit vastaan. Kiitos paljon!

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna menisin lääkäriin ja sulkisin sen syövän pois laskuista heti ensimmäisenä.

Vierailija
2/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuna menisin lääkäriin ja sulkisin sen syövän pois laskuista heti ensimmäisenä.

Ei kai tässä muu auta. 

Vapaapäivä tänään onneksi. Valvoin asian takia kolmisen tuntia yöllä.  Miksei päiväsaikaan kutita ollenkaan? Outo juttu ja selvitettävähän se on tietysti on. 

Haen kokemusta vastaavasta eli jos jollakulla on sellaista esittää, niin tervetullut kommentoimaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se syöpä tuli itselläkin mieleen. Myös jotkut maksasairaudet voivat aiheuttaa kutinaa, mutta miksi se rajoittuisi rintoihin?

Vaihda ainakin pesuaineet allergia-aineisiin ja laita puuvillahanskat käsiin ettet unissasi raavi. 

Vierailija
4/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kutiaa rinnat illalla kun menen nukkumaan. Nukun alasti, joten itse ajattelin, että se johtuu riisumisesta. Ei tosin kestä pitkään, eli raavin ihan hetken ja se on siinä. Ikää 42 vuotta eikä muita vaihdevuosioireita.

Vierailija
5/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutko ilman paitaa? Mulla paidan käyttö aiheutti kauheeta kutinaa, ilman paitaa ei mitään ongelmaa.

Vierailija
6/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se syöpä tuli itselläkin mieleen. Myös jotkut maksasairaudet voivat aiheuttaa kutinaa, mutta miksi se rajoittuisi rintoihin?

Vaihda ainakin pesuaineet allergia-aineisiin ja laita puuvillahanskat käsiin ettet unissasi raavi. 

Kai väärät pesuaineet vaikuttaisivat muuhunkin kroppaan? Ja olen käyttänyt samoja jo ties vuosikymmeniä. 

Maksasairauden mahdollisuuden luin kyllä, mutta kuten itsekin sanot, niin kutina käsittääkseni olisi kokonaisvaltaisempi silloin. 

Kutina on niin sietämätön, että varmasti ne hanskat heittäisin tiskiin. Olen pari kertaa ottanut jopa hiusharjan esiin, jotta hetken helpotuksen saa tilanteeseen. 

Ja... päivällä ei mitään. Käsittämätön juttu. 

Vierailija
7/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukutko ilman paitaa? Mulla paidan käyttö aiheutti kauheeta kutinaa, ilman paitaa ei mitään ongelmaa.

Korostan, ettei mitään muutoksia entiseen elämään. Ei uutta sänkyä, ei uusia pesuaineita, ei uusia pyjama-tottumuksia. 

Ainoa muutos on, että olen ikääntynyt ja tiedustelenkin sitä, voiko tällainen liittyä ihan tavanomaisiin vaihdevuosioireisiin. 

Vierailija
8/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla joku hormonijuttu, koska hormonitasot vaihtelevat vuorokaudenajan mukaan. Tuskin tuo nyt syöpäkään on, eiköhän se ole aika paikallinen kutina. Varsinkin siis jos kyhmyjä ei ole. Tädilläni oli ihosyöpä, joka kutitti, mutta se kutina sijoittui aivan paikallisesti siihen luomeen.

Vierailija
9/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile antihistamiinia parin yön ajan, josko helpottaisi. Saisit ainakin iholle hetken rauhan, vaikka itse oire edelleen jatkuisi. 

Vierailija
10/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se voi olla joku hormonijuttu, koska hormonitasot vaihtelevat vuorokaudenajan mukaan. Tuskin tuo nyt syöpäkään on, eiköhän se ole aika paikallinen kutina. Varsinkin siis jos kyhmyjä ei ole. Tädilläni oli ihosyöpä, joka kutitti, mutta se kutina sijoittui aivan paikallisesti siihen luomeen.

Ainakin koiralla pahalaatuiset kasvaimet päästävät ilmoille histamiiniryöppujä ja aiheuttaa koiralla tolkutonta rapsutusta ja säntäilyä. Oman koirani kasvain oli kuitenkin pieni ja paikallinen, mutta se syyhyntä tosi paha ja tosiaan ei läpi vuorokauden vaan hetkittäin. 

Vierailija
11/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kutina on tosiaan kummassakin rinnassa ja tasaisesti ihan reunoilta nännipihaan asti. 

Olen kauhean huono menemään lääkäriin, mutta jos ei nyt hellitä ihan lähiaikoina, niin pakkohan se on. Mihinkään riskiryhmään en kuulu syöpien suhteen. Suvussa ei ole ensimmäistäkään tapausta, olen kolme lasta imettänyt pitkään, terveystilanne kaikin puolin ok ja elämäntavat kunnossa. 

Mutta eipähän se sitä katso! Vierestä olen seurannut syöpään sairastuneita ja järjestään tuttavapiirissä olleet ne urheilevat kasvissyöjät. Juopot tupakoitsijat sen kun porskuttavat :D Mutta tämä toki sattuman sanelema juttu. Uskon tietysti tilastoihin ja riskitekijöihin. 

Vierailija
12/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile antihistamiinia parin yön ajan, josko helpottaisi. Saisit ainakin iholle hetken rauhan, vaikka itse oire edelleen jatkuisi. 

Jotain voidetta vai sisäisesti otettavaa?

Vierailija
13/37 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain voidetta vai sisäisesti otettavaa?

Itse ottaisin ihan suun kautta otettavaa 3-7 pv putkeen. Voiteissa taitaa lähinnä olla vain kortisonia eikä antihistamiinia. 

Vierailija
14/37 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku vastaavaa kokenut saanut selityksen tällaiseen?

Vierailija
15/37 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainosta tulleet makkarat hautoo? 

Vierailija
16/37 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten odotat rintasyövän muuten oireilevan? Kutina on selkeä oire syövästä, montako vuotta olet ollut noin tyhmä. Mikä ihme siinä lääkärissä käymisessä on niin vaikeaa?

Vierailija
17/37 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kutina on tosiaan kummassakin rinnassa ja tasaisesti ihan reunoilta nännipihaan asti. 

Olen kauhean huono menemään lääkäriin, mutta jos ei nyt hellitä ihan lähiaikoina, niin pakkohan se on. Mihinkään riskiryhmään en kuulu syöpien suhteen. Suvussa ei ole ensimmäistäkään tapausta, olen kolme lasta imettänyt pitkään, terveystilanne kaikin puolin ok ja elämäntavat kunnossa. 

Mutta eipähän se sitä katso! Vierestä olen seurannut syöpään sairastuneita ja järjestään tuttavapiirissä olleet ne urheilevat kasvissyöjät. Juopot tupakoitsijat sen kun p

Oletpa tyhmä, aiot vielä odottaa, kuollako haluat. Lääkärissä käymällä saisit vastauksen, mutta sinä ääliö vaan odottelet. Herrasiunaa mistä kaltaisia ääliöitä oikein ilmaantuu? 

Vierailija
18/37 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eipähän se sitä katso! Vierestä olen seurannut syöpään sairastuneita ja järjestään tuttavapiirissä o

Tätä minökin ihmeitten, voi luoja miten tyhmä ap on. 

Vierailija
19/37 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko lähettää kuvia niin arvioidaan? T. Jorm... Jonna

Vierailija
20/37 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin! Kaikki muutokset rinnoissa ovat tuossa iässä sellaisia, että pitää mennä lääkäriin. Tuo kutina voi hyvin olla esioireita syövässä. Toivottavasti ei ole, tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi