Miksi rintoja kutittaa aivan helvetillisesti yöllä?
Olen vaihdevuosi-ikäinen ja muita oireita tässä on myös koettu. Ehkä kiusallisin on kuitenkin tämä törkeä rintojen kutina öisin, johon herään useamman kerran viikossa.
Ei johdu rintsikoista (en edes käytä), ei kuivasta ihosta (koska mikään muu paikka ei kutia). Kutina on niin kova, että aamulla rinnat voivat olla verinaarmuilla raapimisen jälikeen.
Mitään syöpään viittaavia muita oireita ei ole. Luin nimittäin, että rintasyövän alkuoireena voi olla kova kutina rinnoissa.
Jos jollain on kokemusta tässä ja jokin lopputulemakin asiaan, niin mieluusti otan viestit vastaan. Kiitos paljon!
Kommentit (37)
Antihistamiini ilman reseptiä kokeiluun.
Etkä sä muuten voi siitä päätellä, ettet kutia muualta, etteikö sulla olisi kuiva iho.
Vierailija kirjoitti:
Antihistamiini ilman reseptiä kokeiluun.
Etkä sä muuten voi siitä päätellä, ettet kutia muualta, etteikö sulla olisi kuiva iho.
Ei mitään omalääkityksiä vaan lääkäriin ja sitä kautta tutkimuksiin.
Kun syöpä on suljettu pois, voi olla ihan vaihdevuosiin liittyvä oire. Minulla auttoi rintojen verenkierron parantaminen (sauvakävely, uiminen, jumppaaminen) ja rintojen hierominen jojobaöljyllä ennen nukkumaanmenoa. Liika öljy pyyhitään pois.
Mulla syöpä alkoi just kutinana.
Ja huom. Lobulaarinen syöpä ei tee kyhmyä, vaan sellaisen kovan levyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna menisin lääkäriin ja sulkisin sen syövän pois laskuista heti ensimmäisenä.
Ei kai tässä muu auta.
Vapaapäivä tänään onneksi. Valvoin asian takia kolmisen tuntia yöllä. Miksei päiväsaikaan kutita ollenkaan? Outo juttu ja selvitettävähän se on tietysti on.
Haen kokemusta vastaavasta eli jos jollakulla on sellaista esittää, niin tervetullut kommentoimaan.
En osaa valitettavasti auttaa mutta jokatapauksessa kutina monesti on pahinta juuri öisin. Itsellä ollut näin yliherkkyys-ja allergiaoireilun sekä neuropatiasta (hermoissa vikaa) johtuvan kutinan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla syöpä alkoi just kutinana.
Ja huom. Lobulaarinen syöpä ei tee kyhmyä, vaan sellaisen kovan levyn.
Kutisiko molemmat rinnat?
Rinnat kaipaa miehen hipelöintiä.
Minä joka kaivoin esiin tämän ketjun en ole Ap.
Ei pitäisi olla syyhyä eikä vaihdevuosia, ei edes lihavuutta. Vasta reilun viikon vaivannut. Tänä vuonna pitäisi tulla kutsu mammografiaan. Missä kuussa kutsu tulee - vaikuttaako ajankohtaan se, että edellinen käynti oli vasta loppuvuodesta pari vuotta sitten? Olin silloin saanut kutsun alkuvuodesta mutta siirtänyt menoa.
Vierailija kirjoitti:
Tissisyyhy.
Mistä erakkona elävä olisi sen saanut?
Kilpirauhasen liika- tai vajaatoiminta.
Itselläni ainut oire kilpirauhasen liikatoiminnassa oli juuri rintojen kutina ennen nukkumaan menoa. Loppui kuin seinään kun sain lääkkeet ja ongelma hoidettiin.
Toivotko ehkä salaisestikin että joku miehenköriläs tai napsakka naikkonen kourisi rintojasi? Maistuis varmaan sullekin :)
Mulla tää oli pesuaine allergiaa. Vaihdettiin kaikki pyykinpesu ja muut aineet hajusteettomiksi ja hävisi oireet viikossa. Ja mulla siis kutisi hulluna öisin just rintakehän alue.
Suihkussa lotraaminen voi aiheuttaa, samoin syöpäläiset, mutta apn tapauksessa tietysti lääkäriin.
Kaikki rintasyövät eivät ilmene kyhmyinä. Koska kutina voi olla oire rintasyövästä, kannattaa hakeutua tutkimuksiin pikaisesti.