Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?

Vierailija
27.01.2016 |

Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?

Kommentit (505)

Vierailija
221/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Carrols aloitti jo 70-luvulla, Hesburger osti sen myöhemmin.

Vierailija
222/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakit ja ranskalaiset, lihapiirakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipää margariinin kanssa, kaurapuuroa maidon ja marjojen kanssa, silakoita perunoiden ja kasvisten kanssa. Kasviksina oli porkkainoita, herneitä, sipulia, kaalia ja lanttua. Joskus oli hedelmiä, lähinnä omenoita koska meillä oli useita omenapuita kotipuita kotipihalla eli niistä sai omenoita ilmaiseksi. Marjoina oli viinimarjoja (viinimarjapensaita oli pihalla), puolukoita ja mustikoita eli marjoja jota sai ilmaiseksi pihasta ja metsästä. Sieniä saatiin ilmaiseksi kerätyksi metsästä eli niitäkin syötiin usein. Kasviksia saatiin kotipihalta kasvimaalta. Joskus oli muitakin kaloja kuin silakkaa, joskus saatiin kananmunaruokaa, jotain halpaa lihaa, kalaa ja jopa makkaraa mutta perunat, muut kasvikset, marjat, sienet, kaurapuuro, maito, silakat ja maito olivat perusruokaa meillä lapsuudessani.

Vierailija
224/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakoita.

Vierailija
225/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa herkuteltiin Hesen hamppareilla, silloin annoksen hintaan kuului vielä majoneesi. Pizzerioita oli myös ja muistan, kun Pippurimyllystä (turkulainen ravintola) haettiin pizzat aina lauantai-iltaisin.

Dennis laittoi pizzeriansa Turkuun 1974 tai niillämain.

Stadissa oli italialaisten pitämiä pitserioita jo 1960-luvulla ja eka hampurilaisbaari aukesi 1952. Ja pirtelöitä sai kaikkialta.

Pirtelöt ja erilaiset jäätelöannokset olivat minulle 70-luvun herkku. Niitä syötiin vanhempien kanssa Sokoksen kahviossa ja Meijerin baarissa. 80-luvulla lähdin opiskelemaan eikä sitten enää ollutkaan moisiin varaa. Saakohan nykyään pirtelöä enää mistään?

Nykyään kaikki juo smoothieta. Miksihän ei puhuta enää pirtelöistä? Kivempi sanakin tuo pirtelö.

Vierailija
226/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah hah haa:) Kyllä 80-luvulla (jo ihan alussa, ja jopa Jyväskylässä) oli pizzerioita, käytiin niissä kun rahaa saatiin. Pastaakin oli, tosin sitä kutsuttiin silloin makaroniksi. Myös hampurilaisia sai, ainakin itse tekemällä tai nakkarilta.

Hmm, onkohan meidän perhe ollut jotenkin tosi vanhanaikainen. Olin teini 1980-luvulla, ja muistan etten missään pizzerioissa käynyt ikinä silloin. Ja pastasta tosiaan ei meillä ollut kuin sitä ihan makaronia makaronilaatikossa. Hampurilaisia tosiaan sai nakkikioskeilta kyllä. 

Minä itse asiassa kävin ekaa kertaa missään ravintolassa (snägäreitä lukuun ottamatta) syömässä vasta yliopisto-opiskelijana. Vanhempani olivat köyhistä maalaistaloista, vaikkeivat itse varsinaisesti köyhiä, ja heistä semmoinen ulkona syöminen oli rikkaiden turhanaikaista snobbailua ja järjetöntä rahan tuhlausta.

Meillä vähän sama juttu. Kävin pitseriassa ekan kerran siskoni opiskelupaikkakunnalla joskus lukioikäisenä. Omalla paikkakunnalla ei tiedetty mitään pitsoista.

Ja vanhempani samanlaisia kuin yllä on kuvattu.

Joskus syötiin snagariruokaa, hampparia ja ranskalaisia.

Vierailija
227/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän ne mitään syöneet, olivat vaan hoikkia.

Vierailija
228/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitsaa, pastaa ja hampurilaisia oli jo ihan 70-luvulla. Ehkä aiemminkin, mutta synnyin 1970, joten en tiedä varhaisemmasta. Eikä silloin ainakaan meidän perhe ollut mitenkään köyhä, harrastettiin tennistä ja laskettelua ja käytiin joka vuosi etelänmatkalla.

Vierailija
229/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli pizzaa, ravintola perustettu kaupunkiin jo 1961...

Lisäksi tietysti lihapiirakoita ainakin sai ja ranskalaisia.

Naapurikaupungissa oli Carols ja joku vastaava kun Hese.

Vierailija
230/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna oli perunoita ja kyljyksiä tai nötköttisoppaa. Nötkötti = sika-nautasäilykeliha.

Vierailija
231/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin aina kasarilla Forumin Mäkissä, siellä oli alakerrassa karuselli.

Vierailija
232/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Karjalan pikkukaupunkiin tuli pizzeria 80-luvun puolivälissä, paikka oli myös baari A-oikeuksin Pizzat eivät olleet niin suosittuja, että täysin niiden myynnin varaan ei voinut laskea. Ostin ekan kebab-mukin 88. Pizzeriaan mentiin esim syntymäpäivänä, samalla tavalla arkista se ei ollut. Nakkikioski oli arkisempi paikka, sinne mentiin ravintolan jälkeen.

Vierailija
233/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oululaisen jälkiuunileipää, voita ja lauantaimakkaraa. Kun Kotipizza aloitti, käytiin hakemassa pizza, mutta muutoin ei syöty ravintoloissa/haettu ruokaa grilliltä. Kinkku oli kallista, niin sitä oli harvoin leivän päällä.

Vierailija
234/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah hah haa:) Kyllä 80-luvulla (jo ihan alussa, ja jopa Jyväskylässä) oli pizzerioita, käytiin niissä kun rahaa saatiin. Pastaakin oli, tosin sitä kutsuttiin silloin makaroniksi. Myös hampurilaisia sai, ainakin itse tekemällä tai nakkarilta.

Oli kyllä surkeeta aikaa kun hampurilaisia sai vain joltain narkkarilta tai itse tekemällä.

Vierailija
235/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita kaikkia oli 80-luvulla. Oli pizzerioita, joskin vähemmän kuin nykyään. Hampurilaisia sai grillistä tai Carrolsilta. Pastaa nyt on ollut aina.

Vierailija
236/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adriano pitzza, Lappeenranta 1964

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Adriano_Vinciguerra

Vierailija
237/505 |
09.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adriano pitzza, Lappeenranta 1964

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Adriano_Vinciguerra

Kymenlaakso ja Etelä-Karjala kävivät takavuosina joutavan pizzasodan, kun kiistelivät siitä, missä oli Suomen ensimmäinen pizzeria. Se on ollut Haminassa. Vappuna 1961 Giovanni Tedeschi perusti Haminaan Ravintola Giovannin. Seuraavan pizzaravintolan – Adriano Barin – avasi Adriano Vinciguerra Lappeenrantaan 1964.Dec 29, 2019

Vierailija
238/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä toisinaan. Miten pystyi ja ehti. Viikonloput saatettiin ajella yötä myöten ja tankata välillä, oma Taunukseni ei varmaan syönyt ihan vähän. Ajelusta huolimatta käytiin viihteellä vähän väliä ja tein kolmea hanttihommaa enimmillään, että miten pystyi ja kerkesi. Hintataso tai tulotaso mahdollisti drinkkien vetelyn ilman pohjia ja vaatteet oli tosiaan viimeisen päälle ja merkkiä. Takseilla ympäriinsä silloin kun ei ollut ajokunnossa. Tämä meno kuin ikuisella lomalla ja siinä vaiheessa ihan peruskoulupohjalta. Varmaan on aika jotain kullannut mutta jotain on tapahtunut ostovoimalle tai jotain. Suomalaiset löivät sittemmin hanskat tiskiin ja sossu alkoi hoitaa tätä maata, niin paljon ei asiantila vituttais jollen edes tietäisi omin silmin mitä on joskus voinu olla. 

Vierailija
239/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huomaa, pizzerioita, EI pitserioita. Ajalta jolloin osattiin sanoa vaikeampiakin sanoja!

Vierailija
240/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä stadissa oli Carrols, Burger King ja McDonalds avattiin 85 muistaakseni ja pizzerioita ympäri kaupunkia.