Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?
Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?
Kommentit (505)
Olen syntynyt 70-luvulla. Meillä syötiin tavallista kotiruokaa. Kävin ekan kerran pizzalla ja hampurilaisella 90-luvulla.
Kesäkeittoa, veripalttua, kanaviillokkia, tillilihaa, ym maukkaita kotiruokia.
Kävin mäkkärissä ja burger kingissä. Kävin pizzerioissa syömässä, myös pizza hutissa. Kävin kiinalaisissa, intialaisissa yms ravintoloissa. 80-luku oli talouskasvun aikaa
Pikaruokapaikkoja oli 70-luvulla, varmasti aiemminkin. Niissä myytiin mm. hampurilaisia.
Hampurilainen on itse asiassa keksitty 30-luvulla. Ei se mikään uutuus kasarilla ollut. Ei edes Suomessa.
Armeijassa ollut kuin pari ylipainosta ja sitten 90 luvun jälkeen alkoi jo lihominen pitsojen ja kebabin myötä minkä kapparit myös totesi.
Siis grillikoskeja on ollut aina aina ja aina . Uunileipiä on ollut aina ikuisesti. Kaupungeissa on ollut maatilat ja kasvipalstat kuin mökit kioskit grillit kuin kaupat kuin mökkejä maaseudulla kuin ihan kaupunki mökkejä kuin hevosia kuin taloissa kansioita kuin kaneja kuin villieläimiä kuin kalaa kalastajia satamia kuin riistaa kuin ravintoloita kuin sorsapaistia kuin ankkaa kuin muutakin. Kaupunki tarkoittaa yhteen liittyneitä kuntia ja taajamaa. Teollisuus alueet kuuluu kaupunkeihin. Nytkin kasvimaat on vuokrattuna ja syksyllä tulee ruokaa koteihin. Ei kaikki osta kaupasta kaikkea. Mausteet kasvaa hyvin parvekkeella myös laatikoissa. Ituisia perunoita kylvää maahan ja taas tulee uusia. Kannattaa joskus miettiä mistä noi kalat ja kasvikset tulee toreille . Hyvää mansikkakesää !! Joku voisi tehdä tutkimuksen minä vuonna tuli ekat grillit. Kioskit.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkeittoa, veripalttua, kanaviillokkia, tillilihaa, ym maukkaita kotiruokia.
Syön mieluummin noita nykyään. Olen saanut noista Kebab/Pitsoista ihan tarpeekseni.
Nykyään tekee mieli oikeaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä söin jo 70-luvulla pitsaa, pastaa ja hampurilaisia. Ja omalla puutarhapalstalla kasvatettuja porkkanoita, mansikoita, perunaa, sipulia, salaattia, tilliä, punaviinimarjoja. Nimim: syntyperäinen stadilainen
Onhan pikaruokaa ollut jo 30- luvulla. Olivat pieniä kärrejä, joihin oli rakennettu boksi, josta kannen avaamalla löytyi myytävät makkarat, myyjä pystyi liikkumaan ja kauankos tuollaista tyhjäksi myi.
Suomessa syötiin itsetehtyjä sämpylöitä kuin leipää ihan kerrostaloissa ! Lämmintä ja tuoretta. Pastaa on aina ollut sen nimi on vain muuttunut usein. Nykyinen spaghetti oli paksumpaa ja nimellä PITKÄMAKARONI ja Lyhyt makaroni. Makaroni tarkoitti Italialaista. Kyseessä on kuivattu vehnäjauho. Makaroni tehtaan työntekijät poraa niihin reikiä. Grillimakkara ja lihapiirakka kuin porilaiset oli muotia aikojen alussa. Kuumat koirat niitä oli Ruotsissa ja Amerikassa kuin Italiassa. Onko se aina koiran lihaa ei tiedä. Dog koira.
Carrols avattiin Helsinkiin muistaakseni 1975. Pizzaa sai jo silloin muutamista paikoista.
Olen syntynyt 70-luvulla. Kyllä 80-luvulla syötiin jo noita kaikkia. Vanhempien kanssa käytiin pizzalla ja hampurilaisella.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syötiin itsetehtyjä sämpylöitä kuin leipää ihan kerrostaloissa ! Lämmintä ja tuoretta. Pastaa on aina ollut sen nimi on vain muuttunut usein. Nykyinen spaghetti oli paksumpaa ja nimellä PITKÄMAKARONI ja Lyhyt makaroni. Makaroni tarkoitti Italialaista. Kyseessä on kuivattu vehnäjauho. Makaroni tehtaan työntekijät poraa niihin reikiä. Grillimakkara ja lihapiirakka kuin porilaiset oli muotia aikojen alussa. Kuumat koirat niitä oli Ruotsissa ja Amerikassa kuin Italiassa. Onko se aina koiran lihaa ei tiedä. Dog koira.
Sitten oli lisäksi myös onttoja spagetteja suuremmalla halkaisijalla ja penne tyyppisiä, normi kiekura, normi spagetti ja lasangne levyjä
Hampurilaisia sai esim. sokoksen ravintolasta
Lihapiirakkaa kahdella nakilla.
Vierailija kirjoitti:
Pikaruokapaikkoja oli 70-luvulla, varmasti aiemminkin. Niissä myytiin mm. hampurilaisia.
Hampurilainen on itse asiassa keksitty 30-luvulla. Ei se mikään uutuus kasarilla ollut. Ei edes Suomessa.
70 luvulla käytiin grillillä syömässä. Sieltä sai hampurilaisia, hot dogeja, keitettyjä nakkeja, ranskalaisia, lihapiirakoita ja peremetzejä
Pizzalla olen käynyt rossossa. Kotona tehtiin itse myös pizzaa ja lämpimiä voileipiä
Helsingistä ainakin sai pizzaa italiailaisista ravitntoloista jo 70-luvulla Carrols, Clock ja Wimpy olivat voimissaan. 80-luvulla tuli Mäkkäri ja Burger Kingkin piipahti lyhyesti. Pizza Hutkin saapui silloin ja Rax.
Abu fuad avasi ensimmäisen kebab-ravintolan Tampereelle, valikoimista ei tosin löytynyt kuin vain pita-kebab
Noita kaikkia oli jo kasarilla. Lihapiirakoita ollut jo sen 100 vuotta
Hese on -80 luvulta, pitsat -70 ja kyllä pastoja ollut -80.
AP on pihalla kuin 🤡