Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?
Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?
Kommentit (505)
Kyllä, minä söin pizzaa, pastaa ja hampurilaisia jo 70- luvulla
Makkaraperunoita, kärkkäreitä ja lihiksiä ennen kuin siis hampurilaiset ja pizzat rantautuivat pienempiinkin kaupunkeihin.
Ruispuuroa syötiin ja hörpättiin suolakalalientä päälle. Voi niitä aikoja.
Muistan kun tehtiin itse kotona 80-l puolessavälissä tacoja.
Oli ihan eksoottinen juttu. Kukaan ei ollut koskaan syönyt vastaavaa. Tortillaletut piti leipoa itse koska niitä ei mistään saanut. Maissijauhoa ei ollut. Tabascoakin piti etsimällä etsiä. Mutta hyviä ne oli.
Söin 80-luvulla pizzaa, pastaa ja hampurilaisia. Kaupunkimme ensimmäinen pizzeria avattiin 1969.
Avaaja lienee kymmenen vanha?
Makaronia, spagettia, jauhelihapihvejä ja -kastiketta, leipää. 70-luvulla ainakin jo tehtiin kotona uunipellillä "pitsaa". Snägäriltä sai hotdogeja ja lihapiirakoita.
Nuo mainitsemasi syötävät löytyi jo 80- luvulla.
Oli 80-luvulla kotikaupungissani pizzeria ja taisi tulla hampurilaisbaarikin. Pastaa, no sitä makaroonia ja spagettia oli ihan normaalina kotiruokana.
Itse tehtiin pizzaa kotona, ja niin meillä tehdään kyllä vieläkin. Sinällään vähän outo kysymys, kyllä meillä nuoret syö pääasiassa kotiruokaa ihan niin kuin kasarillakin.
Itsetehtyä pizzaa, makaronilaatikkoa, grilliltä kapakan jälkeen hampurilaisia, makkaraperunoita.
Olin 80-luvulla pikkulapsi, mutta kyllä meillä syötiin silloinkin välillä pizzaa, pastaa ja hampurilaisia. Mulla oli jopa 6-vuotissynttärit kavereille mäkissä, mikä ei todellakaan ollut tavallista siihen aikaan.
60 luvulla oli nakkikioskit, ja niistä sai erittäin hyviä lihapiirakoita ja kioskien itsetehtyjä ranskalaisia ,sekä niiden itsetehtyä tymäkkää sinappia. Lisäksi joskus otettiin höyrymakkara tai muutama nakki, joka syötiin juurikin tuon hyvän sinapin kanssa voipaperipussista. Lämmitti mukavasti sormia kun pakkaskelillä noita ulkona nautittiin. Makkaraperunoita oli myös. Sen parempia ranskalaisia en ole yli 50 vuoteen onnistunut löytämään tai tekemään. Voi niitä aikoja. Nykypäivän surkeat heset ja mäkkärit eivät höttöisinen pullasämpylöineen ole mitään verrattuna noihin.
Vierailija kirjoitti:
60 luvulla oli nakkikioskit, ja niistä sai erittäin hyviä lihapiirakoita ja kioskien itsetehtyjä ranskalaisia ,sekä niiden itsetehtyä tymäkkää sinappia. Lisäksi joskus otettiin höyrymakkara tai muutama nakki, joka syötiin juurikin tuon hyvän sinapin kanssa voipaperipussista. Lämmitti mukavasti sormia kun pakkaskelillä noita ulkona nautittiin. Makkaraperunoita oli myös. Sen parempia ranskalaisia en ole yli 50 vuoteen onnistunut löytämään tai tekemään. Voi niitä aikoja. Nykypäivän surkeat heset ja mäkkärit eivät höttöisinen pullasämpylöineen ole mitään verrattuna noihin.
Makkaraperunoita myytiin ainakin Keski-Pohjanmaalla monessa paikassa vielä ysärilläkin. Ranskalaisllla tai perinteisillä paistetuilla perunoita.
Kyllähän 80-luvulla oli pitzapaikkoja, Carrols ja Burger King. Meidän perhe oli köyhä, niin tehtiin ranskalaisia kotona tuoreista perunoista. Oli sellainen laite, jolla sai ne perunat leikattua suikaleiksi ja sitten ne keitettiin öljyssä. Samaten pitsaa tehtiin uunissa itsetehdystä taikinasta. Ei nämä kumpikaan olleet niin hyviä kuin mitä ravintoloissa saatavat pitsat ja ranskalaiset, mutta siihen piti tyytyä, mihin on varaa.
Nykyisin kai jopa toimeentulotuella elävillä on varaa käydä pitsalla ja hampurilaisravintolassa lasten kanssa - edes joskus.
Ruualla ei ollut tuolloin ja aikaisemmin mitään suurta merkitystä kasvaville. Syötiin vain, että ei ollut nälkä.
"emmä ehdi enempää syödä, kun kaverit odottavat"
Nakkikojut oli todellisuutta. Siis kirjaimelliset nakkikojut missä myytiin vain höyrynakkeja ja lisukkeena sinappia jos tykkäsi tulisesta ruuasta tai sitten ketsuppia.
1980 luvun puoleen väliin oli tullutkin kebab mestoja mistä sai pikaruokaa missä oli muutakin maustetta kuin pippuri, suola, ketsuppi tai sinappi. Monen vaikea uskoa että vielä ysärille tullessa mustapippuri oli tujuin mauste jota täällä laitettiin ruokaan... monelle sekin liikaa.
1980-luvulla köyhiä ?? Se oli paras nousukausi ja Suomen BKT oli maailman 4. korkein.
uiu kirjoitti:
Lämpöiset voileivät oli kova sana.
Olivatko kädenlämpöisiä?
Meillä ei ainakaan paljoakaan kasviksia syöty. Tosi hiilaripohjaista oli ruokavalio. En kauheasti edes muista mitä kotona syötiin, kun syöminen e kinnostanut. Koko lapsuus meni ulkona kavereiden kanssa pyöriessä. Nykyajan ravintosuosituksista ei ollut tietoakaan, mutta silti pysyttiin hoikkina.
Minä söin 80-luvulla pizzaa, pastaa ja hampurilaisia. Kebabia, sushia tai intialaista ruokaa ei vielä silloin ollut meillä päin.