Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?
Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?
Kommentit (505)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on pastalla ja makaronilla, muu kuin ehkä muoto?
Suomen kielessä makaronia on käytetty synonyyminä lähes kaikki pastalle paitsi lasagne ja spaghetti. Italialaisilla on oma laaja sanavarastonsa eri pastalajeille eikä lihamakaronilaatikko ole siellä samalla tavalla ylivoimaisen suosittua kuin monessa muussa maassa.
Kerrotko vielä, missä maissa makaronilaatikkoa on mielestäsi suosittu? Se kun on Suomessa keksitty ruokalaji, johon muualla ei törmää.
En tiedä missä makaroonilaatikko on keksitty,mutta olen syönyt sitä Jordaniassa joskus viime vuosisadan lopulla. Ihan ravintolassa oli.
Siis äskeiseen vastasi. -eri-
Saako 80-luvun lapsetkin vastata, syötiin karkkia!
Vastaan 8 vuotta vanhaan ja luultavasti provokaatioon, mutta... Hampurilaisia oli. Limsaa oli. Karkkeja ja perunalastuja oli. Pizzaa ja pastaa oli. 80-luku oli juuri sitä aikaa kun YYA-Suomi alkoi oikein kunnolla länsimaalaistua ja avautua ulospäin. Silloin oli olemassa hyvinvointivaltio josta nykykakarat surukseni voivat enää vain haaveilla. Ja siihen maailmaan kuuluivat myös ihan ehdat hampurilaisgrillit. Yksityisten pyörittämät pienet kivijalkayritykset, joista sai puhdasta ja laadukasta, ehtaa tavaraa. Kunnon lihaa ja hyvät sämpylät. Entisellä kotipaikkakunnallani oli erittäin hyvä paikka, jossa vanhempien kanssa käytiin toisinaan hakemassa perjantai-mässyt, kun ei napannut tehdä kunnon kotiruokaa. Se pulju sitten valitettavasti lopetti myöhemmin ja rakennus jonka tiloissa grilli ennen sijaitsi paloi sekin. Mennyttä maailmaa.
Samoin Seinäjoen keskustassa oli kasarilla yksi paikka jota muistelen lämmöllä. Lieneekö vielä siellä, en tiedä. Ei ole tullut käytyä sielläpäin aikoihin. Pointtini kuitenkin on, että kyllä hampurilaisgrillejä jo oli. Paljonkin. Ainoa mitä ei silloin vielä ollut olivat nämä nykyiset täysin sokerittomat zero-versiot tutuista limuista. Silloin vedettiin vielä ihan ehtaa sokeria kurkusta alas. Muttei silti lihottu. Kasarin lapset olivat keskimäärin aktiivisempia, eikä mässäily ollut lähtenyt vielä niin käsistä. Kaikki poltettiin mitä kurkusta nieltiin.
Aika tavallista ruokaa. Pizzerioita alkoi ilmestyä. Oli mahtavaa käydä niisä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa näitä pizza- ja hampurilaispaikkoja käytiin kerran viikossa. Tuskin edes kerran kuussa.
Iso ero nykyiseen. Lisäksi vielä suuret pakkauskoot.
Ei noissa pidäkään kovin usein käydä, terveys menee.
Eiväthän pizzat tai hampurilaiset laadukkaista raaka-aineista valmistettuina ja ilman huonoa rasvaa paistettuina ole epäterveellisiä. Leipää, tomaattia ja juustoa toisessa, toisessa leipää, jauhelihaa ja kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorisolla on kummallinen harhaluulo että 80-luku oli jotain 1800-lukua.
Jos jossain asiassa elettiin suunnilleen 1800-lukua, niin tuliset chilit ja kastikkeet oli melkeinpä tuntematon käsite. Isommista kaupoista saattoi nippanappa löytää Tabasco-kastiketta, ja maustehyllystä jotain chilijauhetta jota meidän mutsi laittoi liharuoan sekaan niin vähän että olisi ollut sama olla jo laittamatta.
1980-luku oli erittäin vaurasta ja kansainvälistä aikaa Suomessa. Paljon ulkomaanmatkailua ja ulkomaalaisia vaikutteita, Suomi oli avoinna maailmalle. 90-luvun alkuvaiheessa oli köyhää, sen varmaan jotkut nuoremmat muistavat kun eivät tiedä aiemmista vauraista ajoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla oli kyllä jo pizzaa, burgereita ja pastaa.
Ei välttämättä ihan kaikkialla.
Olipas.
80-luvulla sai pizzaa, burgereita ja pastaa.
Pastaa nyt ainakin sai joka kaupasta. Ja olihan niitä snägäreitäkin joka kylällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorisolla on kummallinen harhaluulo että 80-luku oli jotain 1800-lukua.
Jos jossain asiassa elettiin suunnilleen 1800-lukua, niin tuliset chilit ja kastikkeet oli melkeinpä tuntematon käsite. Isommista kaupoista saattoi nippanappa löytää Tabasco-kastiketta, ja maustehyllystä jotain chilijauhetta jota meidän mutsi laittoi liharuoan sekaan niin vähän että olisi ollut sama olla jo laittamatta.
1980-luku oli erittäin vaurasta ja kansainvälistä aikaa Suomessa. Paljon ulkomaanmatkailua ja ulkomaalaisia vaikutteita, Suomi oli avoinna maailmalle. 90-luvun alkuvaiheessa oli köyhää, sen varmaan jotkut nuoremmat muistavat kun eivät tiedä aiemmista vauraista ajoista.
Kansainvälistä kyllä, mutta tuo varaus on erittäin suhteellista. Suomi kyllä vaurastui huimaa vauhtia 80-luvun aikana, ja jotkut jopa rikastuivat. Mutta kyllä sitä nykypäivän mittapuulla vielä varsin persaukisia oltiin noin keskimäärin. Se vain tuntui vauraalta, kun 1970-luvulla oltiin vielä huomattavasti persaukisempia eli suorastaan köyhiä.
Tilastokeskuksen rahanarvon muuntimella kun katsoo, mitä esim. sen ajan palkat vastaa nykyrahassa, niin olihan se aika karua. 1985 kun sain ensimmäisen vakipaikan koodarina, palkka oli 5300mk/kk, tilastokeskuksen mukaan se vastaa vuoden 2023 rahassa 2088€. Mielestäni se oli silloin oikein hyvä palkka. Toki olin nuori ja aloittelija, mutta eipä taida monikaan koodari korkeakoulutaustalla nykyisin uraansa aloitella kahden tonnin palkalla.
Kasarilla kyllä palkan nousutahti oli huima. 1989 kun sain ensimmäisen projektipäällikköpestini, palkkani oli jo 8500mk (2789€ vuoden 2023 rahassa). Naurettavan surkea palkka olisi tuokin nykyisin noissa hommissa.
Vierailija kirjoitti:
Höh! Mä olen ollut ns. nuorisoa -90-luvun alkupuoliskolla ja en kyllä syönyt ainuttakaan pitsaa tai hampurilaista!
Teillä on ollut lama-köyhä perhe sitten.
Vähän ohis mutta pitäisikö palata sinne kasarille joissakin asioissa? Oikeasti ällöttää perheellisenä käydä kaupassa kun ihmiset on epäsiistejä ja vahvasti ylipainoisia. Kaupassa eineksiä ja rahkoja hyllytolkulla ja porukka juoksee sushibuffetissa kun se kala on niin terveellistä. Ehkä heräsin väärällä jalalla mutta ei tässä touhussa ole mitään järkeä :(
Saatiin hampurilaisia, pizzaa ja makaronia on ollut jo 70- luvulla. Oletko nyt vähän tietämätön tollo vai onko tarkoitus vain provoilla tai onko klikkauksien toivossa tehty aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Höh! Mä olen ollut ns. nuorisoa -90-luvun alkupuoliskolla ja en kyllä syönyt ainuttakaan pitsaa tai hampurilaista!
Grillillä tuli käytyä usein jo 70- luvulla ja pizzaa syötiin jo 80- luvulla. Ne olikin hyviä pizzoja ja hampurilaiset grilliparilalla paistettu. Hese-hampparit ovat ihan surkeaa mössöä. Makaronia ja spagetti oli pastaa, jota syötiin aika usein kotona.
Grilliltä taisi saada esim. lounaslautasen, jossa oli jauhelihapihvi, makkaraa, ranskalaisia, paistettu kananmuna, kurkkusalaattia, sipulia, ketsuppia ja sinappia.
Tässä ketjussa on mainittu avokado, etteikö sitä muka olisi ollut 80-luvulla. Virhe!
Muistan kun vauvoille syötettiin avokadoa,vkun se oli niin kätevää, halkaistu sta avokadosta oli helppo lusikoida pehmeää sisustaa, myös banaania tietenkin syötettiin näin.
Ja koulun köksässä tehtiin ihanaa avokadojäädykettä.
Lasagne oli 80-luvun Suomessa melko uusi juttu, ja joskus pienenä nyrpistelin ensin nokkaani että mitä ihmettä tuo on. Mutsi selitti mulle että nuo levyt on makaronia ja niiden välissä on jauhelihakastiketta, ja käsky tietenkin kävi että syödä pitää, niin tulin sitten maistaneeksi ja hyväähän se olikin. Bolognese-tyylinen kastike oli erilaista kuin perisuomalainen ruskea kastike ilman tomaattimurskaa, vaan kyllä sitäkin söi.
Ainakin ennen pitsaa ja pastaa syötiin pizzaa ja makaronia.
Lihiksiä ja porilaisia syötiin snägäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä syötiin 80-luvulla noita kaikkia. Sehän tässä oli pointtina selvittää, eikö?
Aloittaja vissiin kysyi: Syötiinkö teillä jo 80-luvulla pizzaa, burgereita ja pastaa nimellä makarooni?
Pointti on nyt tehty selväksi 23 sivullista
En tiedä missä makaroonilaatikko on keksitty,mutta olen syönyt sitä Jordaniassa joskus viime vuosisadan lopulla. Ihan ravintolassa oli.