Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?
Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?
Kommentit (505)
Oli Saarioisten roiskeläppäpizzoja. Söin yhden katsoessani Kauniita ja rohkeita. Mikron kling kuului sopivasti alkumusiikin aikaan.
Kyllä meillä syötiin 80-luvulla noita kaikkia. Sehän tässä oli pointtina selvittää, eikö?
Aloittaja vissiin kysyi: Syötiinkö teillä jo 80-luvulla pizzaa, burgereita ja pastaa nimellä makarooni?
Syötiin pitsaa, pastaa ja hampurilaisia. Sellaista sai kaupungeissa nimittäin.
Yöaikaan tosin joutui tyytymään nakkikioskien valikoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Oli Saarioisten roiskeläppäpizzoja. Söin yhden katsoessani Kauniita ja rohkeita. Mikron kling kuului sopivasti alkumusiikin aikaan.
80-luvulla ei tullut kauniita ja rohkeita.
Syötiin kynsiä ja jos käsien kynnet oli jo purtu, nälissämme taivuimme sellaiseen asentoon että söimme varpaankynnetkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah hah haa:) Kyllä 80-luvulla (jo ihan alussa, ja jopa Jyväskylässä) oli pizzerioita, käytiin niissä kun rahaa saatiin. Pastaakin oli, tosin sitä kutsuttiin silloin makaroniksi. Myös hampurilaisia sai, ainakin itse tekemällä tai nakkarilta.
Hmm, onkohan meidän perhe ollut jotenkin tosi vanhanaikainen. Olin teini 1980-luvulla, ja muistan etten missään pizzerioissa käynyt ikinä silloin. Ja pastasta tosiaan ei meillä ollut kuin sitä ihan makaronia makaronilaatikossa. Hampurilaisia tosiaan sai nakkikioskeilta kyllä.
Minä itse asiassa kävin ekaa kertaa missään ravintolassa (snägäreitä lukuun ottamatta) syömässä vasta yliopisto-opiskelijana. Vanhempani olivat köyhistä maalaistaloista, vaikkeivat itse varsinaisesti köyhiä, ja heistä semmoinen ulkona syöminen oli rikkaiden turhanaikaista snobbailua ja järjet
Ihan sama minulla. Jotenkin samaistuin Tiina kirjoihin, koska niissä arvostettiin koti ruokaa samalla tavalla. Kuitenkaan rahat eivät olleet meillä niin tiukoilla kuin kirjoissa.
Mutta just toi turhanaikaista snobbailua, kolahti.
Joskus harvoin sain ostaa Smurffi limua, eikä karkkeja saanu kuin todella harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaavia saippuaoopperoita oli Dallas ja Dynastia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Tuo valehtelija väitti syöneensä 80-luvulla roiskeläpän kauniita ja rohkeita katsellessaan. Siihen ei dallasit ja dynastiat liity millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla foorumista sai todella hyvää kebabbia. Vieläkin ikävä sitä. Ei tuota bulkkikebabbia.
Niin mullakin, ainoa liharuoka jota vieläkin kaipailen.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuorisolla on kummallinen harhaluulo että 80-luku oli jotain 1800-lukua.
Jos jossain asiassa elettiin suunnilleen 1800-lukua, niin tuliset chilit ja kastikkeet oli melkeinpä tuntematon käsite. Isommista kaupoista saattoi nippanappa löytää Tabasco-kastiketta, ja maustehyllystä jotain chilijauhetta jota meidän mutsi laittoi liharuoan sekaan niin vähän että olisi ollut sama olla jo laittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla syötiin pizzaa, spagettia ja burgereita kun nytkin. Oli snägärit, carrols, mäkki ja 80-luvun alussa oli vielä Burger King.
Ne mitä ei saanut yhtä helposti oli Sushi, neppe ja kebab.
Nykynuorisolla on kummallinen harhaluulo että 80-luku oli jotain 1800-lukua.
Koulun alamäki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta Saarloisten pizzoja oli jo. Kaunarit alkoi 90-luvun alussa. Ajattelitko että menin heti lapsena ostoksille kun ekat pizzat tulivat kauppoihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites, oliks se nyt niin että pizzaa, burgereita ja pastaa nimellä makarooni sai jo 80-luvulla?
Vähän vielä jäi epäselväksi.
Pahoititko mielesi kun aloituksen kysymykseen vastattiin?
Kysymykseen on vastattu nyt 21 sivua samaa.
Tulee aapeelle ainakin selväksi että silloinkaan ei syöty nauriita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta Saarloisten pizzoja oli jo. Kaunarit alkoi 90-luvun alussa. Ajattelitko että menin heti lapsena ostoksille kun ekat pizzat tulivat kauppoihin?
Täällä kyseltiin että mitä nuoret söi 80-luvulla. Onko sinulla vaikeuksia luetun ymmärtämisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on pastalla ja makaronilla, muu kuin ehkä muoto?
Suomen kielessä makaronia on käytetty synonyyminä lähes kaikki pastalle paitsi lasagne ja spaghetti. Italialaisilla on oma laaja sanavarastonsa eri pastalajeille eikä lihamakaronilaatikko ole siellä samalla tavalla ylivoimaisen suosittua kuin monessa muussa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on pastalla ja makar9onilla, muu kuin ehkä muoto?
EI YHTÄÄN MITÄÄN EROA.
VEHNÄJAUHOA !
OSASSA MUKANA MUNAAA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ero on pastalla ja makaronilla, muu kuin ehkä muoto?
Suomen kielessä makaronia on käytetty synonyyminä lähes kaikki pastalle paitsi lasagne ja spaghetti. Italialaisilla on oma laaja sanavarastonsa eri pastalajeille eikä lihamakaronilaatikko ole siellä samalla tavalla ylivoimaisen suosittua kuin monessa muussa maassa.
Kerrotko vielä, missä maissa makaronilaatikkoa on mielestäsi suosittu? Se kun on Suomessa keksitty ruokalaji, johon muualla ei törmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Tuo valehtelija väitti syöneensä 80-luvulla roiskeläpän kauniita ja rohkeita katsellessaan. Siihen ei dallasit ja dynastiat liity millään tavalla.
Sitä sitten, että Suomi on Suomi ja pysyy Suomena!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grilleiltä sai lihapiirakoita, ranskalaisia, makkaraperunoita jne. Kotona syötiin semmoista tavallista liha- ja perunapohjaista ruokaa. Joskus kun oikein eksoottiseksi äiti ryhtyi, oli riisiä ja kanaa (siis kanaa, ei broileria).
Oliko ite tapettu? Kaupasta ei saanut kanaa vaan broileria. Kana on kuiva, lihaton raukka kun se on muninut itsensä loppuun.
Kyllä sai pakasteena myös kanaa. Olen ostanut 70-80 luvuilla ja tulee muute parempaa kanapataa kuin broilerista.
80-luvulla foorumista sai todella hyvää kebabbia. Vieläkin ikävä sitä. Ei tuota bulkkikebabbia.