Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?
Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?
Kommentit (505)
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea noita oli tarjolla 80-luvulla. Kuulen nykyään hassuja puheita että moni asia olisi vasta 2020 luvulla keksitty.
Tää on kerrottu jo kohta kaks tuhatta kertaa ja 18 sivua. Einstein.
Ainakin Helsingissä oli Carrols, jossa käytiin syömässä hampurilaisia. Itse istuin kavereiden kanssa usein citykäytävän Carrolsissa. Oli siisti ja mukava paikka. Se hävisi sillä välin kun asuin ulkomailla. Iltaisin käytiin usein nakkikioskilla ja ostettiin joku burgeri, nakkisämpylä tai lihapiirakka nakilla. Nälästä johtuen joko yhdellä tai kahdella nakilla ja jiskus vielä jollain paksummalla makkaralla. Myöhäisiltoina ja öinä oli nakkikioskeilla pitkät jonot. Sateella ja pakkasella seistiin jonossa odottamassa kun edelliset asiakkaat valitsivat täytteitä syötäviinsä. Tuleeko kurkkusalaatti, sinappi vai ketsuppi vai molemmat, keitetyllä vai grillatulla makkaralla jne. Voi niitä ihania aikoja!
Kasarilla meillä ei ollut koskaan pitsaa, hampurilaisia saatikka pastaa.
Ei edes roiskeläppiä.
Aiemmin kerroin mitä syötiin.
Mä asuin Itä- Helsingissä. Itäkeskuksen kauppakeskus avattiin vuonna -84 ja siellä oli Clock ja Carrol's pikaruokapaikat. Pizzeriat tuli ehkä samoihin aikoihin tai jo aiemmin?
Kasarilla oli maailman paras kebabpaikka Forumin alakerrassa. Nam. Pizza hutteja oli ja yks toinen jo konkkaan mennyt pizzapaikka, jossa oli ihania salaatteja. Lempparini oli niiden mereneläväsalaatti. Katkarapuja, simpukoita ja pähkinää oli siinä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea noita oli tarjolla 80-luvulla. Kuulen nykyään hassuja puheita että moni asia olisi vasta 2020 luvulla keksitty.
Ei ollut suurimmassa osassa maata. Suurin osa nuorista ei tiennyt näistä asioista mitään. Sama juttu kuin huumeiden kanssa. Juttuja kuultiin, mutta ei nähty missään saati että olisi kokeiltu itse.
Lihapiirakat, lämpöset voileivät, Hot dogit itse tehty niin kuin pitsatkin.
Broileri oli kallista ja Kana puolta halvempaa. Kana pitää ensin keittää että voi tehdä vaikka kastiketta ettei tullut sitkeää.
Jopa maakunnista sai hampurilaisia, kun käytiin tienvieren paikassa aina mökkimatkalla syömässä sellaiset. Yksi pariskunta piti sellaista ihan pientä paikkaa vanhan Turuntien varrella. Tekivät hyviä hampurilsisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa Rovaniemellä sai hampurilaisia nakkikioskilta jo 1970-luvulla, on voinut saada aiemminkin. Pastaa syötiin makaroonina ja spagettina. Ensimmäiset pizzeriat tulivat 1980-luvun alussa. Pitakebabiakin saatiin jo noin vuonna 1984.
"ropsilainen" paloaseman kioskilta oli suosikkini. Lihis "kaikella"
Myös Alakunnakselta sai ropsilaisen ja taitaa Valtakadun grilliltä saada vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut suurimmassa osassa maata. Suurin osa nuorista ei tiennyt näistä asioista mitään. Sama juttu kuin huumeiden kanssa. Juttuja kuultiin, mutta ei nähty missään saati että olisi kokeiltu itse.
Kyllä tiesi, lehdissä oli ohjeita. Pirkka tuli joka kotiin ja suurelle osalle myös Yhteishyvä tai Kauppa ja koti. Sitten oli myynnissä ruokakortteja ja erilaisia ruokalehdistä. Eivät kakki syö vieläkään pizzaa ja hampurilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkasen eri juttu, kun huumeiden kanssa. Minä olen Helsingistä, enkä todellakaan joutunut tekemisiin huumeiden kanssa. Hampurilaisten kyllä.
Yläasteen köksäntunnilla oli pizzan ohje ja sit mä aloin tekemään sitä kotona. Vieläkin sama ohje käytössä. Ihan kotiruokaa kaikki alusta asti itse tehtynä. Mun äiti oli kotiäiti. Herkkuna jäätelöt, kauraomenapaistos, letut, pannari, lämpimät leivät.
Lämpimät voileivät eli lämppärit oli kova herkku 80-luvulla. Pitääpä tehdä tässä joku päivä. Ihan perinteinen sinappia-lenkkimakkaraa-juustoraastetta ja uuniin. Oli hyviä,ja jos sai pullon Jaffaa sen kanssa,niin oli hyvää.
Muuten kyllä syötiin ihan kotiruokaa. Herkkuja oli ehkä kerran viikossa, jos silloinkaan.
1970-luvun alussa lapsena en tiennyt mitä sana pizza tarkoittaa, myöskään pasta -sanaa ei tunnettu omissa piireissä, spagetti ja makaroni kylläkin. Hampurilainen oli lähinnä yksi nakkikioskin tuotteista, yhdessä porilaisen, ranskalaisten ja hot dogin kanssa.
Pizza oli melko hyvin tunnettu kylläkin jo 1970-luvun loppupuolella, kuten myös jenkkityyliset hampurilaisravintolat. Saarioisten einespizzoja muistan syöneeni jo 1980-luvun alkupuolella. Nämä muistot Helsingistä
Perunaa ja ruskeaa kastiketta. Lihapullia.
Lappeenrantaan tuli eka pizzaravintola 1964, adriano bar. Pizza oli eksoottista ja piti selittää mitä se oli. Eka hampurilaispaikka (ei ketju) tuli lappeenrantaan joskus 1997, muistan kun käytiin kokeilemassa.
Ravintolassa syöminen oli kallista ja erikoista. Pikaruokakin oli kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Helsingissä oli, muualla ei. Kun käytiin helsingissä niin käytiin näissä eksoottisissa ruokapaikoissa kuten hampurilaisella.
Vanha ketju, mutta kerronpa minäkin muistojani. Pizzerioissa käytiin usein 80-luvulla kun olin lapsi. Haettiin myös pizzaa kotiin, varsinkin Kotipizzasta. Syötiin pizzaa myös Italiassa ja muualla ulkomailla.
Hampurilaisia syötiin Lontoossa ja New Yorkissa.
Pasta eri muodoissaan oli tietysti ihan perusruokaa.
Pitsa- ja kanaravintoloita oli muutamissa eteläsuomalaisissa kaupungeissa jo 60-luvun alkupuolella. Mättö puolestaan tapahtui nakkikioskeilla. Lihapiirakka, suomimakkara, nakki, höyrytettyinä, erikseen tai yhdessä, mausteet sinappi, ketsuppi, maustekurkku- ja sipulisilppu tai pyynnöstä kaikki.