Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?
Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?
Kommentit (505)
Joskus tehtiin piirakka uunissa. Siihen pantiin päälle sika-nautasäilykettä ja munamaitoa.
Ihan tavallista arkiruokaa. Muistan kun sisko teki eka pitsan -70 luvun lopulla , oltiin 16v ja 17v. Lappeenrannassa oli jo italialainen pitseria Adriano Bar ollut -60 luvun puolivälistä asti. On hyviä, erilaisia kun turkkilaisten, nykyään Cup kahvilasta saa niitä.
Silloin oli hampurilaisravintola Carrols, jossa oli mm. hyviä kalahampurilaisia. Mikroaaltouuni oli hieman harvinainen 80-luvun alussa, läheskään kaikilla ei ollut, mutta pannulla tai uunissa sai lämmitettyä Saarioistan 200 gramman jauhelihapitsan. Oli nakkaraita joista sai lihapiirakan suomimakkaralla tai porilaisen tai bratwurstin. Oli myös Kebab-kioskeja ("ravintoloita") ja oli Rosso -pitseria, johon sai muistaakseni keräilykortin että sai joka 5:n pitsan ilmaiseksi, tjsp.
Ei ollut nuorilla hätää jos ei asunut ihan peräkylillä jossa kauppias ei ollut tilannut edes niitä 200 gramman roiskeläppiä myyntiin.
Mäkkäri tuli Suomeen 80-luvulla joten on varmasti muitakin hamppareita silloin syöty. 90-luvulla muuta syötykään kun pizzaa ja hamppareita, sekä grillillä käytiin. Ja kioskeilta ostettiin irtokarkit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah hah haa:) Kyllä 80-luvulla (jo ihan alussa, ja jopa Jyväskylässä) oli pizzerioita, käytiin niissä kun rahaa saatiin. Pastaakin oli, tosin sitä kutsuttiin silloin makaroniksi. Myös hampurilaisia sai, ainakin itse tekemällä tai nakkarilta.
Hmm, onkohan meidän perhe ollut jotenkin tosi vanhanaikainen. Olin teini 1980-luvulla, ja muistan etten missään pizzerioissa käynyt ikinä silloin. Ja pastasta tosiaan ei meillä ollut kuin sitä ihan makaronia makaronilaatikossa. Hampurilaisia tosiaan sai nakkikioskeilta kyllä.
Minä itse asiassa kävin ekaa kertaa missään ravintolassa (snägäreitä lukuun ottamatta) syömässä vasta yliopisto-opiskelijana. Vanhempani olivat köyhistä maalaistaloista, vaikkeivat itse varsinaisesti köyhiä, ja heistä semmoinen ulkona syöminen oli rikkaiden turhanaikaista snobbailua ja järjetöntä rahan tuhlausta.
Ystäväni kävi talouskoulun 60-luvun lopussa ja oppi siellä tekemään pizzaa. Asuin Stadissa pizzaravintola Davies'n vieressä 75-80. 60-luvun lopussa oli hampurilaisiakin joillakin snakareilla.
Mä en muista, et pizzerioissa ois käyty, vaikka niitäkin oli, mut sillon oli grillejä. Paljon parempia hampurilaisia niistä sai kun jostain heseistä. Ja makkaraperunoita ja lihaksia erilaisilla täytteillä. 80-luvulla tänne tuli myös ekan kebab-paikat ja mäkki.
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja ja HK:n blöötä
Ranskiksia, hot dogeja ja lihiksiä tietenkään unohtamatta.
80-luvulla oli kyllä hampurilaisia, pizza oli silloin tosin hienomman ravintolan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah haa:) Kyllä 80-luvulla (jo ihan alussa, ja jopa Jyväskylässä) oli pizzerioita, käytiin niissä kun rahaa saatiin. Pastaakin oli, tosin sitä kutsuttiin silloin makaroniksi. Myös hampurilaisia sai, ainakin itse tekemällä tai nakkarilta.
Ja mistään "al dentestä" ei oltu kuultukaan, vaan makarylliä keitettiin yhtä kauan kuin perunoita, jotta "on varmasti kypsää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja ja HK:n blöötä
Ranskiksia, hot dogeja ja lihiksiä tietenkään unohtamatta.
Nokialainen kuuma koira tehtiin leikkaamalla possumunkki lihapiirakan tyyliin sivusta halki ja laittamalla sisälle höyryssä kuumaksi lämmitetty neljäsosa grillimakkaraa. Siihen vielä tilaajan maun mukaan ketsuppia, sinappia jne jos halusi.
Ei ollut rahaa grilliruokiin kuin harvoin jos oli saanut rahaa syntymäpäivälahjaksi tai kesätöistä palkkaa. Kotona sai syödä joka päivä keitettyjä perunoita ja ruskeaa kastiketta lihalla tai ilman lihaa. Siihen lisäksi maustekurkkua ja etikkapunajuurta. Limun korvasi kotitekoinen marjamehu, jota ei sitäkään huvittanut terveenä jatkuvasti juoda. Oli todella helppoa pysyä hoikkana siihen aikaan!
Pääosin läskisoosia, kaljavelliä, rössypottua, klimppisoppaa, setsuuria, kurnaalia ja talkkunaa.
Ei helkkari, missä tynnyrissä Ap on elänyt?
Jauhoimme myllyllä jyvistä leipää, jotka paistoimme leivinuuneissamme mm. Helsingin Eirassa.
Takapihalla lainehti viljapelto ja pidimme porraskäytävässä joulupossua.
Hyviä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mistään "al dentestä" ei oltu kuultukaan, vaan makarylliä keitettiin yhtä kauan kuin perunoita, jotta "on varmasti kypsää".
Hitsi kukaan syönyt raakaa makaronia. Oli huono kokki jos ei edes makaromia osannut kypsäksi keittää
Käpyjä ja juuria syöntiin arkena, juhlapäivinä äiti laittoi oikein pettua. Savupirtissä asuttiin ja päreen valossa tehtiin tuohitöitä.
Pitsaa, pastaa, hampurilaisia ja paljon muuta. Snagari, lihis, ja ranut, makkaraperunat. Sipsit, kotiruoka.
Musta aika paljon samaa mitä nytkin. Jos siis ihan perussettiä haetaan.
Toki valikoima nykyään laajentunut.