Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?

Vierailija
27.01.2016 |

Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?

Kommentit (505)

Vierailija
261/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan parasta oli lehtipihvi ja ranskalaiset. Saarioisten maksalaatikkoa söin usein.

Vierailija
262/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapiirakkaa nakkikioskilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai 80-luvulla ei ollut pastaa eikä hampurilaisia :D - missä perähikiällä AP on asustellut?

Vierailija
264/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin usein  pizzeriassa pizzalla. Tottakai niitä oli ainakin v. 83 

Vierailija
265/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jotenkin hauskaa kuvitella ettei 80-luvulla olisi ollut pastaa. Mitä ihmettä 😂

Vierailija
266/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai 80-luvulla ei ollut pastaa eikä hampurilaisia :D - missä perähikiällä AP on asustellut?

Tää on 8v vanha etju.. nämä tyhmiä kyselevät einit on jo aikuisia.

Vierailija
267/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitsaa, pastaa (makaroonia) ja hampurilaisia. Myös lihapiirakoita ja lihapiirakoita nakeilla 

Vierailija
268/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainittuja tuotteita oli jo 80-luvulla, myös meidän pikkupaikkakunnalla. Muuten hyvä kysymys, vaihtaa vaan aiemman vuosikymmenen.

Paitsi että 1970-luvullakin Suomessa oli pizzaa ja pastaa ja hampurilaisiakin sai monesta paikasta.

Vierailija
269/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se Mäkkärikin Tampereelle joskus 80-luvun puolivälissä. Carrolsilla Helsingissä kävin sitä ennen jo syömässä. Pizzerioita oli kyllä kaikissa vähänkin isommissa kylissä ja pastaa on ainakin meillä syöty spagettina, makaronina, lasagnena...

Taitaa ap ja siskonsa olla aika nuoria? Äitikin taitaa olla vielä nuori? :)

Ai??? Mutku mutsi sanoi, ettei ollut mitään näitä 80-luvulla vaan vasta joskus paljon myöhemmin kun se oli jo aikuinen. Eikä karkkia ollut kun jouluna kun täti lähetti Ruotsista. Ja olutkin tehtiin itse mut sen nimi oli Kilju. Ja koulua oli vaan 5 vuotta ja sit mentiin töihin. Tää oli siis kun mutsi oli nuori ja se on syntynyt 1974.

Ap on oikea satutäti, äitisi kuulostaa paremminkin siltä, kuin olisi syntynyt vuonna 1874.:D

50-vuotias Reijo siä kirjottelee, on ne ennenkin teiniksi tekeytyneet. Ihmeen hyvä ketju silti jopa vauvapalstan standardeilla vaikka aloittaja on mikä on

Vierailija
270/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tosiaan grillejä oli joka kylällä silloin. Pitseriat tuli vasta 80-luvulla pienempiin kaupunkeihin, kaipa isoissa kaupungeissa oli jo aikaisemmin.

No ei ollut meidän kylällä, hampurilaiset tehtiin ihan itse kotona. Ja siis tosiaan itse, äiti leipoi sämpylät ja väliin itse tehty jauhelihapihvi. Joskus kun kaupungissa käydessä pääsi ihan oikealle grillille niin se oli ihan yhtä juhlaa.

Vierailija
271/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus kotiruokaa, makaroonilaatikkoa, kalakeittoa, hernekeittoa (itse tehty), broileria, makkarakeittoa, jauhelihakastiketta, makkarakastiketta, lihapullia, jauhemaksapihvejä, uunikalaa, jauhelihakeitto. Tuossa nyt alkuun, kaikkia en muista.

Kyllä me käytiin myös pizzalla, carrols tais olla hamppari paikka. Olihan nakkikopit tuolloin, kotivaran kärkkärit oli parasta. 

Vanha ketju, mut kiva muistella kasaria. 

vm-71

Vierailija
272/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh! Mä olen ollut ns. nuorisoa -90-luvun alkupuoliskolla ja en kyllä syönyt ainuttakaan pitsaa tai hampurilaista!

Sama juttu, söin ekan pizzan 17-vuotiaana vuonna 1999, hampurilaisen vähän aiemmin. Äitini oli todella tiukkana, että mitään p*skaruokaa ei meille osteta. Muistan yhden raivokohtauksen kun hän heitti makaronilaatikon vuokineen pitkin lattioita kun kuuli, että sukulaistäti oli käyttänyt meitä mäkkärissä. En tiedä mistä se hulluus kumpusi, äiti oli tietysti 50-luvulla syntynyt köyhän talon kasvatti, muttei sekään kaikkea selitä.

Vierailija
273/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauriita kypsennettiin hiilloksella. Ryypättiin sahtia päälle. Marjoja syötiin metsästä kun ei ollut makeisia.

Vierailija
274/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan noita hampurilaispaikkoja ainakin Helsingissä.

Carols, Snacky -Ruskeasuo auki jopa 24h, jos en väärin muista. Pizzerioita oli jne.

Enemmän hämmästyin sitä, että Tampereen seudulla oli paljon enemmän kebab paikkoja.

Helsingissä oli kaikenlaisia etno ravintoloita, mutta ensimmäiset kebabit söin Tampereella.

Voi tosin olla, etten vain ollut osunut sellaiseen Helsingissä. Tunteeko joku paremmin asiaa?

Vierailija
275/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo...oli sarvimakaronia, kierremakaronia, spagettia ja nauhaa (tagliatelle nykysin)... Simpukat, rusetit ja rakettispagettikin tais olla kaupoissa jo 80-luvun puolella.

Saarioisten frisbeekin oli tuttu juttu.

Hesburger aloitteli 1966.

Tuliko näppäilyvirhe? Eka Hese avattiin vasta 80-luvulla. Salmelat piti perinteistä grillikioskia toki aiemmin mutta se oli sellainen lihis ja nakit -paikka.

"ensimmäinen Hesburger-ravintola  avattiin vuonna 1980 Turun keskustaan, nykyiseen kauppakeskus Hansakortteliin." 

Vierailija
276/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mainittuja tuotteita oli jo 80-luvulla, myös meidän pikkupaikkakunnalla. Muuten hyvä kysymys, vaihtaa vaan aiemman vuosikymmenen.

Paitsi että 1970-luvullakin Suomessa oli pizzaa ja pastaa ja hampurilaisiakin sai monesta paikasta.

Kyllä niitä oli oikeasti vähän. Jokunen isoissa kaupungeissa. Kannattaa muistaa ettei naiset saaneet edes mennä yksin ravintolaan 70-luvun alussa. 

Vierailija
277/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioisten roiskeläpät tuli myyntiin 1981

Vierailija
278/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla syötiin pitsaa ja hampurilaisia ighan niin kuin tänä päivänäkin, toki duunarin palkalla niitä sai silloiun enemmän. Kepab oli silloin vielä aika harvinaista "herkkua".

Vierailija
279/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiruokaa. Karkkipäivä oli kerran viikossa. Jäätelöä,limpparia tms olivain juhlapäivinä,kuten synttäreinä tai jouluna. 

Vierailija
280/505 |
22.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloisen poikaystävänä kanssa käytiin Pizza Hut:ssa, ainakin Espoon Tapiolassa oli sellainen. Ajettiin sinne saakka, vaikka asuttiin Läntisellä Uudellamaalla. Ja Helsingissä käytiin välillä vaateostoksilla ja silloin piti aina päästä Carrolsiin. Omalla paikkakunnalla oli yksi pizzeria ja snagareita, joissa käytiin ja yksi aika hyvä ruokaravintola jossa myös nuoremmat kävi syömässä.