Mitä nuoret söi 80-luvulla ennenkuin oli pitsaa, pastaa ja hampurilaisia?
Ajattelin tulla kysymään täältä, jos täällä sattuis oleen ketään ketä muistaa 80-luvun. Mä ja mun sisko mietittiin tätä Ja kysyttiin meidän äidiltä mut se sanoi ettei silloin ollut paljon mitään herkkuja kun kaikki oli köyhiä ja kasvatti melkein kaiken ruuan itse. Mut mitä te muut söitte esim kaupungeissa kerta siel ei voinut viljellä?
Kommentit (505)
Vielä 70-luvulla on tapana viikonloppuisin valmistaa uunipellillinen "pizzaa", johon mätettiin valtavasti täytteitä, vaikka makkaraa, tonnikalaa ym ja päälle paksu kerros juustoa.
Sellainen piirakkahan se oli, mutta kutsuttiin pitsaksi.
Valkosipulia ruvettiin silloin käyttämään ja se herätti kovasti tunteita niissä, jotka vihasivat sitä hajua.
Käytiin kyllä ihan muinaisella 80-luvulla ulkona syömässä, ei ollut edes mitenkään harvinaista. Pizzat haettiin yleensä mukaan koska eihän sellaista kokonaan yksi pieni ihminen syö.
Noita kaikkia sai ainakin Vaasassa 80-luvulla. Oli pizzeria missä sai myös lasagnea, oli grillikioskeja, ja kaupat myi pastaa. Kaikki ei olleet köyhiä. Mun isä tienasi hyvin, se teki reissuhommia hitsaajana.
Snackyllä olin duunissakin vuosikausia ja kyllä oli legendaarista. Oikeastaan onni että elin nuoruuteni just silloin. Nykyjonnet koronan karanteenissa, toisen tai kolmannen polven kannustinloukussa ja kestolamassa ja ne pleikkarit/iphonet/netti/lökäpöksymeininki ym ei näköjään tuonutkaan menestystä vaikka kuinka vetää Red Bullia. Joka jonne syntynyt markka-ajan jälkeen pitämättä ikinä kädessään suomalaista rahaa.
Rossosta sai pitsaa 80-luvulla, oli myös grillikioskit. 80-luvun puolivälissä Itikseen tuli O'clock pikaruokapaikka ja pan meidänkin kaupunkiin samantyyppinen hampurilaispaikka.
Herkkumäärät tosiaan olivat pienempiä eli karkkipussit ja sipsipussien koko. Coca-Colaa sai kyllä kaupasta.
Ei mitään. Katso kuvia kasarilta niin kaikki oli laihoja. Lauantaisin sauna jälkeen pieni siivu jäätelöä litran harkosta ja lasi jaffaa 👍
Vierailija kirjoitti:
Hah hah haa:) Kyllä 80-luvulla (jo ihan alussa, ja jopa Jyväskylässä) oli pizzerioita, käytiin niissä kun rahaa saatiin. Pastaakin oli, tosin sitä kutsuttiin silloin makaroniksi. Myös hampurilaisia sai, ainakin itse tekemällä tai nakkarilta.
Rovaniemeltä sai kebabia jo 1980-luvun puolivälissä pizzoista puhumattakaan. Hampurilaisia sai jo 1960- luvulla ja pastaa eli makaronia vielä aiemmin.
Kyllä jo 70-luvulla teimme pitsaa ja keitettiin makaronia(pastaa), teimme itse hampurilaisia.
Asuimme muutaman vuoden Punavuoressa ja haettiin Daveys' -ravintolasta kotiin perhepitsaa.
Lihiksiä ja nakkejakin syötiin.
Grillikioskeista sai rasvaisia safkoja (pärämätsit suurta herkkua kuivilla ja kosteilla mausteilla) ja pizzeroitakin oli. Kebab rantautui Manseen.
Kotona tehtiin lämpimiä voileipiä, täytettyjä lättyjä ja pizzaa, sekä uuniranskalaisia.
Vuosikymmenen alussa olin lapsi, joten tavallista, edullista kotiruokaa -Jumalan kiitos- tuli syötyä. Aikuisena sitten käytiin joskus kebabilla tai pizzalla.
Lihapiirakoita höyrytettynä, koska ei ollut mikroakaan. Ransut ja lenkki uunissa oli myös kuvioissa.
Olihan noita 80-luvulla. Pizzaa tehtiin kotona itse, äiti laittoi sen päälle jauhelihaa ja tomaattia.
makaronilaatikkoa oli useinkin.
hampurilaisia käytiin syömässä puotinharjun carrolssissa. Muutaman kuukauden välein.
mitä haluat kysyä?
Olen syntynyt 60-luvulla. Ihan 70-luvulla olen syönyt ainakin hampurilaisia. On muistikuvia asiasta. Pizza saattoi tulla myöhemmin. Siitä ei ole tarkkaa mielikuvaa mutta ainaki 80-luvulla, ainakin lopussa, söin niitä kaupasta ostettuna. Hamppari lienee vanha keksintö?
Vierailija kirjoitti:
Vesivelliä syötiin savupirtissä päreen valossa. Iltapuhteena tehtiin tuohikontteja.
Eikä kellään ollut someahdistusta :D
En minäkään muista että Mikkelissä olisi ollut mitään pitserioita 80luvulla,grilli oli mutta ei me siellä käyty. Ruskeaa kastiketta,perunoita ja keittoja syötiin. Joskus 80luvun lopussa alkoi sitten tulla mikropitsoja joita lämmittelin koulun jälkeen.
Pyttipannua, mantelikalaa, lihakeittoa, makkarakeittoa, hernekeittoa, kalakeittoa, makaronilaatikkoa, kaalilaatikkoa, maksalaatikkoa ja helvetin kovalla pakkasella tehtiin leivinuunissa karjalanpaisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesivelliä syötiin savupirtissä päreen valossa. Iltapuhteena tehtiin tuohikontteja.
Eikä kellään ollut someahdistusta :D
Jos teki mieli v i ttuilla, niin painettiin kaveria turpaan eikä auottu nimettömänä päätä somessa.
Olin kasarilla itse lapsi, mutta luulen, että kylän nuoret kävi grillillä silloin, koska muuta ei ollut. Sieltä sai makkaraperunoita, parillahampurilaisia, lihapiirakoita ja ranskalaisia. Joskus ysärin lopussa tuli eka pitseria. Lähikaupungissa oli mäkki.