Kertokaahan kokemuksia viisaudenhampaan poistoleikkauksesta? Edessä ja pelottaa!!
Eli multa poistetaan viikon päästä puhkeamaton alaviisuri leikkauksella ja poistajana halmaskirurgi koska juuret hermojen välissä. Hammas on vielä leukaluun sisällä. Pelottaa niin pirusti ja etenkin ne jälkijutut! Lasten kanssa kun pitäisi pystyä olemaan heti seuraavana päivänä kun ei mies voi olla töistä kauemmin pois. Eli kiitollisena kaikki vinkit otetaan vastaan!
Kommentit (91)
Mulla leikattiin myös pois koska ei ollut vielä puhjennut. Hyvin meni, leikkaus kesti n. 40 min. mikä oli vähän kauempaan kuin olivat arvioineet (oli hankalassa asennossa). Mitään en tuntenut, ainoa inhottava oli se ääni mikä kuuluu kun halkaisivat hampaan. Jälkeenpäin otin parina päivänä buranaa jotta ei lähtisi tulehtumaan. Kipuja ei ollut eikä juurikaan turvotusta. Älä jännitä! Ne pelottelutarinat on peruja jostakin 60-luvulta jolloin hampaiden poisto oli pikkuisen erilaista kuin nykyään. :)
Minulle laitettiin viisi puudutuspiikkiä, koko operaatio kesti noin tunnin. Juuret lähellä hermoja joten poisto kirurginen leikkaus. Muutama päivä saikkua. Poski turposi ja mustui. Kipua ei ollut.
Miten aloittajan viisuri voi tulehtua jos luun sisällä ja puhkeamaton?
Eilisestä operaatiosta toipuillen ja kauhutarinoita lueskellen:
Esilääkitys annettiin mutta johtuko lie jännityksestä, muutamasta haarukallisesta ruokaa vai siitä että rauhoittaviin olen mielenterveysjuttujen takia tottunut että se oli yhtä tyhjän kanssa.
Aivan järjetön hammaslääkärifobia, ajatuksesta itketty monet illat jo valmiiksi.
Piinapenkkiin istumaam kissapehmo nyrkissä puristuen ja ja mies jalkoja silittäen. Aloitettiin valmistelut ja puudutus, ei ilmeisesti pintapuudutusta ensin vaan piikki suoraan hermoon. Tässä vaiheesa tiesin että mielummin olisin vaikka synnyttämässä.
Alkoi kruunuosan leikkaaminen. Kyllä se vaan sattu joka kerta niin vietävästi.
Jonkun viisi piikkiä se työsi just siihen pahimpaan kohtaan suoraan ja jännitys kai laittoi niin pahasti kampoihin. Ties kuinka monen puudutuspiikin jälkeen aivoni viestittivät että kipu saattoi vihdoin loppua.
Sitten alkoi venkslaaminen loppuosan kanssa, tää runnominen tuntuu ja kuulostaa aika julmalta ja loppupeleissä tuntuu että suurin osa jälkikivusta tulee täältä. Hampaan kiinnityskohdat katkaistaan leikaluusta nytkyttämällä irti. Silti tää oli melkein jo helpottavan tuntuista siihen aiempaan verrattuna.
Kun alavisuri oli irti niin vetäistiin ylhäältä. Se oli ihan oikeasti helppo homma ja ironista kyllä, joskus vuosia sitten kun toiselta puolelta ylhäältä vedettiin visuri niin kuvittelin kaikkien hampiden poistamisten olevan yhtä "helppoja". No ei ole ja tässä odotellaan parin kk päähän vielä yhden hampaan poistoa itku kurkussa.
En sitten tiedä onko helpompi vai vaikeampi operaatio edessä kun hammas eri asennossa. Eilinen oli poikittain, jäljellä oleva suorassa ja miltei kokonaan puhjennut. Toivotaan että vetämällä lähtisi....
Vierailija kirjoitti:
Aina ei suju. Mulla toisen puolen poisto meni pelkällä sävyllä ja kylmägeelillä. Toisen laiska mieshammaslääkäri ompeli kahdella tiskillä kun edelliset poistanut nainen laitoin viisi. Lopputulos että alaleuan kuoppaan meni likaa, haava umpeen, tukehtui niin ettei leuka auennut ja todella vaikea hoitaa. Vahvat antibioottikuurin, niistä seurannut bakteerikanta tuhoutuminen ja sairastelu 6kk. Kiitos YTHS.....
Joo, kaveri meni YTHS:n hammaslekurille paikattavaksi, olivatkin sitten paikanneet väärän hampaan siitä vierestä. Ihmeteltiin, kuinka se edes on mahdollista?! Eikö siinä pitäisi olla se reikäkin eli mätää?
Minullekin siellä sanoivat, että viisaudenhampaat voisi poistaa, mutta jättivät onneksi mietintään. Ties mitä tapahtuu. Siskolle sanottiin, että viisaudenhammas pitää poistaa, mutta hermo menee juuren ympäri, eli jos huonosti käy, puoli naamaa jää roikkumaan halvaantuneena. Että ottaako riskin? No ei ottanut.
Minulta on poistettu kaikki, kaksi kerrallaan. Toinen puoli parani aika helposti, varmaan koska hampaat lähtivät hyvin. Päivät 3-5 oli kipeimmät mutta burana+panadol vei 98% kivut pois. Viereiset hampaat oli tosi arat useamman päivän. Tosi kipeä oli myös puudutuskohta. Leukanivelkin oli arka vajaan viikon. Hl laittoi monta piikkä ylös ja alas, molemmille puolille hammasta, ja vielä vähän päälle varmuuden vuoksi. Kauhein vaihe koko poistossa oli puudutus kun neula rusahtaen ja pistellen työntyi kudosten läpi, mutta lääkäri oli kyllä osaava ja rauhallinen vähän vanhempi henkilö.
Viikon päästä olin jo melko hyvässä kunnossa ja varovasti pyyhiskekin haavoja sormella ja lopulta hammasharjalla koska alkoivat haista aika pahalta. Alhaalla oli itsestään sulavat tikit.
Toka kerta ja toinen puoli oli pahempi. Ne poistettiin vajaa viikko sitten. Ylhäältä lähti hyvin mutta alahammasta jouduttiin nitkuttelemaan. Yläikenessä oli valmiiksi pieni tulehdus joten oli kipeämpi kuin edellinen.
Alapuoli taas.. Ihan kamala kipu päivinä 3-5. En usko että hyytymä oli lähtenyt pois koska siinä oli ompeleet päällä. Söin 600mg buranaa + 500mg panadolia 3h välein ja silti sattui. Edelleen koskee jonkun verran ja syön lääkkeitä mutta en noin usein.
Hampaat eivät päässeet kunnolla paranemaan, koska mun piti olla töissä jo 16h päästä poistosta. Pari päivää söin puuroja mutta 3. päivänä oli juhlat, joissa söin "kiinteitä" ja siitähän leuka suuttui. Ei oikeastaan ne haavat vaan leuan lihakset, leukanivel ja pistoskohdat. Siitä kipu levisi haavoihin, niskaan, korvaan, leukaluuhun ja hartiaan. 2 päivää oli ihan kamalaa. Sitten jotenkin helpotti. Vielä on kipeänä, se on sellaista vaimenevaa jomotusta. Tikit vähän kiristelee. Odotan että pääsen joskus puhdistamaan haavojen päältä. Kipu oli niin kova että usko meinaisi loppua ja olisin lähtenyt lääkäriin, jos ei olisi yhtään helpottanut. Toivottavasti ei tule enää mitään komplikaatioita.
Eli vinkkinä, älä syö äläkä edes puhu, jos leukojen liikuttaminen tuntuu epämiellyttävältä. Minä söin niistä juhlissa väkisin, ja se kostautui. Olisin melko varmasti säästynyt siltä parin päivän kovalta kivulta, mutta olin niin vieraskorea.
Ota kipulääkkeet siten miten lääkäri käskee niin pitäisi sen polttavan jomotuksen pysyä suurimmalti osaa pois. Saat sen verran tehokkaat mömmöt apteekista että lue ne laatikot tarkkaan, voi olla ettet saa ajaa autoa niissä.
Omalla kohdalla oikeasti pahin oli se hirveän makuinen suuvesi jolla piti purskutella suussa olevan leikkaushaavan takia. Kipulääkkeisiin sain reseptin jota en käyttänyt koska ei se kovin ollut kipeäkään jollei yrittänyt purra sen puolen hampailla. Hengitys haisi verelle jonkin aikaa jonka johdosta imeskelin pastilleja hegityksen raikastamiseksi. Itse operaatiosta ei traumoja jäänyt ja toipuminen oli aika kevyttä muulloin kuin syödessä.
Mulla poistettiin kaikki neljä kerralla puudutuksessa. Olin niin paniikissa, että lääkäri syötti mulle 2 diapamia ennen toimenpidettä, mistä syystä koko homma oli minun puoleltani yhtä hihittelyä. Olisin ollut valmis menemään suoraan kouluun lekurista, mutta lekuri käski ottaa buranaa ja mennä kotiin. Kyllähän siitä pieni särky illalla tuli, ja leuat jumitti muutaman päivän, mutta ihan terveellistä oli pitää pieni pillipaasto.
Hammaslääkäripelkoni lieveni tämän toimenpiteen ansiosta todella paljon. Pelko kun oli alkanut siitä kun 10v porattiin ainoa reikäni ilman puudutusta.
Osta apteekista sellainen pikakylmäpakkaus jonka laitat heti sieltä lääkäriltä lähtiessä poskelle. Vähentää turvotusta ja mustelman tuloa.
Osta ns. palautusjuomia eli proteiinijuomia joita voit juoda kylmänä. Jotkut oli yökköjä, mutta saipahan jotain muutakin syömistä kuin jäätelöä tai jugurttia. Tee sosekeittoja tai osta niitä.
Leikkauksen jälkeen taidetaan suositella sitä kloorihexidriiniä, kysy lääkäriltä. Mutta se käyttöön vasta seuraavana päivänä ja siten että laitat sen suuhun, kallistat leikkauspuolelle, annan vain vaikuttaa ja sitten vain valutat aineen pois suusta, ET syljeksi tai purskuttele. Näin ensimmäisinä päivinä. Ruuan jälkeen huuhdo suu vedellä.
Tässä ajantasainen käypähoito ohje leikkauksen jälkeen jos lekuri unohtaa kertoa jotain.
https://www.kaypahoito.fi/nix02126
Muista AINA soittaa päivystykseen tai hammashoitolaan jos poiston jälkeen tulee jotain outoa.
Minulla lekuri viisurin tavallisen poiston jälkeen ei kertonut ollenkaan kuinka kauan kestää että se kuoppa ja ien sulkeutuu (oli tehty ilman tikkejä), soitin ja pääsin tarkistettavaksi. Kaikki oli ok, mutta minulla neljän viikon jälkeen oli kuoppa syvempi kuin ehkä yleensä eli paranin hitaasti. Kaikki ruoka jää kuoppaan ja mutta nyt 6 viikon jälkeen on jo paljon parempi ja pienempi kuoppa joka ei satu vaikka ruokaa jää.
Mulla meni operaation hyvin mutta jälkikivut oli aivan järkyttävät yli viikon. Panadolista ja Buranasta ei ollut mitään apua, jouduin hakemaan päivystyksestä kovemmat lääkkeet etten tehnyt kivun takia itsem urhaa.
Mä en pystynyt syömään kiinteitä viikkoon, kun poski oli niin turvoksissa, että purin jatkuvasti poskeen. Suu ei myöskään auennut. Tosin mulla oli yllätysleikkaus ja menin sen jälkeen töihin. Olin köyhä opiskelija, joten mulla ei ollut varaa ostaa heti lääkkeitä. Mies kävi ostamassa ne illalla, mutta se odotus saattoi vaikuttaa parantumiseen.
Panacod-resepti! Ainoa, jonka voi ajatella lievittävän kipua edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Osta apteekista sellainen pikakylmäpakkaus jonka laitat heti sieltä lääkäriltä lähtiessä poskelle. Vähentää turvotusta ja mustelman tuloa.
Osta ns. palautusjuomia eli proteiinijuomia joita voit juoda kylmänä. Jotkut oli yökköjä, mutta saipahan jotain muutakin syömistä kuin jäätelöä tai jugurttia. Tee sosekeittoja tai osta niitä.
Leikkauksen jälkeen taidetaan suositella sitä kloorihexidriiniä, kysy lääkäriltä. Mutta se käyttöön vasta seuraavana päivänä ja siten että laitat sen suuhun, kallistat leikkauspuolelle, annan vain vaikuttaa ja sitten vain valutat aineen pois suusta, ET syljeksi tai purskuttele. Näin ensimmäisinä päivinä. Ruuan jälkeen huuhdo suu vedellä.
Tässä ajantasainen käypähoito ohje leikkauksen jälkeen jos lekuri unohtaa kertoa jotain.
https://www.kaypahoito.fi/nix02126
Muista AINA soittaa päivystykseen tai hammashoitolaan jos poiston jälkeen tulee jotain outoa.
Minulla lekuri viisurin tavallisen poiston jälkeen ei kertonut ollenkaan kuinka kauan kestää että se kuoppa ja ien sulkeutuu (oli tehty ilman tikkejä), soitin ja pääsin tarkistettavaksi. Kaikki oli ok, mutta minulla neljän viikon jälkeen oli kuoppa syvempi kuin ehkä yleensä eli paranin hitaasti. Kaikki ruoka jää kuoppaan ja mutta nyt 6 viikon jälkeen on jo paljon parempi ja pienempi kuoppa joka ei satu vaikka ruokaa jää.
Siis kun käytät sitä pikakylmäpakkausta laita jotain kangasta väliin jotta poskesi ei jäähdy liikaa koska et tunne mitään puudutuksen vuoksi. Apteekissa on myös niitä uudelleen käytettäviä kylmäpakkausia, ne on tosi hyviä, ei vuoda mitään nesteitä sulaessaan kuten hernepakkaukset, myös kangas väliin iholle.
Pitää 20 min kerrallaan ja sitten taas 1h tauko niin turvotus ja kipu vähenee.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp0…
Kerro lääkärille mennessäsi jos sinua pelottaa ja jännittää, niin osaa sitten ottaa sen huomioon. Ainakin minulla lääkäri kertoi kokoajan mitä teki kun kerroin että jännittää, niin se auttoi.
Itselläni oli stressipallo kädessäni ja puristelin sitä niin auttoi jännitykseen. Hampaani poistettiin tavallisesti ei leikkaamalla, mutta minulta on myös poistettu yksi ylilukuinen hammas leikkaamalla, ja se meni hyvin.
Tapahtui noin 2005 YTHS:llä, puhkeamattoman viisaudenhampaan poisto alhaalta: hammas murskattiin paikoilleen, pyysin parin minuutin välein koko ajan lisää puudutusainetta joka ei auttanut yhtään. Operaatio kesti lähemmäs kaksi tuntia. Hammaslääkärikin oli ihan paskat housuissa kun näki miten huonoa työtä teki. Tuntui siis oikeasti siltä että minua kidutettiin 2 tuntia putkeen. Lopussa vaatteet olivat kastuneet läpimäriksi tuskahiestä. Vielä olisi yksi viisaudenhammas mikä pitäisi poistaa mutta traumatisoituneena tuosta en ole uskaltanut mennä poistattamaan
tässä yths ohjeita
https://www.yths.fi/filebank/1532-Usein_kysyttya_viisaudenhampaista.pdf
Minulta leikattiin kaikki neljä kerralla ja yksikään ei ollut tullut vielä esille. Kaksi lasta alateitse synnyttäneenä tämä toimenpide oli vieläkin kamalampi. Olen pahoillani mutta kyllä se sattuu ihan hirveästi. Sen jälkeen olin viikon naama turvoksissa ja mustelmilla. Laihduin 7kg :(
Aika monella ne on normaalisti revitty irti, luulevat että kyse on siitä...