Kertokaahan kokemuksia viisaudenhampaan poistoleikkauksesta? Edessä ja pelottaa!!
Eli multa poistetaan viikon päästä puhkeamaton alaviisuri leikkauksella ja poistajana halmaskirurgi koska juuret hermojen välissä. Hammas on vielä leukaluun sisällä. Pelottaa niin pirusti ja etenkin ne jälkijutut! Lasten kanssa kun pitäisi pystyä olemaan heti seuraavana päivänä kun ei mies voi olla töistä kauemmin pois. Eli kiitollisena kaikki vinkit otetaan vastaan!
Kommentit (91)
Minulla poistettu yhteensä kolme. Ensimmäinen vuosia sitten alhaalta takaa leikkauksellisesti, sain heti ennakoivan antibioottikuurin ja tikattiin - parani ilman mitään ongelmia. Myöhemmin poistatin jonkun luunpalan joka oli noussut pintaan ikeneen.
Nyt kuukausi sitten poistettiin kaksi, samalta puolelta ylhäältä ja alhaalta. Itse poisto sujui vaivatta ja kivutta, mutta alaosan parantumisessa ollut ongelmia!
Pari viikkoa odottelin että miten tilanne kehittyy, kun ei vaikuttanut että olisi ollut mitään ongelmia. Sitten aloi vaikuttaa ikenet turvonneilta ja näkyi jokin valkoinen kova ikenessä. Sain tämän valkoisen "luupiikin" irti itse, jonka jälkeen ikenestä tuli vihertävää-veri-mätämössöä. (Ei kuitenkaan ollut kipeä vielä missään kohtaa) Tässä kohtaa ien kuitenkin oli alkanut "kasvattaa" ylimääräistä osuutta, joka tavallaan esti haavan umpeutumisen ja vuosi edelleen.. Kävin aamulla uudelleen hml näyttämässä. Leikkas tän ylimääräisen ikenen pois, laitto tikeillä kiinni haavan ja anto antibiootit. Jos nyt lähtis paranemaan..
Mulle hammaslääkäri ja hoitaja aikoinaan sano jos tehään jotain toimenpiteitä niin ne sano näin. Ei se satu. Ja vaikka vähän sattuiskin niin sä et kuole siihen. Voin sanoo että hammaslääkärit on nykyään todella ihania. Voittakaa turhat pelkonne ja laittakaa hampaat kuntoon niin kaikki on hyvin.
Kunnon tramalpölly auttaa paranemisessa henkisesti. Vie näläntunteenkin.
Harjoitan paraikaa. Ei tosin visuria poistettu vaan tuosta edempää. Hitaita ovat paranemaan, ei se ien tahdo nousta siihen päälle kuin hyvin hitaasti.
Itse poisto leikkaamalla sujuu hyvin. Ja jälkikivuissa on tärkeää noudattaa eka päivinä säännöllistä lääkkeiden ottamista ohjeiden mukaan. Näin kivut pysyvät hyvin poissa.
Voihan se vähän sattua mut ei siihen kukaan kuole. Kaikki selvii siitä.
Mun viisurit saa mädäntyy suuhun jos alkaa oireilee. Poistoon en mene!!!!
Oon lukenu netistä vaik kuinka hirveitä juttuja. Että millasta se viisureiden pois ottaminen on.
Mahdollisista komplikaatioista kannattaa tiedustella ennen poistotoimenpidettä. Huonona päivänä tuloksena voi olla esimerkiksi hermovamma, joka voi syntyä monella tapaa kuten puudutusneulasta, koska johtopuudutus tehdään alueelle, jossa kulkee hermoja hyvin lähellä piikkiä. Hammaslääkäri voi helposti epäonnistua johtopuudutuksessa ja sohaista piikin läpi hermon, jolloin se tietenkin vaurioituu.
Mulla oli kahden viisurin poisto samalta puolelta (ylhäältä ja alhaalta). Otin yhden kipulääkkeen paikan päällä. Otin myös tarjotut antibiootit ennen toimenpidettä, mikä omalla kohdallani osoittautui virheeksi. Yläviisuri vedettiin irti ja helpolla lähti. Alaviisuri leikattiin ja paloiteltiin kuoppaan. Homma kesti enintään 30min, täysin kivutonta oli. En tarvinnut yhtään särkylääkkeitä toipuessa. Ainut huono juttu oli ottamani antibiootit, joista sain 2 vrk kestäneen vatsakivun. En vatsakivun takia saanut syötyä juurikaan ja oksetti koko ajan. Eli herkkävatsaiset miettikää kaksi kertaa otatteko nuo vai ette. Annos oli todella vahva ja itse olen pieni nainen. Meni pahasti yli.
Syön suosiolla soseita ja keittoja 7vrk operaation jälkeen. Parempi ottaa iisisti syömisten kanssa ja levätä, ettei tartte palata lääkäriin.