Kertokaahan kokemuksia viisaudenhampaan poistoleikkauksesta? Edessä ja pelottaa!!
Eli multa poistetaan viikon päästä puhkeamaton alaviisuri leikkauksella ja poistajana halmaskirurgi koska juuret hermojen välissä. Hammas on vielä leukaluun sisällä. Pelottaa niin pirusti ja etenkin ne jälkijutut! Lasten kanssa kun pitäisi pystyä olemaan heti seuraavana päivänä kun ei mies voi olla töistä kauemmin pois. Eli kiitollisena kaikki vinkit otetaan vastaan!
Kommentit (91)
Niitä mahdollisia sulamattomia tikkejä ei kannata pyöritellä kielellä hajamielisesti miettiessään jotain, nyppäsin itse vahingossa yhden tikin irti tuolla tekniikalla.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä leikattiin ylhäältä toinen, ja olin kyllä kipeä. Viikko mentiin panacod+burana yhdistelmällä ja ehkä kahden viikon pääsyä leikkauksesta pystyin kävelemään normaalisti, koska pelkkä kävely tärähteli niim kipeästi. Ehkä kuukauden kesti kipua niin että joutui vähäk väliä syömään lääkettä. Onneksi olin vapaalla silloin, makasin sohvalla ja söin jäätelöä :D tsemppiä, kaikilla on erilainen tuo leikkaus, toivottavasti sulla menee kivutta. Ja jos jännittää, kannattaa pyytää esilääke toimenpiteen ajaksi, itselleni jo se "lakanan" alla oleminen oli pelottavaa;:D siis kun muuten olin peitettynä mutta suu vain oli siinä reiän kohdalla. En nähnyt siis mitään, tunsin vain.
Ja minulla siis myöskin oli puhkeamaton viisuri ja hammasluuta jouduttiin poraamaan aika paljon. Hampaassa oli lisäksi koukkujuuret niim ei meinannut lähteä irti...
Mieheltä poistettiin kuukausi sitten ja oli oikeasti todella nopea toimenpide! Puudutus on vissiin se pahin ja tuntui inhottavimmilta mutta tämän jälkeen hammas oli poissa jo muutaman minuutin kuluttua. Hänellä ei edes ollut mitään jälkisärkyä vaikka saikin kipulääkkeet mukaan. Olin mukana huoneessa ja oli helpon ja nopean oloinen juttu! Itsellä pitäisi poistaa neljä hammasta ja tämän jälkeen saatan jopa uskaltautua itse pelkääjän paikalle!
Vierailija kirjoitti:
Itsellä edessä avosydänleikkaus ja ei ole edes sitä miestä joka edes päivän huolehtisi.
Eli mitään muuta leikkausta eo saa jännittää koska sinä olet menossa svosydänleikkaukseen?
Vierailija kirjoitti:
Mieheltä poistettiin kuukausi sitten ja oli oikeasti todella nopea toimenpide! Puudutus on vissiin se pahin ja tuntui inhottavimmilta mutta tämän jälkeen hammas oli poissa jo muutaman minuutin kuluttua. Hänellä ei edes ollut mitään jälkisärkyä vaikka saikin kipulääkkeet mukaan. Olin mukana huoneessa ja oli helpon ja nopean oloinen juttu! Itsellä pitäisi poistaa neljä hammasta ja tämän jälkeen saatan jopa uskaltautua itse pelkääjän paikalle!
No ei se ole mikään leikkaus jos normaalisti poistetaan viisuri! XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä edessä avosydänleikkaus ja ei ole edes sitä miestä joka edes päivän huolehtisi.
Eli mitään muuta leikkausta eo saa jännittää koska sinä olet menossa svosydänleikkaukseen?
Tottakai saa ja pitää kaikkea pitää jännittää. Kaikki on pelottavaa! Anteeksi kun huomioni on kiinnitynyt tuohon "svosydänleikkaukseen".
Aikoinaan kaksi viisaudenhammasta otettiin pois minulta toinen lähti hyvin toinen leikattiin. Siksi kai olen näin tyhmä.
Yllättävän kipeä toimenpide. Kirurgi repi hammasta voimiensa takaa ja mä yritin pysyä penkissä. Ei puhettakaan että töihin olisin mennyt seuraavana päivänä. Poski mustana ja puhe sammalsi ja syödä ei tosiaan voinut kun jugurttia ym nestemäistä. Särkylääkkeillä selviää hyvin ja jääpusseilla. Minä palasin ainakin kotiin hoitamaan kahta pientä lasta pussi poskella ja tuppo suussa...aviomiehellä taas oli tosi helppo juttu. Saivat heti hampaan irti ja palasi töihin niillä muutamalla buranalla, pystyi puhumaan ym. Eli koskaan ei tiedä miten menee. Tsemppiä!
Ilmeisesti mä oon selvinnyt tosi helpolla. Multa leikattiin ylhäältä toinen ja toinen vaan "kiskastiin" Vedin kaks päivää jädee se oli juhlaa. :D Ei tarvinnut edes särkylääkkeitä napsia ollenkaan.
Osalla tähän ketjuun kirjoittaneista on selvästi poistettu hammas vetämällä. Leikkaus on vähän eri asia. Itselläni yksi viisuri leikattu ja oli elämäni inhottavin toimenpide. Ja mulle on sentään tehty kolonoskopia ja olen synnyttänyt kahdesti.. Puudutus, jota annettiin monta kertaa lisää, ei oikein auttanut ja kauheutta kesti noin tunnin ajan. Jälkeenpäin ei onneksi ollut pahempia kipuja, Buranalla selvisin.
Kestää muistaakseni vain muutamia minuutteja. Ota kylmäpussi mukaan jo sinne, että saat saman tien haudottua poskeasi. Kipulääkkeitä sen mitä lääkäri määrää, muutama päivä sen jälkeen menee kipeänä mutta ei hirveän kipeänä kuitenkaan...
Kiitos paljon vastanneille! Ja mahtavia tsemppiä tullut. Kai sen kestää kun pakko... niin tekisi mieli perua aika. Mutta mentävä se on kun pirulainen tulehtunut pari kertaa eli ei kai se ainakaan itsestään parane.
Kannattaa aloittaa ne buranat jo ennen toimenpidettä ja jatkaa tasaiseen tahtiin sen jälkeen. Itsellä ei ollut turvotuksia, eikä kipujakaan juurikaan, kun otin lääkkeet etunojassa. Seuraavana päivänä normiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa aloittaa ne buranat jo ennen toimenpidettä ja jatkaa tasaiseen tahtiin sen jälkeen. Itsellä ei ollut turvotuksia, eikä kipujakaan juurikaan, kun otin lääkkeet etunojassa. Seuraavana päivänä normiruokaa.
Niin samalla kun punnersit? Huhhuh :D
Mie kirjoitti:
Kiitos paljon vastanneille! Ja mahtavia tsemppiä tullut. Kai sen kestää kun pakko... niin tekisi mieli perua aika. Mutta mentävä se on kun pirulainen tulehtunut pari kertaa eli ei kai se ainakaan itsestään parane.
Kyllä siitä selviää. Ei se kovin kivulias ollut mulla ainakaan, oli niin puudutettu ettei tuntenut yhtään mitään ja jälkeenpäin särkylääkkeet auttoi.
Minulta leikattiin kaikki neljä viisuria kerralla. Yksi oli puhjennut, kolme puhkeamatonta. Leikkaus kesti kaksi tuntia. Puudutusainetta sain tarpeeksi ja useaan otteeseen, joten itse leikkauksessa inhottavinta oli ne äänet ja se, kun hammaslääkäri pilkkoi ja kiskoi hampaita niin, että pää välillä retkahteli tyynyä vasten otteen livetessä. Tikkejä laitettiin yhteensä muistaakseni 16 kpl.
Toipumiseen meni kuukausi, sisältäen yhden antibioottikuurin ja paljon Buranaa. Panacodista oksensin, mikä ei ollut kivaa, kun hampaita ei pystynyt kunnolla pesemään, eikä vettä purskuttelemaan. Laihduin tuon kk:n aikana viisi kiloa ja muistan, että oli mahtavaa, kun pystyin vihdoin avaamaan suutani niin paljon, että sain syötyä sämpylää.
Tsemppiä leikkaukseen ja muista ottaa kipulääkettä ennen kuin puudutuksen vaikutus lakkaa. Toivottavasti toivut nopeasti!
Meni yllättävän kivuttomasti, kun joulukuussa samanlainen otettiin. Piikit osuivat kohdalleen ja koko tomitus tuntui, kuin se olisi tehty jollekulle toiselle. 45 min myöhemmin oli valmista ja selkä märkänä pääsin kotiin. Verta tihutti vuorokauden, mutta ennakkoon verrattuna ei paha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa ja pitää kaikkea pitää jännittää. Kaikki on pelottavaa! Anteeksi kun huomioni on kiinnitynyt tuohon "svosydänleikkaukseen".
Aikoinaan kaksi viisaudenhammasta otettiin pois minulta toinen lähti hyvin toinen leikattiin. Siksi kai olen näin tyhmä.
:D
hurja että niin monelta on leikattu monta kerralla :I
yksi kerrallaan minulta leikattiin, tulehdusriski on iso (antibiootti alkaa heti operaation jälkeen) ja myös turvotus on riski jos sitä tulee paljon (ei voi tietää etukäteen) ja molemmille puolille
Minulla oli esilääkitys operaatioon, en ollut sitä erikseen pyytänyt, mutta tarpeeseen tuli koska hampaat oli leukaluun "sisällä" ja ne piti ensin rikkoa sinne ja sitten poistaa pala kerrallaan. Mutta lääkityksen ansioista en juurikaan muista mitään :) joten itse operaatio ei ollut paha.
Varaa lapsille leffoja ja muuta tekemistä, valmisruokaa ja itsellesi nestemäistä ravintoa useammaksi päiväksi. Noudata saamiasi ohjeita. Älä nouse sohvalta jos ei ole pakko.
Kyllä mulle kirjoitettiin kevyestä toimistotyöstä sairaslomaa 2 pv / hammas, joten ota iisisti muksujen kanssa!! Ei ulkoiluja tms vaan pelkkää möllöttelyä.