Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaahan kokemuksia viisaudenhampaan poistoleikkauksesta? Edessä ja pelottaa!!

Mie
26.01.2016 |

Eli multa poistetaan viikon päästä puhkeamaton alaviisuri leikkauksella ja poistajana halmaskirurgi koska juuret hermojen välissä. Hammas on vielä leukaluun sisällä. Pelottaa niin pirusti ja etenkin ne jälkijutut! Lasten kanssa kun pitäisi pystyä olemaan heti seuraavana päivänä kun ei mies voi olla töistä kauemmin pois. Eli kiitollisena kaikki vinkit otetaan vastaan!

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää pystyyn.

Ainoa mihin tuossa voi menehtyä on kipusokki.

Tuon homman on moni käynyt läpi, nyt vaan on sinun vuorosi.

Vierailija
62/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti mä oon selvinnyt tosi helpolla. Multa leikattiin ylhäältä toinen ja toinen vaan "kiskastiin" Vedin kaks päivää jädee se oli juhlaa. :D Ei tarvinnut edes särkylääkkeitä napsia ollenkaan. 

Ylhäältä lähtee helposti. Ihan eri asia kuin alhaalta

T. 2005 traumatisoitunut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla poistettiin leikkaamalla alaviisuri, ja ihan vetämällä sen vastakappale yläpuolelta. Syynä raju tulehdus, koska alaviisuri oli vuosia ollut osittain ikenen alla puhkeamatta täysin.

Itse toimenpide oli nopea ja kivuton, mutta vasta jälkeenpäin ajattelin että olisi pitänyt ottaa kipulääke ennen poistoa.. Mulla on korkea kipukynnys mutta pyörtyilin kivusta kunnes pääsin kotiin ja sänkyyn, mies oli laittanut kuulemma peittojen alle ja tuonut kylmäpussin poskelle.

Lisäksi elämäni ekat antibiootit sai aikaan rajut vatsakivut (lääkäri vastasi soittopyyntöön vasta 3pv päästä ja määräsi lopettamaan) ja olin yhteensä viikon sängyssä.

Aika raju kokemus.

Vierailija
64/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta leikattiin kaikki neljä kerralla ja yksikään ei ollut tullut vielä esille. Kaksi lasta alateitse synnyttäneenä tämä toimenpide oli vieläkin kamalampi. Olen pahoillani mutta kyllä se sattuu ihan hirveästi. Sen jälkeen olin viikon naama turvoksissa ja mustelmilla. Laihduin 7kg :(

Ensinnäkin, miksi helvetissä kukaan antaa ottaa kaikki neljä kerralla?? Yhden poiston kanssa voi syödä lähes normaalisti ja tavalliset särkylääkkeet riittävät yleensä.

Toisekseen, mikä siinä niin paljon sattui? Kai nyt hyvänen aika puudutus laitetaan, ja jos puudutus ei tepsi ei voi vain alkaa leikkamaan ientä auki.

Vierailija
65/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni on hammaslääkäri, jonka tuolissa edes puudutuspiikki ei satu. En tiedä mitä magiaa hän käyttää, mutta en enää ikinä mene kenellekään muulle. Yksityinen tietenkin, eli lysti maksaa, mutta todellakin saan sille rahalle vastinetta.

Vierailija
66/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö mitään terävää ainakaan viikkoon tai pureskele sillä puolella missä se haava on. En tiedä sanotaanko siellä lekurissä tästä, mutta henk.koht. kokemus on tämä, sattuu ja vuotaa verta jos jotain terävää osuu.

Jos ruoka ei maistu ensimmäisinä päivinä tai suu ei aukea kunnolla, niin vaikka ns kuppikeittoja blåband tms. Niissä voi olla kanasattumia tai joitain muuta mutta ne voi siivilöidä pois. Ensimmäisinä päivinä ei jaksanut syödä pelkkää jugurttia tai proteiinirahkoja vaan halusin myös jotain suolaista.

Juotavat jugurtit on hyviä. Tai sitten jatkat omaa jugurttia maidolla.

Itse olen niin kahvinjuoja että tarvitsen kahvia joka päivä, joten ostin niitä valmis latte, espresso jne kaupan kylmätiskistä. Niitä on myös kaurapohjaisia kahvijuomia nykyään. Niissä on myös sokeria paljon niin sai energiaa kun ruokaa ei tehnyt mieli ja kylmät juomat meni alas parhaiten.

Vierailija
67/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta leikattiin kaikki neljä kerralla ja yksikään ei ollut tullut vielä esille. Kaksi lasta alateitse synnyttäneenä tämä toimenpide oli vieläkin kamalampi. Olen pahoillani mutta kyllä se sattuu ihan hirveästi. Sen jälkeen olin viikon naama turvoksissa ja mustelmilla. Laihduin 7kg :(

Ensinnäkin, miksi helvetissä kukaan antaa ottaa kaikki neljä kerralla?? Yhden poiston kanssa voi syödä lähes normaalisti ja tavalliset särkylääkkeet riittävät yleensä.

Toisekseen, mikä siinä niin paljon sattui? Kai nyt hyvänen aika puudutus laitetaan, ja jos puudutus ei tepsi ei voi vain alkaa leikkamaan ientä auki.

Siis mikä siinä sattui toimenpiteen aikana? Jälkikäteen tietenkin, koska kaikkien poistaminen kerralla on järjetöntä...

Vierailija
68/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on käynyt siellä leikkauksessaan jo vuosia sitten...

Vierailija
69/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime viikolla poistettiin leikkaamalla alaviisuri, ja ihan vetämällä sen vastakappale yläpuolelta. Syynä raju tulehdus, koska alaviisuri oli vuosia ollut osittain ikenen alla puhkeamatta täysin.

Itse toimenpide oli nopea ja kivuton, mutta vasta jälkeenpäin ajattelin että olisi pitänyt ottaa kipulääke ennen poistoa.. Mulla on korkea kipukynnys mutta pyörtyilin kivusta kunnes pääsin kotiin ja sänkyyn, mies oli laittanut kuulemma peittojen alle ja tuonut kylmäpussin poskelle.

Lisäksi elämäni ekat antibiootit sai aikaan rajut vatsakivut (lääkäri vastasi soittopyyntöön vasta 3pv päästä ja määräsi lopettamaan) ja olin yhteensä viikon sängyssä.

Aika raju kokemus.

Se kipulääke pitää ottaa ennenkuin puudutus lakkaa täysin. Ja sinun olisi pitänyt soittaa sinne päivystykseen aikaisemmin tuosta antibiootista, ei voi kolmea päivää odottaa.

Vierailija
70/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista pyytää sairauslomatodistus. Ja seuraava päivään myös jos työsi on vähänkään sellaista että joudut puhumaan tai se on vähänkään fyysistä. En ymmärrä miksi hampaanpoistoon jälkeen ei anneta suoraan myös seuraava päivä saikkua, ei se hampaan poisto mitään herkkua ole.  Minulla lähti se kuoppa jomottamaan heti jos vähänkään syke nousi, eli jos vaikka edes kävelin reippaammin. Itsellä olin tosi kipeä vielä seuraavana päivänä ja särkylääkettä meni. Jollain tietysti ei satu paljoakaan, mutta mielestäni pitäisi antaa heti mahdollisuus saikkuun, kuin sen sijaan että joutuu soittelemaan uutta sairauslomatodistusta, kun jotkut työnantajat eivät usko työntekijän sanaan vaan vaativat sen lapun.

Vierailija
71/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi pelätä viisaudenhampaiden poistoa? Viisaudenhampaiden poisto on luonnollinen toimenpide!

Vierailija
72/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheltä poistettiin kuukausi sitten ja oli oikeasti todella nopea toimenpide! Puudutus on vissiin se pahin ja tuntui inhottavimmilta mutta tämän jälkeen hammas oli poissa jo muutaman minuutin kuluttua. Hänellä ei edes ollut mitään jälkisärkyä vaikka saikin kipulääkkeet mukaan. Olin mukana huoneessa ja oli helpon ja nopean oloinen juttu! Itsellä pitäisi poistaa neljä hammasta ja tämän jälkeen saatan jopa uskaltautua itse pelkääjän paikalle!

No ei se ole mikään leikkaus jos normaalisti poistetaan viisuri! XD

Siis jos se viisuri leikataan ikenen sisältä, on se leikkaus. Normaali viisurinpoisto on kun se puhjennut revitään pihdeillä.

Vierailija
73/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kaypahoito.fi/hoi50074

Kloorihexidriinin käyttö vähentää alveoliitin eli poistokuopan tulehdusta 38-50%

Purskuttelu klooriheksidiinillä ennen leikkausta ja usean päivän ajan sen jälkeen pienentää viisaudenhammasleikkauksen jälkeisen hammaskuopan tulehduksen esiintyvyyttä. (huomioi purskuttelukielto ensimm. päivinä, huuhtele silloin suu)

https://www.kaypahoito.fi/nak06463

Vierailija
74/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla poistettiin kaikki neljä kerralla puudutuksessa. Olin niin paniikissa, että lääkäri syötti mulle 2 diapamia ennen toimenpidettä, mistä syystä koko homma oli minun puoleltani yhtä hihittelyä. Olisin ollut valmis menemään suoraan kouluun lekurista, mutta lekuri käski ottaa buranaa ja mennä kotiin. Kyllähän siitä pieni särky illalla tuli, ja leuat jumitti muutaman päivän, mutta ihan terveellistä oli pitää pieni pillipaasto.

Hammaslääkäripelkoni lieveni tämän toimenpiteen ansiosta todella paljon. Pelko kun oli alkanut siitä kun 10v porattiin ainoa reikäni ilman puudutusta. 

Pilliä EI saa käyttää koska se voi irrottaa sen hyytymän, ja sitten vasta kusessa ollaan koska se kuivan kuopankipu on kuulemma helvetillistä.

Vierailija
75/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä join pillillä, mutta tökkäsin sen niin syvälle kurkkuun kun sain ja laitoin kielen silleen jännästi eteen, niin että alipaine ei muodostunut suuontelon puolelle vaan kurkun puolelle. Hankala selittää ja en riskien vuoksi suosittele

Vierailija
76/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se epämiellyttävä kokemus oli. Puudutettiin oikein kunnolla ja ei meinannut irrota kovin helposti. Lopuksi oli vähän raiskattu olo, mutta noin viikossa se sitten helpotti. Kyllä mä menisin uudestaan pakon edessä, mutta toivottavasti ei enää tarviis.

Raiskattu  olo? Mitä ihmeessä sinulle tehtiin?

Pysyhän asiallisena.

P.S. Kaikki viisaudenhampaat otettu yhdellä kertaa, sain ilokaasua jännitykseen ja kunnolla puudutetta.

Ei koskenut yhtään, ei jännittänyt yhtään. Joka hammas piti leikata leukaluusta, koska juuret olivat todella kierot.

Lopuksi tikkejä. Ja muutaman päivän ajan buranaa. Ei hätää. Velliä söin.

Vierailija
77/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika raju kokemus.

Se kipulääke pitää ottaa ennenkuin puudutus lakkaa täysin. Ja sinun olisi pitänyt soittaa sinne päivystykseen aikaisemmin tuosta antibiootista, ei voi kolmea päivää odottaa.

Joo, nyt sen tiedän, koska kipu alkoi puudutuksen loppuessa ja siinä kohtaa oli jo maito maassa.

Soittelin ja soittelin, mutta takaisinsoittopalvelu käytössä eivätkä vaan soittaneet takaisin ennen kuin kolmantena päivänä. Tuttavien mukaan on normaalia saada ”vähän vatsaoireita..”

Vierailija
78/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä poistettu nyt kaksi, ylhäältä ja alhaalta. Ylähammas oli helpompi, hieman piti vetää ja lähti. Paranikin nopeasti. Alahammas oli hieman ikenen sisällä, mutta muuten lähti myös helposti vetämällä. Kaksi tikkiä tuli alas, joten ei tarvinnut hermoilla, että verihyytymä lähtisi pois. 

Moni on antanut jo hyviä vinkkejä täällä, mutta sanon omanikin tähän:

1) Jos vain pystyt, katso röntgenkuvaasi hampaistasi, ja näet vähän osviittaa siihen, millaiset viisurin juuret ovat: Itse näin omani, ja koska hampaat tulivat suoraan ja juuret ovat enemmänkin "sisäänpäin", oli hampaat helppo vetää irti. Näkemällä röntgenkuvan pystyt myös henkisesti valmistautumaan siihen, kuinka suuri operaatio on tulossa. Toki myös hampilääkäri sen kertoo.

2) SYÖ ISO ATERIA ennen hammaslääkärin vastaanottoa. Operaatiopäivänä hampaanpoiston jälkeen saat syödä vain viileitä/kylmiä mössöjä ja liemiä, joten syö paljon kiinteää ja täyttävää ruokaa ennen hammaslääkärikäyntiä. 

3) Nosta tyynyä ylemmäs. Itse olen huomannut, että kun nukun pää hieman korkeammalla, turvotus ei yön aikana lisäänny paljoakaan. Eli laita ylimääräinen tyyny oman tyynysi alle.

4) Ota ibuprofeiinia ennen hammaslääkärikäyntiä. Tämä siksi, koska on suositeltavaa olla juomatta/syömättä mitään n. 2-4 (?) tuntia operaation jälkeen.

5) Tee iso satsi sosekeittoa etukäteen. En itse oikein tykkää käyttää valmiskeittoja, ja koska sosekeitto on myös halpaa ja terveellistä, teen sitä itselleni valmiiksi jääkaappiin. Huom. Katso, että siinä ei ole paakkuja tms. mitkä voisi mennä hammaskuoppaan.

6) Varaa mehujäätä pakkaseen.

7) Katso, että sinulla on kylmäpusseja tms. mitä voit laittaa posken päälle heti kun pääset kotiin. Pidä taukoa välillä, ettet palelluta ihoasi. Puudute vaikuttaa n. 2 tuntia ja et tunne kylmyyttä kovinkaan hyvin. Itselläni oli kylmäpussi sekä 2 pientä vesipulloa jäädytettynä. Pidin niitä operaatiopäivänä koko ajan posken päällä, välissä pidin taukoja.

Ja muista, jokainen hampaanpoisto on erilainen! Joskus toipumisaika on pidempi ja joskus se on nopeampi. Syö särkylääkettä ja katso ettet syö ibuprofeiinia yli suositusmäärää päivän aikana. Syö kiinteitä pari viikkoa vain suun toisella puolella. 

Ja luota hammaslääkäriisi! Itseäni helpottaa huomattavasti oma asenne, kun menen hammaslääkäriin sörkittäväksi. Hammaslääkäri -tai kirurgi tekee päivän aikana monta hampaanpoistoa, ja se on heille rutiinitoimenpide. Puudutuspiikin kuuluukin tehdä kipeää, mutta toimenpiteen itsessään ei kuuluisi sattua. Jos sinulla on hammaslääkäripelko, kerro siitä rohkeasti henkilölle, joka hampaanpoiston suorittaa.

Vierailija
79/91 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika raju kokemus.

Lisään vielä että leikannut hammaslääkäri kirjoitti ihan automaattisesti 4 päivää sairaslomaa. Onneksi, tuli nimittäin tarpeeseen.

Vierailija
80/91 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistettu leikkaamalla alaviisuri 4 päivää sitten ja itse hammaslääkärissä meni korkeintaan 20min aikaa. Ei sattunut puudutuspiikit eikä mikään muukaan. Porailu nyt tietenkin kuulosti epämiellyttävältä, mutta muuten erittäin positiivinen kokemus. No sen jälkeen sitten onkin ollut melko vittumaista kun syöminen jopa toisella puolella sattuu jossain tuolla leukaluussa ja puhuminen välillä myös. Muuten jos painaa maksimimäärän annettuja kipulääkkeitä pystyy elämään, mutta mikään vähänkään pureskelua muistuttava sattuu heti ja kunnolla sitten sattuukin. Porasivat myös leukaluuta hieman jotta hampaan sai irti, johtunee siitä. Toivon todella, että viikon sisään kipu häipyisi ja voisi syödä kunnon ruokaa. Leukalukko onneksi hävisi pari päivää sitten. Myös tikkien narut heiluivat heti ensimmäisestä päivästä lähtien suussa kunnes katkesivatkin toinen ensimmäisenä iltana ja toinen seuraavana päivänä. En sitten tiedä kuinka hyvin oli laitettu kiinni, mutta pitkä pätkä sieltä ulos tuli.