Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kakaroiden peliajat venyy aina:(

Vierailija
22.01.2016 |

Olen totaalisen kyrpiintynyt tähän, aina on "taistelu" kesken pelissä jota pelaavat, ihan joka ikinen kerta. Ja siten peli venyy 10-20min/kerta, aina. Vaikka muistutetaan peliajan loppumisesta esim ½h ennen ja 15min ennen.

Ja auta armias jos peliaika lyhenisi toisesta päästä niin siitähän tulee maailman sota.

En jaksa:(

T. 14v ja pian 13v lasten äiti.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sen verran julma, että olen vain laittanut pelikoneen kiinni, oli peli kesken/tallennettu tai ei.

Vierailija
2/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvää päivää. Pelit veks jos ei rupea uskomaan aikoja. Sä olet se vanhempi ja sun tehtäväs on asettaa rajat ja kasvattaa!! Nyt se oma selkäranka kehiin prkl ja lapses ruotuun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut jää niin koukkuun tuohon pelaamiseen että vanhemmat on tosiaankin lujilla kun yrittää rajoittaa tuota peliaikaa. 

Otan osaa ap. ja koittakaa jaksaa.

Vierailija
4/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teillä yleensäkin on jotkut peliajat?

Vierailija
5/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun se "taistelu on kesken" ja sitähän ei voi kesken lopettaa. Mies samaa mieltä eli yksin tässä väännän. Ja sinällään sen ymmärränkin mutta silti, en jaksaisi aina tätä venymistä:/ Ja on kyllä pelirajat yms, eivät edes pelaa joka päivä. todellakaan.

ap

Vierailija
6/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa veneessä ollaan. Kyllä nuo pelit on vaan hemmetin koukuttavia, vaikka olisi kaiken kaikkiaan fiksut lapset. Ja  tottahan toki voin prkl  laittaa lapset vaikka minkälaiseen ruotuun ja ojennukseen, mutta sitten ei prkl ole kellään kotona kivaa, ai mutta eihän se prkl ole tarkoituskaan, että kotona kivaa olisi, kunhan ollaan johdonmukaisia ja asetetaan rajoja. Ei mutta ihan totta, olen varmaan ainoa mamma, jolle on tärkeää, että lasten kanssa on välillä kivaakin ja kotona hyvä ilmapiiri. Ehkä se on curlingia, mutta ei meillä lapsuudenkodissakaan jatkuvasti vain rajoja asetettu. Siis olisin ollut tosi ahdistunut, jos äiti olisi joka hetki ollut minuuttikellon kanssa asettamassa rajoja, kuinka kauan saan lukea, lajitella kiiltokuvia tai pelata jotain elektroniikkapeliä. Saatoin ihan oikeasti uppoutua johonkin hommaan tuntikausiksi.

Vierailija
7/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa miksi?? näytä mulle teini/murkku joka ei pelaisi "koko ajan" jos sen vaan antaisi. No, teillä varmaan sellaisia mutta itse en tunne ketään.

ap

Vierailija
8/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla ei tunnu olevan alkeellistakaan ymmärrystä siitä, miten tietokonepelit toimivat nykyisin. Niitä ei lopeteta noin vain, jos pelissä on jotain kesken. Tai ainakin jos niin tekee, niin pelissä eteneminen saattaa olla käytännössä mahdotonta. Mitä jos vaikka tutustuisit niiden lastesi kanssa niihin peleihin ja antaisit heidän selittää mitä niissä tapahtuu, niin ehkä ymmärtäisit tämänkin asian vähän paremmin.

Vierailija
9/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvää päivää. Pelit veks jos ei rupea uskomaan aikoja. Sä olet se vanhempi ja sun tehtäväs on asettaa rajat ja kasvattaa!! Nyt se oma selkäranka kehiin prkl ja lapses ruotuun!

Joku erityisherkkä taas alapeukkuaan jakelemassa "eihän lapsia kuulu kasvattaa" ;) ja sitten ihmetellään kun ne ei osaa käyttäytyä. Kyllä, kun joku aika on annettu niin sitä noudatetaan, ja pelit pistetään kiinni tasan sillä sekunnilla ilman mitään selityksiä. Varsinkin jos on jo antanut ennakkovaroituksiakin niin lapsi tietää jo mutta koettaa silti, kun tietää että ap aina antaa lisä aikaa. Jos ei rupee onnistuun ilman joka kertaista sotaa ja vikinää niin ne pelit vaan kokonaan pois. Ap:n kodissa tuntuu lapset määräävän eikä aikuinen, tässä asiassa. Eli kasvatus on pielessä, harmitti se kuinka paljon vaan!

Vierailija
10/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa miksi?? näytä mulle teini/murkku joka ei pelaisi "koko ajan" jos sen vaan antaisi. No, teillä varmaan sellaisia mutta itse en tunne ketään.

ap

Jos pelit eivät häiritse esimerkiksi opiskelua tai jotain muuta oleellista, niin miksi niihin ei voisi käyttää vapaa-aikaansa? Mitä heidän sitten pitäisi tehdä, jos pelaaminen ei ole hyvä sinun mielestäsi?

Vierailija
11/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen totaalisen kyrpiintynyt tähän, aina on "taistelu" kesken pelissä jota pelaavat, ihan joka ikinen kerta. Ja siten peli venyy 10-20min/kerta, aina. Vaikka muistutetaan peliajan loppumisesta esim ½h ennen ja 15min ennen.

Ja auta armias jos peliaika lyhenisi toisesta päästä niin siitähän tulee maailman sota.

En jaksa:(

T. 14v ja pian 13v lasten äiti.

aikuinen huolehtii että läksyt tulee tehdä ja peliajan rajoitus. Mikäli se on tunti niin se on tunti ja sen jälkeen pelikone kiinni. Ihan kylmän rauhallisesti.  Tottuvat siihen että asia on nyt näin. 

Vierailija
12/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos pelit eivät häiritse esimerkiksi opiskelua tai jotain muuta oleellista, niin miksi niihin ei voisi käyttää vapaa-aikaansa? Mitä heidän sitten pitäisi tehdä, jos pelaaminen ei ole hyvä sinun mielestäsi?

En ole AP, mutta vastaan silti. Että mitäkö pitäisi tehdä? Vaikka ihan jotain konkreettista, sellaista, josta oppisi/saisi raitista ilmaa/kuntoa/muistoja jne. Pelaaminen on ihan ok, kun sitä ei tehdä koko ajan ja muutakin elämää on. Mutta kyllä se tuntuu niin menevän, että pelit koukuttaa siinä määrin, että se on päivän kantava voima ja muut alta hoidettavia asioita. Pelottavaa.

Vierailija
13/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulua tähän ei kannata mukaan vetää, vanhemman ka oli viimeksi 9,9. Jooooo, eli siinäkin syy miksi pitäisi varmaan antaa vain pelata. Huokaus.

ap

Vierailija
14/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa veneessä ollaan. Kyllä nuo pelit on vaan hemmetin koukuttavia, vaikka olisi kaiken kaikkiaan fiksut lapset. Ja  tottahan toki voin prkl  laittaa lapset vaikka minkälaiseen ruotuun ja ojennukseen, mutta sitten ei prkl ole kellään kotona kivaa, ai mutta eihän se prkl ole tarkoituskaan, että kotona kivaa olisi, kunhan ollaan johdonmukaisia ja asetetaan rajoja. Ei mutta ihan totta, olen varmaan ainoa mamma, jolle on tärkeää, että lasten kanssa on välillä kivaakin ja kotona hyvä ilmapiiri. Ehkä se on curlingia, mutta ei meillä lapsuudenkodissakaan jatkuvasti vain rajoja asetettu. Siis olisin ollut tosi ahdistunut, jos äiti olisi joka hetki ollut minuuttikellon kanssa asettamassa rajoja, kuinka kauan saan lukea, lajitella kiiltokuvia tai pelata jotain elektroniikkapeliä. Saatoin ihan oikeasti uppoutua johonkin hommaan tuntikausiksi.

Vatut ole, itseäsi uniikkina lumihiutaleena pitävä mamma. Kivaa pitää olla mutta ei se elämä sitä kivaa ole aina vaan täytyy opettaa lapsille myös vastuuta ja rajoja. Ei mitkään rajojen asettelut ja niissä pysyminen aiheuta huonoa ilmapiiriä yleisesti kodissa muuta kun sun mustavalkosessa elämänkatsomuksessa selkeesti. Ap tässä juuri haluaa että ne rajat pelailulle on, ja se on todella hyvä ollakin, joten sun kommenttis on kyllä äärimmäisen turha eikä hyödytä ketään.

Vierailija
15/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En ole AP, mutta vastaan silti. Että mitäkö pitäisi tehdä? Vaikka ihan jotain konkreettista, sellaista, josta oppisi/saisi raitista ilmaa/kuntoa/muistoja jne. Pelaaminen on ihan ok, kun sitä ei tehdä koko ajan ja muutakin elämää on. Mutta kyllä se tuntuu niin menevän, että pelit koukuttaa siinä määrin, että se on päivän kantava voima ja muut alta hoidettavia asioita. Pelottavaa.

Halu ulos lähtemiseen pitää lähteä heistä itsestään. Luulenpa, että jos heiltä laitettaisiin koneet kiinni ja lykättäisiin väkisin pihalle, niin todennäköisesti vaan seisoskelisivat siellä räkimässä ja odottelisivat siellä sitä että pääsevät takaisin sisälle.

Vierailija
16/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tapella pelaamisen loppumisesta tms. Koska mä en ole siihen koskaan suostunut.

Varottelen ajoissa, kuten apkin, että kohta loppuu.. tietävät, että se matsi ja sitten loppuu. Uutta eivät alota varotuksen jälkeen.

Jos sen tekisivät, niin tietävät, ettei pelikoneille ole mitään asiaa moneen päivään...

Pelejä ei saa katkaista kesken, se on todella julmaa touhua. Esim jos tekis ruokaa, eikä tiettyyn aikaan valmis joku kippais koko jutun roskiin. Omalla kohdalla, joku sulkis koneen tallettamatta, kun oon kaksi tuntia kirjottanut töitä... Vaikkei pelaamisessa olekaan perustarpeista kyse, niin vain vihoviimeinen natsi kiusaa lasta siten, että leikki naps poikki kerrasta.

Jos tappelua tulisi, niin pelipäiviä ei olisi pitkään aikaan. Nää hoitaa kotihommansa, koulunsa, harrasteet ja jopa seurustelun perheenkin kanssa.. ei ongelmia, kun asioista on perehtyen keskusteltu.

13, 15 & 40 vuotiaat pelaajat, samoilla säännöillä.

Vierailija
17/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puhelimissa Screen time App. Siinä määritetty päivittäinen puhelin aika ja se saa riittää päivän. Lisäksi ohjaavat laitteesta saa lukittua puhelimen koska tahansa. Ps on käytössä vain perjantaisin.

Vierailija
18/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestin 16 kirjoittaja on oikeilla jäljillä. Kannatta keskustella lapsen kanssa siitä pelaamisesta, esim. kysymällä milloin peli tallentaa tai miten monta minuuttia matsi kestää ja päättää sitten mikä on kohtuullinen peliaika. Toisaalta mietin sitäkin, että jos matsi kestää vaikka 10 min ja peliaika loppuu 8 min kuluttua, niin onko se tosiaan niistä kahdesta ylimenevästä minuutista kiinni? Aikuinenhan voi varmasti valvoa vieressä, että se kone menee heti sen kahden minuutin jälkeen kiinni.

Pelaaminen voi tuntua aikuisesta ajanhaaskuulta, mutta lapsille ja aikuisillekin se on viihdettä. Mielestäni kohtuullinen peliaika on hyvä olla lapsilla, koska lapset eivät monesti käsitä kohtuullista peliaikaa, jos saavat itse pelata. Ei tee kenellekään hyväksi pelata monta tuntia putkeen. 

Vierailija
19/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tutustu lapsen pelaamaan peliin ja rajoittakaa peliaikaa järkevästi. Ei tollaisissa peleissä ole järkevää antaa tarkkaa aikarajaa (esim. 1 tunti) vaan rajata pelin sisällön mukaan, esim. tietty tehtävä/matsi loppuun. Pitää tutustua aiheeseen sen verran, että ymmärtää kuinka kauan suunnilleen yksi tehtävä kestää. Pointti ei nyt varmaan ole muutenkaan se, että aikaa pitäisi olla just tietty minuuttimäärä, vaan se, että se aika on rajattu ja tekevät muutakin. Toki noin isoilla, jos koulu sujuu ja näkee kavereita sekä on harrastuksia, niin ei ehkä peliaikaankaan tarvita muuten rajoituksia, kuin että illalla ajoissa laitteet kiinni, että saa riittävästi unta.

Vierailija
20/24 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusta en tiedä mutta pahimmat pelikoukussa aikuisena olevat ovat olleet juuri niiden natsimutsien lapsia joilta pelit laitettiin julmasti kiinni, näin siis omissa peliporukoissa. Koulut on jääneet kesken vaikka olikin sitä 9 ka todistuksessa, lukiostakin saattoivat hyvillä papereilla valmistua, mutta kun äiti ei enää ollutkaan laittamassa konetta kiinni on homma riistäytynyt käsistä. Ne lapset oppivat pelaamaan järkevästi jos heille annetaan mahdollisuus suunnitella mitä tekevät ja kun tavoite on saavutettu, lopettaa pelaamisen ja on muun elämän vuoro.

Sinä voit itse valita, oletko vanhempi joka antaa hyvät eväät lapsilleen aikuisuuteen, vain vanhempi, joka joutuu olemaan vanhempi vielä vanhuksenakin kun lapset ovat keski-ikäisiä lapsia. Tai tietysti, vanhuksena voit lukea kuinka lastesi puolisot kirjoittelevat täällä nimimerkeillä "väsynyt puoliso kiitos anopille" ja ottavat eron.