miksi teette lapsia jos oletatte että valtio kattaa esim päivähoitokulut?
Kukaan ei pakottanut lapsia tekemään. Ymmärrän jos esim työttömyys iski yllättäen, tarkoitan nyt niitä jotka ovat tehneet lapset muutenkin vähävaraiseen perheeseen.
Kommentit (142)
Mitenkähän Japani aikoo hoitaa vanhustenhoidon tulevaisuudessa... Siellä syntyvyys on laskenut jo pitkään ja ihmiset ovat pitkäikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vain oikein, että ne jotka haluavat lisääntyä, myös maksavat lisääntymisen kulut. Ei kaupunki minunkaan harrastuksiani rahoita.
wtf? varmaan maksoi ja tulee maksamaan kaupunki/valtio sinulle mm. peruskoulun, koulutuksen ammattiin, teiden kunnossapidon, joukkoliikenteen, ilmaiset ja edulliset puistot/jäähallit/lenkkipolut/uimahallit/kirjastot yms. , ilmaisen (täysin nimellistä korvausta vastaan) terveydenhuollon, jonka kustannukset vakavissa sairauksissa voivat nousta tähtitieteellisiksi sinunkin kohdallasi. Jos olet yrittäjä, yhteiskunta on kouluttanut sinulle ilmaiseksi ammattitaitoista työvoimaa, jos olet kunnan tai valtion palveluksessa, sinulla on tavallaan yhteiskunnan tarjoama työpaikka. Ei sulla ois yhtään harrastusta edes ilman järjestäytynyttä yhteiskuntaa ja sen tarjoamia palveluita, jollet ole sattunut syntymään todella äveriääseen perheeseen.
Ei mulla muuta. En odota kenenkään kasvattavan minun lapsiani, mutta jotain järkeä ihmisiltä sitä odottaa.
Lisääntyminen on vapaaehtoinen elämäntapavalinta, ja peruskoulun maksuttomuudesta hyötyvät tietenkin vanhemmat. Ei mulla muuta.
Huomaan, ettet ole hyötynyt peruskoulusta. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen yhteiskuntamalli on sellainen, että valtion voi todellakin olettaa osallistuvan kuluihin. Verotus on niin kova. Jos tällä veromallilla vanhempien tulisi maksaa todelliset kulut päivähoidoista, kouluista jne, ei ylemmällä keskiluokallakaan olisi varaa perheeseen. Tässä maassa systeemi toimii niin, että yhteiskunnan KUULUU osallistua tiettyihin kuluihin, esim juuri koulutukseen ja sairaudenhoitoon jne.
T. LapsetonJos haluamme, että meillä tulevaisuudessakin on veronmaksajia ja joku hoitaa meidät kun olemme vanhoja, niin näinhän se on.
Meillä olisi hyvin varaa saatella kaikki olemassaolevat ihmiset hautaan, jos niin halutaan. Koulutus ja lasten terveydenhuolto nielee miljardeja. Me tarvitsemme seuraavia sukupolvia hoitamaan meitä vanhoina vain siksi, että olemme päättäneet tuottaa niitä seuraavia sukupolvia.
Öh, robottiko sinua vanhainkodissa, sairaalassa ja saattohoidossa hoitaisi?
Tuontityövoima ensi sijassa mutta kyllä robotiikan kehityksestäkin on apua. Kummasti alkaa ratkaisuja löytymään, kun yhteiskuntajärjestys sitä tukee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. Sveitsissä lapsiperheiden vero-%:t ovat hyvin alhaiset; luokkaa 2-5%. Ja palkat tyyliin Suomen pääkaupunkiseutu 5000€ -> Sveitsi sama homma alk.8000-9000€.
Kyllä tuosta käteen jäävästä osuudesta maksaa melko paljon kuluja.
Ok, uskon tarkistamatta että siellä on myös äitiyslomat sun muut. Nyt on siis kasassa...
Saksa (väkiluku 80 miljoonaa)
Sveitsi (väkiluku 8 miljoonaa)
... joissa on paremmat lapsiperhe-etuudet kuin Suomessa. Koko maailman väkiluku on karkeasti arvioiden 7 miljardia eli 7 000 miljoonaa. Suomea paremmat oltavat lapsilla on siis reilulla prosentilla maailman väestöstä. Onko siis kovin vaikea etsiä niitä lapsivihamielisempiä maita, jos 99% maailman väestöstä elää niissä? Vai yhäkö ollaan sitä mieltä että Suomi on yksi lapsivihamielisempiä, vaikka täysin varmasti kuuluu top 5%:iin parhaista maista?
Sveitsissä äitiysloma on tosi lyhyt, 4 kk. Päivähoito hyvin kallista. Äidin töihinpaluuta katsotaan vähän kieroon ja pöiväkidit/koulut odottaa äidin osallistuvan kaikenlaisiin eksteajuttuihin.
Aloittaja ei ilmeisesti itse ole koskaan vastaanottamut esim. Kelalta minkäännäköistä avustusta? Opintotukea opiskellessa tmv? Se on kyllä hieno homma jos olet AINA ihan itse kustantanut kaiken! Haluatko että askartelen sulle mitalin lasten kanssa (joita en olisi sinun mielestä todennäköisesti saanut tehdä)? Voidaan sitten postittaa se ja postimerkki tietysti maksetaan tuosta äitiysrahasta jota saan ;). Ps. Minun lapset ei ole koskaan olleet päiväkodissa tuntiakaan, eivätkä sinne myöskään mene. Tarkoitus on hoitaa ihan itse omat lapset esikouluikäisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vain oikein, että ne jotka haluavat lisääntyä, myös maksavat lisääntymisen kulut. Ei kaupunki minunkaan harrastuksiani rahoita.
Ok, ehkä sitten nämä lapset aikanaan vanhainkodeissa hoitavat vain niitä vanhuksia jotka ovat lapsia tehneet aikanaan.
Muutenkin lapsettomien kai pitäisi välttää hyötymästä mitenkään nuoremmista sukupolvista.Kai ymmärrät, että jos vain vanhemmat yksin vastaisivat lisääntymisensä kustannuksista, lapsettomat jäisivät reilusti voitolle? Lasten koulutus ja terveydenhoito on erittäin kallista puuhaa, ja säästyneillä rahoilla saisi lapseton kustannettua itselleen hyvän vanhuuden. Vanhemmat joutuisivat sitten maksamaan itselleen vielä saman hoivan kaikkien lapsikustannusten päälle tai luottamaan siihen, että lapset ottavat vierashuoneeseen asumaan.
Kai SINÄ ymmärrät sen että jos lähdetään siitä että lapselliset maksavat täysin lastensa aiheuttamat kulut ja nämä lapset sitten hoitavat vanhainkodissa vain niitä jotka ovat itsekin lapsia tehneet, niin lapsettomat eivät voi palkata kuin omaa ikäluokkaansa. Jos palkkaavat nuoria ihmisiä itseänsä hoitamaan, niin silloin hyötyvät muiden tekemistä lapsista.
Yhteiskunta vaan lakkaa toimimasta jos lapsia ei kukaan missään tee.
Jos haluat sitä niin mitä yleensä teet tässä maailmassa?
Yhteiskunta ei lakkaa toimimasta. Se toimii vain eri tavoin. Valtava määrä resursseja vapautuu käyttöön, kun niitä ei tarvitse kerryttää tuleville sukupolville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
wtf? varmaan maksoi ja tulee maksamaan kaupunki/valtio sinulle mm. peruskoulun, koulutuksen ammattiin, teiden kunnossapidon, joukkoliikenteen, ilmaiset ja edulliset puistot/jäähallit/lenkkipolut/uimahallit/kirjastot yms. , ilmaisen (täysin nimellistä korvausta vastaan) terveydenhuollon, jonka kustannukset vakavissa sairauksissa voivat nousta tähtitieteellisiksi sinunkin kohdallasi. Jos olet yrittäjä, yhteiskunta on kouluttanut sinulle ilmaiseksi ammattitaitoista työvoimaa, jos olet kunnan tai valtion palveluksessa, sinulla on tavallaan yhteiskunnan tarjoama työpaikka. Ei sulla ois yhtään harrastusta edes ilman järjestäytynyttä yhteiskuntaa ja sen tarjoamia palveluita, jollet ole sattunut syntymään todella äveriääseen perheeseen.
Ei mulla muuta. En odota kenenkään kasvattavan minun lapsiani, mutta jotain järkeä ihmisiltä sitä odottaa.
Lisääntyminen on vapaaehtoinen elämäntapavalinta, ja peruskoulun maksuttomuudesta hyötyvät tietenkin vanhemmat. Ei mulla muuta.
Lisääntyminen on onneksi vapaaehtoista juu (ei ole esim. abortti laiton), mutta peruskoulustahan hyötyy se, joka sitä käy. Siis myös sinä, jos olet sen loppuun käynyt. Suomalainen peruskoulu ei ole mikään sellainen paikka, jossa lapset vain viettävät päivän jotta vanhemmat voivat tehdä muuta.
Maksuttoman, yhteiskunnallisesti rahoitetun palvelun käytöstä hyötyy taloudellisesti se, joka joutuisi muuten maksamaan laskun.. Lapsi hyötyy peruskoulusta toki henkilökohtaisesti, mutta taloudellinen hyöty koituu vanhemmille. Vanhemmathan lapsensa koulun joutuisivat maksamaan, jos sitä ei kustannettaisi verovaroin. Lapsettomalle ei ole peruskoulun maksuttomuudesta mitään taloudellista hyötyä, vaan se on rasite.
(Tietenkin myös lapseton hyötyy siitä, ettei hän joudu elämään kouluttamattomien typerysten yhteiskunnassa, mutta tämäkään ei ole taloudellinen hyöty.)
Kummallisen näköalatonta ajatella, ettei koulutuksesta seuraisi taloudellista hyötyä. Voisitko selventää logiikkaasi hieman?
Peruskoulua(kaan) käymättömät ovat yleensä niitä, jotka eivät tee työtä missään vaiheessa elämäänsä. Peruskoulun käyneet saavat hyvän pohjan opiskella eteenpäin, tai ainakin jos menevät suoraan työelämään (ei kovin mahdollista tänä päivänä), ovat saaneet edes jotakin oppia mm. kielissä ja siinä, miten yhteiskunta toimii. Vaikea nähdä tätä yhteiskunnan ja sitä kautta myöskään talouselämän kannalta hyödyttömänä. Koulutus on investointi oppijalle itselleen ja työväkeä palkkaaville yrityksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olekaan, taloudellisesti. Taloudellisesta hyödystähän tässä ollaan koko ajan puhuttu.
Ja sitten kun joku narkki lisääntyy, kun ei osaa käyttää ehkäisyä ja lapsi syntyy köyhyyteen, niin yhteiskunnan ei pitäisi puuttua asiaan, koska se on narkin ongelma? Minun mielestäni se on ennen kaikkea lapsen ongelma. Vauvat ja lapset eivät vielä osaa pitää huolta itsestään. Eli ajateltaisiinko lasten etua eikä vanhempien...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä porukka rupeakin pikkuhiljaa oppimaan. Jos ei ole varaa laittaa tonnia kuussa lapseen tai varaa jäädä täysin toisen puolison elätettäväksi kotiin niin lapset voi jättää tekemättä. Näin aion itsekin tehdä, ellei äkkirikastuminen osu kohdalle. Ei lapset ole välttämättömiä ja tämä yhteiskunta ei näköjään lapsia halua. Lapsivihamielisempää paikkaa saa hakea. Jopa vauvapalsta on lapsivihamielinen.
Maailmasta ei löydy kovinkaan montaa maata, jossa olisi paremmat äitiys-, vanhemmuus- ja lapsietuudet kuin Suomessa. Ilmeisesti sitten et kovin paljoa jaksa hakea, kun lähes mikä tahansa muu maa olisi huomattavasti lapsivihamielisempi. Eipä tule uutisena, että mammaus vie kaiken ajattelukyvyn ja suhteellisuudentajun.
Valtaosassa maailmaa:
* Äitiyslomia ei ole, tai ne ovat vain muutaman kuukauden ja palkattomia
* Isyyslomista ei ole kuultukaan
* Saatika vanhempainvapaista
* Raskauden- ja synntyksen kulut maksetaan kokonaan omasta pussista
* Neuvolajärjestelmää ei ole olemassakaan - jos seurantaa haluaa, se maksetaan ja järjestetään itse
* Päivähoito maksetaan kokonaan omasta pussista
* Lapsen terveydenhuolto ja sairauskulut maksetaan kokonaan omasta pussista
* Kaikki koulutus ja koulutuksen kulut (esim. matkat, ruoka, kirjat jne) maksetaan kokonaan omasta pussista
Ja sitten täällä jaksetaan itkeä kuinka ollaan "lapsivihamielisin maa ikinä". Ilmeisesti teidän maailma käsittää vain pohjoismaat.
Jos olet hiukan maailmalla mm. länsimaisissa teollisuusvaltioissa asunut niin kaikki nämä asiat on useimmissa maissa hoidettu toisella tavalla ja monesti paremmin.
Mielenkiintoinen näkökulma sinulla :) Itse jonkin verran ulkomailla asuneena on omakohtaista kokemusta mm. Iso-Britanniasta, jossa työskennellään vielä viikko ennen LA:ta, jotta voidaan olla lapsen kanssa edes sen 8-9kk kotona. Espanjassa voit olla lapsen kanssa kotona 3kk ja Itävallassa ei puolestaan ole lainkaan kunnan tarjoamaan päivähoitoa ja monille mitään hoitopaikkoja ei olekaan -> äidin on jäätävä kotiin ILMAN mitään tukia.
Saksassa on perheverotus ja kaikki lapsiin liittyvä ilmaista tai hyvin pienet maksut. Selkeästi parempi kuin Suomi.
Peheverotus on hanurista. Siinä pienenmpituloinen (käytännössä yleensä nainen) maksaa suhteessa korkeampaa veroa kuin kovatuloine miehensä > palkkaeron lisäksi myös verotuksella suositaan miehen omaisuudenkerryttämistä.
Falsch. Veroluokat voi valita itse kumminpäin haluaa ja veroilmoituksella palautuksia tasataan puolisoiden kesken.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä muutenkaan, missä vaiheessa on asenteet kääntyneet sellaisiksi, että yhteiskunta hoitaa kaiken? Vielä kolme vuosikymmentä sitten ei ollut halpoja, subjektiiviseen oikeuteen perustuvia päivähoitopaikkoja edes olemassa. Jotkut saivat lapsensa kunnalliseen päivähoitoon, suurin osa ei.
Samoin kouluissa odotetaan, että kaikki, suunnilleen nenän niistämisestä kengännauhojen solmimiseen opetus kuuluu koululle.
Asumistukia ym. ei ole kovin pitkään vielä ollut kuten nykyään. Silti on ennenkin lapsia tehty ja ne ovat aikuisiksi kasvaneet. Töihin ja veroja maksamaan. Nyt ei kukaan enää haluaisi itse vastata elannostaan, eikä lastensa kasvatuksesta. Verotkin pitäisi saada valtion maksettavaksi.
Sitten ollaan nostettu veroja ja maksukyky vain laskee. Eik; niill' verovaroilla saa mit''n.
Ai niin ne annetaan kreikkaan ja muihin politikkojen puhalluksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen yhteiskuntamalli on sellainen, että valtion voi todellakin olettaa osallistuvan kuluihin. Verotus on niin kova. Jos tällä veromallilla vanhempien tulisi maksaa todelliset kulut päivähoidoista, kouluista jne, ei ylemmällä keskiluokallakaan olisi varaa perheeseen. Tässä maassa systeemi toimii niin, että yhteiskunnan KUULUU osallistua tiettyihin kuluihin, esim juuri koulutukseen ja sairaudenhoitoon jne.
T. LapsetonJos haluamme, että meillä tulevaisuudessakin on veronmaksajia ja joku hoitaa meidät kun olemme vanhoja, niin näinhän se on.
Meillä olisi hyvin varaa saatella kaikki olemassaolevat ihmiset hautaan, jos niin halutaan. Koulutus ja lasten terveydenhuolto nielee miljardeja. Me tarvitsemme seuraavia sukupolvia hoitamaan meitä vanhoina vain siksi, että olemme päättäneet tuottaa niitä seuraavia sukupolvia.
Tuontityövoima ensi sijassa mutta kyllä robotiikan kehityksestäkin on apua. Kummasti alkaa ratkaisuja löytymään, kun yhteiskuntajärjestys sitä tukee.
Mut mitäs sit jos missään muuallakaan ei tehdä lapsia, kun ne pitäisi maksaa itse? Tai jos meille tulee sitä tuontityövoimaa vain maista, joissa ihmiset tekee lapsia jossain maakuopassa vailla mitään koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten hankkimista ei voi ylipäätään moraalisesti oikeuttaa sillä, että ilman lasten hankkimista olisi hankalaa. Vähän kuin raiskaaja miettisi, että mistä minä sitten seksiä saan, tai orjanomistaja, että kuka sitten tekee työt.
Mut mitäs sit jos missään muuallakaan ei tehdä lapsia, kun ne pitäisi maksaa itse? Tai jos meille tulee sitä tuontityövoimaa vain maista, joissa ihmiset tekee lapsia jossain maakuopassa vailla mitään koulutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän vähävaraisille nytkään tule tuntuvia korotuksia, vaan heille jotka muutenkin maksavat täydet maksut kaikesta saamatta mitään takaisin.
Niin, ja maksavat vielä helvetisti veroja.
Sehän täällä mättää, verorahoilla sitä jo osaltaan maksetaan siitä hoidosta.
Se ongelmahan on työnteon kannattamattomuus. Jos useita lapsia jotka tarvitsevat päivähoitoa, saattaa olla taloudellisesti kannattamatonta palata töihin. Etenkin, jos miehen tulot sen verran pienet, että saavat tukia, jotka loppuisi äidin työllistyttyä. Minullakin vaikuttaa töihin paluuseen vaikka emme saa tukia ja olen varsin hyvin ansaitseva. Saan nyt kodinhoidontukea ja kuntalisää kahdesta lapsesta, niiden loppuessa ja 700e päiväkotimaksujen ja työmatkakulujen jälkeen en ihan hirveästi nettoaisi työntekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olekaan, taloudellisesti. Taloudellisesta hyödystähän tässä ollaan koko ajan puhuttu.
Ai jaa? Oletko koskaan miettinyt, missä olisit tällä hetkellä elämässäsi ilman peruskoulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei pakottanut lapsia tekemään. Ymmärrän jos esim työttömyys iski yllättäen, tarkoitan nyt niitä jotka ovat tehneet lapset muutenkin vähävaraiseen perheeseen.
Ei kukaan oleta, eivätkä ne kata. Tämä vinkki sen sijaan on ilmainen, tseh: ota pääsi perseestäsi ja keksi jotain faktuaalista sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se kouluttamaton ja kielitaidoton osuus kaikesta Eurooppaan tulevasta työvoimasta? Ajatteletko ollenkaan, minkälainen yhteiskunta koostuisi näistä maahanmuuttajista, jotka tulevat keskenään eri maista, ilman yhteistä kulttuuritaustaa ja kieltä? Se mikä oli mahdollista teollisuuden kulta-aikana, ei ole mahdollista nyt. Tai sitten mennään kehityksessä vuosikymmeniä taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä porukka rupeakin pikkuhiljaa oppimaan. Jos ei ole varaa laittaa tonnia kuussa lapseen tai varaa jäädä täysin toisen puolison elätettäväksi kotiin niin lapset voi jättää tekemättä. Näin aion itsekin tehdä, ellei äkkirikastuminen osu kohdalle. Ei lapset ole välttämättömiä ja tämä yhteiskunta ei näköjään lapsia halua. Lapsivihamielisempää paikkaa saa hakea. Jopa vauvapalsta on lapsivihamielinen.
Maailmasta ei löydy kovinkaan montaa maata, jossa olisi paremmat äitiys-, vanhemmuus- ja lapsietuudet kuin Suomessa. Ilmeisesti sitten et kovin paljoa jaksa hakea, kun lähes mikä tahansa muu maa olisi huomattavasti lapsivihamielisempi. Eipä tule uutisena, että mammaus vie kaiken ajattelukyvyn ja suhteellisuudentajun.
Valtaosassa maailmaa:
* Äitiyslomia ei ole, tai ne ovat vain muutaman kuukauden ja palkattomia
* Isyyslomista ei ole kuultukaan
* Saatika vanhempainvapaista
* Raskauden- ja synntyksen kulut maksetaan kokonaan omasta pussista
* Neuvolajärjestelmää ei ole olemassakaan - jos seurantaa haluaa, se maksetaan ja järjestetään itse
* Päivähoito maksetaan kokonaan omasta pussista
* Lapsen terveydenhuolto ja sairauskulut maksetaan kokonaan omasta pussista
* Kaikki koulutus ja koulutuksen kulut (esim. matkat, ruoka, kirjat jne) maksetaan kokonaan omasta pussista
Ja sitten täällä jaksetaan itkeä kuinka ollaan "lapsivihamielisin maa ikinä". Ilmeisesti teidän maailma käsittää vain pohjoismaat.
Asun juuri tällaisessa maassa missä kaikki lapsiin liittyvät kustannukset pitää maksaa itse. Päivähoito maksaa ja jopa peruskoulu maksaa jos ei siihen laita lapsia valtionkouluun (suurin osa perheestä yksityisissä kansainvälisissä kouluissa). Mitään äitiysrahoja tai muita ei saa ja suurimmalla osalla naisista on lastenhoitajat kotona että voivat olla itse töissä koska mitään iltapäivä kerhoja ei ole. Äitiyspakkauskin on Suomessa mukava lisä ettei jokaista pikku sukkaa tarvitse itse ostaa! Valtio on vaan antanut ennen niin pöajonnmiu etuuksia että niiden poisto tietysti tuntuu kurjalta. Oikeasti uskon että palveluiden yksityistäminen auttaisi hintakilpailuun ja näin valtiota ei kuormitettaisi
näillä kuluilla. Työttömillä/kotiäideillä ei ole mielestäni oikeutta halpaan/ilmaiseen lastenhoitoon koska samallahan ne lapset menee kotona kun itse siellä on. Palveluiden väärinkäyttäjät ovat suurin syy siihen miksi sitten niitä oikeasti tarvitsevat joutuvat kärsimään!
Tämä tulee halvemmaksi työnantajille ja valtiolle näin että hoito järjestetään. Kuka on valmis tuplaamaan palkat jotta yksi työssäkäyvä saa kustannettua sen lapsen ja äidin elämän. Elämästähän tässä on kyse jos elämä sotii päivähoidon rajoittamista vastaan niin ei aikuisten oikeestiii kannata lakkauttaa tätä vain koska joku älytön täystuho on kuvitellut tätä hyväksi ideaksi.
Lopetetaan asumistuki. Jokainen asukoot tulojensa mukaan. Joukkoliikenteen kustannukset voisi kerätä suoraan sen käyttäjiltä. Pääkaupunkiseudulla lippujen hinnat tuplaantuisi. Jos ei ole rahaa, ei matkusta tai pyöräilee/kävelee työmatkansa.