miksi teette lapsia jos oletatte että valtio kattaa esim päivähoitokulut?
Kukaan ei pakottanut lapsia tekemään. Ymmärrän jos esim työttömyys iski yllättäen, tarkoitan nyt niitä jotka ovat tehneet lapset muutenkin vähävaraiseen perheeseen.
Kommentit (142)
kike79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä itse oletan, että kun meitä on kaksi NETTOveronmaksajaa, niin niillä maksamillamme veroilla saisi joskus jotain takaisinpäinkin.
Et ole saanut lähes ilmaista neuvolaa, synnytystä, äitiyslomaa, isyyslomaa, vanhempainvapaata, ilmaista terveydenhuoltoa lapsillesi, etkä noin 600e/lapsi tukea lapsen päivähoitoon vaan olet maksanut itse sen noin 900e/kk kustannuksen? Et varmaan asu Suomessa, jos nämä ovat jääneet "saamatta takaisinpäin".
minun synnytys maksoi 300e, ei todellakaan lähes ilmaista minun tuloilla...
Ulkomailla puhutaan kymmenistä tuhansista joten hyvin halvalta toi 300 kuulostaa että saa turvallista ja asiantuntevaa hoitoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitääs... Käteen jää 1100€, josta poistetaan kahden lapsen hoitomaksut eli karkeasti 550€ ja sitten vielä 120€ matkakuluja työpaikalle. Eipä paljoa innosta lähteä töihin.
No tässäkin tilanteessa on syytä katsoa peiliin. Vai oletko eri mieltä?
Kerropa sinä minulle, että mitä näet siellä peilissä? Vaikutat tietävän tilanteeni hyvin näin netin välityksellä. :)
Siis mitä. Enhän minä tiedä mitä sinun peilissä näkyy, mutta olet itse valinnut työpaikkasi, olet itse valinnut lisääntyä, olet itse valinnut haastavan työmatkan.
Ja eihän nuo maksut kasva noin isoksi noilla tuloilla.
Jos päivähoito tuntuu liian kalliilta niin ottakaa naiset au-pairit kotiin. Kuukaudessa riittää pieni taskuraha ja myös perus kotityöt tulee hoidettua poisollessa! Liukuvat hoitoajat ovat myös näin mahdollisia joten voi viikonloppunakin lähteä vaikka illalla ulos syömään ilman hoito ongelmia!
okei, ajetaa alas julkinen sektori kokonaan, maksakoo jokainen omasta pussista täyden hinnan ja voi, voi jos ei oo varaa, nii jääkööt ilman palvelua. nääki valittajat päivähoidon kustannuksista, teistäki on maksettu lapsilisät, vanhenpain rahat, kotihoidon tuet, ootte käyny neuvolat, mahdollisesti päiväkodin, 9 vuotisen perusopetuksen, mahdollisen jatkokoulutukset, käyttätte julkista terveydenhuoltoa ja vaikka mitä, mikä kustannetaa verorahoista. minä maksan vitun mielelläni veroja, jotta nuo peruspalvelut voidaan taata jokaiselle suomen kansalaiselle ja lapseton olen. yksi hiennoimmista julkisista palveluista on perusopetus, jokainen lapsi opetetaan lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan. toinen hiennoimmista on julkinen terveyden huolto. oikeasti kun miettii näitäki komentteja tässäki ketjussa, nii tulee mielee et suomessa asiat liian hyvin,sitten voikin valittaa jonninjoutavista, kun ei oikeita ongelmia ole.
kike79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä itse oletan, että kun meitä on kaksi NETTOveronmaksajaa, niin niillä maksamillamme veroilla saisi joskus jotain takaisinpäinkin.
Et ole saanut lähes ilmaista neuvolaa, synnytystä, äitiyslomaa, isyyslomaa, vanhempainvapaata, ilmaista terveydenhuoltoa lapsillesi, etkä noin 600e/lapsi tukea lapsen päivähoitoon vaan olet maksanut itse sen noin 900e/kk kustannuksen? Et varmaan asu Suomessa, jos nämä ovat jääneet "saamatta takaisinpäin".
No tuo summa on murto-osa siitä, mitä kustannukset ovat oikeasti. Ja jos tuo 300€ järkyttää taloutta pahasti, niin kenties kannattaisi olla sitten lisääntymättä, jos lähtökohdat ovat jo noin huonot.
Vierailija kirjoitti:
kike79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla puhutaan kymmenistä tuhansista joten hyvin halvalta toi 300 kuulostaa että saa turvallista ja asiantuntevaa hoitoa!
Missä maassa synnytys maksaa "kymmeniä tuhansia"? Kuinkahan paljon ko. maassa on asukkaita jos niin kallis on synnytys... tai he ovat ylettömän rikkaita.
kike79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö Suomessa maksaa synnytyksestä?? Korkeiden verojen lisäksi?
t. ulkosuomalainen
Vierailija kirjoitti:
kike79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö Suomessa maksaa synnytyksestä?? Korkeiden verojen lisäksi?
t. ulkosuomalainen
Pitää, mutta tuo summahan on ihan olematon verrattuna todellisiin kustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kike79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa synnytys maksaa "kymmeniä tuhansia"? Kuinkahan paljon ko. maassa on asukkaita jos niin kallis on synnytys... tai he ovat ylettömän rikkaita.
Maasta riippuen perushinta synnytykselle esim lähi-idässä, usassa, Singaporessa näin esimerkkinä on sellanen 5000€ Plus epiduraalit, sektiot, yksituishuoneet, ruuat, koristelut ja mitä ikinä eli esim suunnittelu sektio ja sen jälkeinen toipuminen yksituishuoneessa nousee sellaiseen 10k euroon :/
Vierailija kirjoitti:
okei, ajetaa alas julkinen sektori kokonaan, maksakoo jokainen omasta pussista täyden hinnan ja voi, voi jos ei oo varaa, nii jääkööt ilman palvelua. nääki valittajat päivähoidon kustannuksista, teistäki on maksettu lapsilisät, vanhenpain rahat, kotihoidon tuet, ootte käyny neuvolat, mahdollisesti päiväkodin, 9 vuotisen perusopetuksen, mahdollisen jatkokoulutukset, käyttätte julkista terveydenhuoltoa ja vaikka mitä, mikä kustannetaa verorahoista. minä maksan vitun mielelläni veroja, jotta nuo peruspalvelut voidaan taata jokaiselle suomen kansalaiselle ja lapseton olen. yksi hiennoimmista julkisista palveluista on perusopetus, jokainen lapsi opetetaan lukemaan, laskemaan ja kirjoittamaan. toinen hiennoimmista on julkinen terveyden huolto. oikeasti kun miettii näitäki komentteja tässäki ketjussa, nii tulee mielee et suomessa asiat liian hyvin,sitten voikin valittaa jonninjoutavista, kun ei oikeita ongelmia ole.
Ei tässä nyt olla koko järjestelmää alas kaatamassa, kun nostetaan maksuja. Eikä ne korotetutkaan maksut vielä kata kuluja, joten valtio tukee edelleen runsaalla kädellä, tarjoten lisäksi edelleen tuossa yllä luetellut mukavudet.
Siksi, että maksan veroja. Korkea aika saada edes jotain vastineeksi.
Halvemmaksi tämä päivähoidon kanssa tulee kun ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kike79 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maasta riippuen perushinta synnytykselle esim lähi-idässä, usassa, Singaporessa näin esimerkkinä on sellanen 5000€ Plus epiduraalit, sektiot, yksituishuoneet, ruuat, koristelut ja mitä ikinä eli esim suunnittelu sektio ja sen jälkeinen toipuminen yksituishuoneessa nousee sellaiseen 10k euroon :/
Kuvittelisi, että ainakin lansimaissa, kuten USA, normi-ihmisillä on sairausvakuutus. Eli silloin ei maksaisi mitään tai vähemmän kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia rahalla kasvateta
Miksi lapsiperheet on sitten kaikkein pahimpia rahan vonkujia? Poistetaan kaikki lapsiperheiden tuet, jos niitä ei kerran kasvattamiseen kaivata, sopii mulle.
Sopii minullekin! Heti kun ihmiset maksavat kaikki terveysmenonsa itse, koska verovaroistahan nekin kustannetaan.
Niin kauan, kun maksan 33,5% veroa ja päälle esim työmatkabensoista 500e kuussa:)
Ihmisten typeryydellä ei ole rajaa kun lähdetään vähentämään työtekijöiden työnteko mahdollisuuksia tässä talous tilanteessa. En oikein saa käsitystä mitä ajatte takaa mutta jokin anarkiaan perustuva halu näillä päivähoidon vastustajilla on. Oikeisto anarkismia? Tämä ampuu pahiten työnantajien nilkkaan ainakin niiden jotka haluavat kasvua ja kehitystä. Isoille tämä näyttäytyy eritavalla kasvua ja kehitystä ei enää tavoitella, mutta tällä päästäisiin eroon työntekijöistä ja joitakin se voisi auttaa. Kuka ostaisi heidän tuotteitaan ei ajateltu ihan loppuun taaskaan. Toki minulle kelpaa anarkiakin voisi piristää busineksia kivasti.
Tämä asia on niitä asioita joita voi olla äkkiseltään vaikea käsittää. Mutta jos ajatellaan , miksi valtio tukee lapsiperheitä niin samalla pitää ajatella, miksi valtio tukee opiskelioita(myös aikuisopiskelioita), sairaita, työttömiä jne. Miksi meillä on tämä yhteiskunta, joka hoitaa kaikkia ja katsoo suunnilleen ,että kaikki pärjää. Myös juopot ja syrjäytyneet. No, tätä sanotaan hyvinvointiyhteikunnaksi. On olemassa myös muita yhteiskuntia joihin voi aina muuttaa jos ei tämä yhteikuntamalli kiinnosta. On yhteiskuntia joissa vain rikkaat voi hyvin ja kaikki tuet puuttuu. Suomalainen yhteiskunta on sinut kouluttanut(ilmaiseksi) ja jos olet fiksu, olet oppinut ilmaiseksi kielen jolla pärjäät muuallakin. Täällä sinullakin on varaa sairastaa ja joutua vaikka sairaalaan ja aivoleikkaukseen , jossa sinut leikkaa jonkun "köyhän" lapsi , joka on opiskellut ilmaiseksi ja pelastaa nyt sinut elämälle. Eli, miksi tämä yhteiskunta maksaa osan lastenhoitokuluista? Miksi maksetaan osa meidän kaikkien sairaanhoidosta, koulutuksesta jne? Siksi,että Suomi on hyvinvointiyhteikunta jossa pidetään kaikista huolta. Täällä nyt on tälläinen malli ja suurin osa suomalaisista haluaa näin. Jos ei kelpaa, aina voi muuttaa sinne missä ei näin ole.
Tutut USAssa sanoi, että heillä synnytys maksoi 20 000 dollaria. Ei varaa tehdä toista lasta. En sit tiedä, miksei heillä ollut vakuutusta joka kattaisi tuon.