miksi teette lapsia jos oletatte että valtio kattaa esim päivähoitokulut?
Kukaan ei pakottanut lapsia tekemään. Ymmärrän jos esim työttömyys iski yllättäen, tarkoitan nyt niitä jotka ovat tehneet lapset muutenkin vähävaraiseen perheeseen.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan tiedoksi: ME 2000e tienaavat maksetaan tällä hetkellä SAMAN VERRAN päivähoidosta kuin 3000e, 4000e, 5000e, 6000e, 7000e, jne tienaavat. Eli me, joilla on muutenkin tiukkaa selvitä pienen palkan kanssa joudumme suhteessa maksamaan eniten.
Eikö se hoito kuitenkin sisällä samat asiat lapsille, joiden vanhemmat tienaavat 2000e/kk kuin myös lapsille, joiden vanhemmat tienaavat 4000e/kk? Miksi enemmän tienaavan pitäisi maksaa samasta hoidosta enemmän? Itsehän hän on rahansa ansainnut ja mielestäni saisi niistä nauttia - vaan eipä saa, kun verotus on jo progressiivinen ja sinä jäät mieluummin elämään muiden rahoilla kotiin, kun teet duunia itsesi elättääkseen. Ja kehtaat vielä valittaa jostain satasten eroista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhön estää sen lapsen hoitamisen jolloin on juuri oikein että hoito joka on pakollista lapsille maksaa ja kulut laitetaan tasan. Oikeastaan lapsesta tulisi maksaa veroa, niin olisi lapsettomille oikeudenmukaisempaa. Jonkun kuitenkin on nämä lapset hoidettava ja jos halutaan ihmiset töihin on sitten järjestettävä jonkinlainen hoito tämä maksaa ja on sovittu että kulut laitetaan littiin. Tietenkin jos ei halua että ihmiset on töissä tai ainakaan perheelliset, mutta sen järkeä en ymmärrä valtion tai talouden tai töiden kannalta. Minun kannalta asia olisi varmaan paremmin noin koska olisi paljon vaikeasti valvottavaa toimintaa ja tarpeiden tyydyttämistä näiden töiden ulkopuolelle jääneiden lapsia haluavien taholta. Miten joku voi olla niin tyhmä ettei ymmärrä näitä asioita!
Tällainen tyhmyys kyllä saa naurattamaan ja itkettämään yhtä aikaa. Voisitko kuvailla miten yhteiskunta toimisi tulevaisuudessa, jos kukaan ei enää tekisi lapsia?
Kuvaile itse kun kerran aiheeksi otit. Miksi minun olisi kuvailtava sinun puolesta? Miksi et pysty siihen itse?
Koska minä ymmärrän paradoksin, mutta sinä olet siihen liian tyhmä. Kuvailemani tilanne on katsos yhteiskunnan toiminnan kannalta kestämätön.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tekee lapsen koska haluaa lapsen. Ne lähtökohdat on aina itsekkäät. Yhteiskunnan tulisi kannustaa ihmisiä miettimään tarkemmin onko heistä huolehtimaan lapsen tarpeista, ja riittääkö rahat.
Mutta, olen todella iloinen että nämä päivähoidon kustannukset tulevat ihmisille nyt konkreettisemmiksi. Niin monta vuotta on yritetty selittää, että lasten kotihoito on, paitsi lapselle hyväksi, myös yhteiskunnalle hyväksi koska päivähoito on kunnille niin suuri menoerä. Nyt vasta kun ihmiset joutuvat maksamaan siitä vähän enemmän (ja edelleenkin tuo summa on reilusti alle puolet päivähoidon todellisista kustannuksista) alkaa monelle kirkastua että näinähän se onkin. Alkaa selvitä miksi se lasten virikehoito on pahasta, siis kunnalle. Sillä rahalla voitaisiin tehdä jotain muutakin, tärkeämpää.
Milläs sinä kotimamma meinasit eläkkeellä elellä jos lapsia hoidetaan kotona joka ei kartuta sitä eläkettä? Minä olen duunari ja maksan tässä yhteiskunnassa eniten kaikesta. Päivähoitomaksuissa ollaan rikkaita, sosiaalietuuksia ei saada koska ollaan rikkaita, kuitenkin eletään kädestä suuhun. Lapset on pakko laittaa hoitoon että molemmat pääsevät töihin tekemään sitä rahaa millä sitten kustannetaan eläminen. Maksan palkastani verot ja mielelläni alkaisin maksamaan vain niistä asioista mitkä minulle ovat milloinkin tärkeitä. Tällöin jäisi yleverot maksamatta sekä kaikki mamuille menevät veroeurot jne jne. Minun verorahoja käytettäisiin vain päivähoitoon, koulutukseen ja sairaanhoitoon. Mutta koska Suomi on maa missä kaikkien pitää huolehtia kaikista niin MIKSI VTUSSA NE LAPSET OVAT JOTENKIN ERI ASIA? Mutta joo, ota sinä minun lapset teille kotihoitoon. Minun täytyy surkeasta palkastani kartuttaa eläkettä koska mitään muita etuuksia ei varmasti minun eläkeiässä enää ole kuin ne rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä porukka rupeakin pikkuhiljaa oppimaan. Jos ei ole varaa laittaa tonnia kuussa lapseen tai varaa jäädä täysin toisen puolison elätettäväksi kotiin niin lapset voi jättää tekemättä. Näin aion itsekin tehdä, ellei äkkirikastuminen osu kohdalle. Ei lapset ole välttämättömiä ja tämä yhteiskunta ei näköjään lapsia halua. Lapsivihamielisempää paikkaa saa hakea. Jopa vauvapalsta on lapsivihamielinen.
Maailmasta ei löydy kovinkaan montaa maata, jossa olisi paremmat äitiys-, vanhemmuus- ja lapsietuudet kuin Suomessa. Ilmeisesti sitten et kovin paljoa jaksa hakea, kun lähes mikä tahansa muu maa olisi huomattavasti lapsivihamielisempi. Eipä tule uutisena, että mammaus vie kaiken ajattelukyvyn ja suhteellisuudentajun.
Valtaosassa maailmaa:
* Äitiyslomia ei ole, tai ne ovat vain muutaman kuukauden ja palkattomia
* Isyyslomista ei ole kuultukaan
* Saatika vanhempainvapaista
* Raskauden- ja synntyksen kulut maksetaan kokonaan omasta pussista
* Neuvolajärjestelmää ei ole olemassakaan - jos seurantaa haluaa, se maksetaan ja järjestetään itse
* Päivähoito maksetaan kokonaan omasta pussista
* Lapsen terveydenhuolto ja sairauskulut maksetaan kokonaan omasta pussista
* Kaikki koulutus ja koulutuksen kulut (esim. matkat, ruoka, kirjat jne) maksetaan kokonaan omasta pussista
Ja sitten täällä jaksetaan itkeä kuinka ollaan "lapsivihamielisin maa ikinä". Ilmeisesti teidän maailma käsittää vain pohjoismaat.
Jos olet hiukan maailmalla mm. länsimaisissa teollisuusvaltioissa asunut niin kaikki nämä asiat on useimmissa maissa hoidettu toisella tavalla ja monesti paremmin.
Mielenkiintoinen näkökulma sinulla :) Itse jonkin verran ulkomailla asuneena on omakohtaista kokemusta mm. Iso-Britanniasta, jossa työskennellään vielä viikko ennen LA:ta, jotta voidaan olla lapsen kanssa edes sen 8-9kk kotona. Espanjassa voit olla lapsen kanssa kotona 3kk ja Itävallassa ei puolestaan ole lainkaan kunnan tarjoamaan päivähoitoa ja monille mitään hoitopaikkoja ei olekaan -> äidin on jäätävä kotiin ILMAN mitään tukia.
Oikeasti kertoo vain ihmisten TYHMYDESTÄ, että täällä kritisoidaan kateellisina 0-tuoluokkaa, johon on kenen tahansa mahdollista pudota. Miksi ette käännä katsettanne päättäjiin? Suomessa on suuri määrä perheitä, joissa lapset ovat kunnallisessa päivähoidossa ja molemmat vanhemmat tienaavat 5-15tuhatta kuukaudessa. Miksi päättäjät eivät muodosta uusia maksuluokkia?
Ei kai 0-tuloluokkaan kuuluvat ole kenenkään ongelma, vaan päättäjien päätökset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vain oikein, että ne jotka haluavat lisääntyä, myös maksavat lisääntymisen kulut. Ei kaupunki minunkaan harrastuksiani rahoita.
Ok, ehkä sitten nämä lapset aikanaan vanhainkodeissa hoitavat vain niitä vanhuksia jotka ovat lapsia tehneet aikanaan.
Muutenkin lapsettomien kai pitäisi välttää hyötymästä mitenkään nuoremmista sukupolvista.
Kai ymmärrät, että jos vain vanhemmat yksin vastaisivat lisääntymisensä kustannuksista, lapsettomat jäisivät reilusti voitolle? Lasten koulutus ja terveydenhoito on erittäin kallista puuhaa, ja säästyneillä rahoilla saisi lapseton kustannettua itselleen hyvän vanhuuden. Vanhemmat joutuisivat sitten maksamaan itselleen vielä saman hoivan kaikkien lapsikustannusten päälle tai luottamaan siihen, että lapset ottavat vierashuoneeseen asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ihan tiedoksi: ME 2000e tienaavat maksetaan tällä hetkellä SAMAN VERRAN päivähoidosta kuin 3000e, 4000e, 5000e, 6000e, 7000e, jne tienaavat. Eli me, joilla on muutenkin tiukkaa selvitä pienen palkan kanssa joudumme suhteessa maksamaan eniten.
Eikö se hoito kuitenkin sisällä samat asiat lapsille, joiden vanhemmat tienaavat 2000e/kk kuin myös lapsille, joiden vanhemmat tienaavat 4000e/kk? Miksi enemmän tienaavan pitäisi maksaa samasta hoidosta enemmän? Itsehän hän on rahansa ansainnut ja mielestäni saisi niistä nauttia - vaan eipä saa, kun verotus on jo progressiivinen ja sinä jäät mieluummin elämään muiden rahoilla kotiin, kun teet duunia itsesi elättääkseen. Ja kehtaat vielä valittaa jostain satasten eroista...
Voi herran tähden. Jos ihminen on elänyt tuohon ikään asti ymmärtämättä, miksi progressiivinen verotus on olemassa ja mitä sillä haetaan, on minun turha yrittää ruveta sitä selittämään. Elä harhoissasi. Sen verran minun on kuitenkin kommentoitava, että niissä maissa, joissa on haaveilemasi kaltainen yhteiskunta - jossa rikkaat pitävät itsellään kaiken ja mitään ei siirretä köyhimpien elämän turvaamiseen - ne rikkaat elävät yleensä hampaisiin asti aseistautuneina muurien ja piikkilanka-aitojen takana omilla eristyneillä alueillaan. Mutta mitä nyt kukakin ihanneyhteiskuntana pitää.
Suomen yhteiskuntamalli on sellainen, että valtion voi todellakin olettaa osallistuvan kuluihin. Verotus on niin kova. Jos tällä veromallilla vanhempien tulisi maksaa todelliset kulut päivähoidoista, kouluista jne, ei ylemmällä keskiluokallakaan olisi varaa perheeseen. Tässä maassa systeemi toimii niin, että yhteiskunnan KUULUU osallistua tiettyihin kuluihin, esim juuri koulutukseen ja sairaudenhoitoon jne.
T. Lapseton
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kertoo vain ihmisten TYHMYDESTÄ, että täällä kritisoidaan kateellisina 0-tuoluokkaa, johon on kenen tahansa mahdollista pudota. Miksi ette käännä katsettanne päättäjiin? Suomessa on suuri määrä perheitä, joissa lapset ovat kunnallisessa päivähoidossa ja molemmat vanhemmat tienaavat 5-15tuhatta kuukaudessa. Miksi päättäjät eivät muodosta uusia maksuluokkia?
Ei kai 0-tuloluokkaan kuuluvat ole kenenkään ongelma, vaan päättäjien päätökset.
TÄMÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vain oikein, että ne jotka haluavat lisääntyä, myös maksavat lisääntymisen kulut. Ei kaupunki minunkaan harrastuksiani rahoita.
wtf? varmaan maksoi ja tulee maksamaan kaupunki/valtio sinulle mm. peruskoulun, koulutuksen ammattiin, teiden kunnossapidon, joukkoliikenteen, ilmaiset ja edulliset puistot/jäähallit/lenkkipolut/uimahallit/kirjastot yms. , ilmaisen (täysin nimellistä korvausta vastaan) terveydenhuollon, jonka kustannukset vakavissa sairauksissa voivat nousta tähtitieteellisiksi sinunkin kohdallasi. Jos olet yrittäjä, yhteiskunta on kouluttanut sinulle ilmaiseksi ammattitaitoista työvoimaa, jos olet kunnan tai valtion palveluksessa, sinulla on tavallaan yhteiskunnan tarjoama työpaikka. Ei sulla ois yhtään harrastusta edes ilman järjestäytynyttä yhteiskuntaa ja sen tarjoamia palveluita, jollet ole sattunut syntymään todella äveriääseen perheeseen.
Ei mulla muuta. En odota kenenkään kasvattavan minun lapsiani, mutta jotain järkeä ihmisiltä sitä odottaa.
Lisääntyminen on vapaaehtoinen elämäntapavalinta, ja peruskoulun maksuttomuudesta hyötyvät tietenkin vanhemmat. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä porukka rupeakin pikkuhiljaa oppimaan. Jos ei ole varaa laittaa tonnia kuussa lapseen tai varaa jäädä täysin toisen puolison elätettäväksi kotiin niin lapset voi jättää tekemättä. Näin aion itsekin tehdä, ellei äkkirikastuminen osu kohdalle. Ei lapset ole välttämättömiä ja tämä yhteiskunta ei näköjään lapsia halua. Lapsivihamielisempää paikkaa saa hakea. Jopa vauvapalsta on lapsivihamielinen.
Maailmasta ei löydy kovinkaan montaa maata, jossa olisi paremmat äitiys-, vanhemmuus- ja lapsietuudet kuin Suomessa. Ilmeisesti sitten et kovin paljoa jaksa hakea, kun lähes mikä tahansa muu maa olisi huomattavasti lapsivihamielisempi. Eipä tule uutisena, että mammaus vie kaiken ajattelukyvyn ja suhteellisuudentajun.
Valtaosassa maailmaa:
* Neuvolajärjestelmää ei ole olemassakaan - jos seurantaa haluaa, se maksetaan ja järjestetään itse
* Kaikki koulutus ja koulutuksen kulut (esim. matkat, ruoka, kirjat jne) maksetaan kokonaan omasta pussista
Ja sitten täällä jaksetaan itkeä kuinka ollaan "lapsivihamielisin maa ikinä". Ilmeisesti teidän maailma käsittää vain pohjoismaat.
Jos olet hiukan maailmalla mm. länsimaisissa teollisuusvaltioissa asunut niin kaikki nämä asiat on useimmissa maissa hoidettu toisella tavalla ja monesti paremmin.
Annapa pari esimerkkiä? Kuinka monta prosenttia maailman väestöstä ne kattavat, 5 vai 10? Entäs ne loput 90-95% maailman väestöstä? Pitääkö olla kaikilta mahdollisilta kanteilta maailman paras, ennen kuin ei ole "lapsivihamielisin ikinä"?
On kerrassaan naurettavaa väittää että Suomea lapsivihamielisempää paikkaa saa hakea, kun kaikessa lapsiin ja vanhemmuuteen liittyvissä seikoissa olemme varmasti top 10%:ssa ja useissa ihan kirkkaassa kärjessäkin. Esim. lapsivuodekuolleisuus on maailman pienimpiä ja äitiyslomat pisimpiä.
Tässä sinulle esimerkkiä vaikka asinmaastani Saksasta (3 vuotta asunut):
* Äitiyslomia ei ole, tai ne ovat vain muutaman kuukauden ja palkattomia -> Saksassa on ja on myös perheverotus; voit olla äitiyslomalla vaikka loppuelämäsi
* Isyyslomista ei ole kuultukaan -> on
* Saatika vanhempainvapaista -> en tiedä tästä, mutta perheverotus hoitaa tämänkin
* Raskauden- ja synntyksen kulut maksetaan kokonaan omasta pussista -> myös Saksassa maksetaan kaikki sekä lääkkeetkin
-> Saksassa lapsi tutkitaan lastenlääkärin toimesta säännöllisesti. Ei maksa mitään ja sovit itse lääkärin kanssa käyntivälit
* Päivähoito maksetaan kokonaan omasta pussista -> Saksassa kaupunkeja, joissa päivähoito 0€:a ja hyvin usein hoito maksaa 50€-100€/kk
* Lapsen terveydenhuolto ja sairauskulut maksetaan kokonaan omasta pussista -> mikään lapsen terveydenhoitokulu ei maksa mitään eikä myöskään lääkkeet toisin kuin Suomessa. Toisen vanhemman sairasvakuutus kattaa koko perheen.
* Kaikki koulutus ja koulutuksen kulut (esim. matkat, ruoka, kirjat jne) maksetaan kokonaan omasta pussista -> maksaa opiskelutarvikkeet n. 50€/vuosi. Kouluja on niin tiheässä ettei tarvi käyttää esim. busseja. Jos käyttää niin kuukauden bussi lippu maksaa n. 30€. Toki lapsilisä/kk onkin sitten n. 70€/kk suurempi kuin Suomessa.
Oikeasti, Suomessa maksat kaikesta muustakin päälle erittäin kipeästi.
Vierailija kirjoitti:
Suomen yhteiskuntamalli on sellainen, että valtion voi todellakin olettaa osallistuvan kuluihin. Verotus on niin kova. Jos tällä veromallilla vanhempien tulisi maksaa todelliset kulut päivähoidoista, kouluista jne, ei ylemmällä keskiluokallakaan olisi varaa perheeseen. Tässä maassa systeemi toimii niin, että yhteiskunnan KUULUU osallistua tiettyihin kuluihin, esim juuri koulutukseen ja sairaudenhoitoon jne.
T. Lapseton
Jos haluamme, että meillä tulevaisuudessakin on veronmaksajia ja joku hoitaa meidät kun olemme vanhoja, niin näinhän se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosassa maailmaa:
Mielenkiintoinen näkökulma sinulla :) Itse jonkin verran ulkomailla asuneena on omakohtaista kokemusta mm. Iso-Britanniasta, jossa työskennellään vielä viikko ennen LA:ta, jotta voidaan olla lapsen kanssa edes sen 8-9kk kotona. Espanjassa voit olla lapsen kanssa kotona 3kk ja Itävallassa ei puolestaan ole lainkaan kunnan tarjoamaan päivähoitoa ja monille mitään hoitopaikkoja ei olekaan -> äidin on jäätävä kotiin ILMAN mitään tukia.
Saksassa on perheverotus ja kaikki lapsiin liittyvä ilmaista tai hyvin pienet maksut. Selkeästi parempi kuin Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. LapsetonJos haluamme, että meillä tulevaisuudessakin on veronmaksajia ja joku hoitaa meidät kun olemme vanhoja, niin näinhän se on.
Meillä olisi hyvin varaa saatella kaikki olemassaolevat ihmiset hautaan, jos niin halutaan. Koulutus ja lasten terveydenhuolto nielee miljardeja. Me tarvitsemme seuraavia sukupolvia hoitamaan meitä vanhoina vain siksi, että olemme päättäneet tuottaa niitä seuraavia sukupolvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
wtf? varmaan maksoi ja tulee maksamaan kaupunki/valtio sinulle mm. peruskoulun, koulutuksen ammattiin, teiden kunnossapidon, joukkoliikenteen, ilmaiset ja edulliset puistot/jäähallit/lenkkipolut/uimahallit/kirjastot yms. , ilmaisen (täysin nimellistä korvausta vastaan) terveydenhuollon, jonka kustannukset vakavissa sairauksissa voivat nousta tähtitieteellisiksi sinunkin kohdallasi. Jos olet yrittäjä, yhteiskunta on kouluttanut sinulle ilmaiseksi ammattitaitoista työvoimaa, jos olet kunnan tai valtion palveluksessa, sinulla on tavallaan yhteiskunnan tarjoama työpaikka. Ei sulla ois yhtään harrastusta edes ilman järjestäytynyttä yhteiskuntaa ja sen tarjoamia palveluita, jollet ole sattunut syntymään todella äveriääseen perheeseen.
Ei mulla muuta. En odota kenenkään kasvattavan minun lapsiani, mutta jotain järkeä ihmisiltä sitä odottaa.
Lisääntyminen on vapaaehtoinen elämäntapavalinta, ja peruskoulun maksuttomuudesta hyötyvät tietenkin vanhemmat. Ei mulla muuta.
Lisääntyminen on onneksi vapaaehtoista juu (ei ole esim. abortti laiton), mutta peruskoulustahan hyötyy se, joka sitä käy. Siis myös sinä, jos olet sen loppuun käynyt. Suomalainen peruskoulu ei ole mikään sellainen paikka, jossa lapset vain viettävät päivän jotta vanhemmat voivat tehdä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. LapsetonJos haluamme, että meillä tulevaisuudessakin on veronmaksajia ja joku hoitaa meidät kun olemme vanhoja, niin näinhän se on.
Meillä olisi hyvin varaa saatella kaikki olemassaolevat ihmiset hautaan, jos niin halutaan. Koulutus ja lasten terveydenhuolto nielee miljardeja. Me tarvitsemme seuraavia sukupolvia hoitamaan meitä vanhoina vain siksi, että olemme päättäneet tuottaa niitä seuraavia sukupolvia.
Öh, robottiko sinua vanhainkodissa, sairaalassa ja saattohoidossa hoitaisi?
Vähän ohis, mutta Suomessa voi hyvinkin olettaa valtion kattavan ainakin osan päivähoitokuluista, koska verotus on niin suuri ja vielä eri tulotasoilla erilainen. Suomessa palkat ovat pienet, koska valtio maksaa osan päivähoidosta, koulut ovat ilmaisia jne. Jos ei olettaisi näin tapahtuvan, olisivat palkat ihan toista.
Jos Suomessa olettaa, että valtio ei osallistu mihinkään lapsen kuluihin, voisi pystyä olettamaan palkkojenkin olevan esim. Jenkkien tasoa. Siellä työnantaja maksaa vakuutuksen ja vanhemmat maksavat päivähoidon, koulut jne. Valtio ei osallistu. Palkat ovatkin moninkertaisia. Itse kemistinä tienaisin jenkeissä kymmenkertaisesti sen mitä täällä, mutta myös kaikki nuo kulut olisivat moninkertaisia siellä.
Emme ole tehneet lapsia siltä kantilta, että "oletamme" valtion maksavan. Maksamme kaikesta täyden maksun, ainoa "tuki" on lapsilisä. Lapsiluku (kaksi) on tarkkaan harkittu, jotta olisi varaa myös lapset työllänsä elättää. Mutta kyllä suomalainen yhteiskunta ja palkkataso on luotu niin, että voi tiettyjen etujen kuuluvan veronmaksajille. Ja on väärin, että ns. hyvätuloiset maksavat kaikesta koko ajan eniten, samalla kun jotkut tehtailevat aina vain lisää lapsia ja elävät tuilla ja maksavat alimman mukaan. Se ei ainakaan ole oikein. Koulunsa ja työnsä hoitavien selkänahasta otetaan koko ajan enemmän ja tasapäistetään tuloeroja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä totta. Eiköhän haudata ihmiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Nää lapset on pikkusen eri juttu kun harrastukset. Harrastus ei pese vanhana sinun takapuolta siellä hoitokodissa, eikä maksa aikanaan niitä veroja joilla tätä yhteiskuntaa sitten myöhemmin pyöritetään. Meidän tulee ymmärtää,että niistä "toisten" lapsista tulee seuraavat tämän yhteiskunnan pyörittäjät joiden maksamilla verorahoilla tämä yhteiskunta pyörii, ja olisi väärin laittaa vain nämä vanhemmat yksin maksamaan lapsista aiheutuvat kulut, koska me kaikki niistä lapsista myöhemmin hyödytään. Ja jos niillä "köyhillä" ei olisi varaa tehdä lapsia, niin lapset loppus kyllä äkkiä. Niin myös tämä yhteiskunta. Jopa sukupolvessa.
Annapa pari esimerkkiä? Kuinka monta prosenttia maailman väestöstä ne kattavat, 5 vai 10? Entäs ne loput 90-95% maailman väestöstä? Pitääkö olla kaikilta mahdollisilta kanteilta maailman paras, ennen kuin ei ole "lapsivihamielisin ikinä"?
On kerrassaan naurettavaa väittää että Suomea lapsivihamielisempää paikkaa saa hakea, kun kaikessa lapsiin ja vanhemmuuteen liittyvissä seikoissa olemme varmasti top 10%:ssa ja useissa ihan kirkkaassa kärjessäkin. Esim. lapsivuodekuolleisuus on maailman pienimpiä ja äitiyslomat pisimpiä.