miksi teette lapsia jos oletatte että valtio kattaa esim päivähoitokulut?
Kukaan ei pakottanut lapsia tekemään. Ymmärrän jos esim työttömyys iski yllättäen, tarkoitan nyt niitä jotka ovat tehneet lapset muutenkin vähävaraiseen perheeseen.
Kommentit (142)
Eihän vähävaraisille nytkään tule tuntuvia korotuksia, vaan heille jotka muutenkin maksavat täydet maksut kaikesta saamatta mitään takaisin.
En oleta mitään, lapset eivät ole olleet päivääkään päiväkodissa. Ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän vähävaraisille nytkään tule tuntuvia korotuksia, vaan heille jotka muutenkin maksavat täydet maksut kaikesta saamatta mitään takaisin.
Niin, ja maksavat vielä helvetisti veroja.
Sehän täällä mättää, verorahoilla sitä jo osaltaan maksetaan siitä hoidosta.
Näin on. Lopetaan lapsien teko ja autetaan Suomen väkiluku 1 miljoonaan.
Kaikilla on sitten kivaa ennen kuin kääpiövaltio jyrätään.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia rahalla kasvateta
Miksi lapsiperheet on sitten kaikkein pahimpia rahan vonkujia? Poistetaan kaikki lapsiperheiden tuet, jos niitä ei kerran kasvattamiseen kaivata, sopii mulle.
Minusta on vain oikein, että ne jotka haluavat lisääntyä, myös maksavat lisääntymisen kulut. Ei kaupunki minunkaan harrastuksiani rahoita.
Lapsesta on paljon kuluja esim kaikki tarvikkeet (vauva tarvikkeet, rattaat, pyörät, sukset, luistimet, kypärät ym), ruoka, vaatteet, lelut, päivähoito, lastenhoito tarvittaessa, koulutus, lääkäri käynnit ja terveydenhuolto, harrastukset, synttärijuhlat/rippijuhlat/valmistujaiset, jos matkustaa menee enemmän rahaa kuin kahdelta hengeltä ym ym. Kuka vielä väittää ettei lasta rahalla kasvateta on kyllä väärässä. Kaikkiin edellämainittuihin tarvitaan rahaa ja paljon! Perustarpeiden tyydyttämisellä ei ole mitään tekemistä materiaan opettamisen kanssa silloin pitäisi lisätä noihin mm. kalliit vaatteet, matkustelu, kalliit harrastukset, auto, asunto ym! Olen hyvin koulutettu ja naimissa ja kaikkien näiden laskelmien mukaan minulla ei ole varaa tehdä lasta nyt lähi tulevaisuudessa :(
En ymmärrä muutenkaan, missä vaiheessa on asenteet kääntyneet sellaisiksi, että yhteiskunta hoitaa kaiken? Vielä kolme vuosikymmentä sitten ei ollut halpoja, subjektiiviseen oikeuteen perustuvia päivähoitopaikkoja edes olemassa. Jotkut saivat lapsensa kunnalliseen päivähoitoon, suurin osa ei.
Samoin kouluissa odotetaan, että kaikki, suunnilleen nenän niistämisestä kengännauhojen solmimiseen opetus kuuluu koululle.
Asumistukia ym. ei ole kovin pitkään vielä ollut kuten nykyään. Silti on ennenkin lapsia tehty ja ne ovat aikuisiksi kasvaneet. Töihin ja veroja maksamaan. Nyt ei kukaan enää haluaisi itse vastata elannostaan, eikä lastensa kasvatuksesta. Verotkin pitäisi saada valtion maksettavaksi.
Ostat auton ja sen pitäminen maksaa 800e/v, ajelet siinä iloisena, kunnes hallitus päättää että nyt se maksaakin 2000e/v, mitä teet? Jos ei ole varaa autoon niin myyt sen pois. Lapsien kanssa ei ihan noin voi tehdä. Meilläkin on tarkkaan budjetoitu millaiseen taloon, autoon ja elämään yleensä on varaa. Ei ole meillä ole varaa yht'äkkiä laittaa 150e lisää kuukaudessa lasten hoitoon. Ja ihan tiedoksi: ME 2000e tienaavat maksetaan tällä hetkellä SAMAN VERRAN päivähoidosta kuin 3000e, 4000e, 5000e, 6000e, 7000e, jne tienaavat. Eli me, joilla on muutenkin tiukkaa selvitä pienen palkan kanssa joudumme suhteessa maksamaan eniten. Mutta ei hätää, minä jään elämään teidän verorahoilla ja luovun vakituisesta työpaikastani jonne olen jaksanut ajella reilut 100km päivässä. Ei ole parin satasen takia järkeä lähteä enää töihin. Myyn auton ja saan siitäkin muutaman tonnin säästöön. Sitten marisen työttömänä kotona että siinäpähän hankitte omalta kylältä töitä jos meinaatte että töihin menen. Työ on duunarille nykyään täysin kannattamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Lopetaan lapsien teko ja autetaan Suomen väkiluku 1 miljoonaan.
Kaikilla on sitten kivaa ennen kuin kääpiövaltio jyrätään.
Ei onnistu, maahanmuuttajat ova kovia lisääntymään.
Epäitsekkyyteni vuoksi.
t. Standardivastaus
Meillä juuri työttömyys iski yllättäen, ja uskokaa pois, olisin mielelläni siinä tuloluokassa että maksaisin täydet päivähoitomaksut. ;)
Mutta, olen ehdottomasti sitä mieltä että lasta ei pidä huvikseen hoidattaa muilla, ja että päivähoidosta pitäisi maksaa tuntien mukaan. Nyt tää tilanne on ihan älytön, että oli lapsi paikalla tunnin tai kymmenen tuntia niin maksu on sama. Ja päiväkoti meilläpäin pyytää iltavuorolaisiakin tuomaan lapsensa kymmeneltä hoitoon, mikä on järjetöntä, jos vanhempi menee iltavuoroon vasta yhteen tai kahteen. Lapset on siellä monta tuntia "liikaa" hoidossa. Tuntiperusteinen maksu motivoisi vanhempia pitämään lapsia hoidossa vain, kun lapsella on hoidon tarve.
Vierailija kirjoitti:
Ostat auton ja sen pitäminen maksaa 800e/v, ajelet siinä iloisena, kunnes hallitus päättää että nyt se maksaakin 2000e/v, mitä teet? Jos ei ole varaa autoon niin myyt sen pois. Lapsien kanssa ei ihan noin voi tehdä. Meilläkin on tarkkaan budjetoitu millaiseen taloon, autoon ja elämään yleensä on varaa. Ei ole meillä ole varaa yht'äkkiä laittaa 150e lisää kuukaudessa lasten hoitoon. Ja ihan tiedoksi: ME 2000e tienaavat maksetaan tällä hetkellä SAMAN VERRAN päivähoidosta kuin 3000e, 4000e, 5000e, 6000e, 7000e, jne tienaavat. Eli me, joilla on muutenkin tiukkaa selvitä pienen palkan kanssa joudumme suhteessa maksamaan eniten. Mutta ei hätää, minä jään elämään teidän verorahoilla ja luovun vakituisesta työpaikastani jonne olen jaksanut ajella reilut 100km päivässä. Ei ole parin satasen takia järkeä lähteä enää töihin. Myyn auton ja saan siitäkin muutaman tonnin säästöön. Sitten marisen työttömänä kotona että siinäpähän hankitte omalta kylältä töitä jos meinaatte että töihin menen. Työ on duunarille nykyään täysin kannattamatonta.
Huono vertaus. Parempi olisi sellainen, jossa olet kyllä tiennyt autolla ajamisen maksavan 2000e/vuosi, mutta valtio on avustanut sitä 1200 eurolla. Olisitko silloinkin hankkinut auton josta ei pääse eroon vaikka tiedät ettei sulla olisi siihen kahteen tonnin varaa, ja vain luottanut siihen, että jatkossakin valtio maksaa sun autoilusta valtaosan? Tuskin, eikä lapsi ole mitenkään eri asia.
Suomen työttömyysasteella, ja ihan luonnonkin kannalta, on varmasti paras ratkaisu todellakin että sinä lopetat tuollaisen edestakaisin ajelun ja jäät kotiin, ja joku lähempänä työpaikkaa asuva työtön ottaa työsi. Muistathan vaan, ettei ne työttömänkään edut ole kiveen kirjoitettuja.
Miksi ap sairastut, joudut onnettomuuteen, vammaudut, joudut työkyvyttömäksi tms. ja sitten oletat, että yhteiskunnan pitäisi maksaa sinun leikkaukset, sairaslomat ja sairaseläkkeet? Mitä sitten teet kun olet vanha ja sairas, etkä pärjää yksin kotona vaan joudut vanhainkotiin, sairaalaan tms laitokseen odottamaan kuolemaasi? Ethän vaan oleta, että muiden tekemät lapset sitten aikuisena sinua hoitaa näissä laitoksissa. Ethän vaan huuda yhteiskuntaa apuun, vaan maksat ihan itse kaiken kokonaisuudessaan. Niinpä.
Eiköhän tässä porukka rupeakin pikkuhiljaa oppimaan. Jos ei ole varaa laittaa tonnia kuussa lapseen tai varaa jäädä täysin toisen puolison elätettäväksi kotiin niin lapset voi jättää tekemättä. Näin aion itsekin tehdä, ellei äkkirikastuminen osu kohdalle. Ei lapset ole välttämättömiä ja tämä yhteiskunta ei näköjään lapsia halua. Lapsivihamielisempää paikkaa saa hakea. Jopa vauvapalsta on lapsivihamielinen.
Ongelma on siinä, että tämä päivähoitomaksujen nostaminen saa monissa perheissä kyseenalaistamaan koko työssäkäynnin ajatuksen. Luin just aamulla hyvät ja oikeilta näyttävät laskelmat aiheesta yhdeltä FB-kaveriltani, en niitä tähän jaa kun niiden ei ollut tarkoitus olla mitään julkista tykkäyshuoraamista. Käytännössä kuitenkin jos perheessä on hieman reilut 3000 euroa tienaava isä ja n. 2100 euroa tienaava äiti, ei työssäkäynti enää tuo kuin n. 100-200 euroa lisää perheen yhteiseen kassaan, kun otetaan huomioon lasten päivähoitomaksut ja liikkuminen työpaikalle. Työssäkäynti kuitenkin vähentää perheen yhteistä aikaa ja aiheuttaa monenlaista päänvaivaa ja stressiä, joten tuossa perheessä kuulemma vakavasti harkitaan sitä, että lapset eivät menekään suunnitelmien mukaisesti päivähoitoon kun nuorin täyttää 1,5 vuotta syksyllä, vaan kotona ollaan koko porukalla (pl. isä) vähintään siihen asti, että kotihoidontuki loppuu.
Mä itse oletan, että kun meitä on kaksi NETTOveronmaksajaa, niin niillä maksamillamme veroilla saisi joskus jotain takaisinpäinkin.
Työhön estää sen lapsen hoitamisen jolloin on juuri oikein että hoito joka on pakollista lapsille maksaa ja kulut laitetaan tasan. Oikeastaan lapsesta tulisi maksaa veroa, niin olisi lapsettomille oikeudenmukaisempaa. Jonkun kuitenkin on nämä lapset hoidettava ja jos halutaan ihmiset töihin on sitten järjestettävä jonkinlainen hoito tämä maksaa ja on sovittu että kulut laitetaan littiin. Tietenkin jos ei halua että ihmiset on töissä tai ainakaan perheelliset, mutta sen järkeä en ymmärrä valtion tai talouden tai töiden kannalta. Minun kannalta asia olisi varmaan paremmin noin koska olisi paljon vaikeasti valvottavaa toimintaa ja tarpeiden tyydyttämistä näiden töiden ulkopuolelle jääneiden lapsia haluavien taholta. Miten joku voi olla niin tyhmä ettei ymmärrä näitä asioita!
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä porukka rupeakin pikkuhiljaa oppimaan. Jos ei ole varaa laittaa tonnia kuussa lapseen tai varaa jäädä täysin toisen puolison elätettäväksi kotiin niin lapset voi jättää tekemättä. Näin aion itsekin tehdä, ellei äkkirikastuminen osu kohdalle. Ei lapset ole välttämättömiä ja tämä yhteiskunta ei näköjään lapsia halua. Lapsivihamielisempää paikkaa saa hakea. Jopa vauvapalsta on lapsivihamielinen.
Maailmasta ei löydy kovinkaan montaa maata, jossa olisi paremmat äitiys-, vanhemmuus- ja lapsietuudet kuin Suomessa. Ilmeisesti sitten et kovin paljoa jaksa hakea, kun lähes mikä tahansa muu maa olisi huomattavasti lapsivihamielisempi. Eipä tule uutisena, että mammaus vie kaiken ajattelukyvyn ja suhteellisuudentajun.
Valtaosassa maailmaa:
* Äitiyslomia ei ole, tai ne ovat vain muutaman kuukauden ja palkattomia
* Isyyslomista ei ole kuultukaan
* Saatika vanhempainvapaista
* Raskauden- ja synntyksen kulut maksetaan kokonaan omasta pussista
* Neuvolajärjestelmää ei ole olemassakaan - jos seurantaa haluaa, se maksetaan ja järjestetään itse
* Päivähoito maksetaan kokonaan omasta pussista
* Lapsen terveydenhuolto ja sairauskulut maksetaan kokonaan omasta pussista
* Kaikki koulutus ja koulutuksen kulut (esim. matkat, ruoka, kirjat jne) maksetaan kokonaan omasta pussista
Ja sitten täällä jaksetaan itkeä kuinka ollaan "lapsivihamielisin maa ikinä". Ilmeisesti teidän maailma käsittää vain pohjoismaat.
Ei lapsia rahalla kasvateta