Miten käy elatusmaksuille kun meille syntyy yhteinen lapsi?
Mies siis maksaa nyt kolmesta lapsesta minimin 450e, väheneekö se miten paljon kun meidän yhteinen lapsi syntyy?
Kommentit (225)
Kela maksaa elarit ja mieheltä otetaan sitten tosiaan vaikka ulosoton kautta. Jos on työtön niin veronpalautukset menee voudille.
Et kai tyhmänä usko että summa pienenee? Sama raha se on, maksaja on eri mutta mieheltä se otetaan loppujen lopuksi kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksaa elarit ja mieheltä otetaan sitten tosiaan vaikka ulosoton kautta. Jos on työtön niin veronpalautukset menee voudille.
Et kai tyhmänä usko että summa pienenee? Sama raha se on, maksaja on eri mutta mieheltä se otetaan loppujen lopuksi kuitenkin.
On täällä tyhmää porukkaa, oikeasti.
Mitä jos mies jääkin työttömäksi, samaa minimiäkö mielestäsi joutuu maksamaan tai muuten menee ulosottoon? No ei todellakaan joudu. Summa katsotaan aina maksukyvyn mukaan
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne taustat tarkalleen teille kuuluu? Miksi ei voi vastata vain kysymyksiin asiallisesti, vaan aletaan hokemaan vaikka mitä henkilökohtaisuuksia ja todella loukkaavia asioita. Ja miten niin "jo uusi suhde".. Mikä on raja, jolloin on sopivaa uudelle suhteelle ja elämälle.. Kuka sen määrittelee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, jos ap olisikin leski. Tällainen viesti olisi minusta kyllä loukkaava, kuin myös monet muutkin tässä ketjussa. Liian henkilökohtaisuuksiin meneviä. Kukaan ei tiedä ihmisten taustoja ja silti kivitetään ihan satasella.
Vierailija kirjoitti:
Ap, Paljonko sinä saat elareita exältäsi kahdesta lapsestanne? Vai ovatko isättömiä?
No tässähän yritetään juuri selvittää niitä taustoja jolloin voimme vastata apn kysymyksiin ja pohdintoihin. Eiköhän ap itse tuonut oman perheensä tilanteen tänne palstalle ja ihan mielellään on siitä kertonutkin avoimesti. Jokainen kertokoon omasta elämästään niin paljon kuin itse haluaa. Ja ei kai leskeys ole mikään tabu tai kauheus, kun on jo uusi suhde ja vauvakin tulossa.
Tuossa aiemmassa viestissä olikin vastaus sinun kysymyksiin taustojen utelusta ja tuosta leskeys asiasta voit perustaa vaikka uuden ketjun. (Taitaa niitä kyllä löytyä jo googlestakin, kokeile vaikka leski+uusi suhde+ milloin sopivaa).
Voimakas vastareaktio muilta keskustelijoilta on mielestäni perusteltua. He esittävät kommenteissaan hyviä pointteja, jolloin ap voisi itsekkin havahtua tilanteeseen, joka näyttää nyt olevan taloudellisesti melko ahdistava. Asiallisiakin vastauksia on kyllä joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miehellä on just ja just varaa tuohon 450, kotona jos on elätettävä, niin tietysti ne laskee sitten ettei olekkaan enää varaa ja äiti saa kunnalta loput.
Mutta kuinka paljon se pienenee, sitä tässsä nyt kyselen. Se on äidille ihan sama mistä sen rahansa saa.
Jos tämäkin lapsi olisi exänsä kanssa, niin ei mies silloinkaan joutuisi maksamaan 600 eueoa kaikista koska hänen tulonsa ei riitä siihen, se lasketaan siellä sossussa menoista että paljonko voi maksaa
Ap
Ei kunta maksa mitään elareira vaan Kela, jos isän maksukyky on heikentynyt, niin Kela maksaa isän puolesta, jolloin isälle syntyy velkasuhde Kelaan ja Kela perii ulosoton uhalla mieheltä, jopa 5-vuotta taannehtivasti tai jos miehellä on realisoitavaa omaisuutta se myydään elatusmaksujen kattamiseksi. Eikä omaisuutta voi siirtää toisen nimiin, jos on ulosottovelkaa, vaan kauppa purkautuu oikeuden päätöksellä ja ulosotto ottaa omansa.
Kela ei peri mitään takaisin, jos tehdään uusi elatussopimus ja siinä elatusvelvollisen maksamaa summaa pienennetään. Jos taas uutta sopimusta ei tehdä vaan elatusvelvollinen omatoimisesti alkaa maksaa vähemmän tai lakkaa kokonaan maksamasta, silloin Kela maksaa loput ja perii ulosoton kautta erotuksen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä lapselle on rakastava perhe! Hirveän materialistiseksi jotkut ihmiset menneet!
Tärkeintä lapselle on ruoka, säähän sopivat vaatteet, ikätasoa vastaavat perusvarusteet ja sopiva asumus. Lapsi kun ei pyhällä rakkaudella pelkästään elä.
Koska pidät yleistyksestä, olet itse varmasti niitä ajattelijoita, joiden mukaan rikkaissa perheissä ei ole rakkautta? Että rikas korvaa aina tunteet materialla? Eikä missään nimessä niin, että rikas lapsi voisi olla onnellinen, koska hänellä on rakastavat vanhemmat, joiden ei tarvitse stressata arkipäivän rahahuolista (esim. laskeeko elarit nyt 50-100e kuussa, kun ollaan tulottomia ja lapsia vaan syntyy?!?!), vaan voivat keskittyä täysillä rakastamaan sekä myös parantamaan lapsen elämänlaatua esimerkiksi (kalliillakin) harrastuksilla, lemmikkieläimillä, lomamatkoilla...
Milloin tämä valmistuminen tapahtuu, sekä hyväpalkkaisen työpaikan pomminvarma löytyminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis selvennettäköön, mies maksaa PALKASTAAN (ei siis olla sossun elättejä) tuon 450 euroa. Jos miehen palkka olisi ollut vähänkään pienempi, niin hänen ei olisi tarvinnut maksaa edes tuota minimiä, koska laskettiin ettei hänen rahansa sitten olisi riittänyt puolikkaaseen vuokraan ja omaan elämiseen. Minimi EI TODELLAKAAN ole aina pakko maksaa, millä maksaisitkaan jos tulot ei riitä.
No, nyt meille syntyy vauva johon mies on myöskin elatusvelvollinen, nyt hänelle lasketaan lasten elatuksen, vuokran, oman elämisen lisäksi tuo uusi vauva elätettäväksi. Jos vauvan elatuksen summa on vaikkapa 300 euroa, niin mies on siitä vastuussa vähintään puolella. Jos minä olen kotiäitinä, mies on oikeasti elatusvelvollinen myös minua kohtaan. Kun meillä ei ole lasta (ja jos ei olla naimisissa) niin mies ei olisi elatusvelvollinen minua kohtaan.
Ja yhä edelleen tässä kysyn, että paljonko uuden vauvan myötä elatusmaksu pienenee? Jos mies on kokonaan elatusvastuussa vauvasta ja minustakin, niin silloin tuskin jää maksettavaksi enää mitään?
Olen opiskelija, joten tuloton olen.
ap
Voi pyhä jeesus, että joku osaa olla yksinkertainen! Kuinka monta kertaa tuohon sinun kysymykseen pitää vastata, että ymmärrät?! On juridisesti säädetty, että yh-den lap-sen syn-ty-mä EI oi-keu-ta e-la-tus-a-vun a-len-tu-mi-seen. Pyydä vaikka äitisi lukemaa, jos et itse osaa.
jaa-a, kukahan se on yksinkertainen. Linkattu juttu missä selvästi kerrotaan, että yhteisen lapsen myötä mies on elatusvelvollinen myös puolisoaan kohtaan. Sekä tietysti tätä lasta kohtaan. Ei tosiaankaan ole mitään lakia joka sanoisi, että miehellä ei ole elatusvastuuta tätä YHTÄ lasta kohtaan. Kukas sen sitten elättää jos äiti on tuloton??
ap
Mikä perkeleen pakko on pukata niitä kakaroita maailmaan, jos mies hädin tuskin pystyy entisiäkään elättämään ja itselläsi ei ole tuloja??? Olisiko EHKÄ PITÄNYT VÄHÄN MIETTIÄ ennen kuin jättää ehkäisyn pois? Ei hyvää päivää, mitä talipäitä sitä leipä elättääkään...
Laskurin mukaan luona asuva puolison kanssa yhteinen lapsi vähentäisi elatuskykyä 150 euroa. Eli tämän se taitaa ainakin vähintään laskea. Toiset 150e lisää sitten jos katsotaan, että mies on yksin vastuussa elatuksesta vauvaan. Ja vielä vähän lisää jos katsotaan, että on elatusvastuussa minustakin.
Lapsesta aiheutuva vähennyt on pitkäaikainen, eli tulevaisuudessa 300e enentään joutuu maksamaan. Kun taas minusta aiheutuvat mahdolliset vähennykset ovat vaan väliaikaisia
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, Paljonko sinä saat elareita exältäsi kahdesta lapsestanne? Vai ovatko isättömiä?
300 euroa saan. Kuinka niin?
ap
Nekin lasketaan sinun tuloiksi, kuten myös heistä saamasi lapsilisä. eli tulosi ovat lapsen synnyttyä 500+100+300+200 eli tulosi ovat toista tonnia vaikka kuinka huudat olevasi tuloton...
Oikeesti :D
Ei nyt minun lapsista saatavia lapsilisiä katsota minun elatukseen, tai tämän uuden vauvan elatukseen. Kyllä ne katsotaan näiden vanhempien lasten elatukseen. Vai voiko heidät nyt jättää sitten elättämättä kun vauva syntyy?
Vauvan synnyttyä saan tasan lapsilisän verran enemmän rahaa.
Tuloni on nyt siis 330e opintotuki + 200e lapsilisä + 300e elatustuki 880 euroa josta pitäisi maksaa osa vuokrastakin, omien lasten elättäminen, itsensä elättäminen. Eli kyllä olen miehen elatuksen varassa, hänen on pakko maksaa koko vuokra, koska minun rahani ei siihen riitä
ap
Kyllähän se elatusmaksu on tarkoitettu myös siihen vuokran maksuun kun joutuu isommassa asunnossa asumaan lasten takia. Vai onko ap:n mielestä elatusmaksulla tarkoitus ostaa 150 eurolla ruokaa ja vaatteita joka kuussa per lapsi?
Miksi ap valmistut? tuntuu uskomattomalta tämän ketjun perusteella että valmistuisit noin hyväpalkkaiseen duuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Nekin lasketaan sinun tuloiksi, kuten myös heistä saamasi lapsilisä. eli tulosi ovat lapsen synnyttyä 500+100+300+200 eli tulosi ovat toista tonnia vaikka kuinka huudat olevasi tuloton...
Ei nyt minun lapsista saatavia lapsilisiä katsota minun elatukseen, tai tämän uuden vauvan elatukseen. Kyllä ne katsotaan näiden vanhempien lasten elatukseen. Vai voiko heidät nyt jättää sitten elättämättä kun vauva syntyy?
Tuloni on nyt siis 330e opintotuki + 200e lapsilisä + 300e elatustuki 880 euroa josta pitäisi maksaa osa vuokrastakin, omien lasten elättäminen, itsensä elättäminen. Eli kyllä olen miehen elatuksen varassa, hänen on pakko maksaa koko vuokra, koska minun rahani ei siihen riitä
ap
Kun lapsi syntyy, tulisi ovat suuremmat. Saat äitiyspäivärahaa ja kolmen lapsen lapsilisät ja elatismaksut kahdesta.
Et voi olla hyväpalkkaiseen ammattiin opiskeleva tuolla järjenjuoksulla
Mikä tämä 4000 kk alkupalkan ammatti on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos mies jääkin työttömäksi, samaa minimiäkö mielestäsi joutuu maksamaan tai muuten menee ulosottoon? No ei todellakaan joudu. Summa katsotaan aina maksukyvyn mukaan
Ei vaan (rautalankaa, saatana) sama summa koko ajan. Kelan minimi on jotain vajaa 150 e, jonka maksaa Kela jos mies on työtön. Ulosottoon saatavat menee mutta työttömällä ei ole mistä ottaa. Vouti vie veronpalautukset maksamattomista elareista. Maksukyvyn mukaan katsotaan jos elareitten maksaja on töissä ja käydään lastenvalvojalla/oikeudessa sopimassa asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Kyllähän se elatusmaksu on tarkoitettu myös siihen vuokran maksuun kun joutuu isommassa asunnossa asumaan lasten takia. Vai onko ap:n mielestä elatusmaksulla tarkoitus ostaa 150 eurolla ruokaa ja vaatteita joka kuussa per lapsi?
Ja se tuleva vauva ei vaikuta asunnon kokoon sitten millään tavalla? Ne rahat on kyllä tarkoitettu vanhemmille lapsille, eikä tulevalle vauvalle. Miksi ihmeessä ex-mieheni pitäisi elättää tulevatkin lapseni??
Lapsilisiä ja elatusmaksuja ei lasketa kyllä tuloiksi missään. Ei niillä ole tarkoitus minua itseäni elättää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siis selvennettäköön, mies maksaa PALKASTAAN (ei siis olla sossun elättejä) tuon 450 euroa. Jos miehen palkka olisi ollut vähänkään pienempi, niin hänen ei olisi tarvinnut maksaa edes tuota minimiä, koska laskettiin ettei hänen rahansa sitten olisi riittänyt puolikkaaseen vuokraan ja omaan elämiseen. Minimi EI TODELLAKAAN ole aina pakko maksaa, millä maksaisitkaan jos tulot ei riitä.
No, nyt meille syntyy vauva johon mies on myöskin elatusvelvollinen, nyt hänelle lasketaan lasten elatuksen, vuokran, oman elämisen lisäksi tuo uusi vauva elätettäväksi. Jos vauvan elatuksen summa on vaikkapa 300 euroa, niin mies on siitä vastuussa vähintään puolella. Jos minä olen kotiäitinä, mies on oikeasti elatusvelvollinen myös minua kohtaan. Kun meillä ei ole lasta (ja jos ei olla naimisissa) niin mies ei olisi elatusvelvollinen minua kohtaan.
Ja yhä edelleen tässä kysyn, että paljonko uuden vauvan myötä elatusmaksu pienenee? Jos mies on kokonaan elatusvastuussa vauvasta ja minustakin, niin silloin tuskin jää maksettavaksi enää mitään?
ap
Opiskelija saa tuet ja lainan, mutta et taida olla opiskelija lapsen synnyttä joten saat eri tuet. Tuet ovat tulojasi, joilla maksat omat menosi ja lapsesi menoista puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan (rautalankaa, saatana) sama summa koko ajan. Kelan minimi on jotain vajaa 150 e, jonka maksaa Kela jos mies on työtön. Ulosottoon saatavat menee mutta työttömällä ei ole mistä ottaa. Vouti vie veronpalautukset maksamattomista elareista. Maksukyvyn mukaan katsotaan jos elareitten maksaja on töissä ja käydään lastenvalvojalla/oikeudessa sopimassa asioista.
Koita nyt jo uskoa ettei se mene noin. Lastenvalvojalla käydään tekemässä aina uusi elatussopimus jos maksukyky muuttuu. Minnekkään ulosottoon ei tarvitse elareitaan päästää. Tässä on nyt kokoajan kyse isän MAKSUKYVYSTÄ, ei siitä paljonko se exä saa. Exä saa ihan aina sen minimin 150e/lapsi, oli isällä maksukykyä tai ei
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Ja se tuleva vauva ei vaikuta asunnon kokoon sitten millään tavalla? Ne rahat on kyllä tarkoitettu vanhemmille lapsille, eikä tulevalle vauvalle. Miksi ihmeessä ex-mieheni pitäisi elättää tulevatkin lapseni??
Lapsilisiä ja elatusmaksuja ei lasketa kyllä tuloiksi missään. Ei niillä ole tarkoitus minua itseäni elättää.
ap
Miksi niitä sitten kysytään eri lomakkeissa? Jonkinlaiseksi tuloksi ne lasketaan. Jos tekin olette vähävaraisia, luulisi ettei kovin paljon ole varaa säästellä pieniä lisiä ja ostaa vaan lapsille jotain.
Kerro nyt se tuleva ammattisi niin me muutkin voidaan alkaa opiskelemaan noin hyvin palkattuun hommaan :)
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei yhtään. Niin uskomatonta kun se onkin. Elatusmaksujen alentamisen peruste ei ole uusi tai uudet lapset. Oikeus käyttää termiä ankaroitettu vastuu - tässä yhteydessä. Mitään alennuksia ei tule jos on "tahallaan" heikentänyt elatuskykyä. Uudet lapset katsotaan sellaiseksi. Myöskin jos itse vaihtaa heikommin palkattuun työhön tai lähtee opiskelemaan, ilman todella painavaa syytä, em. muutokset taloudellisessa tilanteessa ei paina yhtään. Mies on kaikissa elämänsä valinnoissa ankaroitetusti vastuullinen ensi sijaisesti huolehtimaan edellisen liiton lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
Kyllä ne vaan on Perheen tuloja. Meinaatko että jokaisen tulot arvioidaan erikseen?
Ps. Kerro jo se ala
Täällä vaan hoetaan sen ulosoton kanssa suu vaahdossa. Käykää lukemassa Kelan sivuilta, niin tajuatte siitä rautalangasta vääntämällä, että ei ulosotto ole mikään automaatio. Tsiisus sentään, että on yksinkertaista sakkia taas liikkeellä. Tai sitten vaikka on kuinka musta valkoinen asia, niin joku vääntää siihen väkisin harmaata sekaan. Äääh, ei täällä vaikuta selittää mitään..
Mun palkka tulee olemaan valmistumisen jälkeen vajaa 4000, kyllä se olet sinä joka rämmit nyt jossain...
Mieheni palkka tuskin tulee kamalasti ainakaan nousemaan, vähissä rahoissa ollaan niin kauan kunnes valmistun. Siksi olisikin mukava saada miehen maksamia elareita pienemmäksi.
ap