Miten ihmiset jaksavat käydä töissä 1500 eur nettopalkalla?
Eihän siinä oikeesti ole mitään järkeä. Siitä pois vielä lounaat ja työmatkat, niin eihän siitä jää mitään käteen!
Kommentit (145)
Saan 1700e/kk lounaiden jälkeen, ja kiinteät kulut (sis. asuminen, ruoka, bensa yms. perustarpeet) ovat noin 800e/kk. Minulla jää siis 900e rahaa säästöön tai humputteluun. Hyvinhän tuota pärjäisi, vaikka palkkaa tulisi 500e vähemmänkin.
Nettona tulee 1300-1400€/kk. Määräaikainen työsopimus ja säästän samalla siihen, että pääsen syksyllä pariksi kuukaudeksi ulkomaille. Eli ihan ok pärjää :) miehen kanssa asutaan yksiössä. Toki kaksio olisi kivempi, mutta menee näinkin. Autoa ei ole, ei asuta etelä-suomessa.
1500 e/kk kuulostaa helvetin hyvältä verrattuna tähän 400e/kk opintotukeen... Onneksi puoli vuotta valmistumiseen..
1 500 €/kk nettona olisi luksusta! Olen opiskelija, joten saan yhteensä n. 500 €/kk opintorahaa ja asumistukea ja lisäksi opintolainaa voi nostaa 400 €/kk. 900 €/kk on siis ehdoton maksimi josta täytyy maksaa ihan kaikki! En pysty edes asumaan halvassa opiskelijakämpässä, koska sairauteni estää soluasumisen eikä opiskelijayksiöön pääse asumatta ensin solussa ties kuinka kauan... Mulla jää asumiskulujen jälkeen käteen alle 300 €/kk, miettikää sitä. Pakko kulkea pyörällä joka paikkaan kesät talvet, tehdä omat eväät kouluun jne. MUTTA pärjään silti. Jos saisin 600 €/kk enemmän eli pääsisin siihen 1 500 euroon, en tiedä mitä sillä kaikella rahalla edes tekisin!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivahan se on tehdä paskaduunia paskapalkalla. Työpäivän päätyttyä voi kehua itseään, että minulla on sentään työpaikka ja pidän Suomen hyvinvaltiota pystyssä. Kyllähän se lohduttaa, kun käteen ei jää muuta kuin tuulen huuhtoma perse.
Jokaisella suomessa on kuitenkin mahdollisuus opiskella ja saada parempi elintaso. Esim mä, lukenut lääkäriksi aika pienellä opintolainalla. Jos kaikki paskapalkkaiset lopettaisi duuninsa niin ainakaan enempää elatusta ei tippuisi koska ne paksapalkkaisetkaan ei maksaisi veroja vaan hakisi tukia ja se on matemaattinen ongelma (älä väitä vastaan jossei sulla oo pitkästä matikasta L niinkuin mulla). Jos tulee enemmän miinusta kuin plussaa kassaan niin rahat loppuu. Mulle sama, mulla on töitä myös muualla maailmasa monipuolisen kielitaidon takia. Kaivatte omaa ojaanne.
Lääkiksen aloituspaikkojen määrän voisi aluksi vaikkapa triplata, niin silloin voisi rehellisesti opiskella itselleen paremman elintason. Miksikhän näin ei kuitenkaan tehdä? Halutaan manipuloida olemassaoleville lekureille parempi elintaso, jotta voi vittuilla pitkän matikan ällällä ja oman ojan kaivamisella.
Lääkiksen aloituspaikkojen määrän valvominen on hyvin järkevää. Jossain vaiheessa, olen satavarma, että hyvin nopeasti, jos aloituspaikkoja lisätään sisään pääsee ja myös valmistuu väkeä, joiden ei alkuunkaan pitäisi olla lääkäreitä. Silloin hoitovirheiden yms. määrä kasvaa, ja sittenhän kaikilla onkin kivaa.
Hah hah - jo nyt on suuri joukko väkeä joiden ei pitäisi olla lääkäreitä! Epäempaattisia akateemisia pissiksiä ja rahanahneita teoreetikkoja. Lääkikseen pitäis saada psykologiset testit niin maailma pelastuisi edes tältä osin.
Mä oon 19v ja palkkaa kilahtaa tilille reilu 1300 kuussa. Mun vuolra on yli 500, en nosta tukia tai saa kelalta mitään. Näistä tuloista olen pari kuukuden sisään säänyy säästettyä kolme tonnia ja samalla elänyt elämäni sen kummempaa nuukailematta. Tyytyväisempi en voisi olla.
Mä en ainakaan tiedä, mikä haluaisin ammatiltani olla, joten hankala lähteä opiskelemaan. Joku eläimiin liittyvä työ olisi kiva :) Eri asia onko töitä, pääseekö opiskelemaan jne...
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 19v ja palkkaa kilahtaa tilille reilu 1300 kuussa. Mun vuolra on yli 500, en nosta tukia tai saa kelalta mitään. Näistä tuloista olen pari kuukuden sisään säänyy säästettyä kolme tonnia ja samalla elänyt elämäni sen kummempaa nuukailematta. Tyytyväisempi en voisi olla.
Olet siis parissa kuukaudessa saanut säästöön kolme tonnia, vaikka palkkaa on tullut sinä aikana 2600 euroa ja siitä on mennyt pelkkään vuokraan yli tonni? Melkoinen velho olet. :D
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä oikeesti ole mitään järkeä. Siitä pois vielä lounaat ja työmatkat, niin eihän siitä jää mitään käteen!
On täällä kallista elää onhan tämä euroopan kellein maa, mutta silti asiat ovat kyllä monessa maassa paljon huonommin. Itse asuin vuoden välimerellä ja olin vuorotteluvapaalla. En kyllä kehdannut paikallisille sanoa, että sain suomesta rahaa tekemättä mitään noin 1500€/kk kun siellä oli keskipalkka noin 600€/kk 6 tuntisesta työpäivästä. Joo voin kertoa että siellä tuolla rahalla eli kuin ruhtinas. Kun suomeen palasi palkkatyöhön (yli 3000€/brutto, mutta noin 2200€/netto) ei täällä meinaa sillä rahalla pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ainakaan Helsingissä sinkku pärjää. Vuokraan menee jo ainakin puolet. Tai kyllähänsillä pärjää, jos ei olisi mitään laskuja. Säästöön ei ainakaan jää penniäkään! Sossustakin jäis enemmän elämiseen rahaa.
Elikkäs jos nettopalkka olisi 1500€, siitä vuokra 700€ eli tekisi 800€. Eli ihan vitusti. Mihin kukaan tarvitsee enemmän rahaa? Matkakorttiin tosta alle satanen, ruokaan muutama satanen kuussa, ryypätäkkin voi. Ja säästöön jää rahaa 100-200€/kk helposti.
Vierailija kirjoitti:
Ei pk seudun vuokra-asujalle sitten yhtään mitään järkeä. Saattaa jopa jäädä miinukselle kun kuukauden raataa sormet verillä.
Jos vuokra on vaikka 800 niin silti halutessaan voi säästää melkein 500e. Kaikki jotka maksavat varsinkin pk-seudulla tuon luokan vuokraa tietävät että aina on halvempia luukkuja. Alkaa jo vituttaa se narina että mitään ei jää käteen, kun kyse on VALINNOISTA. On valintasi hankkia rahaa vievä lemmikki, ostaa kalleinta, pitää autoa, syödä joka päivä työpaikkalounas, hankkia äpärälapsi.
Saan 1500 nettona ja ihan paska palkkahan se on. Raadan niska limassa, työ vie minusta kaikki mehut. Minulla on kuitenkin muutama tavoite joihin pyrin, näiden tavoitteiden mielessä pitäminen auttaa jaksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokra on vaikka 800 niin silti halutessaan voi säästää melkein 500e. Kaikki jotka maksavat varsinkin pk-seudulla tuon luokan vuokraa tietävät että aina on halvempia luukkuja. Alkaa jo vituttaa se narina että mitään ei jää käteen, kun kyse on VALINNOISTA. On valintasi hankkia rahaa vievä lemmikki, ostaa kalleinta, pitää autoa, syödä joka päivä työpaikkalounas, hankkia äpärälapsi.
On valinta, vaan ei se asujan valinta ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pk seudun vuokra-asujalle sitten yhtään mitään järkeä. Saattaa jopa jäädä miinukselle kun kuukauden raataa sormet verillä.
Unohdinko mainita, että asia on fakta. Minulle on käynyt näin.
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis parissa kuukaudessa saanut säästöön kolme tonnia, vaikka palkkaa on tullut sinä aikana 2600 euroa ja siitä on mennyt pelkkään vuokraan yli tonni? Melkoinen velho olet. :D
Kaikki palkkarahat laitan lottoon.
Vierailija kirjoitti:
Töissä tapaa ihmisiä ja saa kontakteja, joista voi olla hyötyä. Esim. jos olet kotona, ja tarvitset remppaajaa, niin mistäpä kyselet kokemuksia? Töissä kuullee saman tien muutamia suositteluja...
Av:lta voi kysyä kokemuksista, ihan mistä vaan, matkustamisesta, putkimiehistä, peppuseksistä, osakesäästämisestä ja eläinten hoidosta. Ei noita varten työtä tarvitse. Itse käyn töissä jotta saan rahaa matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Lääkiksen aloituspaikkojen määrän voisi aluksi vaikkapa
Totta - ja juuri siksi on naiivia väittää, että kaikilla olisi yhtäläiset mahdollisuudet lähteä opiskelemaan mitä tahansa korkeakoulututkintoa ja vain kävellä sellaisiin töihin, joista saa kunnon palkan.
Jos olet riittävän HYVÄ ja olet ahkeroinut menestyksesi eteen niin SINÄ menestyt ja joku muu jää koulutuspaikan ulkopuolelle. T. Ekalla kerralla oikikseen päässyt
Niin - jos on riittävän hyvä. Kaikki eivät ole soveltuvia kyseiselle alalle, niin kuin kaikista ei tule vaikkapa lahjakkaita viulunsoittajia tai hyviä puuseppiä. Siis sori nyt vain, jos jollakulla mureni nyt tulevaisuudenhaaveet, mutta kyllähän alavalintaan vaikuttaa sellaisetkin asiat kuin kyvyt, soveltuvuus ja myös mielenkiinto!
Työttömyystuet, toimeentulotuet ja asumistuet ovat kokonaisuudessaan noin 10 % valtion budjetista. Tästä suuri osa on eläkeläisten/opiskelijoiden asumistukia, erinäisiä lyhytaikaisia tukia yms.. Minusta 10 % valtion budjetista on vähän, eikä tuohon nyt ihan hirveästi aikaansa pitäisi käyttää.