Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin artikkeli kannabiksesta.

Vierailija
20.01.2016 |

Marihuona ei vähennäkään teinin älykkyyttä.

http://www.hs.fi/tiede/a1453173527938

Näitä kannabisuutisia lukiessa alkaa tuntumaan että ehkä meille on sittenkin valehdeltu vuosikymmeniä lääkärien ja päättäjien toimesta. Ympäri maailmaa laillistetaan kannabista. Miksi Suomessa asiasta ei edes saa keskustella vaan keskustelutkin poistetaan?

Kommentit (282)

Vierailija
61/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa ms potilaalle ei jatkettu reseptiä.

Mainittu MS-potilashan oli saanut virallista lääkekannabista ilmeisesti jo hyvin monta vuotta, ja hyötynyt lääkkeestä myös erittäin paljon. Sitten yllättäen ilmoitetaankin, että toimiva lääkitys lakkautetaan. Aika outoa, varsinkin kun hyvin jo tiedetään, että kannabis on MS-tautiin paras lääke.

Vierailija
62/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tappaa.

Ranskassako se oli missä ne testasi niitä kannabislääkkeitä vapaaehtoisilla,yksi kuoli ja ties kuinka monta on koomassa.

Valehteletkos taas ihan tarkoituksella, vai oletko taas vain tietämätön asioista?

'"Oikealla" kannabiksella ei ollut mitään tekemistä toimimattoman lääkkeen kanssa:

http://www.ts.fi/uutiset/ulkomaat/841963/Oikaisu+Tuhoisaa+laaketestia+e…

http://yle.fi/uutiset/uuden_laakkeen_testaus_epaonnistui_pahasti_ranska…

"Tourainen mukaan testattu lääke ei sisällä kannabista tai mitään kannabiksesta valmistettua ainetta, toisin kuin aiemmissa lehtitiedoissa väitettiin. Hänen mukaansa lääkkeen oli tarkoitus vaikuttaa elimistön endokannabinoidijärjestelmään, joka nykykäsityksen mukaan vaikuttaa kivun tunteeseen."

Monet kannabiksen vastustajat ovat yllättävän kovia valehtelemaan, eikä tietoinen valehtelu yhtään soimaa omaatuntoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei päihtyminen ole perustarve ihmisellä

Aika moni käyttää päihteitä, että jaksaa ylipäätään elää tässä kurjistuvassa maailmassa. Valtaosahan ihmisistä käyttää päihteitä, ja vain hyvin pieni vähemmistö leikkii ylimielistä omassa absolutismissaan. Päihtyvät usein omasta erinomaisuuden tunteestaan, jolle ei kuitenkaan mitään perusteita ole.

Vierailija
64/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos pertin ja lääkärin näkemykset ovat ristiriidassa? Pitäisi pertin nyt pystyä perustelemaan miksi tarvitsee juuri kannabisreseptin.

Pertti voi etsiä uuden lääkärin.

Toki Pertsa voi kertoa millaisen avun hän sai kannabiksesta vaikka käyttäessään sitä lääkkeenä muussa maassa, jossa reseptin saaminen on helpompaa. Pertti voi heiluttaa reseptiä lääkärin naaman edesssä ja vaatia sen uusintaa.

Silti Suomessa on niin vaikea saada kannabisreseptiä ja silti saa paljon haitallisempia lääkkeitä terveydelle kuin kannabis on.

Pertti voi vaatia mutta lääkärin ei pidä suostua jos hän ei näe sitä tarpeellisena. Et ole vieläkään kertonut mihin pertti tarvitsee kannabista. Tarpeesta riippuen lääkärin pitää ottaa kantaa mutta pelkkä käyttö ei ole tarve.

Mitä se hyödyttää kertoa lääkärille että kannabis auttaa stressiin? Jopa ms potilaalle ei jatkettu reseptiä. Kun reseptiä on lähes mahdotonta saada niin käytetään omalla luvalla. Kipuihin voi saada vasta kun kaikki muut kovatkin aineet on kokeiltu. Ei mahdu mun järkeen että opiaatteja saa helpommin kuin kannabista.

Pitäisikö sitä stressiä sitten ehkäistä eikä sivuuttaa? Jos lääkekannabis auttaa eikä muilla hoidoilla päästä samaan niin tämä on ok. Stigman purkua kannatin jo monta sivua sitten. Pelkästään haluun käyttää sitä ei tulisi kirjoittaa kuten ei muitakaan lääkkeitä.

Entäs päihteenä? Monin tavoin haitallisempaa alkoholia saa koska vain kun haluaa päihtyä. Sitä on mahdotonta ymmärtää miksi vähemmän haitallinen on kiellettyä.

En minä kannata alkoholia eikä moni muukaan terveydenhuollon ammattilainen. Alkoholin kustannukset (suorat ja välilliset) ovat massiiviset eivätkä ne palaudu verotuksella läheskään.

Yksi syy sallia miedompi vaihtoehto päihteeksi on juuri alkoholin valtavat haitat. Colorado joka ensimmäisenä täysin laillisti kannabiksen on hyvä esimerkki siitä miten käy kun laillistetaan. Jos suomessakin katsotaan historiaa niin kannabiksesta tuli haittoja vasta kun se kiellettiin.

Suomessahan kannabis kiellettiin aikoinaan arpomalla, joten mitään kovin merkittäviä syitä sen kiellolle ei siis koskaan ole ollut. Vain pelkkä arvonnan tulos.

Vierailija
65/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tappaa.

Ranskassako se oli missä ne testasi niitä kannabislääkkeitä vapaaehtoisilla,yksi kuoli ja ties kuinka monta on koomassa.

Valehteletkos taas ihan tarkoituksella, vai oletko taas vain tietämätön asioista?

'"Oikealla" kannabiksella ei ollut mitään tekemistä toimimattoman lääkkeen kanssa:

http://www.ts.fi/uutiset/ulkomaat/841963/Oikaisu+Tuhoisaa+laaketestia+e…

http://yle.fi/uutiset/uuden_laakkeen_testaus_epaonnistui_pahasti_ranska…

"Tourainen mukaan testattu lääke ei sisällä kannabista tai mitään kannabiksesta valmistettua ainetta, toisin kuin aiemmissa lehtitiedoissa väitettiin. Hänen mukaansa lääkkeen oli tarkoitus vaikuttaa elimistön endokannabinoidijärjestelmään, joka nykykäsityksen mukaan vaikuttaa kivun tunteeseen."

Kannabista vastustavien taktiikkana on ihan yleisesti valehtelu, asioiden vääristely ja kieroilu. Nytkin tuota samaa väitettä ("kannabislääke aiheutti kooman ja kuoleman") levitetään hurjaa vauhtia joka puolelle, ja kuitenkin itsekin tiedetään asia pelkäksi valehteluksi.

Vierailija
66/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni käyttää päihteitä, että jaksaa ylipäätään elää tässä kurjistuvassa maailmassa. Valtaosahan ihmisistä käyttää päihteitä, ja vain hyvin pieni vähemmistö leikkii ylimielistä omassa absolutismissaan. Päihtyvät usein omasta erinomaisuuden tunteestaan, jolle ei kuitenkaan mitään perusteita ole.

Ihmiset ovat käyttäneet päihteitä aina ja varmasti tulevat käyttämään. Eikä päihteiden käyttö rajoitu ihmisiin. Foxsilta tuli yksi päivä ohjelmaa missä kerrottiin eläinten päihdekäytöstä. Apinat, kissat, koirat, porot, norsut jne käyttävät eri päihteitä.

Keino tekoinen rajoitus ihmisille jossa kaikki muu kuin alkoholi on kiellettyä ei toimi. Kieltolaki luo vain pimeät markkinat. Absolutisteilla uskovaisilla ei ole mitään varaa arvostella. Niin pahoja törkeyksiä tekevät selvinpäin että linnaan kuuluisivat. Paljon helpompi mun on hyväksyä aineiden käyttö kuin pedofilia. No kaksinaismoraalilla ne pahimmat ratsastaa.

Vierailija
67/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarilta reipas tuulahdus siihen miten yleensä suomessa puhutaan kannabiksesta.

Vierailija
68/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kurjistuva maailma" on hyvinkin subjektiivinen kokemus. Toisaalta en tiedä miten päihteet parantaisivat elämääni vaikka en absolutismissani pyöri?

Vierailija
69/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kurjistuva maailma" on hyvinkin subjektiivinen kokemus. Toisaalta en tiedä miten päihteet parantaisivat elämääni vaikka en absolutismissani pyöri?

Päihteiden käyttö on myös subjektiivinen kokemus, josta monet voivat hyötyä elämässään paljonkin, vaikka sinä et asiaa kykenisikään millään ymmärtämään.

Vierailija
70/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihteiden käyttö on myös subjektiivinen kokemus, josta monet voivat hyötyä elämässään paljonkin, vaikka sinä et asiaa kykenisikään millään ymmärtämään.

Päihteet eivät kuitenkaan ole itse tarkoitus vaan näillä saatava hyöty?

Vierailija
71/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauspahoinvointiin kuulemma hyvä lääke. Itse kyllä kieron absolutismissani niin kuin joku mainitsi, sillä en ole vielä tavannut päihdettä, joka poistaa elämästä kurjat asiat ja haasteet. Mieluummin siis niitä päin, kuin niitä väistelemään.

Vierailija
72/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun markkinoille tulee kannabislaastarit. Mikään savun hengittely ei todellakaan ole terveellistä touhua.

Vaporisaattoria käyttämällä ei tule lainkaan savua, eikä karsinogeenejä. Lääkekäyttäjillä aika yleinen laite.

Vierailija
73/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt kannabiksen passivoivan ja psyykkisesti koukuttavan vaikutuksen vierestä useampaankin kertaan. Sitä useasti käyttävät ihmiset kyllä muuttuvat ainakin hitaammiksi, en tiedä kuinka nopeasti se vaikuttaa älykkyyteen.

Mulle on aika se ja sama laillistetaanko sitä vai ei kun käyttäjät sitä saavat aika helposti joka tapauksessa. Huono puoli olisi se että jotkut uteliaat pääsisivät helpommin kokeilemaan ja aika paljon siihen palaa rahaa sitten kun oikein innostuu. Voihan sitä tietty pahempaankin aineeseen olla koukussa, mutta parempi ilman pakkomielteitä. Ja totuus on se ettei kaikille ei sovi viina, mutta kannabiskaan ei sovi kaikille psykoosiriskin tai muiden tekijöiden vuoksi.

Vierailija
74/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi se pertti sitä pirtu reseptiä kysyä lääkäriltä. Eri asia saako. Ei päihtyminen ole perustarve ihmisellä

Se on silti yksityisasia. Siihen ei ole viranomaisillakaan sanaa. Jos sellaiseen puututaan kuten nykyään puututaan niin rikotaan ihmisoikeuksia.

Lääkäreillä on mahdollisuus ennaltaehkäistä kannabiksen käyttäjien syrjäytyminen kirjoittamalla lääkekannabisresepti. Tällä reseptillä käyttäjä saa hänelle kuuluvat ihmisoikeudet. Tällä hetkellä moni on lainsuojaton ja heitä uhkaa mielenterveysongelmat heti syrjäytymisen jälkeen.

Yksi resepti ennaltaehkäisisi monen kurjan ihmiskohtalon tässä hyvin omituisessa maassa jossa kannabiksen kasvattamisesta tai käytöstä saa kovempia rangaistuksia kuin raiskaamisesta tai pahoinpitelystä.

Vierailija
75/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt kannabiksen passivoivan ja psyykkisesti koukuttavan vaikutuksen vierestä useampaankin kertaan. Sitä useasti käyttävät ihmiset kyllä muuttuvat ainakin hitaammiksi, en tiedä kuinka nopeasti se vaikuttaa älykkyyteen.

Mulle on aika se ja sama laillistetaanko sitä vai ei kun käyttäjät sitä saavat aika helposti joka tapauksessa. Huono puoli olisi se että jotkut uteliaat pääsisivät helpommin kokeilemaan ja aika paljon siihen palaa rahaa sitten kun oikein innostuu. Voihan sitä tietty pahempaankin aineeseen olla koukussa, mutta parempi ilman pakkomielteitä. Ja totuus on se ettei kaikille ei sovi viina, mutta kannabiskaan ei sovi kaikille psykoosiriskin tai muiden tekijöiden vuoksi.

Minä olen nähnyt tuota vain mielenterveyspotilailla jotka sekakäyttävät mielenterveyslääkkeitä, alkoholia, bentsoja ja kannabista.

Pelkästään kannabiksen käyttäjillä en ole huomannut tuota passivoivaa ja psyykkisesti koukuttavaa vaikutusta edes useaan kertaan. Olen tavannut useita urheilijoita jotka käyttävät kannabista ja eivät he hitailta vaikuttaneet. Todella nopeita ja voimakkaita ihmisiä. Älykkyyteen kannabis ei vaikuta mitenkään siitä on jo tehty tutkimuksia.

Ainoastaan kannabiksen vastustajien vuosikymmenten valheet siitä kuinka aivosoluja kuolee kannabiksesta ja kuinka kannabis aiheuttaa trippejä kuukausien jälkeen käytöstä. Näitä kaikkia valheita on ja ne elää vieläkin ihmisten mielissä. Niin kovaa valehtelua veronmaksajien rahoilla vuosikymmeniä että ei se helpolla haihdu mielistä.

Vierailija
76/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi se pertti sitä pirtu reseptiä kysyä lääkäriltä. Eri asia saako. Ei päihtyminen ole perustarve ihmisellä

Se on silti yksityisasia. Siihen ei ole viranomaisillakaan sanaa. Jos sellaiseen puututaan kuten nykyään puututaan niin rikotaan ihmisoikeuksia.

Lääkäreillä on mahdollisuus ennaltaehkäistä kannabiksen käyttäjien syrjäytyminen kirjoittamalla lääkekannabisresepti. Tällä reseptillä käyttäjä saa hänelle kuuluvat ihmisoikeudet. Tällä hetkellä moni on lainsuojaton ja heitä uhkaa mielenterveysongelmat heti syrjäytymisen jälkeen.

Yksi resepti ennaltaehkäisisi monen kurjan ihmiskohtalon tässä hyvin omituisessa maassa jossa kannabiksen kasvattamisesta tai käytöstä saa kovempia rangaistuksia kuin raiskaamisesta tai pahoinpitelystä.

Tiedät kyllä että tämä ei ole ihmisoikeuskysymys. Mitä uskoisit käytölle tapahtuvan jos kannabislaillisettaisiin niin että sen päihdyttävä vaikutus kuitenkin jalostettaisiin pois?

Vierailija
77/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskauspahoinvointiin kuulemma hyvä lääke. Itse kyllä kieron absolutismissani niin kuin joku mainitsi, sillä en ole vielä tavannut päihdettä, joka poistaa elämästä kurjat asiat ja haasteet. Mieluummin siis niitä päin, kuin niitä väistelemään.

Minä olen selvinnyt raskaasta masennuksesta ja itsemurhaoloista kovalla kannabiskuurilla. Menetin rakkaan ihmisen auto-onnettomuudessa.

Vierailija
78/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nähnyt tuota vain mielenterveyspotilailla jotka sekakäyttävät mielenterveyslääkkeitä, alkoholia, bentsoja ja kannabista.

Pelkästään kannabiksen käyttäjillä en ole huomannut tuota passivoivaa ja psyykkisesti koukuttavaa vaikutusta edes useaan kertaan. Olen tavannut useita urheilijoita jotka käyttävät kannabista ja eivät he hitailta vaikuttaneet. Todella nopeita ja voimakkaita ihmisiä. Älykkyyteen kannabis ei vaikuta mitenkään siitä on jo tehty tutkimuksia.

Ainoastaan kannabiksen vastustajien vuosikymmenten valheet siitä kuinka aivosoluja kuolee kannabiksesta ja kuinka kannabis aiheuttaa trippejä kuukausien jälkeen käytöstä. Näitä kaikkia valheita on ja ne elää vieläkin ihmisten mielissä. Niin kovaa valehtelua veronmaksajien rahoilla vuosikymmeniä että ei se helpolla haihdu mielistä.

THC on rasvaliukoinen joten myöhäisvaikutukset eivät ole tuulesta temmattuja

Vierailija
79/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmat vastustajat ovat lääkefirmat ja alkoholiteollisuus.

Taustalla häärii myös kaikki ne jotka ovat tehneet huumeiden vastaisesta toiminnasta itselleen ammatin. Erilaiset järjestöt ja kenties poliisikin.

Mikäs sen mukavempaa kuin kierrellä festareilla koirien kanssa ja pidättää kannabiksen käyttäjiä.

Ei tarvitse edes pelätä oman turvallisuuden tai muiden turvallisuuden puolesta. Hyvin rauhallista työtä. Erilaista kuin oikeiden rikollisten jahtaaminen ja pitkästyttävä työ ylinopeutta vahtiessa.

Vaikka muuten olen kanssasi aivan samaa mieltä noista syistä, esitän eriävän kommentin poliisien osalta.

Yksittäiset poliisit eivät voi itse päättää siitä, mihin menevät partioimaan. He eivät myöskään ole säätäneet lakeja, mutta heidän työhönsä kuuluu valvoa, ettei lakia rikota.

Olen melko varma,että poliisi mieluummin käyttäisi työaikaansa toisin, jos saisi itse valita. Vaan kun ei saa.

Vierailija
80/282 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedät kyllä että tämä ei ole ihmisoikeuskysymys. Mitä uskoisit käytölle tapahtuvan jos kannabislaillisettaisiin niin että sen päihdyttävä vaikutus kuitenkin jalostettaisiin pois?

On se jos kasvin käyttäminen teenä tai savukkeena on rangaistavaa ja sen kasvattamisesta seuraa kovemmat tuomiot kuin raiskaamisesta ja pahoinpitelystä niin kyllä se vain on ihmisoikeusrikos.

Ihmisellä on oikeus laittaa itseensä asioita ilman että joku ulkopuolinen taho rankaisee tai estää sen. Etenkin kun siitä ei sivulliselle ole mitään haittaa eikä hänelle itselleen.

THC on vaikuttava aine. Se kyllä päihdyttää. CBD ei päihdytä mutta on laitonta. CBD on antipsykoottinen aine.

Siitä moni psykoosiin sairastunut saisi hyvän halvan lääkkeen.

En näe mitään järkeä eristää lääkeaineita kun kannabis on jo nyt sellaisenaan tehokas lääke moniin vaivoihin. Ainoastaan tulee mieleen lääketehtaiden halua patentoida joku synteettinen cannabinoidiyhdiste. Ihmisillä pitää olla mahdollisuus käyttää puhdasta kannabista myrkyllisten synteettisten valmisteiden sijaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme