Väsyneen naisen vastaus Heli Vaaraselle.
Moikka Heli,
ajattelin kirjoittaa sulle näin suoraan kun selkeästi tunnut imuroivan kaiken tarvittavan informaatiosi täältä vauva.fi-palstalta. Tai ainakin hyvin ahkerasti surffaat, kun kykenet ihan määrittämään miten "- Monet nykyiset kolme- ja nelikymppiset äidit ovat osa vauva.fi- ja somesukupolvea." Siis toistan: Väestöliiton parisuhdeterapeutti käyttää ympäristönsä havannointiin Suomen suurinta provopalstaa. Hän määrittää vauva.fin niin tärkeäksi, meidät voi määrittää vauva.fi-sukupolveksi. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomen valtio maksaa palkkaa näkemyksistä suomalaisista parisuhteista ihmiselle, joka olettaa a)ihmisten olevan tosissaan täällä b) ihmisten ylipäätänsä käyvän täällä. Sellasta tähän alkuun. Aika hurjan tieteellisen ajattelukyvyn on selkeästi kehittänyt tuo mallina olo, taideteoksien myynti ja "kaupunkitutkimuksen tutkijakoulu."
Niin tosiaan, ajattelin ottaa sinuun sitten tätä kautta yhteyttä. Kerrot, kuinka sydäntäsärkevää on, miten suomalaiset naiset vaativat mahdottomia, vähättelevät, pilkkaavat ja hylkäävät treffikumppaneita kenkien perusteella.
Älykkäästi olet tämän vähättelyn päätellyt johtuvan "väsymyksestä." Lainaisin sanomisiasi: "Vaarasen mukaan naisen käytöksen taustalla on väsymys. Moni nainen on uupunut vaativassa työssään ja paineissa olla samaan aikaan toimelias ja jaksava äiti tai kumppani. Energiaa ei vain riitä puolisolle asti."
Nyt päästiinkin siihen ytimeen. Onko sinulle, rakas Heli Vaaranen, pätkähtänyt koskaan mieleen MIKSI naiset ovat niin väsyneitä? Aika ylimalkainen vastaus, miten "toimeliaan" äitiyden ja kumppanuuden yhdistäminen työelämään on aika rankkaa.
Tässä on teidän väestöliiton oma tutkimuksenne, mihin ihan itsekin olet päässyt kommentoimaan. http://yle.fi/uutiset/kotityot_ovat_yleisin_riidanaihe_-_ei_ainoastaan_…
Ensimmäinen riidan aihe on kotityöt, toisena on erityisesti miehillä oma aika. Väestöliiton sivuilta löytyy tutkimuksia siitä, miten kotityöt eivät vieläkään jakaannu tasaisesti, ja kuinka kotitöiden lisääntyminen vaikuttaa naisten halukkuutteen saada lapsia.
Mietiskelitkö näitä omia tutkimuksianne ennenkuin päätit pyöräyttää tuon miesasiamiesten penikset kovettavat tieteelliset kommenttisi esille?
Arvaa mitä. Olet oikeassa. Naiset ovat väsyneitä. AIVAN. HEL-VE-TIN VÄSYNEITÄ.
Arvaa mitä siitä väsymyksestä syntyy? Katkeruutta, epätyytyväisyyttä ja pahaa oloa. Tämä paha olo sitten kohdistuu johonkin. Sinun mielessäsi se kohdistuu syyttömään mieheen, joka tekee kyllä ja yrittää epätoivoisesti miellyttää, mutta ei pysy järjettömissä vaatimuksissa mukana. Toisin sanoen, nainen on väsynyt, purkaa sen syyttömään mieheen, joka jostain kumman syystä ei olekaan yhtä väsynyt.
Arvaa mitä, mä tarjoilen sulle nyt mun empiiristä tutkimusta ihan 100% ilmaiseksi. En tarvitse apurahaa tutkimukseen, ihan voin vain valottaa näin tätä mun ja kaikkien tuntemieni naisten sielunelämää. Ole hyvä!
Kerronpa tässä meidän omasta elämästä. Aamuisin tarhaan ja kouluun lapset hoitaa minä. Mies hoitaa töihin itsensä. Mies hakee lapset usein. Minä käyn kaupan kautta, hoidan ruoan ja autan läksyt. Mies ja minä kuskataan vuoron perään lasta harrastuksiin.
Kuullostaa aika tasa-arvoiselta vielä, vai mitä? Ei minulla ole mitään syytä olla väsyneempi kuin mies.
Eikö? Valotetaanpa tätä meidän arkea hieman.
Aamuisin minä herätän, puen, teen aamupalan pienemmälle, autan pesussa, autan isompaa etsimään juuri sen yhden jutun mikä on hukassa/väärin. Samalla puen, syön ja pesen itseni.
Moni varmasti sanoisi tähän, että mikset anna miehesi tehdä? NO, mäpä "annoin". Lopputulos oli se, että tarhasta on soitettu, miten lapsi on puettu väärin ja liian kevyesti. Koululaiselle ei osaa muistuttaa, mitä lappua tarvitaan mukaan, ei osaa katsoa lukujärjestystä, että heittääkö kouluun vai sinne uimahallille, ja JOS pitää lähteä sinne uimhallille, tää herra ei kykene tarkistamaan onko tytöllä kaikki tarvittava mukana. Nykyään ei haittaa, kun iso tyttö osaa jo katsoa peräänsä. Kolmosluokkalainen ei vaan oikein osaa. Lapset on vähän sellasia, ettei kaikkea muista tai osaa suunitella. Myöskin nää miehen aamuherätykset ja kouluuviemiset on ollut yhtä marmatusta, miten hänellä on kiire ja tehkää te tytöt ite. Aamut on yksinkertaisesti sysätty mulle. Kyllä, olemme riidelleet, keskustelleet, minä olen itkenyt, olen pyytänyt, mies ei yksinkertaisesti kykene tähän. Se on vaan jätetty mulle.
Toinen on ruoan laitto iltaisin. Mies kokkaa pari kertaa viikossa, minä loput. Kun minä kokkaan, se tarkoittaa sitä, että siivoan jälkeni ja keittiön ruoanlaiton jälkeen. Kun mies kokkaa, se tarkoittaa sitä, että pannut jätetään likoamaan tiskialtaaseen, pöydät pyyhkimättä ja valmistustavarat levälleen.
Läksyihin mies ei jaksa keskittyä. Hän on niin väsynyt töistä päästyään. Ei häntäkään koskaan autettu läksyissä, se on niiden duunia.
Kun lapset viedään harkkoihin, miehen kohdalla se tarkoittaa kenkien laittamista jalkaan ja autoon istumista. Minun kohdallani se tarkoittaa kamojen pakkaamista, välipalan ja veden muistamista, pyyhkeen muistamista, treenikamojen lisäksi. Kun tämä lapsen valmistanen harkkoihin sattuu hänen kohdalleen, hän ei yksinkertaisesti tee sitä. Ei vaan tee. Ja kun tullaan kotiin, märkä pyyhe jää kassiin ja puolikas banaani jätetään viemättä roskiin, vaatteita ei laiteta pesuun.
Olen hyvin "onnekas", koska mies "osallistuu" kotitöihin. Niin, osallistuu. Kotityöt on siis mun iso prokkis, koko talon puhtaanapito on minun vastuullani, ja mies sitten osallistuu tähän projektiin. Tämä ei koskaan tapahdu oma-aloitteisesti. Lentäisin varmaan perseelleni, jos tulisin kotiin ja löytäisin miehen imuroimasta "Joo, mä nyt alotin tän siivomisen kun sun vanhemmat tulee illalla." Mä hoidan valehtelematta 80% kaikesta.
Mulla on hyvä idea teille sinne Väestöliitolle, kun kovin innoissanne rustaatte tutkimuksianne. Voisitteko ystävällisesti tehdä tieteellisen tutkimuksen siitä, miten usein se on MIES joka on vetovastuussa näistä asioista:
-Joulukorttien lähetys (muutenkin sukulaisten muistaminen, kutsuihin vastaaminen ja lahjojen osto, merkkipäivien muistaminen)
-Teillä kotona niiden juhlien järjestäminen, suunnittelu ja toteutus. Sehän on ihan tunnettu fakta, että miehet ovat niitä, jotka esim. ylioppilasjuhlat toteuttavat ja stressaavat mopin varressa, miten niihin on enää vaan kaksi viikkoa ja vieläkin ikkunat pesemättä. Kun tulee vieraita, onko se mies joka hoitaa ruoat, siivouksen ja sen itse vitun vierailun sopimisen?
-Lasten lääkärit, lasten synttärit (esim. lahjat, muistaminen, kuljetus), lasten koulutapahtumat, vanhempainillat, lasten harrastuksiin liittyvät asiat, matkoille lähdettäessä lasten tavaroiden pakkaaminen
Teillä ilmeisesti on päädytty siihen, että miehet kyllä tekevät, mutta ei nyt vaan ylitarkan ja neuroottisen naisen mielestä tarpeeksi hyvin. Onko se omalla tavalla tekemistä, että jättää lapsen pukematta asiallisesti, koska antoi tytön itse valita vaatteensa? Onko se omalla tavalla tekemistä, että hutaisee imurilla, kun huomautat asiasta sanotaan "tee ite jos osaat niin hyvin"? Onko se ihan mahdoton ajatus, että miehet saattaisivat nauttia ja ottaa kaiken irti tästä ikiaikaisesti asemastaan passattavana, joten avuttomuuteen on niin kiva ja helppo heittäytyä, vedoten siihen, että mikään tehty ei kelpaa?
Nyt päästiin kakkosaiheeseen, eli omaan aikaan.
Miksi sinä, rakas Heli Vaaranen, uskot tämän olevan erityisesti miehille riidanaihe?
Uskotko sinä sitä, että naiselle on helpompaa vaan ilmoittaa ja lähteä sinne jumppaan, vai toisinpäin? Kumman sinä arvioit olevan sen, joka ottaa reippaasti harrastuksia ja juhlimisiltoja itselleen? Kumman sinä uskot olevan se, jota stereotypisesti pidetään nalkuttavana ilonpilaajana, jota kutsutaan "pirttuhirmuksi", jonka yleisesti uskotaan olevan se joka yrittää kahlita ryyppäämään rynnistävää puolisoon kotiin? Kumman sinä, rakas pieni Heli, uskot olevan se, joka vetoaa kavereilleen puhelimeen, että "en voi tulla kun toi ei päästä"? Kumpia sinä näät juhlimassa kaupungilla, miehiä vai keski-ikäisiä naisia?
Kumman sukupuolen sinä arvelet olevan se, joka on ympäri maailma taantunut toisen palvelijaksi parisuhteessa? Kumpi sukupuoli se on, jonka oletetaan uhraavan uransa ja elämänsä toisen ja perheen hyväksi? Kumpi sukupuoli se on, jota on KOKO historian käytetty syntipukkina? Kumpi sukupuoli on se, jonka liikettä syytetään joka päivä länsimaissa yhteiskunnan "rappiosta"? Kumpi sukupuoli on se, jota yleisesti pidetään joustavana ja helpompana muuttaa? Tämä näkyy esim. siinä, miten Kiinassa tätä sukupuolta on propaganda avulla ahdistettu väkisin naimisiin ja saamaan lapsia brändäämällä tämän sukupuolen edustajat "jämiksi" jos he ovat yli 27-vuotiaita?
Kumpis sukupuoli se olikaan, jota varten on oma nimitys suomalaisessa(kin) kielessä, kun he pääsevät naimisiin, mutta miehen säilyessä ennallaan? Niin, mies ja vaimo. Aika jännä. Madame et mademoiselle. Mies on vaan l´homme koko elämänsä.
Kun nainen koulutetaan kehitysmaissa, koulutat samalla koko perheen. Kun koulutat miehen, koulutat miehen. Kun naisille annettaan palkkaa näissä samoissa rutiköyhissä maissa, he käyttävät sen lasten hyvinvointiin. Miehet käyttävät itseensä. Heli, olisiko se hyvin haastavaa ja kammottavaa myöntää, että ihan oikeasti, ihan aikuisten oikeasti, miehet ovat itsekkäämpiä ja holtittomimpia kuin naiset? Olisiko se niin vaikea hyväksyä ne tosiasiat, että rikokset ja sekoilu on enimmäkseen miesten heiniä, koska naisten pitää ajatella muita? Esim. rattijuopoista 90% on miehiä. Naiset vaan yksinkertaisesti ajattelevat enemmä muiden hyvinvointia, eivätkä siksi mene samalla joukolla kännissä rattiin. Olisiko se vaikea hyväksyä, että se on useimmiten mies joka ryyppää/pelaa talot ja maat? Kertooko se mielestäsi mitään, että naiset itsenäistyvät aikaisemmin, muuttavat omilleen aikasemmin, pääsevät yliopistoihin (valtava luku-urakka) enemmän kuin miehet?
Heli, mitäpä jos me kerrankin laskisimme aseemme ja vihamme naisia ja pieniä tyttöjä vastaan, ehkä ensimmäisenä sukupolvena historiassa, emmekä asettaisi heitä vastuuseen kaikesta mikä on väärin?
Katsos kun Heli, totuus tossa vuodatuksessasi on se, että naiset ovat väsyneitä. Miehet, jotka ovat totutettu pitämään itseään sinä palveltavana ja luomakunnan kruununa, jotka ovat tottuneet, että äiti hoitaa kotityöt ja järjestää elämän, loukkaantuvat verisesti kun heidän tekemisiään "kritisoidaan" (eli ihmetellään, miksi helvetissä niitä ei voi hoitaa kunnolla) ja pitävät tätä merkkinä naisen ilkeydestä, ei siitä, että heillä itsellään voisi olla parannettavaa. Useat miehet myös heittäytyvät tähän avuttomuuteen, kun ei kuitenkaan kelpaa. Tämä olotila mahdollistaa sen herkullisen marttiyryyteen heittäytymisen, jota koko tekstiti henki. Eli kyllä sä saat olla vetovastuussa, mutta silti pitää olla iloinen ja hyväntuulinen naureskelija.
Myöskin haluaisin puuttua tähän timantipalaseesi tekstissäsi:
"- Miesten tekemä vähättely ei ole minulle tuttu ilmiö.
Rakas Heli pieni, kun sulta toi internetsurffaus onnistuu, niin käyppä vilkaisemassa sellaiset sivustot kuin reddit, ylilauta, facebook, twitter, return of the kings, red pill-ideologia. Tulethan sitten kertomaan takaisin mitä ajattelet. Jos tämä ei riitä, avaa vitsikirja ja etsi siellä naisiin kohdistuvat vitsit (vaimovitseistä voi aloittaa ja anoppivitseihin lopettaa.)
Tähän loppuun haluaisin kommentoida vielä yhtä säihkyvää aivorubiinisiasi kun kysyt, onko toinen vierellä yhä kun rupsahtaa, sairastuu tai vanhenee. Tähän vastaisin parilla tutkimuksella, jos vanha klisee nuorten sihteeriensä matkaan lähtevistä keski-ikäisistä naisista ei auta:
http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2014092518694701_lz.shtml
http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-1288689104193.html
Ja arvaa, kumpi sukupuoli on herkempi näkemään itsensä syyttömämpänä ja kaltoinkohdeltuna, ei kaltoinkohtelijana? Arvaa, kumpi sukupuoli se on, joka uskoo treffikumppanin kokevan hänet vastenmieliseksi kenkien vai käytöksen perusteella?
Ja vikaksi: arvaa, kumpi sukupuoli tuli vakana näyttämään artikkeliasi vähättelystä eilen, hänen lähdettyä tänään koko viikonlopuksi kavereiden kanssa mökille jättäen mut sairaiden lapsien kanssa yksin? Pystytkö arvaamaan?
Hyvää perjantaita.
Kommentit (545)
lassukkako se huutelee jaksaajaksaa kirjoitti:
Itse näen kaiken vain kulttuurin ja yhteiskunnan tuotteena. Jos tuolla jossain on nostotorni, katepillari tai joku vastaava, normiäidit tulee katsomaan sitä poikien kanssa, ei tyttötaaperoiden. (En tiedä miten nämä ketjun kirjoittajaäidit, olen yllättynyt oikeasti, että tällaisia tyyppejä on, ihailuni kirjoitustaidoista monelle, ap:lle ja tälle, joka sanoi, että älä usko, usko miestä !sivu pari sitten) Pojalle työnnetään heti käteen auto, tytölle leikkikeittiö.
Ei ole olemassa mitään tuollaista mistä puhut, miesten hommia. Niitä ei ole ikinä ollut.
Minäkin tykkäisin pelata lentopalloa mieluummin kuin istua keittiössä vääntämässä mitään, kun on jotain tapaamista tai juhlaa, mutta tavallisetkin miehet taantuvat näissä tosi pahasti. Niin ehkä naisetkin.
Olen varmaan aika outo, kun omat lapseni ovat saaneet käsiinsä niin kirveen kuin kiväärin, ja tietenkin myös nukkeja, joilla leikittiin todella harvoin.
Oikeasti miesten hommia on entiseen aikaan ollut paljonkin. Nainen oli sidottu kotiin siksi, että lapset oli jonkun hoidettava. Joskus pääsi "lomalle" kesänavetalle, jos joku muu nainen oli lapsia hoitamassa. Miehet olivat sodissa, savotoilla, ja sellaisissa fyysisesti raskaissa ulkohommissa, joihin tavallisten naiset voimat eivät riittäneet - eikä aika, kun oli ne kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko tämä sekaannus kumpuaa naisten virheoletuksesta, että mies olisi - tai miehen pitäisi olla - samanlainen kuin hän itse. Ja että hän vastaavasti on - tai hänen pitäisi olla - samanlainen kuin mies.
Rakentavampaa olisi nähdä, ettei moinen ykseys ole kannattavaa tai älykästä.
Ei kukaan oleta,että miehen pitäisi olla samanlainen kuin nainen, vaan että hän tekee oman osansa niistä saakutin kotitöistä. Ja jos nainen virheoletuksena kuvittelisi,että hänen täytyy olla samanlainen kuin mies, niin silloinhan nainen vain kuvittelisi,ettei hänen tarvitse tehdä niitä kotitöitä, koska mies.
Nainen osaa kotityöt miestä paremmin.
Niin varmasti osaakin. Ja mistähän tämä johtuu? Siitä, että olet aina sysännyt ne kotityöt naisille, koska ne ovat ikäviä? Et ole viitsinyt opetella, koska on kivempaa rapsuttaa palleja ja pelata pleikkaa? Kodka äitisi on lellinyt sinut pilalle ja idäsi hokenut samaa mantraa: akat pysykööt lestissään hellan ja nyrkin välissä?
Naiset. Totaalinen vallankumouksen aika. Ap:lle kiitos avauksesta! Äijät vastuuseen lapsistaan, huolehtikoot omasta vastuustaan kodissa ! Piikatyö palkkatyön ohessa on loputtava!
Äijä lähtee töihin tuntia aiemmin ja tulee töistä kaksi tuntia myöhemmin. Ei siinä oikein ukkoa tohdi imuroimaan pistää tervetuliaisiksi, vai pitäisikö? Tulojen painopiste on kuitenkin hänen tilipussissaan.
Asuntovelallisina ei oikein voi niistä ylitöistäkään kieltäytyä. Täytyy puolustaa sitä toistaiseksi voimassa olevaa työpaikkaa.
Miehelläni on todellakin ihan oma tyylinsä tehdä esimerkiksi niitä kotitöitä. Monesti hän keittiötä siivotessaan vaan levittää rasvaroiskeita suuremmalle pinta-alalle. Mitään puhdistussuihketta ei voi käyttää. Leivänmurut pyyhkäistään suoraan lattialle. Paistinpannu on käytännössä tiskattu, kun se on laitettu likoamaan tiskialtaaseen ja siellä se saattaa liota pari päivää kunnes minä sen lopulta pesen. Jos mies pesee pannun itse, jää se vielä aivan rasvaiseksi. Taitaa pyöräyttää kerran sitä tiskiharjaa? Imurointi on aina se miehen suuri sankariteko. Hän imuroi huoneen keskeltä, nurkat ja sängynaluset kuhisevat edelleen villakoiria. Mies sanoi elokuun lopussa vievänsä tuulettimen varastoon. No, tuolla se yhä lojuu olohuoneen nurkassa. Roskapussia ei viedä, kun se on täynnä vaan roskia asetellaan täpötäyden pussin päälle niin, että lopulta joudun siirtämään roskakasan pussin päältä toiseen roskapussiin, yök! Kerran mies ihmetteli suurta sähkölaskua, syytti minua. Kävi parin päivän päästä ilmi, että mies oli itse unohtanut saunan päälle... Laskujen suhteen miehelläni on mentaliteetti "maksetaan, kun jaksetaan", mikä tarkoittaa, että muistutuskirjeitä ropisee. Meillä on ihan hyvin rahaa ja itse maksan omat laskuni heti, kun ne tulevat, etten unohda niitä. Lasten kaverisynttäreiden muistaminen on ylivoimaista. Miehen vastuulla oli kerran hankkia lapsen kaverille synttärilahja. Mies osti lapselle lahjaksi pippurimyllyn (?!). Ihan kiva lahja aikuiselle, mutta come on, lapselle!
Ohhohhoijakkaa. En jaksanut lukea koko ketjua, mutta miksi ihmeessä teette niitä lapsia, jos kaikki on sitten sen jälkeen niin helvetin raskasta? Eikö yksi lapsi riitä? Tämäkin ap on ilmeisesti kotiäiti. Jos mies käy töissä, niin eikös sitten naisen tehtävä ole hoitaa koti? Täytyyhän jonkun sitä rahaakin tehdä. Eikä joulukortteja ole pakko lähettää, jos se vie viimeiset voimasi. Täysin naurettava kirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko tämä sekaannus kumpuaa naisten virheoletuksesta, että mies olisi - tai miehen pitäisi olla - samanlainen kuin hän itse. Ja että hän vastaavasti on - tai hänen pitäisi olla - samanlainen kuin mies.
Ei kukaan oleta,että miehen pitäisi olla samanlainen kuin nainen, vaan että hän tekee oman osansa niistä saakutin kotitöistä. Ja jos nainen virheoletuksena kuvittelisi,että hänen täytyy olla samanlainen kuin mies, niin silloinhan nainen vain kuvittelisi,ettei hänen tarvitse tehdä niitä kotitöitä, koska mies.
Ongelma on se, että kun mies yrittää, niin naiselle ei kelpaa. Ja sitten nainen nalkuttaa ja vähitellen omii alueen marttyyrina itselleen, väsyy ja nalkuttaa yhä enemmän. Mies ei enää edes viitsi yrittää, nainen väsyy ja katkeroituu ja vihaa yhä enemmän ja päätyy sättimään ja nalkuttamaan yhä enemmän.
Minä ymmärsin terapeutin pointin täysin. Naisilla on liian romantisoidut käsitykset siitä, miten miehet kykenevät osallistumaan huushollaukseen. Laskekaa odotuksia, niin pärjäätte paremmin. Onhan se nyt päivän selvä, että naisella on vastuu lastenhoidosta ja arjen sujumisesta. Kannattaa hyväksyä se, ja mitoittaa omat (nykyään liian täydelliset) odotuksensa sen mukaan (lasten lukumäärä, harrastusten määrä jne.).
Mies tarvitsee miesten hommia, kehuja ja seksiä. Niin se kuulkaa on, on aina ollut ja tulee aina olemaan.
Tämä ei ole vitsi. Odotan kun tulette ampumaan :)
N44
No miksi ne miehet lopettaa tekemisen kokonaan jos ei kelpaa? Silloin täytyy vain yrittää paremmin? hetikö me naisetkin luovutetaan jos ei jotakin kerralla osata? Ei, vaan silloin tehdään uudestaan ja uudestaan, niin ,että alkaa sujumaan. Tästä hyvänä esimerkkinä siskoni, jonka mies oli sitä mieltä,että siskoni ei osaa siivota tarpeeksi hyvin. Ei siskoni silti siivoamista lopettanut vaan opetteli siivoamaan niin hyvin ,että miehellekin kelpasi. Ja siis tämä mies siivosi itsekin ja olikin kovin tarkka. Ei siskoni lyönyt hanskoja tiskiin sillä verukkeella,että kun ei kerran kelpaa. Vähän sitä suomalaista sisua miehet, ja opetelkaa. Ei se siivoaminen ja kodinhoito mitään rakettitiedettä ole. Sen kyllä jokainen oppii ja tekemään myös kunnolla. Kyse on vain halusta ja se näiltä miehiltä taitaa puuttua. Mukavampi vain kellahtaa sohvalle ja antaa naisen tehdä hommat. Vedota sitten siihen ,että "kun ei kelpaa". OPETELKAA tekemään niin ,että kelpaa. Kyllä te osaatte jos vain halua löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmasti osaakin. Ja mistähän tämä johtuu? Siitä, että olet aina sysännyt ne kotityöt naisille, koska ne ovat ikäviä? Et ole viitsinyt opetella, koska on kivempaa rapsuttaa palleja ja pelata pleikkaa? Kodka äitisi on lellinyt sinut pilalle ja idäsi hokenut samaa mantraa: akat pysykööt lestissään hellan ja nyrkin välissä?
Naiset. Totaalinen vallankumouksen aika. Ap:lle kiitos avauksesta! Äijät vastuuseen lapsistaan, huolehtikoot omasta vastuustaan kodissa ! Piikatyö palkkatyön ohessa on loputtava!Olet feministi.
Niin olenkin. Onko se sinusta paha asia? Olen tasa-arvon kannalla, ja feministeillä on paljon työtä vielä tehtävänään ennen kuin miehet oppivat elämään tasa-arvoista elämää, ilman keittiö- ja seksiorjia.
Ottakaa vastuu elämästänne, älkää heittäytykö uhreiksi. Valitkaa vain niitä hyviä miehiä. Ja muistakaa kunnioittaa heitä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset. Totaalinen vallankumouksen aika. Ap:lle kiitos avauksesta! Äijät vastuuseen lapsistaan, huolehtikoot omasta vastuustaan kodissa ! Piikatyö palkkatyön ohessa on loputtava!Äijä lähtee töihin tuntia aiemmin ja tulee töistä kaksi tuntia myöhemmin. Ei siinä oikein ukkoa tohdi imuroimaan pistää tervetuliaisiksi, vai pitäisikö? Tulojen painopiste on kuitenkin hänen tilipussissaan.
Asuntovelallisina ei oikein voi niistä ylitöistäkään kieltäytyä. Täytyy puolustaa sitä toistaiseksi voimassa olevaa työpaikkaa.
Mitä sinä täällä sitten kitiset. Kyse oli siitä, että kotityöt hoidetaan tasapuolisesti. Jos sinä olet aikaisemmin kotona, niin teet tietysti sen ruuan ja imuroit. Jos se aikaisemmin tuleva on miehesi, niin hän hoitaa hommat. Pointtisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset. Totaalinen vallankumouksen aika. Ap:lle kiitos avauksesta! Äijät vastuuseen lapsistaan, huolehtikoot omasta vastuustaan kodissa ! Piikatyö palkkatyön ohessa on loputtava!Äijä lähtee töihin tuntia aiemmin ja tulee töistä kaksi tuntia myöhemmin. Ei siinä oikein ukkoa tohdi imuroimaan pistää tervetuliaisiksi, vai pitäisikö? Tulojen painopiste on kuitenkin hänen tilipussissaan.
Mitä sinä täällä sitten kitiset. Kyse oli siitä, että kotityöt hoidetaan tasapuolisesti. Jos sinä olet aikaisemmin kotona, niin teet tietysti sen ruuan ja imuroit. Jos se aikaisemmin tuleva on miehesi, niin hän hoitaa hommat. Pointtisi?
Mistä näit, että kitisin?
Pointti oli tietenkin, ettei niitä kotitöitä voi aina jakaa puoliksi niin kuin joidenkin mielestä näyttää olevan.
Näissä kunnan töissä työaika nyt on vaan tällainen lyhyempi. Miehen työpaikassa paljon pitempi.
Ihmeellistä kiukuttelua. Tämä on nyt vaan minun mielipiteeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että kun mies yrittää, niin naiselle ei kelpaa. Ja sitten nainen nalkuttaa ja vähitellen omii alueen marttyyrina itselleen, väsyy ja nalkuttaa yhä enemmän. Mies ei enää edes viitsi yrittää, nainen väsyy ja katkeroituu ja vihaa yhä enemmän ja päätyy sättimään ja nalkuttamaan yhä enemmän.
Minä ymmärsin terapeutin pointin täysin. Naisilla on liian romantisoidut käsitykset siitä, miten miehet kykenevät osallistumaan huushollaukseen. Laskekaa odotuksia, niin pärjäätte paremmin. Onhan se nyt päivän selvä, että naisella on vastuu lastenhoidosta ja arjen sujumisesta. Kannattaa hyväksyä se, ja mitoittaa omat (nykyään liian täydelliset) odotuksensa sen mukaan (lasten lukumäärä, harrastusten määrä jne.).
Mies tarvitsee miesten hommia, kehuja ja seksiä. Niin se kuulkaa on, on aina ollut ja tulee aina olemaan.
N44
Ongelma on se, että miehen työn jälki ei kelpaa miehelle itselleenkään. Kerronko esimerkin?
Minä jätin kotityöt miehen vastuulle: Teen, jos hän pyytää jotain tekemään ja vain tasan sen, mitä pyydetään. Lopputulos: Mies haluaa valita lattiahuollon pyykki- ja astiahuollon sijaan. Ja muutaman viikon jälkeen alkaa valittaa, miten on nurkat täynnä pölyä ja p*skaläikkiä lattioissa siellä täällä. Että miten ihmeessä minä en niitä muka huomaa. No huomaan, mutta haloo, se lattiahuolto oli hänen vastuullaan ja ihan oma valinta, daa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä jotain naisliiton stallareita vahvistuksina? Nuo vallankumouspuheet meinaan samantyylisiä.
Minä ne kirjoitin. EN ole Unionin enkä minkään muunkaan jäsen, jos ei ammattiliittoa lasketa. Olen vaan sitä mieltä, että Suomen miesten tulisi kasvaa aikuisiksi ja kantaa vastuunsa. Selitykseksenne ei enää riitä se, että isoisänne ovat olleet savotassa ja talvisodassa. Te, tämän sukupolven miehet, olette näteissä toimistotöissä tai vaikka raksalla tai putkijaakkona. Tulette kotiin työpäivän jälkeen, jossa olitte 7-16. Niin me naisetkin oltiin! Silti meidän pitää hoitaa sekä lapset että teidät, aikuiset miehet. Menkääpä nyt itseenne ja kasvakaa MIEHIKSI.
Huoh. Olisikin noin mukavat ja lyhyet työajat. Lyhimmilläänkin kymmenen tuntia päivässä
No se julkinen sektori on ihan oma lukunsa.
Ihan höpötystä. Keksimällä keksitään kaikkea ylimääräistä hömpötystä ja sitten väsyttää... Joulukortit kertakaikkiaan + ilmanaikuiset pippalot jokaista risahdusta varten jne. Pois, pois! Oman egon kohotusta vaan tommoset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset. Totaalinen vallankumouksen aika. Ap:lle kiitos avauksesta! Äijät vastuuseen lapsistaan, huolehtikoot omasta vastuustaan kodissa ! Piikatyö palkkatyön ohessa on loputtava!Olet feministi.
Olikohan tämän tarkoitus olla musertava kommentti? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N44
Ongelma on se, että miehen työn jälki ei kelpaa miehelle itselleenkään. Kerronko esimerkin?
Minä jätin kotityöt miehen vastuulle: Teen, jos hän pyytää jotain tekemään ja vain tasan sen, mitä pyydetään. Lopputulos: Mies haluaa valita lattiahuollon pyykki- ja astiahuollon sijaan. Ja muutaman viikon jälkeen alkaa valittaa, miten on nurkat täynnä pölyä ja p*skaläikkiä lattioissa siellä täällä. Että miten ihmeessä minä en niitä muka huomaa. No huomaan, mutta haloo, se lattiahuolto oli hänen vastuullaan ja ihan oma valinta, daa?
Täytyy vissin tehdä työkartta jääkaapin oveen ja ruksia siitä tehdyt työt...
Onpas outo keskustelu. Rakastan miestäni ja pidän outona jankutusta kotitöistä. Tykkään tehdä niitä mieheni ja perheeni iloksi ja mieheni kohtelee minua ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Miehelläni on todellakin ihan oma tyylinsä tehdä esimerkiksi niitä kotitöitä. Monesti hän keittiötä siivotessaan vaan levittää rasvaroiskeita suuremmalle pinta-alalle. Mitään puhdistussuihketta ei voi käyttää. Leivänmurut pyyhkäistään suoraan lattialle. Paistinpannu on käytännössä tiskattu, kun se on laitettu likoamaan tiskialtaaseen ja siellä se saattaa liota pari päivää kunnes minä sen lopulta pesen. Jos mies pesee pannun itse, jää se vielä aivan rasvaiseksi. Taitaa pyöräyttää kerran sitä tiskiharjaa? Imurointi on aina se miehen suuri sankariteko. Hän imuroi huoneen keskeltä, nurkat ja sängynaluset kuhisevat edelleen villakoiria. Mies sanoi elokuun lopussa vievänsä tuulettimen varastoon. No, tuolla se yhä lojuu olohuoneen nurkassa. Roskapussia ei viedä, kun se on täynnä vaan roskia asetellaan täpötäyden pussin päälle niin, että lopulta joudun siirtämään roskakasan pussin päältä toiseen roskapussiin, yök! Kerran mies ihmetteli suurta sähkölaskua, syytti minua. Kävi parin päivän päästä ilmi, että mies oli itse unohtanut saunan päälle... Laskujen suhteen miehelläni on mentaliteetti "maksetaan, kun jaksetaan", mikä tarkoittaa, että muistutuskirjeitä ropisee. Meillä on ihan hyvin rahaa ja itse maksan omat laskuni heti, kun ne tulevat, etten unohda niitä. Lasten kaverisynttäreiden muistaminen on ylivoimaista. Miehen vastuulla oli kerran hankkia lapsen kaverille synttärilahja. Mies osti lapselle lahjaksi pippurimyllyn (?!). Ihan kiva lahja aikuiselle, mutta come on, lapselle!
Kuvailit juuri melko tarkasti vaimoni, paitsi raha-asioissa on tarkka. Onneksi tuossa on niin paljon muuta hyvää, ettei haittaa että 90% kotitöistä saa tehdä itse. Se ei haittaa, olen aina ollut siisti ja kotityöt ovat mukavaa aivolepoa haastavan työn jälkeen. Tappelua niistä ei enää saa. Aluksi saatiin, mutta vaimo lakkasi valittamasta kohtuuttomasta kuormastaan kun laitettiin parin viikon tekemiset jääkaapin oveen ylös, eikä hänelle kertynyt kuin 2 ruksia tiskien ja 1 roskapussin viemisen kohdalle. Nykyisin on tosin tiskikonekin. Lapsia en hänen kanssaan tekisi, mutta eipä kumpikaan haluakaan.
Mulla on hyvä mies. Hän hoitaa osansa kotitöistä oma-aloitteisesti. Myös lapsia hoitaa yhtä paljon kuin minä. Kunnia tästä kuuluu hänen äidilleen, joka opetti myös poikalapset kotityövastuuseen.
Mutta en koskaan arvostele hänen tapaansa tehdä kotitöitä, vaikka se olisi erilainen kuin omani. Lasten vaatteisiin saatan puuttua, koska mies ei katso mitkä värit sopivat yhteen, ja minusta on kiva, että vaatteiden värit sointuvat.
Joulukortit jää meillä lähettämättä, jos kumpaakaan ei kiinnosta ottaa vastuuta asiasta. Sitten jäävät, ei haittaa.
Tosiaan. Mitenköhän äidit oikein ovat kasvattaneet ne pojat, jotka miehinä nyt esittävät näillä palstoilla naisvihamielisiä ja naisia väheksyviä kommentteja?
Sanoisin, että sellainen mies on epäonnistuneen kasvatuksen tulos. Anteeksi, siskot, mutta näinhän sen täytyy olla? Harmi.
Ei se saisi mennä niin, että se, joka tulee ensin kotiin, tekee enemmän kotitöitä. Mieheni menee töihin yhdeksäksi. Itse menen töihin seitsemäksi (potilastyössä). Tietysti pääsen kotiin aikaisemmin kuin mieheni. Joudun kuitenkin menemään nukkumaankin aikaisemmin, koska herään joka arkipäivä viideltä. Mies herää 7:30. En halua edes kuvitella, miten aamut hoidettaisiin, jos meillä olisi lapsia... Nyt saan joka aamu itse viedä koiran lenkille. Mies ei voi herätä puolta tuntia aikaisemmin, jotta joskus veisi sen yhteisen koiran tarpeilleen.
Itse näen kaiken vain kulttuurin ja yhteiskunnan tuotteena. Jos tuolla jossain on nostotorni, katepillari tai joku vastaava, normiäidit tulee katsomaan sitä poikien kanssa, ei tyttötaaperoiden. (En tiedä miten nämä ketjun kirjoittajaäidit, olen yllättynyt oikeasti, että tällaisia tyyppejä on, ihailuni kirjoitustaidoista monelle, ap:lle ja tälle, joka sanoi, että älä usko, usko miestä !sivu pari sitten) Pojalle työnnetään heti käteen auto, tytölle leikkikeittiö.
Ei ole olemassa mitään tuollaista mistä puhut, miesten hommia. Niitä ei ole ikinä ollut.
Minäkin tykkäisin pelata lentopalloa mieluummin kuin istua keittiössä vääntämässä mitään, kun on jotain tapaamista tai juhlaa, mutta tavallisetkin miehet taantuvat näissä tosi pahasti. Niin ehkä naisetkin.