Mitä kasvissyöjät syövät, kun on oikein kova nälkä?
Olen sekasyöjä, mutta syön hyvin harvoin lihaa. Ajauduin kasvisruokaan itsekseen pikkuhiljaa. Ongelmani on se, että aina kerran kuussa mulla on pohjaton nälkä. Menee helposti kilo ruokaa kerralla ja parin tunnin kuluttua pitää taas syödä jotain. Yleensä ratkaisen tämän hakemalla satsin kebabia. Sitten helpottaa ja on hyvä olla. Onko jotain oikein täyttävää kasvisruokaa, jolla voisin sammuttaa ton nälän? Nytkin heräsin vatsa kipeänä nälästä, vaikka söin illalla neljä pötköä kimbapia.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius onkin tosi haastavaa. Kasvissyöjänäkin voi elää, varsinkin ellei kaihda maitotuotteita täysin. Omaan ruokavaliooni kuuluvat kananmunat ja joitakin maitotuotteita, esim. juusto ja jogurtti.
Näin minäkin söisin, jos olisin kokonaan kasvissyöjä. Nyt syön lihaa kerran viikossa ja kalaa kerran viikossa. Mutta voi olla että pudotan tuon lihan pois lähiaikoina.
Itse syön kyllä lihaa mutta sanon vaan ihmisille olevani vege. On kiva päästä pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle vegaanius ei ole tuonut mitään nälkä- tai puutostiloja eikö myöskään sitä edeltänyt kasvissyönti. Syön isoja annoksia ruokaa, joihin olen lisännyt hyviä rasvoja ja herkuttelen muutenkin. Bmi taitaa olla about 25-26 enkä ole vegaaniksi ryhdyttyäni laihtunutkaan, eli saan yhä saman verran energiaa kuin aiemminkin.
Suosittelen siis tarpeeksi kookkaita annoskokoja riippuen ruoasta (esimerkiksi vähäkalorista kasviskeittoa kannattaa ottaa enemmän, jotta saa energiaa tarpeeksi, mutta jotain mättöä taas kohtuullisemmin). Syön itse about 4 kertaa päivässä eikä minun tarvitse mussuttaa välipalapatukoita tai pähkinöitä joka tunti. Syön tuhdin aamupalan, kunnon lounaan, hedelmävälipalan ja kunnon päivällisen ja mahdollisesti illalla vielä jotain, jos on nälkä.
Oletko varma, ettei kerran kuussa iskevä hamstraustarve liity kuukautiskiertoon? Itselläni on välillä juuri ennen kuukautisia ja ensimmäinen vuotopäivä aivan pohjaton vatsa. Minulla se menee hormonien piikkiin, sillä samaa on ollut jo sekasyöjäaikoina.
Kuukautiskiertoon se nimenomaan liittyykin. Se alkaa muutama päivä ennen kuukautisten alkua ja loppuu, kun vuoto alkaa.
Mulla on aina ollut tapana syödä sitä mitä keho vaatii. Eli syön kun on nälkä, en syö jos ei tee mieli. Moni sanoo, että kuukautisnälkä on haamunälkää, eli ei oikeasti tarvitse ruokaa. Olen syönyt joskus normaalisti tuon nälän aikaan (rahan takia) ja olen sen takia laihtunut. Eli se on ihan aitoa nälkää. Elimistö hyrrää silloin kovalla ja tarvitsee energiaa.
Tavallisesti syön kolme isoa ateriaa päivässä. Ja puhun oikeasti isoista aterioista (600-800 g). Eli annoskoosta ei voi nälkäni johtua. Syöminen ei muuten mua haittaisi, mutta keittiössä ravaamiseen menee aikaa ja ruoka maksaa tosi paljon.
Ap
Samis! Itse en tosin himoitse lihaa tuona aikana lainkaan enkä koe siihen tarvetta. Silloin ostan vaikka ranskalaisia, teen jotain soijapalawokkia tai spagettia soijapaloilla, syön sipsiä tai vegaanista jädeä jne. 😄 Et kyllä mulla ainakin tuo aika kuukaudesta menee hyvin epäterveellisissä merkeissä. Ehkä sulla on osin tottumiskysymys tuohon kebabiin esimerkiksi? Kokeile tehdä seitania, niin voit kotona tehdä itsellesi vegekebabin siitä, googlaamalla löytää netistä ohjeita. Hesestä saa kanssa vegaanisen tai kasvisruokavalioon istuvan soijatortillan, saakohan falafeleja? Että ei tarvitse välttämättä sitä lihaversiota ottaa. Ja ranuthan on aina lihaton vaihtoehto, siihen joku majoneesi messiin niin avot!
Kokeile vaihtoehtoisia toimintatapoja seuraavan kerran, kun himotus iskee. 😊 Kaupan pakasteesta tosiaan saa kasvismättöä ja vihistä kun ostaa pari kappaletta ja täyttää sen kaikella ihanalla niin lupaan, että nälkä lähtee. Tsemppiä!
Syön minäkin ennen menkkoja ihan hirveästi, yleensä juuri hiilaripitoista ruokaa ja se eilinen avokadopasta oli tosiaan "menkkamättö" :D
Minusta elimistö kertoo sen, että se tarvitsee lisävoimia verenvuodon takia. Ehkä mielialankin takia endorfiineja ruuasta. Silloin pitää kuunnella itseään syödä. Pääasia, ettei syö samaan tapaan joka päivä koko kuukauden ajan.
Lakto-ovo-vegelle (minäkin ostan kananmunat luomuna, maun takia) ei tule puutostiloja kovin helposti, jos ottaa B-vitamiinit purkista. Itselläni on ajoittain raudanpuuteanemiaa ja se alkaa ensimmäisenä tuntua kummallisina mielitekoina (pica-oire). Otan rautaa Obsidan-kuurina tai syön erityisesti ystäaikaa C-vitamiinipitosia ruokia ja rautapitoisia, kuten parsakaali.
Kebabin kaipuuseen soijaproteeinista tehty kasviskebab"liha": http://www.halsanskok.fi/producten.asp?id=14#/#iid=144&ms=4
Tuosta kun tekee vaikka rullakebabin niin eiköhän nälkä lähde. Itse laitan vehnätaikinarullan sisään noita kebablastuja, salaatinlehtiä, kurkkua, tomaattia, sipulia, fetaa, oliiveja, ananasta, majoneesia ja tulista chilikastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle vegaanius ei ole tuonut mitään nälkä- tai puutostiloja eikö myöskään sitä edeltänyt kasvissyönti. Syön isoja annoksia ruokaa, joihin olen lisännyt hyviä rasvoja ja herkuttelen muutenkin. Bmi taitaa olla about 25-26 enkä ole vegaaniksi ryhdyttyäni laihtunutkaan, eli saan yhä saman verran energiaa kuin aiemminkin.
Suosittelen siis tarpeeksi kookkaita annoskokoja riippuen ruoasta (esimerkiksi vähäkalorista kasviskeittoa kannattaa ottaa enemmän, jotta saa energiaa tarpeeksi, mutta jotain mättöä taas kohtuullisemmin). Syön itse about 4 kertaa päivässä eikä minun tarvitse mussuttaa välipalapatukoita tai pähkinöitä joka tunti. Syön tuhdin aamupalan, kunnon lounaan, hedelmävälipalan ja kunnon päivällisen ja mahdollisesti illalla vielä jotain, jos on nälkä.
Oletko varma, ettei kerran kuussa iskevä hamstraustarve liity kuukautiskiertoon? Itselläni on välillä juuri ennen kuukautisia ja ensimmäinen vuotopäivä aivan pohjaton vatsa. Minulla se menee hormonien piikkiin, sillä samaa on ollut jo sekasyöjäaikoina.
Kuukautiskiertoon se nimenomaan liittyykin. Se alkaa muutama päivä ennen kuukautisten alkua ja loppuu, kun vuoto alkaa.
Mulla on aina ollut tapana syödä sitä mitä keho vaatii. Eli syön kun on nälkä, en syö jos ei tee mieli. Moni sanoo, että kuukautisnälkä on haamunälkää, eli ei oikeasti tarvitse ruokaa. Olen syönyt joskus normaalisti tuon nälän aikaan (rahan takia) ja olen sen takia laihtunut. Eli se on ihan aitoa nälkää. Elimistö hyrrää silloin kovalla ja tarvitsee energiaa.
Tavallisesti syön kolme isoa ateriaa päivässä. Ja puhun oikeasti isoista aterioista (600-800 g). Eli annoskoosta ei voi nälkäni johtua. Syöminen ei muuten mua haittaisi, mutta keittiössä ravaamiseen menee aikaa ja ruoka maksaa tosi paljon.
Ap
Samis! Itse en tosin himoitse lihaa tuona aikana lainkaan enkä koe siihen tarvetta. Silloin ostan vaikka ranskalaisia, teen jotain soijapalawokkia tai spagettia soijapaloilla, syön sipsiä tai vegaanista jädeä jne. 😄 Et kyllä mulla ainakin tuo aika kuukaudesta menee hyvin epäterveellisissä merkeissä. Ehkä sulla on osin tottumiskysymys tuohon kebabiin esimerkiksi? Kokeile tehdä seitania, niin voit kotona tehdä itsellesi vegekebabin siitä, googlaamalla löytää netistä ohjeita. Hesestä saa kanssa vegaanisen tai kasvisruokavalioon istuvan soijatortillan, saakohan falafeleja? Että ei tarvitse välttämättä sitä lihaversiota ottaa. Ja ranuthan on aina lihaton vaihtoehto, siihen joku majoneesi messiin niin avot!
Kokeile vaihtoehtoisia toimintatapoja seuraavan kerran, kun himotus iskee. 😊 Kaupan pakasteesta tosiaan saa kasvismättöä ja vihistä kun ostaa pari kappaletta ja täyttää sen kaikella ihanalla niin lupaan, että nälkä lähtee. Tsemppiä!
Kiitos! Ei mul varsinaisesti kebabia tee mieli. Tiiän vain, että sillä lähtee nälkä. Ai kamala, nyt alkoi tehä mieli ranskiksia ja Oatlyn jäätelöä D: Täytyy kiiruhtaa kauppaan!
Ap
Ongelma onkin ravinnossa ei liha vastaan kasvis ole mitenkään merkityksellistä. Itse asiassa se osoittaa vain heikon ymmärryksenne aiheesta.
Te ootte ihania kun annatte näin paljon vinkkejä! Yleensä av:lla ollaan niin vihamielisiä ja hyökkääviä.
;__;
Ap
Ootteko oikeesti kasvissyöjiä? Mä luulin että sitä tehdään vain julkisilla paikoilla että päästään vittuilemaan ihmisille.
Mä luulen ap että sulla jää joinakin päivinä proteiinit vajaaksi ja sitten tulee yhtäkkiä proteiininälkä. Mulle on joskus tapahtunut näin kun olen ollut lomareissulla viikon ja en ole mitään proteiinipitoista oikein saanut matkakohteesta. Sitten kun on kotiin palannut niin on pitänyt soijanakkia syödä ahmien. On minullakin menkkoja edeltäessä kovempi ruokahalu ja tekee herkkuja mieli. Herkkuja leivon itse, esim. syntisen rasvaiset toscapullat tai tilaan suklaata netistä(ekolo, ruohonjuuri, vegetukku).
Eli pidä huoli että saat tasaisesti päivittäin proteiinia. Jos mättöruokaa kaipaat, niin miten olisi hälsans kök lihapullat perunamuusin kanssa, tai saman firman nugetit ranskalaisten kanssa. Itselleni nuo on mättöruokia. Samoin täytetyt lämpimät voileivät jossa on kastikkeita ja soijanakkita/tofu rossoa ja avokadoa. Myös pitaleivät falafeleilla on tällaista mättöruokaa. Tai tuhti seitan/juustovoileipä.
Muita namiherkkuja:pitsa, lasagne, imaamipyörtyy. Tortillat itsetehtyinen kastikkeinen tai intialainen ruoka rasvaisine valkosipulinan-leipineen. Ei vitsi, pitikin tulla tähän ketjuun kun yritän laihduttaa.
"Jatkuva nälkä! Se on sietämätön olotila. Ei vaikuta mielekkäältä syödä tunnin välein. Olen hoikka, kohtalaisesti liikkuva nainen, en totisesti mikään satakiloinen bodari.
Luovuin koko jutusta sitten."
Älä luovuta! Kyllä vegaanina pärjää ilman nälkää, itse olen ollut yli 25 vuotta laktovege josta yli 10 vuotta vegaani. Olen fyysisesti todella aktiivinen, saatan liikuntamäärilläni kuluttaa päivässä yli 4000 kaloria. Syön 3-4 kertaa päivässä. Minun on kyllä vaikea syödä liian vähän, minulla tuppaa paino menemään lievään ylipainoon ja nyt taistelen sen kanssa että saisin pari kiloa tiputettua. En tykkää olla nälässä ja vegaaniruoka on vastustamattoman herkullista.
Olen TODELLA laiska kokki ja saatan joskus korvata aterian tuhdilla smoothiella jossa cashewpähkinää, proteiinijauhetta(luonnollista, esim. hamppu), marjoja, banaania. Tuollaisesta annoksesta saattaa saada jo 600 kaloria ja 20 g protskua.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma onkin ravinnossa ei liha vastaan kasvis ole mitenkään merkityksellistä. Itse asiassa se osoittaa vain heikon ymmärryksenne aiheesta.
Minä en ymmärtänyt tästä kommentista mitään.
Muistinkohan ottaa hermovitamiini B:t?
kasvissyöjä
Tavallista kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa, lasagnea, muusia ja papuja, perunoita ja sienimuhennosta jne. Kaikella lähtee nälkä kun syö tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tavallista kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa, lasagnea, muusia ja papuja, perunoita ja sienimuhennosta jne. Kaikella lähtee nälkä kun syö tarpeeksi.
Ei lähe :D Just tein toissapäivänä ihan taivaallista kasvispyörykät metsäsienikastikkeella ja perunamuusilla -mättöä. Söin sitä kilon kerralla ja pian oli taas nälkä.
Ap
Meidän vegepiireissö itketetään nakkimuusia syövää lasta eläimenruhonkuvilla, siinä huvitellessa oma nälkä unohtuu
Vierailija kirjoitti:
Itse syön kyllä lihaa mutta sanon vaan ihmisille olevani vege. On kiva päästä pätemään.
Ai, mielenkiintoista. Kun olet tottunut aiheesta keskustelija, niin saisinko sulta hyvät vastaukset seuraaviin peruskysymyksiin.
1. Luuletsä olevasi jotenkin parempi ihminen?
2. Miten sä voit tietää että sen tuotantoeläimen elämä on kärsimystä? Jos se vaikka nauttii elämästään?
3. Onko sillä väliä, että sen eläimen syö, kun se kumminkin joskus kuolee?
4. Mistä sä tiedät ettei se sun porkkanakin tunne kipua?
5. Entäs ne nälkää näkevät Afrikan lapset?
6. Entäs Suomen kodittomat kissat?
7. Mitä järkee?
Itse olen kasvissyöjä, mutta salaan asiaa viimeiseen saakka. Ihan kun en vaan jaksa.
Jos sinulla on ahmimishäiriö, niin vastauksia kannattaa hakea muualta kuin ruokaresepteistä.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Hyviä ideoita! Pyörtyneestä imaamista tuli mieleen, että tosiaan monet ruoat, missä on tahinia, tyydyttävät tuota rasvan ja täyteläisen ruoan tarvetta. Falafel-ateria, missä hummusta ja tahinia...ahh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärtänyt tästä kommentista mitään.
Muistinkohan ottaa hermovitamiini B:t?
kasvissyöjä
Miksi et halua sitten ymmärtää ja oppia?? Aivan ensin kun oppisit että kun et ymmärrä, niin kysyt mitä et ymmärrä vai eikö luonne anna periksi?
Mullakin on tuota kuukautisnälkää, mutta minä vedän siihen aina kaapit tyhjäksi sokerista. Jos ei muuta ole niin ruislepää, juustolla ja hillolla. Järkkyä. Siihen ei auta mikään.