Miten muka synnytys voi olla niin kamalaa?
Itse synnytin luomuna, kokonaisuudessaan synnytys kesti ekalla kerralla 1h 50 min ja toisella kertaa 50min, sairaalasta kotiuduttiin hyvävointisena 6h kuluttua synnytyksestä. Kokemus oli mahtava, voimaannuttava! Toki sattui hirveästi, mutta sehän kuuluu asiaan. Kätilö kehui, miten hyvin kuuntelin kehoani ja tunnistin vaistolla "mitä pitää tehdä". Ei repeämiä, ei tikkejä. Miten synnytys muka voi olla niin kamalaa? Tottakai sattuu, kyllä, mutta on ihanaa saada lapsi ja onhan se kokemus ainutlaatuinen. On myös hienoa huomata että voi luottaa itseensä, kehoonsa, pärjäämiseensä äärimmäisessä tuskassa rauhallisena ja kehoaan kuuntelevana.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että on erilaisia lantioita, eri kokoisia lapsia, sairauksia jne.? Toisilla synnytys kestää PUOLITOISTA vuorokautta. Ero sinun synnytyksiisi on melkoinen.
Ehkä se kestää niin pitkään, koska ei kuunnella kehoa? Pystyasento, kävely yms. auttaa vauvaa laskeutumaan, rentoutuminen ja oikea hengitys on tärkeää. Raskausaikana voi syödä kohtuullisesti ja terveellisesti niin vauvakin pysyy normaalin kokoisena eikä isona. Harvalla on ahdas lantio ja lantion läpimittahan tutkitaan ennen synnytystä. Kivulle ei kannata laittaa vastaan eikä tuhlata energiaa huutamiseen. Lääkitys voi vaikeuttaa kehon kuuntelemista; milloin tulee supistus, mihin suuntaan ponnistaa yms. Ap
Pitää kertoa tää ystävättärelle joka synnytti 48 tuntia ja sai pahat repeämät, että hän on tehnyt kaiken ihan väärin.. =D =D
Itse jouduin käynnistykseen ja synnytin lasta 23 tuntia. Lähellä oli sektiokin. Ja olin sidottu siihen sairaalan sänkyyn. Sen verran olin piuhoissa kiinni. Minulla ei ollut koko raskausaikana anuttakaan supistusta. Vasta sitten kun käynnistettin viikoilla 42+3. Ja harrastin liikuntaa koko raskauden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä oppikirjasynnytyksiä. Se on vaan monen asian summa: vauvan oikea tarjonta, synnyttäjän oikean kokoinen lantio ja hyvä tuuri. Nopea synnytys ja lyhyt ponnistusvaihe ei vie niin paljon voimia vaikka olisi vähän heikompikuntoinenkin synnyttäjä. Jotkut on luotuja synnyttämään ja varmaan se heille helppoa onkin.
Kätilöt muuten kehuu kaikkia synnyttäjiä hyvin tehdystä työstä kun vauva on saatu ehjänä ulos.
Jäi vielä sanomatta että repeämiäkin tulee jos on tullakseen, riippuu lähinnä kudostyypistä. Joillekin tulee jo 2 kilon vauvasta, joku synnyttää 4,5 kiloisen ilman ainuttakaan repeämää. Joten ei sekään ole omaa ansiota. Sama asia raskausarpien kanssa, tulee jos on tullakseen. Ei niitäkään mikään rasvaus estä.
Minä en ymmärrä miksei kaikki vaan voita lotosta. Siis eihän se muuta vaadi kuin että täyttää kupongin ja laittaa siihen oikeat numerot. Itse kun lottosin, niin tuli 13 miljoonaa euroa. Oli aika voimaannuttava ja hyvä kokemus. Pitihän siinä tietenkin vähän nähdä vaivaakin - itsekin kävelin kioskille 100 metriä viemään kupongin, ja hienosti meni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että on erilaisia lantioita, eri kokoisia lapsia, sairauksia jne.? Toisilla synnytys kestää PUOLITOISTA vuorokautta. Ero sinun synnytyksiisi on melkoinen.
Ehkä se kestää niin pitkään, koska ei kuunnella kehoa? Pystyasento, kävely yms. auttaa vauvaa laskeutumaan, rentoutuminen ja oikea hengitys on tärkeää. Raskausaikana voi syödä kohtuullisesti ja terveellisesti niin vauvakin pysyy normaalin kokoisena eikä isona. Harvalla on ahdas lantio ja lantion läpimittahan tutkitaan ennen synnytystä. Kivulle ei kannata laittaa vastaan eikä tuhlata energiaa huutamiseen. Lääkitys voi vaikeuttaa kehon kuuntelemista; milloin tulee supistus, mihin suuntaan ponnistaa yms. Ap
Katsos kun kaikki ei ole niin isoja kuin sinä.
En kyllä kehtaisi kertoa tyyliin synnytin aikuisen hevosen eikä edes tikkiä tarvinnut.
Minulla esikoisen syntymä kestikin 55h noin virallisesti... eihän siinä, kipu kuului asiaan mutta aika sekava alkaa olla jo tuolla valvomisella.
Minäkin ihmettelen, miksi mokomasta, täysin luonnollisesta asiasta on nostettu iso haloo. Lapsia on aina synnytetty, jopa saunaan! Mutta ymmärrän toki, että on isompi asia kuin vaikkapa kakalla käynti miehellä.
Miespuolinen
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen, miksi mokomasta, täysin luonnollisesta asiasta on nostettu iso haloo. Lapsia on aina synnytetty, jopa saunaan! Mutta ymmärrän toki, että on isompi asia kuin vaikkapa kakalla käynti miehellä.
Miespuolinen
Niin ja sinne saunaan on sitten samalla monesti myös kuoltu.
Hampaita on porattu aina. Ei silloin aiemmin ole puudutuksia saanut. Nykyään sitten ovelta jo puudutusta huudetaan. Ei siihen kuole. Juurihoito menee kivuttomasti kun hallitsee hampaiden lihaksia.
Mies ei saa kommentoida synnytystä koska ei siitä mitään tiedä.
Mulla kaksi synnytystä takana. Eka helppo nopea, palauduin nopeasti, kätilö kehui kuinka hyvä synnyttäjä olin. Toka synnytys teurastus josta jäi elinikäiset vammat niin mulle, kuin lapselle. Kuopus samankokoinen kuin ensimmäinenkin, mutta jäi kiinni synnytyskanavaan. Revittiin pihalle kun oli pakko saada ulos. Lisäksi tuon synnytyksen jälkeen sairastuin kohtutulehdukseen ja melkeen kuolin, olivat soittaneet sairaalasta jo miehellenikin että nyt taitaa päättyä huonosti.
Etta juu, provohan tämä oli, mutta kommentoimpa nyt silti kun omakohtaisesta kokemuksesta tiedän että samoilla lähtökohdilla voi päätyä monenlaiseen lopputulokseen, kaikkeen kun ei itse voi vaikuttaa.
ÄÄLIÖ...minä synnytin ensisynnyttäjänä 36 tuntis ja vietin ssairaalassa viikon, kun lapsi rupesi kellastumaan..
Ei Suomessa kellään ole varaa väittää synnytystään kamalaksi: sairaalassa, valvottuna yms. hygieenisissä oloissa, lääkittynä sektiosalin vieressä. Lapsia syntyy Afrikassa kyläkätilön auttamana jos hyvin käy, etäisyydet sairaaloihin ovat hirvittävät epämukavilla kulkuneuvoila, hygieniataso hyvin vaihteleva ja helle paahtaa. Ei kivunlievitystä! Entäs sodan jalkoihin syntyvät lapset? Missä oloissa synnyttää valtaosa maailman naisista... valittajat, miettikää sitä!
Hemmetin hyvä mäihä käynyt AP:llä.
Varmasti ihan toisella tavalla resurssejakin hänellä elämässään kun kaikki menee niin putkeen.
Sitä vaan täytyy ihmetellä että mikä AP:n ongelma on kun ei tunnu tajuavan että ihmiset ovat erilaisia sekä psyykkisesti että fyysisesti. Miksei voi olla iloinen omasta onnestaan, miksi pitää haukkua muita? Eikö se oma hyvä meininki riitäkään kun pitää tulla vielä toisten kustannuksella itseään nostattamaan?
73:lle: muista olla sitten valittamatta yhtään mistään muustakaan.
Ihmeen urpo: ei se että täällä on asiat paremmin tarkoita sitä että niitä ei voisi edelleen kehittää.
Vierailija kirjoitti:
73:lle: muista olla sitten valittamatta yhtään mistään muustakaan.
Ihmeen urpo: ei se että täällä on asiat paremmin tarkoita sitä että niitä ei voisi edelleen kehittää.
Kuka väitti, ettei asioita voisi edelleen kehittää? Mutta todellakin voi miettiä mistä valittaa, kyllä se vaan on hyvä onni kun saa synnyttää Suomessa!
Lasten hankinta on tietääkseni täysin vapaaehtoista. Toisekseen aina olisi voinut adoptoida ulkomailta, eipä tarvitse itkeä revennyttä värkkiä.
Ap on varmaan oikeasti joku teinipoika, joka testaa kykyjään luovan kirjoittamisen alalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap on varmaan oikeasti joku teinipoika, joka testaa kykyjään luovan kirjoittamisen alalla.
Juu, nopea synnytys on yhtä epätodellista kuin yksisarviset ja keijukaiset. Pakko olla provo ellei ole kitunut paria vuorokautta, nyt vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, nopea synnytys on yhtä epätodellista kuin yksisarviset ja keijukaiset. Pakko olla provo ellei ole kitunut paria vuorokautta, nyt vähintään.
Olen kyllä kuullut lyhyistä synnytyksistä, mutta nekään jutut eivät kertoneet yhtä lyhyistä kuin ap.
Se, miksi pidän ap:n kirjoitusta provona, on tietysti siitä hyökyvä rajaton omahyväisyys ja suorastaan epärealistisen ymmärtämätön suhtautuminen muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytin luomuna, kokonaisuudessaan synnytys kesti ekalla kerralla 1h 50 min ja toisella kertaa 50min, sairaalasta kotiuduttiin hyvävointisena 6h kuluttua synnytyksestä. Kokemus oli mahtava, voimaannuttava! Toki sattui hirveästi, mutta sehän kuuluu asiaan. Kätilö kehui, miten hyvin kuuntelin kehoani ja tunnistin vaistolla "mitä pitää tehdä". Ei repeämiä, ei tikkejä. Miten synnytys muka voi olla niin kamalaa? Tottakai sattuu, kyllä, mutta on ihanaa saada lapsi ja onhan se kokemus ainutlaatuinen. On myös hienoa huomata että voi luottaa itseensä, kehoonsa, pärjäämiseensä äärimmäisessä tuskassa rauhallisena ja kehoaan kuuntelevana.
Miten ensisynnytys voi(si) kestää vain 1h 50min? siis onko tuo sairaalassa synnytys salissa olo aika vai ensimmäisestä supistuksesta alkaen? kuulostaa kyllä epäuskottavalta, jo pelkkä kohdunsuun avautuminen kestää ensisynnyttäjällä, tai siis voi kestää, jopa yli 20h, minullakin synnytys kesti lähes pari vuorokautta, mikä on normaali aika ensisynnyttäjällä, koska kohdunsuu avautuu hitaammin ensimmäisellä kerralla ja tuo toinen, 50min , kuulostaa epäuskottavalta sekin. uudelleen synnyttäjän synnytys kestää yleensä noin 6- 10 h, siis ensimmäisestä supparista lähtien....
Mulla myös helpot ja nopeat synnytykset, mutten ole aiemmin tajunnut, että voisin sillä kiillotella sädekehääni ja hieroa onnekkuuttani rankan synnytyksen läpikäyneiden naamaan.
Olen vain ajatellut, että mulla on käynyt hyvä tuuri ja yhtälailla olisi voinut käydä huonomminkin. Yksikään synnytyksistäni ei ole ollut omissa käsissäni, enkä ole pystynyt vaikuttamaan itse synnytyksen kulkuun, kuten muuttamaan vauvan sykkeitä, tarjontaa tai edistämään avautumista ja vauvan laskeutumista ajatusten (tai niiden ap:n mainostamien lihasten) voimalla.
Provohan tämä on, mutta se osuu ja uppoaa, koska nainen loppujen lopuksi on todella paljaana ja "aseettomana" luonnon edessä. Ja jostain kumman syystä, mitä en pysty käsittämään, monet naiset tuntevat häpeää tai epäonnistumisen tunnetta, jos synnytys onkin vaikea. Hyvänen aika sentään, tehän olette sankareita!!