Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten muka synnytys voi olla niin kamalaa?

Vierailija
13.01.2016 |

Itse synnytin luomuna, kokonaisuudessaan synnytys kesti ekalla kerralla 1h 50 min ja toisella kertaa 50min, sairaalasta kotiuduttiin hyvävointisena 6h kuluttua synnytyksestä. Kokemus oli mahtava, voimaannuttava! Toki sattui hirveästi, mutta sehän kuuluu asiaan. Kätilö kehui, miten hyvin kuuntelin kehoani ja tunnistin vaistolla "mitä pitää tehdä". Ei repeämiä, ei tikkejä. Miten synnytys muka voi olla niin kamalaa? Tottakai sattuu, kyllä, mutta on ihanaa saada lapsi ja onhan se kokemus ainutlaatuinen. On myös hienoa huomata että voi luottaa itseensä, kehoonsa, pärjäämiseensä äärimmäisessä tuskassa rauhallisena ja kehoaan kuuntelevana.

Kommentit (183)

Vierailija
41/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä synnytin sektiolla. Kokonaisuudessaan synnytys kesti n. tunnin. Reippaana tyttönä kävelin jo 6 tunnin päästä eikä mitään kipuja ollut ollenkaan. Varmuuden vuoksi, vaikka tosi hyvässä kunnossa oltiin, jouduttiin jäämään sairaalaan yöksi. Seuraavana päivänä painelin iloisesti vauvan kanssa vaunulenkille.

En ymmärrä miksi jengi pelkää sektiota, tosi voimaannuttava kokemus.

Muuten sama juttu, mutta minä kieltäydyin puudutteesta kokonaan. Lääkäri maanitteli pitkään sitä ottamaan, mutta pidin pääni ja sain todella elämyksellisen kokemuksen.

Seuraavan lapsen kohdalla haluan tehdä leikkausviillonkin itse.

Vierailija
42/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tosta ap:n muksusta tulee jos ap itse on noin yksinkertainen, ei voi kuin ihmetellä. Ja kauhistella. Kuten joku jo sanoi, tän täytyy olla provo. Ei ole suomi nousemassa jos tän tason tyypit hirveästi lisääntyy.

Ei oo onneksi kovin suurta pelkoa, kun ap:n lapsiluku on kuulemma (onneksi) jo täynnä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen av Mammaan on kalikka kapsahtanut. Av Mammat on kyllä maailman parhaimpia selittelijöitä oli sitten kyse lihavuudesta tai synnytyksestä :)

Vierailija
44/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en muuten ymmärrä, miksi jotkut eivät kirjoita laudaturin papereita ylioppilaskirjoituksissa. Itse kun kirjoitin, niin kaikista aineista tuli laudatur. Oli mukava ja voimaannuttava kokemus.

Vierailija
45/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä synnytin sektiolla. Kokonaisuudessaan synnytys kesti n. tunnin. Reippaana tyttönä kävelin jo 6 tunnin päästä eikä mitään kipuja ollut ollenkaan. Varmuuden vuoksi, vaikka tosi hyvässä kunnossa oltiin, jouduttiin jäämään sairaalaan yöksi. Seuraavana päivänä painelin iloisesti vauvan kanssa vaunulenkille.

En ymmärrä miksi jengi pelkää sektiota, tosi voimaannuttava kokemus.

Muuten sama juttu, mutta minä kieltäydyin puudutteesta kokonaan. Lääkäri maanitteli pitkään sitä ottamaan, mutta pidin pääni ja sain todella elämyksellisen kokemuksen.

Minä olisin halunnut nähdä toimenpiteen alusta loppuun saakka mutta se kiellettiin. Sekin olisi voinut olla todella voimaannuttavaa. Ehkä seuraavalla kerralla, jos sellainen meille suodaan, mieheni saa luvan videoida operaation niin voimme yhdessä voimaantua koko perheen kanssa!

Seuraavan lapsen kohdalla haluan tehdä leikkausviillonkin itse.

Vierailija
46/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, lentokonehallista mahtuu helpommin ulos kuin normaaliemättimestä.

Osansa taisi enemmän olla sillä, että olen hoikka ja urheilullinen ja todellakin katsoin mitä söin raskausaikana, harrastin liikuntaa loppuun asti. Mutta onhan se ponnistaminen varmasti raskasta, jos on painoa ja huonot lihakset plus on syönyt kuin possu kahden edestä ja vauva on jokin nelikiloinen. Mun esikoinen painoi 2780g ja toinen 2890g, siroja olivat. Ap

Heh, oma poikani painoi syntyessään 4,1kg :)

Kokoseurannassa synnytyslääkäri totesi vauvan koosta, että näin se tahtoo mennä nuorten odottajien kanssa, istukka toimii niin hyvin.

Vierailija
47/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai Aplla on vaan niiin iso pillu josta tulee vaikka lehmä ulos ilman ongelmia ;)

Vierailija
48/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kirjoitti:

Tai Aplla on vaan niiin iso pillu josta tulee vaikka lehmä ulos ilman ongelmia ;)

Hyvät lihakset on kyllä loogisempaa :D Oikeasti, mitä se on keltään pois jos toisella sujuu asiat sutjakasti?

Vierailija
49/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sutjakkuus ei ole muilta pois. Se sen sijaan on että tullaan tänne suoltamaan mutulla jotain hevonpaskaa.

Vierailija
50/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääkin on niin selvä provo kaikkine välilihan rasvauksineen, että miten te jaksatte.

Vierailija
51/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi kirjoitti:

Hyvät lihakset on kyllä loogisempaa :D Oikeasti, mitä se on keltään pois jos toisella sujuu asiat sutjakasti?

Ei olekaan, me ollaan tosi ylpeitä ap:sta :)

Selvästi muu elämä ei oikein suju ja kaikki on nyt panostettu sujuvaan synnytykseen, go girl! Me kannustetaan! :)

Vierailija
52/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sutjakkuus ei ole muilta pois. Se sen sijaan on että tullaan tänne suoltamaan mutulla jotain hevonpaskaa.

Ei se ole ap:n vika, Jos Mammat mussuttelee koko raskausajan ja lösivät kotona softalla, ja hups tuli iso "sokerivauva". Sitten vielä kusettavat itseään, että en ole näin tehnyt ja syy on vähintään geeneissä:) Miksihän synnytys kesti 10 tuntia? Ai niin kroppa on täysin shokkitilassa:)

Vierailija
53/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammat synnyttää kukin 1,5 vrk tuskissaan huutaen kaikista puudutuksista huolimatta. Ei tästä nyt herranjestas voi kukaan poiketa!

Vierailija
54/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut ap, olet täydellinen äiti. Varmasti laitat joka päivä kotona herkullista ruokaa töiden jälkeen itse kasvattamistasi luomukasviksista ja itse kalastamastasi kalasta. Olet tietenkin korkeasti koulutettu ja omaat loistavan työpaikan, kuten kaikki muutkin av:lla. Lapsesi olet kasvattanut täydellisesti, toinen oppi lukemaan 3-vuotiaana ja toinen vasta 3,5-vuotiaana. He käyttäytyvät joka paikassa oikein ja ovat muutenkin kilttejä. Kotisikin on kuin sisustuslehdistä. Pidät kroppasi kunnossa ja osoitat haluasi miehellesi sekä olet oikea peto sängyssä. 

Hei jotain rajaa siihen äitien mollaamiseen. Toinen äiti on todellakin susi toiselle äidille.

Omilla valinnoilla suurin osa tuosta listastasi on täysin mahdollista! Ihmiset tosiaan panostavat elämässään eri asioihin. Tavoitteena on, että kumpikin osaa lukea ennen kouluikää kuten itsekin osasin ja käytöshän ei ihan aina, esimerkiksi väsyneenä, voi olla 10+ mutta muuten hyvinkin oikean suuntainen lista. Kannattaa laittaa itsensä kuntoon synnytyksen jälkeen ja huolehtia itsestään, viihtyisästä kodistaan, opettaa ja kasvattaa lapsiaan, kouluttautua hyvin arvosanoin ja hankkia työ, josta nauttii. Pidän siitä, että olen fit ja tosiaan, nautimme kyllä seksistä. Lapsilukumme on nyt täynnä joten synnytyskokemukseni olivat nyt sitten tuossa. Ap

Hei hei supermarjo! Täällä taas? Taitaa olla hiljaisempi kausi työrintamalla?

Vierailija
55/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota asiaa sinun pitäisi kysyä kätilöltä tai synnytyslääkäriltä joka on juuri jäämässä eläkkeelle ja takana useampi kymmenentuhatta synnytystä nähneenä, he ovat kaiken nähneet, toisin kuin mamma, jolla muutama synnytyskokemus takana. Juu, toiset synnyttävät todella vaivattomasti ja sitä voisi vaikka vähän kovemman kakan ulostamiseen ja toinen ääripää kärvistelee vuorokausi tolkulla ja tajuttomuuden ja sietokyvyn rajalla.

Jokainen synnytys on erilainen, eikä sitä voi ennustaa etukäteen ja siksi syyllistäminen on turhaa.

Vierailija
56/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvä synnytys muuttui huonoksi yhdistelmällä paska kätilö-väärä pään asento-sykkeen häviäminen. Tulos= imukuppisynnytys-pahat 2. asteen repeämät-traumat lähinnä kätilön takia. Ja juu salissa ehdin sis olemaan alle 2 tuntia ennen vauvan syntymää ja ihan pelkällä ilokaasulla alusta loppuun. Kätilö tyrkytti vain epiduraalia eikä suostunut muihin kivunlievityksiin vaikka kuinka pyysin päästä edes vaikka suihkuun. Että ei nyt ihan ollu itestä ja hengitystekniikasta kiinni tää homma. Tai edes niistä lihaksista. Että nyt hieman valoja päälle ap!

Vierailija
57/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle synnytyksestä jäi todella positiivinen fiilis. Ensimmäinen synnytys, en halunnut kivunlievitystä. Synnytys eteni todella hitaasti, ponnistusvaihekin kesti lähes 2 tuntia. Ei repeämiä ja toivuin todella nopeasti. Vaikka itsellä kaikki sujui todella hyvin, ei tulisi mieleenkään ruveta aliarvioimaan toisten kokemuksia. Jokainen nainen ja synnytys on erilainen ja ihmiset kokee asiat niin eri tavoilla. Ystäväni synnytti pari kuukautta jälkeeni ja kaikki ei tosiaankaan mennyt hänellä nappiin. Ei tulisi mieleenkään ruveta ilkkumaan, että mitäs valitat, ei varmasti ollut noin kauheaa. Jotain rajaa ap.

Vierailija
58/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä  vaan ihmettelen, miksi kaikki eivät voi olla samanlaisia ja yhtä hyviä kuin mä. Maailma olis niin paljon parempi paikka eikä kellään ois mitää ongelmii.

Vierailija
59/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on joten sinänsä vähän turha vastata edes, mutta...  Ei sekään ole hyvä että lapset ovat syntyessään aika pienipainoisia, altistaa myöhemmin sepelvaltimotaudille jne. Ap:n lapset, jos tarina siis olisi totta, olisivat molemmat olleet pieniä syntyessään. Huono ravitsemus raskausaikana tai istukan toimintahäiriö?

Jokainen järkevä ihminen varmasti ymmärtää että synnytyksiä on erilaisia. Avautumisvaihe kestää minkä kestää, siihen ei itse pysty vaikuttamaan.  Lantion malli, sikiön tarjonta ja koko, kudosten joustavuus kaikki vaikuttavat siihen miten helppo ponnistusvaihe on ja tuleeko repeämiä. 

Vierailija
60/183 |
13.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä oppikirjasynnytyksiä. Se on vaan monen asian summa: vauvan oikea tarjonta, synnyttäjän oikean kokoinen lantio ja hyvä tuuri. Nopea synnytys ja lyhyt ponnistusvaihe ei vie niin paljon voimia vaikka olisi vähän heikompikuntoinenkin synnyttäjä. Jotkut on luotuja synnyttämään ja varmaan se heille helppoa onkin.

Kätilöt muuten kehuu kaikkia synnyttäjiä hyvin tehdystä työstä kun vauva on saatu ehjänä ulos.