Miten muka synnytys voi olla niin kamalaa?
Itse synnytin luomuna, kokonaisuudessaan synnytys kesti ekalla kerralla 1h 50 min ja toisella kertaa 50min, sairaalasta kotiuduttiin hyvävointisena 6h kuluttua synnytyksestä. Kokemus oli mahtava, voimaannuttava! Toki sattui hirveästi, mutta sehän kuuluu asiaan. Kätilö kehui, miten hyvin kuuntelin kehoani ja tunnistin vaistolla "mitä pitää tehdä". Ei repeämiä, ei tikkejä. Miten synnytys muka voi olla niin kamalaa? Tottakai sattuu, kyllä, mutta on ihanaa saada lapsi ja onhan se kokemus ainutlaatuinen. On myös hienoa huomata että voi luottaa itseensä, kehoonsa, pärjäämiseensä äärimmäisessä tuskassa rauhallisena ja kehoaan kuuntelevana.
Kommentit (183)
Ymmärrätkö, että on erilaisia lantioita, eri kokoisia lapsia, sairauksia jne.? Toisilla synnytys kestää PUOLITOISTA vuorokautta. Ero sinun synnytyksiisi on melkoinen.
Ei se olekaan kamalaa. Se on sateenkaaria, tähtipölyä ja vaaleanpunaista hattaraa. Ihan kaikille, koska sinullekin oli.
Olen itsekin synnyttänyt luomuna kolme kertaa (en tosin omasta tahdostani) ja kaikki synnytykset ovat kestäneet alle kahdeksan tuntia. Ei repeämiä tms. vaikka lapsista pieninkin ollut nelikiloinen. Ponnistusvaiheista en muista muuta kuin itkemisen, oksentelun ja tunteen että kuolen siihen helvetilliseen kipuun.
Onneksi ei tarvits enää synnyttää, sen verran kamalat muistot jääneet noistakin.
This is gonna escalate pretty quickly. Popparit mikroon.
Taitaa olla maailmanennätysaika ensikertalaiselle. Yleensä kestää paaaaaaljon pidempään.
Lainatakseni Anna-Leena Härköstä: "Tunnen miltei hallitsematonta aggressiota näitä REIPPAITA TYTTÖJÄ kohtaan, jotka eivät ottaneet epiduraalia vaikka sitä niin tyrkytettiin. Siis näitä hevosenpuolikkaita, jotka työntäisivät hervottomilla lantioillaan maailmaan vaikka kuorma-autollisen mummoja, jos tarve vaatii."
Eri ihmiset tykkää eri asioista.
Miten muka lento-onnettomuuteen joutuminen on kamalaa. Minä olen lentänyt monta kertaa putoamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, että on erilaisia lantioita, eri kokoisia lapsia, sairauksia jne.? Toisilla synnytys kestää PUOLITOISTA vuorokautta. Ero sinun synnytyksiisi on melkoinen.
Ehkä se kestää niin pitkään, koska ei kuunnella kehoa? Pystyasento, kävely yms. auttaa vauvaa laskeutumaan, rentoutuminen ja oikea hengitys on tärkeää. Raskausaikana voi syödä kohtuullisesti ja terveellisesti niin vauvakin pysyy normaalin kokoisena eikä isona. Harvalla on ahdas lantio ja lantion läpimittahan tutkitaan ennen synnytystä. Kivulle ei kannata laittaa vastaan eikä tuhlata energiaa huutamiseen. Lääkitys voi vaikeuttaa kehon kuuntelemista; milloin tulee supistus, mihin suuntaan ponnistaa yms. Ap
Jos tahdot tehdä menestyksekkään provokaation vältä käyttämästä sanaa "muka". Kukaan ei halua alkaa perustelemaan kenellekään muka-tyypille yhtään mitään.
Missä muka tutkitaan lantion mitta? Ei minulta ainakaan. Ei edes koko arvioita ole tehty.
Aatteles ap. Jotkut on niin luusereita että kuolevat kesken tuon ihanan voimaannuttavan tapahtuman. Siis miten ne kehtaa..
Tän on pakko olla provo, ei kukaan oikeasti raskaana ollut ja synnyttänyt nainen voi olla noin yksinkertainen kuin ap.
Hyvää tuuria ja leveä lantio.
Mulla taas eka synnytys kesti 44 tuntia. Kelaa vähän. 44 tuntia, kaksi tuntia ponnistusta. Polttoja tuli parin minuutin välein, koska olin oksitosiinitipassa, mutta kohdunkaula ei vaan avautunut. Hirveät tuskat melkein kaksi vuorokautta ja repesin pahasti - verta meni 1,5 litraa ja piti tehdä verensiirto.
Tokassa raskaudessa oli helpompaa, ei onneksi alkanut lapsivesien menolla. Kesti "vain" 18 tuntia. Ponnistusvaihekin vain 6 minuuttia. Mutta siinä oli paha pelkohetki, kun vauvan sydänäänet lakkasivat ponnistusvaiheessa. Napanuora oli kahdesti kaulan ympärillä. Onneksi ei silti kärsinyt hapenpuutteesta, mutta tämä oli esimerkki siitä, että millään asenteella tai korkealla kipukynnyksellä ei säästy siltä, että synnytyksessä voi sattua yllättäviä asioita.
Synnytyksessä menettää aika pitkälti ohjakset. Hyvällä tuurilla kaikki menee hyvin, eikä satu yllättäviä komplikaatioita, mutta kenellä tahansa voi mennä huonolla tuurilla jotain vikaan.
Ja samallakin synnyttäjällä voi olla erilaisia synnytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei synnytä porvoossa.
Mun synnytykset ovat olleet nopeita, oikeastaan syöksysynnytyksen kriteerit täyttäviä. Mikä siinä on niin kummallista, et ole kuullut että synnytys voi edetä myös nopeasti? Ap
Mun ponnistusvaihe kesti kummastakin alle kolme minuuttia, tuli mielettömällä vauhdilla ja voimalla ulos (kolme ponnistusta). Onneksi en revennyt, kannattaa rasvailla esim. Ceridalilla välilihan aluetta hyvissä ajoin ennen synnytystä, saattaa auttaa eikä siitä ainakaan haittaa ole. Liikunnallisuus ja hyvät lihakset auttavat myös paljon! Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytin luomuna, kokonaisuudessaan synnytys kesti ekalla kerralla 1h 50 min ja toisella kertaa 50min, sairaalasta kotiuduttiin hyvävointisena 6h kuluttua synnytyksestä. Kokemus oli mahtava, voimaannuttava! Toki sattui hirveästi, mutta sehän kuuluu asiaan. Kätilö kehui, miten hyvin kuuntelin kehoani ja tunnistin vaistolla "mitä pitää tehdä". Ei repeämiä, ei tikkejä. Miten synnytys muka voi olla niin kamalaa? Tottakai sattuu, kyllä, mutta on ihanaa saada lapsi ja onhan se kokemus ainutlaatuinen. On myös hienoa huomata että voi luottaa itseensä, kehoonsa, pärjäämiseensä äärimmäisessä tuskassa rauhallisena ja kehoaan kuuntelevana.
Ei kukaan voi olla noin lapsellisen tietämätön.
Ap taitaa vielä pyöriä onnellisena hormonihöyryissä? Laita ketju muistiin ja tule sitten parin vuoden päästä lukemaan uudestaan niin voit sitten nauraa sille, mille me muut nauretaan jo nyt. Aika harvoin törmää näin yksinkertaiseen ihmiseen...
Koska sen tuloksena on toukka.