Olen luterilaisen kirkon pappi ja lesbo. Kysy mitä haluat!
Olen aloittamassa ensimmäisessä työpaikassani seurakuntapappina helmikuun alusta. Uskon Jumalaan ja olen uskonut koko ikäni. Asun keskisuuressa kaupungissa ja olen naimisissa naisen kanssa. En ole yhtään kaapissa, mutta en myöskään parisuhteestani ensimmäisenä ilmoita, vaan puhun siitä sitten kun tulee luontevasti puheeksi.
Kysy mitä haluat!
Kommentit (90)
Ap, kuka on tunnetuin julkisuudessa esiintyvä viidesläinen?
Mitä mieltä olet ap siitä että islamin tuleminen Suomen valtauskonnoksi on vain ajan kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on viime aikoina mietityttänyt Raamatusta kohta jossa sanotaan että "kukin sen uskon(määrän?) mukaan joka hänelle on annettu" ihmetellessäni miksi kaikki uskovat eivät ajattele ja koe minusta ilmiselviä asioita samoin kuin minä. Jokaisen suhde Jumalaan on omansalainen ja Jeesus on jokaikisen henkilökohtainen Vapahtaja, se minkun tule käsittää -ja hyväksyä.
Perusasiat tietysti ovat kaikille samat.
En ole ap, hänelle vain halusin pohdiskella.
Se on ihan totta. Jeesus kohtaa jokaisen ihmisen henkilökohtaisesti ja antaa jokaiselle sen oman polun kuljettavaksi, iloineen ja suruineen. Me voimme aina kysyä häneltä neuvoa ja hän on aina matkaoppaanamme. Samalla muille pitää ymmärtää antaa tilaa ja kuunnella hänen kokemustaan Jumalasta. Raamatun valossa kaikkea pitää katsoa ja ymmärtää samalla, että jokainen ihminen on yksilö.
Kävin joskus kamppailua sen kanssa, saanko minä rakastaa naista ja jakaa hänen kanssaan elämäni. Sain rauhan, kun kysyin asiaa toistumiseen Jumalalta. Jumala osoitti, että vaimoni on vastaus rukouksiini ja viimeistään se, miten hänen läsnäolonsa on vahvistanut minun uskoani, on saanut minut vakuuttuneeksi. Silti en tuomitse niitä, jotka ajattelevat eri tavalla. Heillä on toiset asiat puolustettavanaan.
Mitä arvelet, että Jeesus sanoisi sinulle, jos kysyisit häneltä saako mies maata miehen kanssa ja nainen naisen kanssa?
"Sinäpä sen sanoit"? Ehkä. T: ei ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kenenkään papin tai srk:n työntekijän pitäisi osata vastata tähän? Tällaisella kysymyksellä ei pysty selvittämään onko Ap oikeasti pappi vai ei.
Saan siitä palkkaa, koska kysyntä ja tarjonta kohtaavat.
===Eli pyrit pitämään kysyntää yllä vaikkapa päiväkotilapsia "evankelioimalla" ?
Minkä ikäisenä tiesit haluavasi papiksi?
Vierailija kirjoitti:
Jos Raamattu on "aikasidonnainen" niin sieltähän tietenkin saa poimia mitä mieleen juolahtaa ja kieltää ja myöntää ja tulkita ja pulkita jne.
Missä on päätetty että Raamattu on aikasidonnainen ja kenellä oli auktoriteetti toimia näin? Mitkä ne kohdat ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoista suurin osa uskoo, mutta paljon on niitäkin jotka eivät. Sitten on sellaisia, joiden uskonnollinen vakaumus vaihtuu puolelta toiselle opiskelun ainakana. Vaikea sanoa mitään prosentteja. Ehkä 70% uskoo Jumalaan?
Siis 30% papeista ei edes itse usko Jumalaan? Halauavat siis mielestään päästä työpaikkaan, jossa saisivat helposti rahaa kertoilemalla satuja seurakunnalle?
Ateistien osuus pastoriksi opiskelevista on mielestäni järkyttävän suuri.
Ap ottikin tähän jo kantaa, mutta ajattelin tulla vielä lisäämään pari asiaa. Laitoksessa on siis ilmeisesti useita linjoja (pappislinja, opettamiseen painottuvat linjat ja ns. "yleinen linja"), eikä sen tarkoitus ole riippumattomana yhteisönä keskittyä ainoastaan tietynlaiseen elämänkatsomukseen. Arvostan kovasti papin ammattia, mutta käsitys vain tuntui vähän yksipuoliselta.
Täytyy kyllä myöntää, etten itsekään tiedä, tutkitaanko teologisessa lähinnä kristinuskoa vai uskontoja yleisesti. Tapahtuuko jossakin vaiheessa opintoja erikoistumista, vai onko muille maailmanuskonnoille ns. oma lohkonsa toisessa tiedekunnassa? Ehkä aloittaja voisi valottaa tätä?
Lisäksi haluaisin kysyä, mistä ap kokee maailman pahuuden johtuvan.
Rangaistus tai uskon puutteesta johtuva kuritus voidaan jättää laskuista armon ja anteeksiannon takia. Mikäli sen sijaan otetaan huomioon Jumalan suuri voima, ei tunnu järkevältä, että näin valtava määrä tuskaa voisi olla Hänen vastujansa aiheuttamaa. Jos taas kyseessä on ihmisen vapaa tahto, asia vaikuttaa melko epäreilulta. Miksi esimerkiksi tapetuksi tulevan lapsen pitäisi kärsiä syntisemmän henkilön tahdosta, omaa haluaan vastaan?
Tosi vanhoillista ajatella, että leso pappi olisi yhtään huonompi työssään kuin heterokaan. Eikös se ole ihan perinteiden jatkamista, tai oikeastaan aika huimaa kehitystä, ennen vanhaan kun papit oli noihin pikkupoikiin päin :D
Haha lesbo pappi siis. Leso pappi ei kuulosta siltä että olisi hyvä työssään
Mitä sinä haluaisit kertoa meille Jeesuksesta?
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, vaan edellisen sivun herra 47, mutta vastaan silti. Tosin en vastaa sitä riksun plikkaa, jota sinä selkeästi haet, vaan heitän kehiin mustanhevosen ja vastaukseni on Pirkko Jalovaara ;)
Onko tosi että Helsingin yliopistossa on paljon homoja / lesboja teologiaa lukemassa ?
90-luvulla mulle väitettiin näin
Kysymys. Missä kohti raamattua sanotaan että on ok mennä samaa sukupuolta olevan kanssa naimisiin?
En ole löytänyt vaikka kuinka oon etsinyt. Sen sijaan siellä sanotaan selkeästi Jumalan mielipide homouteen. Esim.
3 moos 8
3 moos 20:13
1.kor 6:9
Room 1:18-32
Tuossa muutama. Eli millä perusteella Jumala haluaa siunata kaksi miestä tai kaksi naista avioliittoon? Ja nyt ei ihmisten mielipiteitä kiitos vaan raamatun kohta jossa se sanotaan.
Kiitos!
Ps. Mun mielestä ihan sama kuka on kenenkin kanssa mut se on törkeetä et pitää viel kirkkoon tulla väittämään että "tämä on Jumalan tahto ja se siunaa tämän" vaikka selkeästikään ei haluais siunata! Eikö riitä maistraatti? Pakkoko on kirkko vielä sotkea tähän? Ihmisten mielen mukaan jos aletaan kirkossaki saarnaamaan ni terve. Ei vaan oo järkeä.
Kuitenkin nykypäivänä kirkkoon ei oo pakko kuulua ja ihmiset eläköön kui huvittaa mut voisko sen kirkon pitää edes pyhänä? Mikä järki vääristellä raamattua siellä ku ei kenenkään oo pakko uskoo jos ei haluu.
Mistä saisin motivaatiota teologian opintoihini? En ole uskossa, joten esimerkiksi eksegetiikan ja muinaiskreikan opiskelu tuntuu todella turhalta. Opiskelen vasta ensimmäistä vuotta, paheneeko vai helpottaako tämä tulevaisuudessa? Olitko itse tyytyväinen opetukseen, kun opiskelit? Uskotko Saatanaan?
Miten sait pappisvihkimyksen kun edes avoliitossa elävä heteroteologi ei voi saada?
Mitä mieltä olet islamista? Mistä uskot profeetta Muhammedin saaneen ilmestyksensä?
Jos Raamattu on "aikasidonnainen" niin sieltähän tietenkin saa poimia mitä mieleen juolahtaa ja kieltää ja myöntää ja tulkita ja pulkita jne.