Olen luterilaisen kirkon pappi ja lesbo. Kysy mitä haluat!
Olen aloittamassa ensimmäisessä työpaikassani seurakuntapappina helmikuun alusta. Uskon Jumalaan ja olen uskonut koko ikäni. Asun keskisuuressa kaupungissa ja olen naimisissa naisen kanssa. En ole yhtään kaapissa, mutta en myöskään parisuhteestani ensimmäisenä ilmoita, vaan puhun siitä sitten kun tulee luontevasti puheeksi.
Kysy mitä haluat!
Kommentit (90)
Saako kristitty mielestäsi seurustella ei-kristityn kanssa? Ilmeisesti itsekin seurustelet ei-uskovan kanssa, joten mitä mieltä olet siitä Raamatun kohdasta, jolla sitä perustellaan (älä rupea uskottaman aisapariksi tms). Mitä mieltä olet siitä jos esim. kristitty nainen seurustelee muslimimiehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä kuinka Jumala osoitti sinulle, että olet oikealla polulla? En ole samassa tilanteessa kuin sinä, mutta olen erään kysymyksen äärellä, johon toivon kovasti merkkiä Jumalalta, miten olisi oikein tehdä. Jos kysymys on liian henkilökohtainen, ei tarvitse kertoa tarkkaan :)
Minulle Jumala ei ole koskaan antanut yhtä merkkiä. Joskus olen saanut hyvinkin konkreettisia rukousvastauksia, mutta tässä asiassa Jumala johdatti näkemään ne asiat, mitä tarvitsin saadakseni rauhan. Hän johdatti luokseni oikeat ihmiset ja antoi oikeat sanat. Muistin aiempia rukouksiani ja näin tosi selvästi, miten Jumala on kuullut ne ja vastaus niihin rukouksiini on vaimoni. Jumala johdatti minut kiittämään ja iloitsemaan.
Jumala vastaa kaikille eri tavoin, sillä kukaan meistä ei ole samanlainen. Uskon, että Jumala kertoo sinulle ennemmin tai myöhemmin, mitä sinun olisi hyvä tehdä. Jatka vain kysymistä rohkeasti! Olen huomannut, että Jumalan vastauksen näkee usein vasta jälkeenpäin. Voi olla, että Jumala vastaa sinulle jo nyt, mutta huomaat sen vasta myöhemmin. :) Siunausta!
Vierailija kirjoitti:
Saako kristitty mielestäsi seurustella ei-kristityn kanssa? Ilmeisesti itsekin seurustelet ei-uskovan kanssa, joten mitä mieltä olet siitä Raamatun kohdasta, jolla sitä perustellaan (älä rupea uskottaman aisapariksi tms). Mitä mieltä olet siitä jos esim. kristitty nainen seurustelee muslimimiehen kanssa?
Synti on sitä, mikä vie meitä kauemmas Jumalasta. Ja mitä ne asiat ovat, on jokaisen ihmisen ja Jumalan välinen asia. Ajattelin ennen seurustelua, etten voisi seurustella ihmisen kanssa, joka ei usko Jumalaan. Ajattelin, että se veisi minut kauemmas Jumalasta. Minulle ei ole kuitenkaan käynyt niin, vaan juuri päinvastoin. Siksi uskon, että tämä parisuhde on hyvä minulle.
Jokaisen pitää omalla kohdalla punnita, millainen parisuhde on hyvä. Jos molemmat aidosti kunnioittavat toisen uskoa, voi parisuhde varmasti toimia kahden eritavoin uskovan välillä. Se voi olla toisaalta myös hyvin hankalaa ja kivuliasta. Sanoisin siis, että on varmasti helpompi seurustella samoin uskovan kanssa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua on viime aikoina mietityttänyt Raamatusta kohta jossa sanotaan että "kukin sen uskon(määrän?) mukaan joka hänelle on annettu" ihmetellessäni miksi kaikki uskovat eivät ajattele ja koe minusta ilmiselviä asioita samoin kuin minä. Jokaisen suhde Jumalaan on omansalainen ja Jeesus on jokaikisen henkilökohtainen Vapahtaja, se minkun tule käsittää -ja hyväksyä.
Perusasiat tietysti ovat kaikille samat.
En ole ap, hänelle vain halusin pohdiskella.
Se on ihan totta. Jeesus kohtaa jokaisen ihmisen henkilökohtaisesti ja antaa jokaiselle sen oman polun kuljettavaksi, iloineen ja suruineen. Me voimme aina kysyä häneltä neuvoa ja hän on aina matkaoppaanamme. Samalla muille pitää ymmärtää antaa tilaa ja kuunnella hänen kokemustaan Jumalasta. Raamatun valossa kaikkea pitää katsoa ja ymmärtää samalla, että jokainen ihminen on yksilö.
Kävin joskus kamppailua sen kanssa, saanko minä rakastaa naista ja jakaa hänen kanssaan elämäni. Sain rauhan, kun kysyin asiaa toistumiseen Jumalalta. Jumala osoitti, että vaimoni on vastaus rukouksiini ja viimeistään se, miten hänen läsnäolonsa on vahvistanut minun uskoani, on saanut minut vakuuttuneeksi. Silti en tuomitse niitä, jotka ajattelevat eri tavalla. Heillä on toiset asiat puolustettavanaan.
Mitä arvelet, että Jeesus sanoisi sinulle, jos kysyisit häneltä saako mies maata miehen kanssa ja nainen naisen kanssa?
Pikku vinkki vanhalta seurakuntalaiselta siirtyessäsi työelämään ihmisten keskelle: selvitä itsellesi vaikka kaavakuvalla, mitkä ovat herätysliikkeet kirkon sisällä ja mitkä taas muita seurakuntia. Meni nimittäin väärin nuo viidesläisyys ja helluntailaisuus. Suotavaa olisi srk-papin tietää myös, mitä mikin suunta korostaa. Opiskellessa tämä ei ehkä tunnu tärkeältä, mutta oikeassa seurakuntatyössä näiden tunteminen helpottaa ja auttaa ymmärtämään ihmisten taustoja. Oma tausta on ihmisille myös usein hyvin rakas, joten kunnioitat seurakuntalaisiasi tutustumalla erilaisiin korostuksiin. Onnea ja siunausta urallesi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on suurin herätysliike alueella jossa toimit? Mitä olet mieltä siitä että neuvostoihin pyrkii paljon herätysliiketaustaisia. Entä siitä että teologisessakin he on yhä suuremmin edustettuja?
Täytyy sanoa, että en tiedä määrällisesti suurinta herätysliikettä. Paljon täällä on helluntailaisia. Olisivatkohan he suurin ryhmä?
Teologeissa on tosiaan paljon herätysliiketaustaisia ja se kyllä näkyy luennoilla ja muualla opinnoissa. En aina ymmärrä miksi he haluavat opiskella siellä, kun tuntuvat kiistävän kaiken tutkimustiedon. Toisaalta ei heidän opiskelunsa minua haittaakaan ja usein he työllistyvät omiin piireihinsä, eivät luterilaiseen kirkkoon.
Sinähän se erikoinen teologi olet, kun edes perusasiat ei tunnu olevan hanskassa. "Unohdat" ettei naiset voi Suomessa mennä keskenään naimisiin, viidesläisiä nimität kirkkokunnaksi ja taas vastaavasti helluntailaisia herätysliikkeeksi. Porvoon piispan alaisuudessako toimit?
Vierailija kirjoitti:
Mitä arvelet, että Jeesus sanoisi sinulle, jos kysyisit häneltä saako mies maata miehen kanssa ja nainen naisen kanssa?
Epäilisin, että Jeesus sanoisi, että kenenkään ei sovi maata kenenkään kanssa pelkästä makaamisenilosta. Vain toisiinsa sitoutunut, toisiaan kunnioittava ja rakastava pari saa harrasta keskenään seksiä. Yhtälailla minä ja vaimoni, kun vaikkapa paras ystäväni ja hänen miehensä. En usko, että Jeesus olisi siunannut minun rakkauteni näin, jos se olisi väärin.
Uskotko, että vain kristityt voivat pelastua?
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoista suurin osa uskoo, mutta paljon on niitäkin jotka eivät. Sitten on sellaisia, joiden uskonnollinen vakaumus vaihtuu puolelta toiselle opiskelun ainakana. Vaikea sanoa mitään prosentteja. Ehkä 70% uskoo Jumalaan?
Siis 30% papeista ei edes itse usko Jumalaan? Halauavat siis mielestään päästä työpaikkaan, jossa saisivat helposti rahaa kertoilemalla satuja seurakunnalle?
Ateistien osuus pastoriksi opiskelevista on mielestäni järkyttävän suuri.
Vierailija kirjoitti:
Pikku vinkki vanhalta seurakuntalaiselta siirtyessäsi työelämään ihmisten keskelle: selvitä itsellesi vaikka kaavakuvalla, mitkä ovat herätysliikkeet kirkon sisällä ja mitkä taas muita seurakuntia. Meni nimittäin väärin nuo viidesläisyys ja helluntailaisuus. Suotavaa olisi srk-papin tietää myös, mitä mikin suunta korostaa. Opiskellessa tämä ei ehkä tunnu tärkeältä, mutta oikeassa seurakuntatyössä näiden tunteminen helpottaa ja auttaa ymmärtämään ihmisten taustoja. Oma tausta on ihmisille myös usein hyvin rakas, joten kunnioitat seurakuntalaisiasi tutustumalla erilaisiin korostuksiin. Onnea ja siunausta urallesi!
Kiitos vinkistä! Olet varmasti ihan oikeassa. Tänään olenkin vapaalla, niin pidän itselleni illalla pikakurssin noista. Kiitos, kun huomautit. :)
Vierailija kirjoitti:
Katos kun samaan aikaan kirjoitettiin samasta asiasta. Tämä kirjoitus ei sii vielä ollut ilmestynyt, kun omaani rupesin rustaamaan.
Minä en usko ensinkään mielkuvitus olentoihin, eli en kuulu mihinkään kirkkokuntaan, tahi lahkoon. Siitä huolimatta perusasiat näkyy olevan paremmin hallussa, kuin monta vuotta uskontoja yliopistossa opiskelleella Porvoon likalla.
#47#
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoista suurin osa uskoo, mutta paljon on niitäkin jotka eivät. Sitten on sellaisia, joiden uskonnollinen vakaumus vaihtuu puolelta toiselle opiskelun ainakana. Vaikea sanoa mitään prosentteja. Ehkä 70% uskoo Jumalaan?
Siis 30% papeista ei edes itse usko Jumalaan? Halauavat siis mielestään päästä työpaikkaan, jossa saisivat helposti rahaa kertoilemalla satuja seurakunnalle?
En minä niin sanonut. Sanoin että 70% teologeista uskoo. Papeista varmasri paljon, paljon suurempi prosentti. Toivottavasti 100%, mutta epäilen 95%.
Vierailija kirjoitti:
Uskotko, että vain kristityt voivat pelastua?
En tiedä, oikeasti. Vaikea uskoa, että 2-vuotiaana kuollut muslimilapsi ei pelastuisi. Tai joku, joka ei ole koskaan Jeesuksesta kuullut. Uskon, että Jumala on täydellinen hyvyys ja rakkaus. :)
Hei, en "toimi Porvoon piispan alaisuudessa" ja mielestäni ei ole kovin kaunista kutsua aikuista naista "likaksi". Miksi haluat halventaa minua, koska olen nuori nainen?
Ja otan sanomisistanne neuvon. Opettelen käyttämään oikeita termejä ja opettelen nuo herätysliikeasiat ja muut tarkemmin.
Suurin kysymys on tässäkin (kuten missä tahansa) tapauksessa: Miksi ihmeessä uskot? D:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä niin sanonut. Sanoin että 70% teologeista uskoo. Papeista varmasri paljon, paljon suurempi prosentti. Toivottavasti 100%, mutta epäilen 95%.
Ok. En ottanut huomioon, että teologeja on muissakin töissä kuin pastorin ammatissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilisin, että Jeesus sanoisi, että kenenkään ei sovi maata kenenkään kanssa pelkästä makaamisenilosta. Vain toisiinsa sitoutunut, toisiaan kunnioittava ja rakastava pari saa harrasta keskenään seksiä. Yhtälailla minä ja vaimoni, kun vaikkapa paras ystäväni ja hänen miehensä. En usko, että Jeesus olisi siunannut minun rakkauteni näin, jos se olisi väärin.
Mitä varten Jumala antoi ohjeeksi, että miehen tulee erota vanhemmistaan ja liittyä naiseen, jotta he tulisivat yhdeksi lihaksi?
Vierailija kirjoitti:
Hei, en "toimi Porvoon piispan alaisuudessa" ja mielestäni ei ole kovin kaunista kutsua aikuista naista "likaksi". Miksi haluat halventaa minua, koska olen nuori nainen?
Ja otan sanomisistanne neuvon. Opettelen käyttämään oikeita termejä ja opettelen nuo herätysliikeasiat ja muut tarkemmin.
Hyökkäys on paras puolustus sanos entinenkin plikka, kun Porvoon torilla ateisitilta munat tohjoksi monotti ;)
Tiedätkin jo varmaan vastaukseni. Minusta Jumala on olemassa ja olen nähnyt sen elämässäni ja muiden elämässä. Saan siitä palkkaa, koska kysyntä ja tarjonta kohtaavat.