Miksi ope tyrkyttää lapsellemme motoriikkakerhoa?
Lapsi harrastaa kerran viikossa sählyä (ohjattu harrastus), kerran viikossa käydään uimassa uimahallissa, lisäksi hiihdetään ja luistellaan. Lapsi on hoikka ja liikunnallinen ja pitää liikunnasta. kerho on tarkoitettu huonosti ja vähän liikkuville lapsille. Miksi siis ope tyrkyttää tuota kerhoa meidän lapsellemme?
Kommentit (55)
Osaako piirtää ja kirjoittaa käsin ja tehdä käsitöitä? Pysyykö esineet hyppysissä?
Vierailija kirjoitti:
Ei se liikunnallisuus tarkoita, että hienomotoriikka olisi riittävällä tasolla. Ettei olisi siinä jotain häikkää? Koulussa hienomotoriset taidot on jatkuvasti esillä, kaikissa kodeissa ei.
Millaista häikkää?
Vierailija kirjoitti:
Osaako piirtää ja kirjoittaa käsin ja tehdä käsitöitä? Pysyykö esineet hyppysissä?
Osaa.
Hei, miksi minun lapseni opettaja ehdotti lapselleni matematiikkakerhoa, vaikka repii aina matikan kokeista kymppejä, ja oikeastaan tekee itsea siassa ylempien vuosiluokkien tehtäviä, joista ne kokeetkin on?
en aio asiaa opettajalta kysyä, koska kuitenkin opettaja ajattelee jotenkin huonosti lapsestani. Kertokaa te täällä av:lla se oikea syy! ( Ja oikea syyhän on sitten vain ja ainoastaan se, että opettaja on täysi ...)
Vierailija kirjoitti:
Hei, miksi minun lapseni opettaja ehdotti lapselleni matematiikkakerhoa, vaikka repii aina matikan kokeista kymppejä, ja oikeastaan tekee itsea siassa ylempien vuosiluokkien tehtäviä, joista ne kokeetkin on?
en aio asiaa opettajalta kysyä, koska kuitenkin opettaja ajattelee jotenkin huonosti lapsestani. Kertokaa te täällä av:lla se oikea syy! ( Ja oikea syyhän on sitten vain ja ainoastaan se, että opettaja on täysi ...)
Saa kai sitä ihmettellä. Kun muutkin ovat kehuneet että lapsi on liikunnallisesti lahjakas niin miten hän yhden mielestä on huono liikunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kai sitä ihmettellä. Kun muutkin ovat kehuneet että lapsi on liikunnallisesti lahjakas niin miten hän yhden mielestä on huono liikunnassa.
Mistä tiedät, kun et kysy, että lapsi on opettajan mukaan huono liikunnassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, kun et kysy, että lapsi on opettajan mukaan huono liikunnassa?
Koska kerhon kutsussa oli että vähän liikkuville lapsille ja sellaisille jotka ovat kömpelöitä motoriikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ap pärjäilet muiden kanssa, vai tuntuuko että tökkii tuo kommunikaatio?
Oikein hyvin pärjään muiden kanssa ja minulle olisi ok jos lapseni olisi kömpelö tms mutta kun hän ei ole eikä tämä ole vain minun mielipiteeni vaan ihan muidenkin mielipide.
Et sitten ymmärtänyt kysymystä: kysyttiin että miten SINÄ pärjäilet muiden kanssa, tökkiikö kommunikaatio?
Ja vastaus tässä jo tulikin; tökkii kun et osaa lukea.
Tuliko sulle mieleen edes nämä muut vaihtoehdot jota on jo ehdotettu? Eli lapsesi ITSE haluaa mennä, sinne tarvitaan lisää lapsia tai lapsesi menisi sinne vertaistueksi? Miksi ensimmäisenä ajattelet negatiivisesti eli opettaja tyrkyttää vaikka kyse olisikin ehdotuksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvin pärjään muiden kanssa ja minulle olisi ok jos lapseni olisi kömpelö tms mutta kun hän ei ole eikä tämä ole vain minun mielipiteeni vaan ihan muidenkin mielipide.
Et sitten ymmärtänyt kysymystä: kysyttiin että miten SINÄ pärjäilet muiden kanssa, tökkiikö kommunikaatio?
Ja vastaus tässä jo tulikin; tökkii kun et osaa lukea.Tuliko sulle mieleen edes nämä muut vaihtoehdot jota on jo ehdotettu? Eli lapsesi ITSE haluaa mennä, sinne tarvitaan lisää lapsia tai lapsesi menisi sinne vertaistueksi? Miksi ensimmäisenä ajattelet negatiivisesti eli opettaja tyrkyttää vaikka kyse olisikin ehdotuksesta?
Sen nyt ainakin tiedän ettei lapsi itse ole sitä ehdottanut. Hänellä kun on monenmoista liikunta ja sinä päivänä pitkä koulupäivä ja illalla sählyharkat. Muista vaihtoehdoista en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vastaus tässä jo tulikin; tökkii kun et osaa lukea.Tuliko sulle mieleen edes nämä muut vaihtoehdot jota on jo ehdotettu? Eli lapsesi ITSE haluaa mennä, sinne tarvitaan lisää lapsia tai lapsesi menisi sinne vertaistueksi? Miksi ensimmäisenä ajattelet negatiivisesti eli opettaja tyrkyttää vaikka kyse olisikin ehdotuksesta?
Sen nyt ainakin tiedän ettei lapsi itse ole sitä ehdottanut. Hänellä kun on monenmoista liikunta ja sinä päivänä pitkä koulupäivä ja illalla sählyharkat. Muista vaihtoehdoista en osaa sanoa.
Edelleenkin; miksi et kysy opettajalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se liikunnallisuus tarkoita, että hienomotoriikka olisi riittävällä tasolla. Ettei olisi siinä jotain häikkää? Koulussa hienomotoriset taidot on jatkuvasti esillä, kaikissa kodeissa ei.
Millaista häikkää?
Ongelmia kynän käytössä, askartelussa, silmän ja käden yhteistyössä ylipäätään. Näitä on kotona oikeasti aika vaikea arvioida ikätasoon verraten, jos lapsi ei ole kiinnostunut esim. piirtämisestä tai jos ei tee hienomotoriikkaa edellyttäviä kotitöitä tms.
Ja siis motoriset pulmat lapsilla ei todellakaan ole mikään suuri huolenaihe, kun useimmilla ne erot tuntuu tasoittuvan harjoituksella, jos siihen vain on mahdollisuus. (Kehitysviivästymät ym. erikseen.)
Hienomotoriikka ei välttämättä ole hyvä vaikka lapsi olisikin liikunnallinen. Tiedän monia kömpelöjä lapsia jotka tykkäävät liikkua ja pelata, ja hyvä niin. Ei liikunta ole varattu vain motorisesti lahjakkaille. Mm. lähipiirin down-poika rakastaa sählyä ja jalkapalloa vaikka hänellä onkin haasteita motoriikan kanssa. Kannustuspalkintoja onneksi jaetaan hyvissä seuroissa muillekin kun niille "tähtipelaajille". Ei kiinnostus liikuntaan se automaattisesti tarkoita että olisi motorisesti lahjakas. Sinun lapsellasi on todennäköisesti hienomotorisia vaikeuksia, jotka erottuvat kouluympöristössä kun vertailukohteena on joukko saman ikäisiä ja motoriikkakerhosta olisi apua. Ai niin mutta eihän sinun kullannupussasi ole mitään vikaa vaan vika on opessa. Senhän sinä halusit kuulla.
Voi tsiisus. Aloittaja saa minut epäilemään uravalintaani tosissaan. Miten ihmeessä tämmöisten loukkaantujavanhempien kanssa pitäisi toimia?
T. tuleva luokanope
Vierailija kirjoitti:
Voi tsiisus. Aloittaja saa minut epäilemään uravalintaani tosissaan. Miten ihmeessä tämmöisten loukkaantujavanhempien kanssa pitäisi toimia?
T. tuleva luokanope
Kyynisesti ja toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos
Itselläkin juuri valmistuneena opettajana tuli mieleen ongelmat hienomotoriikassa. Tai miksi ei ylipäätään motoriikassa, jos on lahjakas sählyssä niin voi silti olla ongelmia motoriikan muilla alueilla ja tämä kerho kehittäisi näitä taitoja. Ei pidä aina olettaa pahinta ja negatiivista, lähtökohtaisesti opettaja kuitenkin ajattelee aina lapsen parasta.
No kysy ihmeessä opettajalta syytä. Minunkin luokallani (2lk) on mm. pari oppilasta, jotka ovat hyvin taitavia liikunnassa mutta hienomotoriikka kaipaa silti vielä paljon treeniä. Tuskin opettaja ilkeyttään kerhoa on ehdottanut, mutta jos tarvetta tuelle on niin sehän on vain lapsen etu ja oikeus.
Joskus "motoriikkakerhoissa" voi olla kasvatuksellinen piiloagenda, esim. sääntöjen mukaan toimimisen harjoittelu, ryhmätoiminnan harjoittelu jne.
Jotkut lapset kompensoivat vauhdilla esim. heikkoutta tasapainon alueella, jolloin näyttävät hyvinkin liikunnallisilta ja vauhdikkailta. Onnistuuko sujuvasti tasapainoilut yhdellä jalalla? Entä yhden jalan hypyt ja x-hypyt jne? Huomioiko poika muita lapsia, vai tarvitseeko vielä harjoitusta ryhmässä toimimisesta? Luulen kuitenkin, että saat suoraan opettajalta kysyttäessä paremman vastauksen kuin täältä. Kannattaa selvittää asia, niin ei jää kaivelemaan.
Ei kai asioiden hoitamiseen tarvita mitään kemioiden kohtaamista? Kai asiallisen kysymyksen voi laatia, ihan vaikka kirjallisena (Wilma), ilman kemioita? Saisit sen oikean vastauksenkin.