Pienituloiset perheet mistä te säästätte?
Olisiko hyviä vinkkejä mistä pienituloinen perhe voi säästää? mistä te säästätte?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää ettei meillä elämä ole tuollaista kituuttamista vaikka olemmekin pienituloinen perhe. On 2 vanhaa autoa, vanha omakotitalo (josta velkaa) isolla tontilla, syödään monipuolisesti yms. Käydään usein kylpylässä, joka vuosi sirkuksessa ja tivolissa, vähintään kesällä 2 huvipuistossa ja nettotulot 3 henkisellä perheellä n 2600€/kk.
Lapsi ei taida olla kovinkaan vanha, eli ei syö paljon, ei harrasta, eikä kranttuile vaatteista.
8v.
Niinpä.
Mitä? lapsi tietää ettei tulevaisuudessakaan tule saamaan kaikkea joten ei älyttömiä vaadi.
olemme pienituloisia, 6 henkinen perhe ja käteen jää vuokran maksun jälkeen nettona n.1900e -2000 /kk. (tähän laskettuna myös lapsilisät, ilman niitä emme selviäisi)
Ostamme paljon kasviksia, hedelmiä, lohta, jauhelihaa ja kanaa. Emme osta leivälle halvinta makkaraa, emme syö nakkeja emmekä makkaraa ollenkaan. Syömme terveellisesti, emme juo emmekä polta. Ostan myös ravintolisiä joka kuukausi lapsille ja meille vanhemmille (kalaöljyt, d -vit. yms.) Meillä on käytettynä ostettu tila-auto, josta lyhennämme pankkilainaa. Lyhennän edelleen myös opintolainaa, vaikka opinnoistani on kymmenen vuotta. Vaatteet ostamme aina alennusmyynneistä tai kirpparilta.
Jos auto/pesukone/ym. hajoaa, olemme täysin vanhempieni varassa. Pienituloisilla tulisi olla tukijoukkoja joilta voi hätätilanteessa lainata rahaa, ja maksaa pitkällä aikavälillä takaisin.
Eniten harmittaa se, ettei voi ostaa lapsille enemmän kivoja juttuja , käydä juurikaan elokuvissa tai ravintolassa, hoplopissa. Ei myöskään ole rahaa sairausvakuutukseen, jolloin on täysin surkean julkisen nojassa jos jotain sattuu. Emme myöskään matkustele koskaan, emmekä voi tietenkään ostaa omaksi asuntoa. Elämme ihan normaalia kiireistä lapsiperheen arkea, mutta olisihan se helpompaa jos ei tarvitsi aina miettiä "onko meillä tähän varaa" jos haluaa tehdä jotain. Mutta onneksi lapset eivät tarvitse ravintoloita ja hoploppia säännöllisesti :)
Säästän tekemällä itse, eli vaihdan itse autonrenkaat, korjaan itse autot niin pitkälti kun vaan voin, leikkaan lasten ja miehen hiukset, siivoan itse jne. Eli en maksa palvelusta, jos vaan voin asian itse tehdä.
Ärsyttää nuo yhden pikkumukulan perheet, jotka vielä ihmettelevät, että miten niin tekisi tiukkaa.
Tässä ketjussa pienituloiset laiskurit puolustelee sitä, miksi eivät voi opiskella isompipalkkaiseen työhön tai miksi eivät hae työtä lainkaan. Se kertoo tosiaan siitä miksi he ovat edelleen pienituloisia. Ne jotka eivät jankuta palstalla, vaan ryhtyvät tekemään jotain asian eteen, eivät valita pienituloisuudesta. No, jokainen tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa pienituloiset laiskurit puolustelee sitä, miksi eivät voi opiskella isompipalkkaiseen työhön tai miksi eivät hae työtä lainkaan. Se kertoo tosiaan siitä miksi he ovat edelleen pienituloisia. Ne jotka eivät jankuta palstalla, vaan ryhtyvät tekemään jotain asian eteen, eivät valita pienituloisuudesta. No, jokainen tavallaan.
Siis miksi vammaiset tienaa vähemmän vai?
oletatko sinä että kaikki kykenevät lukemaan itsensä hyväpalkkaisiin ammatteihin?
Entä ne joilla ei ole lukupäätä? Laskitko heidät mukaan todellisuuteesi?
Vierailija kirjoitti:
Olen osittain samaa mieltä. Mikään säästäminen ei riitä lapsiperhettä elättämään, jos vanhemmat eivät työllisty. Töihin pääsemiseen pitäisi panostaa paljon. Aina ei silti kuitenkaan työtä saa ja tämä ei ole laiskuutta.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan laiskuri ole, en tiedä missä vika mutta minulle esim. Matikka on todella haastavaa, tuottaa vaikeuksia pelkästään laskea yhteen 48+64 saatikka sitten prosenttilaskut tms.
Aikoinaan olin erityiskoulussa lukihäiriön vuoksi, olin monta kertaa koulun jälkeen tukiopetuksessa, sain todella tehdä töitä että pääsin yläasteen läpi. Koulun jälkeen kotona minulla kävi avustaja jonka kanssa harjoiteltiin kun muut olivat kavereilla tai harjoituksissa.
Että älä tule sanomaan mitään laiskuudesta!
Halvat baarit, tarjouspaukkuja, ei kuubalaisia sikareita, halvat "kamut" ja edullista muutenkin. Siinäpä tuo tiivistettynä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähtökohtaisesti aina halvimman mukaan. Mitä tahansa tarvitsee, ensin katsotaan läpi nettikirppikset, sitten nettikaupat ja sitten vasta aletaan katsoa, mikä hinta asialla kaupassa on. Yleensä ei tarvitse koskaan kauppaan asti lähteäkään.
Ruuista aina halvin merkki, kaikki mitä voi pakastaa pakasteeseen ja sieltä otetaan mitä tarvitaan, niin ruuan hävikki on käytännössä olematonta. Sillä ettei käytä alkoholia säästää myös.
Kuulostaa kauhean ankealta elämältä.
Niimpä. Minä tappaisin itseni mieluumin. Ei ole elämän arvoista elämää tuollainen.
Tuon takia moni polttaa ja juo tai käyttää vielä sen lisäksi huumeita.
Tappaa itseään hitaasti. Eihän tuollainen elämä ole mistään kotoisin kun ei elämänlaatu nouse edes käymällä ylitöissä. Sillä ylityölläkin vain kustantaa viinat ja tupakat tai satunnaiset huumeet.
Taloutta ei ainakaan saada nousuun sillä että pienituloiset leikkaavat perheensä hiukset kotona.
Tässä menee jo radikaali raja. Tulee mieleen Venäjä.
Jos parturikampaamon pitäminen ei enää kannata ja edes köyhimmillä ei ole varaa leikkauttaa hiuksiaan niin taloudessa on pahasti jotain pielessä. Silloin pitää katsoa mitä puolueita on hallituksessa johdossa ja vaihtaa ne äkkiä pois ennenkuin tulee pahempaa tuhoa.
Yrittäjyys kuolee niin kuolee koko maa.
Näkisin että kuolio on päässyt leviämään pahasti.
Ruuasta, vaatteista ja lehdistä. Minä tienaan reilut 3000 mutta mies on työtön duunari, joka käy silloin tällöin jotain kurssia tai saa ehkä parin viikon pestin jonkun kerran vuodessa. Lapsesta joudumme maksamaan korkeimman taksan mukaan päiväkotimaksua.
2 aikuista, 1 lapsi.